BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Hans Reints op 18 February 2013, 16:58:50

Titel: Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Hans Reints op 18 February 2013, 16:58:50
Het weten waard

Eenvoudige en goedgelijkende modelbomen in HO zijn te maken van Zuring. Zuring is een bermbegroeiing die veel voorkomt in de maanden juni, juli en augustus. Als de zuring in een vroeg stadium wordt geplukt is ze nog fijn van structuur. Na goed gedroogd te zijn kunnen ze in de gewenste kleur gespoten worden, waarna na eigen inzicht bomen van de door u gewenste schaal gemaakt kunnen worden.

De spuitgietuitlopers van bouwpakketten worden meestal achteloos weggegooid. Een volgende keer niet doen. Door het materiaal plaatselijk te verwarmen, (met een kaarslichtje) word het zacht. Door het zacht wordende materiaal aan beide uiteinde  uit elkaar te trekken, ontstaat een dunne “draad” die meteen weer hard wordt. Handig voor het maken van handrails voor locs of hekjes.

Bij het opvullen van smalle voegen met plamuur, kan het inzakken en barsten wat extra schuurtijd kosten. Dit probleem is te verhelpen met secondenlijm. Strijk met de vlijmscherpekant van een hobbymes door een paar druppels secondenlijm en strijk daar vervolgens mee door de op te vullen voeg, waarin de lijm zal over vloeien. Na een korte droogtijd kan de voeg probleemloos geschuurd worden.

Een prachtige autoantenne in HO krijgt u  als u als volgt te werk gaat; met een verhitte naald of speld prikt u een gaatje in het automodel, bijv. in de groef van het kofferdeksel. U steekt “hem”erin, lijmt  “hem” eventueel vast en knipt “hem”op de gewenste lengte af. “Hij”werkt zeer realistisch op bijv. politie, brandweer of legervoertuigen. Maar u moet “ze”alleen gebruiken als u “ze”in de bak tegen komt en “ze”niet live afknippen. Dit vindt de kat beslist niet leuk. We hebben het hier over de snorharen van ons “lieve”huisdier.

Wie niet van solderen houdt kan zich gemakkelijk behelpen met een snel uithardende tweecomponentenlijm. Fixeer eerst de onderdelen met een beetje secondenlijm en verstevig de verbindingen daarna met de tweesecondenlijm. Teveel aangebrachte lijm kan men met in water nat gemaakte oorstokjes eenvoudig verwijderen. De overblijvende lijm zal, mooi afgerond, de kleinste hoekjes en gaatjes op vullen

Heeft u wel eens geprobeerd om een afgebroken kunststof koppeling die met het draaistel is meegegoten te repareren? Het kapotte deel eraf snijden is geen moeite, maar een nieuw stuk er aan zetten is een verhaal apart. Welke lijm u ook gebruikt, echt stevig vast zit het niet. Een goede manier van repareren is het onderdeel aan elkaar te lassen. Hier bij moet u wel uiterst omzichtig te werk gaan! Verwarmde beide delen die aan elkaar moeten komen met een soldeerbout van 40 Watt tot dat het materiaal dik vloeibaar geworden is. Breng de vloeibaar geworden delen tegen elkaar, verwarm nog even door tot dat het materiaal smelt. Na afkoeling zit het “gelaste”onderdeel als gegoten.

De meeste onderdelen uit bouwdozen munten niet uit door werkelijksgetrouwen kleurstellingen. Hier is eenvoudig verandering in aan te brengen met behulp van verf op waterbasis (Tamiya of Poly S) Dit soort verf is milieu- en gebruikers vriendelijk; gemaakte fouten zijn gemakkelijk te herstellen door het object met water schoon te maken. Dit is ideaal voor het weatheren van rollend materieel. Om de verf te kunnen spuiten moet deze verdund worden. Dit kan met water, maar dat heeft als nadeel te spetteren. Een beter resultaat zal bereikt worden door alcohol te gebruiken. Het gebruik van alcohol bevorderd ook het droog proces.
Weatheren kan ook gedaan worden met Oost-Indische inkt. Meng twee tot 3 druppels in een kopje water. Goed mengen. Hiermee kunt u een effect bereiken van onbehandeld hout dat door de weersinvloeden verweerd is.

