BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 18 February 2013, 18:11:56
-
Toevallig kwam ik interessante foto´s tegen van NS locomotieven van de serie 1600 in aanbouw bij Alsthom:
(http://img254.imageshack.us/img254/1466/fsncf24041981belfortals0eg.jpg)
(bron: www.trains-en-voyage.com)
Voor meer foto´s, kijk hier:
http://www.trains-en-voyage.com/forum/circulations-touristiques-sur-le-rfn-voies-secondaires-touristiques-et-industrielles/21011-visite-ateliers-alsthom-en-1981-a.html
Maarten
-
Hoi
Erg gaaf (y)
Wat ik me altijd afgevraagd heb.
Waarom zit het rooster bij de 1600 eigenlijk hoger dan bij zijn Franse broertjes?
bart
-
Die foto van de 1610,fonkelnieuw,WAUW!!! :o
EN dan te bedenken dat de locs op de nominatie staan om verschroot te worden,op een paar na.
Zonde hoor!,alhoewel het wel al weer 32 jaar geleden is,time flies!!!!
Rijden de oranje TGV's eigenlijk nog? sud-est waren dat toch?
-
De stellen van de TGV-Paris-Sud Est zijn allemaal gerenoveerd en rijden nu in grijsblauw rond:
http://www.rail-pictures.com/name/train-photo/7572/gallery/france~high-speed-trains~tgv-pse-paris-sud-est.html
Tevens mogen ze sinds de renovatie ook 300 km/h rijden in de normale dienst.
Groetjes,
Emiel
-
Leuk, zo'n nagelnieuwe 1600.
Wat lijkt het allemaal lang geleden. Nostalgie.
Ik heb ook ooit zo'n nieuwe 1600 gefotografeerd op Den Haag CS. Maar die was toch weer niet zo nieuw als die bij Alsthom. Gebruikssporen krijg je al gauw...
En eigenlijk vind ik een oranje TGV zo verkeerd nog niet.
Het paste wel bij Frankrijk in die tijd.
Zou er best nog wel een model van willen hebben...
-
De 1600 in aanbouw, bijzondere foto's, die heb ik de afgelopen 32 jaar nog nooit gezien.
Op het moment dat materieel buiten dienst gaat / gesloopt wordt, waarvan je de aflevering nog bewust hebt meegemaakt, dan voel je je pas echt een spoorsenior :-[
-
Maar beste Hans, daar hoef je je toch niet :-[ om te voelen... 8) past beter want wie kan er nou zeggen dat ie na een pittige volleybalwedstrijd per 289 is vervoerd over de Hofpleinlijn? De 289 die exact 28 jaar geleden bij Koek stond als laatste "gewone" '46-er...
@Maarten, bedankt voor het plaatsen van de 1600-foto's. Voor mij ook de eerste keer dat ik de locserie in aanbouw zie. Die 1613 illustreert zonder grijze bril perfect hoe rechtop die frontruiten wel niet staan...
-
Stomme vraag maar is die neus op foto 1 oorspronkelijk van n 1100 ofzo?
-
Nee. De neus van een 1100 is door NS zelf ontworpen en gebouwd. De neus van een 1600 standaard-ontwerp die Alsthom op meer locs heeft gebruikt.
Groetjes,
Emiel
-
toch zou je zeggen dat de neus van de 1100 wel is geinspireerd door de 1600,al kwam die pas later.
-
Die foto van de 1610,fonkelnieuw,WAUW!!! :o
EN dan te bedenken dat de locs op de nominatie staan om verschroot te worden,op een paar na.
De 1610 is zelfs al verschroot. Op 6 juli 2012 is de locomotief afgevoerd naar de sloper.
-
toch zou je zeggen dat de neus van de 1100 wel is geinspireerd door de 1600,al kwam die pas later.
Dan zou ik eerder denken dat de neus-inspiratie is gehaald uit de SNCF BB 7003 die in 1976 in Nederland proefritten reed en model stond voor wat uiteindelijk de 1600 is geworden.
