BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Papierbouwer op 23 February 2013, 13:32:26
-
Hallo,
Ik ben ook maar eens begonnen met het tekenen van een 3D model, te beginnen met de mat 40:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_439.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_439.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_315.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_315.jpg)
Ik zou graag jullie meningen willen horen!
Erik
-
Hoi Erik,
Ik wil je graag behoeden voor het ergste, Gmax ondersteunt geen export naar STL of andere gesupporte bestandstypen, het zal dus heel lastig om vanaf je 3D model het geprint te krijgen!
Succes!
-
Je kan hem via een trucje exporteren naar google sketch up en dan naar een STL file.
Het zelfde model in sketch up:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_224.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_224.jpg)
Erik
-
Met het trucje is wel de smoothening van je model af. Ik weet niet of dit bij 3D-print problemen geeft?
-
Smoothing moet je altijd uitzetten, de printer print alleen de vlakken uit.
De smooth modifier maakt je model met de computer glad, leuk voor spellen, maar voor 3D printen moet je echt gladde vlakken hebben = veel polygonen
-
Dus voor printen is het zelfs beter om helemaal geen smoothening te gebruiken in het model, zodat de uiteindelijke vorm beter naar voren komt?
-
Een andere kwestie: wat ga je nu precies tekenen? Dé mat '40 bestaat immers niet. Er zijn immers elektrische twee- en vijfwagenstellen en vijfwagen dieselstellen geweest. Ook de omBC stellen uit 1937 worden voor het gemak wel eens onder de serie geschaard.
Veel succes met ontwerpen overigens.
Paul
-
Er is nog niet veel om een mening over te geven. ;) Welke schaal ga je het bouwen?
-
Ik ben van plan om eerst de kop in H0 te tekenen. Daarna kan je hem natuurlijk altijd nog gaan schalen.
Erik
-
Om even te laten zien wat je dus nog hebt om het glad te printen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kop_2.jpg)
Links zonder smooth en rechts met smooth.
je hebt zoveel mogelijk faces nodig zodat je model dus er ongeveer hetzelfde uit ziet zonder als met smooth
-
Bedankt voor de reactie, ik zal er aan gaan werken.
Erik
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KopDE5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KopDE5.jpg)
Mitchell,
Als je naar deze foto kijkt, dan zie je dat de drie frontramen in een eigen frame zitten en niet gelijk vallen met het plaatwerk.
Dit is weliswaar de kop van de DE5, maar heeft hetzelfde concept als stroomlijn mat '40.
Gerard
-
Ik ben van plan om eerst de kop in H0 te tekenen. Daarna kan je hem natuurlijk altijd nog gaan schalen.
Dat had je gedacht. In de grotere schalen kun je meer details weergeven, dus die zul je dan nog moeten toevoegen. Verder kan dan ook nog eens alles dat je dikker hebt moeten weergeven voor de stevigheid in 1:87 kleiner worden gemaakt. Ook kun je in een keer wel het exacte aantal bouten in de juiste schaal weergeven (bij oude stoomlocomotieven). Wil je het dus goed doen, dan is het niet een kwestie van zomaar schalen.
@Mitchell: pas maar op, straks krijg je van iedereen bestanden met meer dan 1 miljoen faces. ;)
Ik ben eigenlijk heel benieuwd welke techniek jullie toepassen om de ronding van de kop weer te geven.
-
Gerard,
model mat 46 in N, de raamspijlen zijn 0,3mm dik en kunnen niet dunner vandaar dat ze wat dikker zijn ;)
Valt in N bijna niet op
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46AdamRietlanden_10april1979_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46AdamRietlanden_10april1979_05.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46_AdamRietlanden_10april1979_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mat46_AdamRietlanden_10april1979_06.jpg)
Mitchell,
Omdat jij het had over mat '40.
Hierbij de kop van mat '46. Zelfs voor schaal N zou ik toch nog proberen heel iets van een dieptestructuur in de kop te maken.
Het haalt je model enorm op.
Ook bij mat '46 liggen de ramen in een (verdiept) eigen frame.
Gerard
-
Gerard, de dieptestructuur van de frontramen is niet het voornaamste probleem. Het punt is dat de stroomlijnneus een hele specifieke vorm heeft. Er zijn legio manieren om het verkeerd te doen en dat zie je direkt. Een goede fabriekstekening is eigenlijk een must.
Een belangrijk detail is bijvoorbeeld de driehoek: de twee convergerende lijnen die naar beneden lopen en een soort driehoeksvlak vormen op het front waardoor de neus redelijk spits eindigt. Dit geldt voor alle stroomlijnneuzen, maar zeker voor die vanaf mat'40.
-
Gerard,
Ik denk dat je het probleem niet begrijpt.
Ja ik ben op de hoogte van de veranderingen die nodig zijn, nee dit is niet mogelijk met 3d printen.
De ramen liggen er ongeveer 2cm dieper in, dat is 0.0125mm in 1:160, mede dat dit ontzichtbaar is, is het onnodig veel werk.
-
Dan maar overdrijven, Mitchell. Niet alles hoeft precies op schaal te zijn als het de look van het model verbetert en de gelijkenis. Maar da's mijn instelling.
-
Voor de DE1 ziet het er goed uit:
(http://farm8.staticflickr.com/7014/6702808571_481dc68053.jpg)
Als het model bij op deze manier een uur werk bespaard doe ik dat maar al te graag :)
Het grootste probleem is dat de kop van deze trein ontzettend veel werk is, door de manier waarop het opgebouwd is kan ik er geen inhammen in maken aangezien dat het model kapot maakt, de ramen eruit snijden was al gigantisch veel werk zonder de "mesh" kapot te maken.
Mocht iemand zich geroepen voelen om het beter te doen, be my guest (y)
-
Hoeveel uurtjes werk ik al niet heb verspild aan onzindetails is niet meer te tellen... ;)
Als ik naar het origineel kijk, denk ik dat het zelfs beter is dat de twee middenspijltjes er helemaal niet zijn, maar dat die op het raam worden geplakt met een dun strookje tape of getekend met een pen. Maar goed, de koper kan die spijltjes altijd zelf nog wegvijlen en de genoemde actie ondernemen.
Hoop ik nog steeds graag op een antwoord op deze vraag:
Ik ben eigenlijk heel benieuwd welke techniek jullie toepassen om de ronding van de kop weer te geven
-
Sorry Sven, had die vraag niet gezien, als je me een mailtje stuurt: info [at] spoorobjecten.nl
zal ik vanavond wat plaatjes maken van de stappen die ik neem om een kop te maken :)
-
Mitchell, kan je er hier geen draadje van maken met een paar printscreens? Ik ben daar ook bijzonder in geinteresseerd en Sven en ik zijn vast niet de enige! :)
Paul
-
*Doet aarzelend een vinger omhoog*
-
Het grootste probleem is dat de kop van deze trein ontzettend veel werk is, door de manier waarop het opgebouwd is kan ik er geen inhammen in maken aangezien dat het model kapot maakt, de ramen eruit snijden was al gigantisch veel werk zonder de "mesh" kapot te maken.
Toch maar eens overstappen op CAD? ;)