Voor het fabriceren van messing trapjes,laddertjes, hekjes en andere frutseltjes is het gebruik van een soldeermal absolute noodzaak. Kunststof leent zich daar niet voor  vanwege de hoge temperaturen waaraan het wordt bloot gesteld. Om die redenen is ook hout geen geschikt materiaal. Aluminium echter wel. Het is vrij gemakkelijk te bewerken, is bestand tegen soldeertemperaturen en soldeer tin hecht er niet aan.

Opschriften en vignetten  van locomotieven en wagens laten zich het makkelijks verwijderen door er met een wattestaafje, wat gedompeld is in autocleaner, heel zachtjes over heen te bewegen. Na korte tijd zal het vignet en/of de opschriften verdwenen zijn. De behandelde plaats nog wel goed afspoelen met schoon water. Na droging de plaats aflakken met zijdematte transparante lak (Kwast of spuit)   

Wielsporen in het landschap. Die kunt u maken door na drogen van het  landschapsmateriaal met een stukje vlakgom  wat materiaal te verwijderen, niet te veel, en u kunt zien waar er met een trekker of 4x4 gereden is.

Als u ballast gaat aanbrengen denk dan aan het volgende: meng wat kleuren om het wat natuurgetrouwer te maken: op een rangeerterrein bijvoorbeeld een mengsel van lichtgrijs en zwarte ballast. Op de hoofdlijn slechts een weinig zwart bijmengen.

Regenpijpen kunt u maken van soldeer. Buig het benodigde in de juiste vorm en lijm vast. De schaal waarin u werkt bepaalt de dikte van het te gebruiken soldeer.

Balen hooi of stro. Deze kunt u maken door een blokje hout van de gewenste maat  in te smeren met witte houtlijn en dan door zaagsel te halen. Het lichtere zaagsel ziet er dan uit als vers hooi, donker zaagsel is goed voor oudere balen.

Gaas voor hekken kan gemaakt worden van materiaal dat voor sluiers gebruikt wordt. Kijk eens in een handwerkwinkel, het materiaal lijkt beter op schaal-gaas dan wat er leverbaar is.

Wilt u een stapel kachelhout bij een huis plaatsen? Ga dan naar buiten en verzamel wat dode takjes. Snij of zaag deze op maat en maak met witte houtlijm een prachtige stapel hout. Mocht u last hebben van houtworm, leg het te gebruiken hout dan eerst een dag of wat in een bakje met antivries. Geen worm die nog trek heeft.

Vaten in Ho kunt u maken als u de metalen huls van een potlood afhaalt. U weet wel, de huls waarin dat stukje vlakgom zit..

Ramen van diesels kunt u weatheren met bijvoorbeeld een matte vernis. U dient wel eerst een stukje afplak tape op de ruit te plakken in de vorm van de veeg van de ruitenwisser. Verwijder de tape direct na aanbrengen van de matte laag.

Als u wat stro in uw veewagens wilt hebben, gebruik hiervoor dan wat zaagsel voor. Wel even vastzetten met wat verdunde witte houtlijm. Het beste gaat dit als u een spuit gebruikt.

Bij het spuiten van Ho wagons kunt u de kartonnen kokers uit toilet rollen of keuken rollen gebruiken om de kappen van de wagons op te zetten. Zo komt er minder verf op de handen en meer op het model.

Sobat Kras
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Gert1 op 18 February 2013, 17:06:02
Zo zo Hans. Regent het wellicht op de vakantielocatie?   8)

mvg,
Gert
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Hans Reints op 18 February 2013, 17:12:37
Nee vannacht wel, maar nu staat de zon weer hoog aan de hemel en is het korte broeken weer. ;D(maar dat mag ik hier van bepaalde figuren niet laten zien :'( :P :-[)
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Gert1 op 18 February 2013, 17:16:30
Heel fijn (zolang je er maar geen foto's van plaatst!).   :P

mvg,
Gert
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Hans Reints op 18 February 2013, 17:21:34
sh*t, je was me net voor.
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: MR op 18 February 2013, 17:28:28
Schapenzuring (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schapenzuring), veldzuring (http://nl.wikipedia.org/wiki/Veldzuring), goudzuring (http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudzuring), waterzuring (http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterzuring), kluwenzuring (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kluwenzuring), krulzuring (http://nl.wikipedia.org/wiki/Krulzuring) of ridderzuring (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ridderzuring)?