Groetjes,
Emiel
-
Nog een verschil over de botsneuzen!
De neuzen bij de NS 1100 serie zijn geheel uit staal gemaakt en bekleed met staal platen.
De neuzen bij de NS 16,17,1800 serie zijn van polyester gemaakt zover ik weet.
Hier ook een mooie link naar de voorzetneuzen van de ns1600.
http://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5941005870
Misschien dat er iemand dit verschil in materiaal kan bevestigen? ???
Mvg jamie diks
-
Maar wat is eigenlijk de reden dat de frontruiten bij de 1600 rechter op staan ??
-
was dat net uit een inspraakronde van het personeel naar voren gekomen; iets met inval van zonlicht?
-
De meeste Franse locs hebben ook die rechte ruiten, zover ik her en der lees om wat meer ruimte in de cabine te creëren.
Of de 1600-en op dit gebied het actuele ontwerp van de Franse locs volgde of dat de aanpassing bij de Franse locs geïnspireerd is op de wensen voor de 1600, zou ik niet weten.
Huub
-
Volgens deze site (http://www.trains-europe.fr/sncf/locomotives/4400kw.htm) werden de eerste locs met "grandes cabines" geleverd vanaf eind 1973. Dus ruim voor de bouw van de 1600.
Uit dit overzicht valt ook op te maken, dat het grootste deel van de Franse machines al was gebouwd voordat de NS 1600 in dienst kwam.
-
Ik wist dat de eerste grand cabines geleverd waren voor de 1600, vandaar dat ik ook schreef "wensen voor de 1600".
Maar als er zoveel jaar tussen zit, is die mogelijkheid niet erg waarschijnlijk. Dan volgde de 1600 dus gewoon het actuele Franse ontwerp.
Huub
-
Misschien dat er iemand dit verschil in materiaal kan bevestigen? ???
Deze foto?
(http://www.janvanheteren.nl/media/700x500/915-2004_1009Image0093_Spoorwegen_NedTrain_werkplaats_Tilburg_(NS_Reizigers_1838_na_aanrijding_Amsterdam_CS_21-05-2004).jpg)
-
AUW !
-
Die zal dan miss wel gelijk op de lijst worden gemikt voor sloop.
Kan me niet voorstellen dat het economisch rendabel is om m op te knappen :-\
Wat is r eigenlijk mee gebeurt ?
-
Die loc is gesloopt. ;)
Gr. Patrick
-
De loc was een aantal jaren geleden zwaar beschadigd na een aanrijding in ik meen Amsterdam.
De 1838 ( Groningen) was aan beide zijden dusdanig beschadigd dat na ze een tijd terzijde heeft gestaan uiteindelijk is gesloopt
-
@duvel bedankt voor de trieste foto,maar het bevestigd wel dat polyester is idd.
De 1838 is idd betrokken geweest bij de botsing te amsterdam.
De lok kwam zo aprupt tot stilstand dat de intercitywagons die hij trok op de achterste cabine botste.
Beide neuzen werden daardoor ernstig beschadigd.
Mvg jamie diks
-
@Jamie.
Niet alleen de neuzen, de hele lok was zo krom als een varken.
Jos.
-
Deze locs:
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dual/40100/40108MM.jpg
werden in 1969-1970 gebouwd door Alsthom.
Conclusie is dus duidelijk dat de 1600 afgeleid is van de franse locs / Alsthom standaard.
Ook franse en Portugese diesels hebben de schuin staande ruiten en cabinevorm à la 1600.
-
De cc40101 werd in 1964 al gebouwd door Alsthom.
-
Misschien wordt het zo langzamerhand tijd dat er ook eens een mooi boek
komt in de collectie gemaakt door bijv Paul Henken/Henk Bouwman/w.h van den Dool van de
Serie NS1600/NS1700/NS1800 in verschillende kleurtjes Locon/Husa/DB Shenker? ???
