BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wesley op 25 June 2007, 19:35:31
-
Ik heb een vraag. Is er een manier om geknoeide secondelijm te verwijderen zonder verf/kap te beschadigen?
Wesley.
-
Misschien is dit wat:
http://www.mesaproducts.nl/lijmverwijderaar.html
-
ja, waar is dat te koop? op de site?
wesley
-
Ja moet je even zoeken in de lijmshop...
Het kost iets van 6 euro voor 10 ml. Niet het goedkoopste spul...maar lijm op je trein is ook niks.
-
Pattex heeft ook zoiets in het assortiment, maar dan voor 2 euro nogwat. Gezien in diverse bouwmarkten.
-
tja ik heb het al besteld. Ik heb eigenlijk ook meer vertouwen in zo'n bedrijf. Pattex doet mij denken aan een bedrijf dat alles verkoopt om winst te maken(vooroordeel maargoed)
oh nog een vraagje, de lijm zit een deel over het NS logo heen. in de gebruiksaanwijzing voor de lijm staat dat je het even moet laten in weken, eerst probere op een onzichtbare plek, dat is niet mogelijk met het logo. wat als die verdwijnt?
Wesley
-
wat als die verdwijnt?
Dan kan je een transfer van bijv. Kleinspoor gebruiken.
Maarten
-
oh oke niet aan gedacht ;). Is de verf die lima gebruikt eigenlijk een beetje "taai" of valt het er zo af, iemand ervaringen?
Wesley
-
Met aceton kun je secondenlijm week maken heb ik wel eens gelezen. Of het je kap beschadigd weet ik niet.
Jan.
-
NOOOOIT :o met aceton op styreen of lak, het brandt werkelijk alles weg.
Zoek anders even de nagelakremover van vrouw, vriendin of moeder en probeerhet op een onzichtbare plaats. Dan zul je begrijpen waarom ik NOOOOIT schreef ;D
Grtzz,
Karst
-
Nu ga ik het zeker niet proberen ;)
Maar nu weet ik nog niet hoe de verf is van lima
Wesley
-
Wesley
Meestal gaat de verf van een Limakap er gewoon af met stierenpis :o èh ik bedoel natuurlijk spiritus. [het is al laat hé ;D]
Erich
-
Dag Wesley,
Terugkomend op de eerste vraag: Het hangt m.i. af in hoeverre de lijm "gehecht" is. Alleen liggend op de lak lijkt mij mechanisch verwijderen niet verkeerd.
Bij een goede hechting hoort natuurlijk ook een inbranden. Dit houdt in dat de lak/kunststof is aangetast. Bij een oplosmiddel zal deze "inbranding" toch zijn sporen nalaten. Natuurlijk kan je het bestelde middel proberen. Zorg dan wel dat er niets naast de lijm komt. Anders wordt je plek steeds groter.
Het zal mij echter verwonderen als het werkt. Hoewel je dat natuurlijk nooit weet.
Ook bij inbranden zou ik gaan voor mechanische verwijdering. En dan in de vorm van voorzichtig schrapen en polijsten
Mits je de juiste spullen, een vaste hand en veel geduld hebt. We praten dan echt over lakdikte!
Eventueel aangevuld met een vervuiling (graffity???)
mvg
Henk
-
ik probeer het eerst aan de binnenkant van de kap, gebeurt er niets, dan doe ik het voorzichtig ook op de buitenkant. Als er wel lelijke plekken ontstaan, dan laat ik het maar zitten, zo erg valt het niet op.
Wesley