BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hans Kl op 21 February 2013, 11:27:15
-
Hoi,
Ik ben op dit moment bezig met het ontwerpen van een nieuw sporen plan.
De keuze is eigenlijk op Tillig gevallen, mooie slanke wissels. (6 gr)
Alleen kan ik geen slanke DKW's vinden, wel een aantal 15graden versies. Ik heb er maar een aantal nodig, maar om ze met 15graden te maken houdt ook in dat de aanliggende wissels dit ook worden. (scheelt wel ruimte...)
Weinert Mein Gleis heeft nog helemaal geen DKW's zover ik zie, en op de vraag of ze deze ooit gaan maken heb ik (nog) geen reactie mogen ontvangen.
Enige mij bekende alternatief is dan RocoLine, met de 10graden wissels.
Zie ik iets over het hoofd bij Tillig en Weinert?
Groet,
Hans
-
Nee hun geometrie bij EW5/EW6 is helaas incompleet
Je zou eventueel bij Gunter Weller een DKW op maat kunnen bestellen, gebouwd of als kit. Maar da's wel prijzig... http://www.g-weller.de/
Ben overigens wel benieuwd naar je baanplan dan! Ik heb ooit een poging gedaan met EW6 wissels te bouwen maar zelfs een relatief klein kopstation paste niet op 4 modules van 1.20
Mede vanwege mijn twijfel over de kwaliteit van de Tillig wissels (het was mij allemaal wat te dun en te flex zeg maar...) ben ik toch teruggevallen op Roco Line 10 graden. Jammer dat Roco niet een keer komt met echt buigende tongen in hun wissels ipv de stomme scharnieren...
-
Juist, die scharnieren zijn inderdaad langzamerhand een minpunt aan het worden.
Ik heb in 2003 wissels van Tillig gehad (was toen net weer begonnen), maar had zo veel problemen dat ik ze nooit meer wilde gebruiken. In 2007 heeft Tillig de problemen die ik had aangepakt, dus wil het weer proberen.
Maar eens nadenken (weer)
-
Wellicht kan Peco Streamline nog een alternatief zijn?
Zelf geen ervaring mee. Ik heb juist al mijn Rocoline-spul te koop gezet en wil verder met Tillig Elite.
(Baanplan zonder kruiswissels, dus voor mij speelt dat probleem niet.)
mvg,
Gert
-
Peco? Streamline 75 dan toch? Ben er niet echt thuis in.
Ik zie daar van die mega stukken plastic bij de wisselstellers zitten (en dan bedoel ik niet het spoeltje).
Het aantal DKW's probeer ik ook te beperken, maar ontkom er op sommige punten toch niet helemaal aan.
Gr,
Hans
-
mooi spul dat van Weinert , ik vraag me wel af wanneer ooit iemand komt met wissels met betondwarsliggers , maar verder toppie spul , hier in de enceclopedie is ook een mooi verslag over peco en weinert
groet stefan ;)
-
Weinert ziet er zeker mooi uit.
Al is het gebaseerd op een ontwerp uit 1934 (DRG), en schijnt Tillig weer moderner te zijn.
Info komt uit dat artikel in de encyclopedie.