(Bekende rode boeken zoals de NS1000/NS1100/NS1200/NS1300/NS2600 en NS2800)
Ik houd me aanbevolen. (y)
P.s misschien ook net zoals de serie NS1000 er ook eentje te maken van de NS1500 ???
Mvg jamie diks
-
@Jamie is toch al aangekondigd door Railmagazine/Uquilair? Er is zelfs al een line-up geweest in Heerlen en Maastricht voor dat boek zie Flickr (http://www.flickr.com/photos/rail4marcel2/8086393094/in/photostream).
-
Deze locs:
http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dual/40100/40108MM.jpg
werden in 1969-1970 gebouwd door Alsthom.
Conclusie is dus duidelijk dat de 1600 afgeleid is van de franse locs / Alsthom standaard.
Ook franse en Portugese diesels hebben de schuin staande ruiten en cabinevorm à la 1600.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5473_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5473_3.jpg)
Portugese 1600 in Faro
-
@Rail4marcel kijk dat wist ik nog niet,mooi.
P.s hadden ze lokjes niet erst effe kunnen wassen?
Mvg jamie
-
De kopvorm is begin jaren 60 ontworpen door Paul Arzens en moet een rennende atleet verbeelden.
De neus is de gebogen knie en de ruit het voorovergebogen lichaam.
Stephan.
-
:o
Prutser moest het toch opzoeken :-[
maar klopt wat je zegt (y)
Trouwens 1600 stamt van deze franse loc af niets meer niets anders :-X
(http://trainzpassion.site.voila.fr/images/mu2.jpg)
http://trainzpassion.site.voila.fr
-
Bedoel je dan de vorm stamt er vanaf, of het type... De 1600 met zes assen heb ik nog niet voorbij zien komen ;D ;)
-
Zo had de NS1600 er ook uit kunnen zien ;D
De BB7003 met en zonder voorzet-ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bb7003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bb7003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bb7003D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bb7003D.jpg)
Twee maal zefde loc maar met een ander gezicht.
-
Wat een lelijkheid met die voorzetruiten. :-X
-
Zet er eens een V250 naast..... ;D
Ben wel blij dat de 1600/1700 niet zo zijn geworden... ;D
-
;D ;D ;D
-
Ik heb hier het boek 'treindesign' (ooit uitgegeven voor het 150 jarig bestaan van de NS ofzo). Daarin staat een foto waarin de neusvorm gedemonstreerd wordt. Die kan ik wel posten als daar belangstelling voor is?
-
Bedoel je dan de vorm stamt er vanaf, of het type... De 1600 met zes assen heb ik nog niet voorbij zien komen ;D ;)
;D de vorm (y)
-
Ik heb hier het boek 'treindesign' (ooit uitgegeven voor het 150 jarig bestaan van de NS ofzo). Daarin staat een foto waarin de neusvorm gedemonstreerd wordt. Die kan ik wel posten als daar belangstelling voor is?
Dat is zeker een illustratieve foto!
-
(http://i3.photobucket.com/albums/y65/nguwland/Treinen/PaulArzens.jpg) (http://s3.photobucket.com/user/nguwland/media/Treinen/PaulArzens.jpg.html)
Hier demonstreert de ontwerper hoe hij op het idee voor de vormgeving is gekomen, in dit geval nog voor de TEE locomotieven, maar deze ontwerprichting is later ook bij de 1600en aangekomen.
Trouwens, het is een zijspoortje, maar als Alstom de order had gekregen voor de '6400' had deze er waarschijnlijk zo uitgezien:
(http://i3.photobucket.com/albums/y65/nguwland/Treinen/6400byalstom.jpg) (http://s3.photobucket.com/user/nguwland/media/Treinen/6400byalstom.jpg.html)
De plaatjes zijn gescand uit het boek:
Treindesign; Heleen Vieveen/ Henk Sijsling, Amsterdam 1989