BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: henk op 24 June 2007, 21:23:08
-
De Actueel rubrieken uit Railmagazine zijn altijd wel goed voor een paar geinige plaatjes. Nummer 245 is daarop geen uitzondering. Wie wat te doen zoekt voor zijn toekomstige Mätrix 6504 moet maar eens op bladzijde 6 kijken. De loc is daar op sjouw met een Citypendel en twee koppelwagens.
Het nabootsen van de trein op pagina 15 vereist zo mogelijk nog meer financiële armslag. We zien daar de ACTS 1255 met aan de haak een Railion 1600, 7 keer 6400/6500 en daartussenin ook nog een flinke sleep zeildoekwagens.
Ik moet tot mijn schande bekennen dat me van de inhoud van die ruim 30 pagina’s actualiteiten weinig is bijgebleven. Er schijnen weer wat class 66 locs in Nederland te zijn gearriveerd.
Gauw door naar de grootspoorartikelen. Harrie Peters beschrijft hoe het spoor op de Hoekse Lijn is vernieuwd. Zelfs op de foto is het kettinghorcircus in actie een imposant gezicht. Daarna kunnen we lezen over het graanvervoer in Europoort.
Het volgende artikel beschrijft het transport van de vooroorlogse DE-III. Het treinstel werd eind april voor een cascorevisie van het Spoorwegmuseum naar Tilburg gebracht. Als trekkrachten dienden een DE-I en DE-II, hetgeen een wel zeer kleurrijke trein opleverde. Vorige week ontdekte ik dat de plek van ‘den diesel’ in het museum is ingenomen door de net geconserveerde motorpost en een PEC. In de motorpost is een aardige fototentoonstelling over het schilderen van de museumstukken.
Aan het einde van de grootspoorafdeling staat eerst een artikel over het 40-jarig bestaan van een Duitse club voor spoorweggeschiedenis en het 30-jarig bestaan van een museum In Bochum-Dahlhausen. Daarna de verheugende mededeling dat het Spoorwegmuseum tegenwoordig één keer per maand een zogenaamd ‘Rondje Dom’ rijdt met museummaterieel.
De modelspoorafdeling begint weer voortreffelijk met een artikel over de ontwikkeling en bouw van de modellen van de NS 2400 in spoor 1 door Paul Dirkzwager en Wouter van Minderhout. Alleen hiervoor het tijdschrift al kopen mensen. Een artikel over 30 jaar Philotrain wordt vooral verlucht met foto’s van de collectie schaal 0 modellen. Een waarschuwend kwijllogo zou bij deze artikelen geen overbodige luxe zijn.
Daarna wordt verder gebouwd aan Blue Ridge & Western. Deze keer is de elektriek aan de beurt. De treinen worden bestuurd met een Multimaus, maar de wissels gaan nog analoog om. Dientengevolge moeten er alsnog 25- en 37-polige stekkers aan te pas komen om de modules onderling te verbinden. Een modulaire tentoonstellingsbaan is mijns inziens geknipt voor volledige digitale bediening; dan waren vier draadjes genoeg geweest.
Verder doet Jan Huyzers verslag van de bouw van een OMC van MK Modelbouwstudio’s, compleet met de onvermijdelijke nazending van aanvullende en vervangende onderdelen. Dat hoort bij een bouwpakket van Maykel Kastelijn, anders is het niet echt.
Het laatste modelspoorartikel gaat over de nabootsing van het baanvak Hilversum-Utrecht door Yolanthe Schaap en Ad Vink. Heel, heel mooi gedaan, compleet met de karakteristieke bovenleidingportalen.
De Productinformatie bevat de laatste tijd een soort maandelijkse update van de stand van zaken bij de ontwikkeling van een Beel in messing door Etch Models. Deze keer alreeds een draaistel. Nu konden we eerder in het blad lezen dat Philotrain het model ook op de shortlist heeft staan en het model van KleiNSpoor is al te koop. Waaruit we kunnen opmaken dat de Nederlandse kleinserieproducenten kennelijk niet achter willen blijven bij de internationale trend van meervoudige ontwikkelingen.