Vermoedelijk gaat het om schapenzuring. Schapenzuring is als gemeen op de zandgronden. Daar groeit het op voedselarme grond. Inkleigebeiden bepaald zeldzamer. Daar kan het gevonden worden in kunstmatige zandgronden zoals spoordijken en -emplacementen.
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: nighttrain1 op 18 February 2013, 22:12:10
Nou nou, Sobat, daar zitten wel tips bij waar ik wat aan heb.
Ik heb er nog een:
Zoek je kleine micro knijperjes, koopt houten knijpers èn draai de houtjes 180' om, het deel wat eerst het handgreep was is nu de punt van de micro knijper, door de micro knijper aan de zijkanten wat aftevijlen kan je nog fijnere/kleinere voorwerpjes vast houden.
Neem bij voorkeur houten knijpers, omdat je deze makkelijker kan bewerken èn ook kan inzetten bij soldeerwerkzaamheden. (y)
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 February 2013, 22:25:21
Leuk rijtje tips. maar met deze ben ik het niet eens:
Heeft u wel eens geprobeerd om een afgebroken kunststof koppeling die met het draaistel is meegegoten te repareren? Het kapotte deel eraf snijden is geen moeite, maar een nieuw stuk er aan zetten is een verhaal apart. Welke lijm u ook gebruikt, echt stevig vast zit het niet.
Probeer het eens met Pattex secondenlijm voor plastic. Het geheim zit niet in de secondelijm, maar in de activator die er bij zit. De te lijmen vlakken eerst behandelen met die activator, minuutje wachten, drupje lijm er op en het zit binnen een seconde rotsvast. Dat betekent ook dat je het in één keer goed tegen elkaar moet zetten, want tijd om te corrigeren is er niet.
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Menno op 18 February 2013, 23:25:20
Dat heb ik wel eens geprobeerd Klaas, maar sommige plastics willen zelfs dan nog niet. Nou kan het bij mij ook aan het te lijmen oppervlak gelegen hebben: de 2 breedste vlakken van 2 'NEM-koppelings-veren' die ik met de rug tegen elkaar aan gelijmd had en in het midden ter stevigheid voorzien was van een ijzerdraadje.

Ik heb de boel nog opgeschuurd en schoongemaakt voor ik ging lijmen, maar erg stevig was de verbinding niet.
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Tomasso op 19 February 2013, 09:59:46
Nog een tip die, hoe logisch ook, niet altijd wordt toegepast. Koop goed gereedschap, dat is namelijk a het halve werk en b scheelt een hoop frustraties. Bij het bouwen van mijn NS 3900 heb ik veel geïnvesteerd in gereedschap en ik moet zeggen dat ik nog steeds niet alles heb, maar toch al een heel eind kom inmiddels. Zo moest ik ruimertjes aanschaffen, nooit van gehoord toendertijd, maar onmisbaar gebleken.

Voor solderen, koop een goeie regelbare soldeerbout. Eenmalige investering, maar het is onmisbaar en werkt ideaal. Koop er dan gelijk een met een nog vermogen, 80 of 100 Watt, dat is erg prettig werken. Met de regelbare bout ben je in staat om verschillende types soldeer te verwerken met diverse smeltpunten, erg handig bij de bouw van je messing of witmetalen model.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: MarcNL op 19 February 2013, 11:43:31
..., maar sommige plastics willen zelfs dan nog niet...

Dat klopt.
Onderdelen als de draaistellen van miodellen worden vaak gemaakt van kunststoffen als Poly-Ethyleen (PE).
Op zich zeer geschikt voor de toepassing: beetje flexibel, stevig, en een glad oppervlak wat een beetje vettig, dus smerend aanvoelt.
Van dit materiaal maken ze bv. ook die zwarte afvoerbuizen.

En wat lijmfabrikanten je ook doen geloven: PE en afgeleide kunststoffen zijn beslist niet te lijmen. Uitsluitend te lassen.
Ook al lijkt het met lijm een beetje vast te zitten, dat is maar schijn.
(Meestal wordt de volledige afkorting HDPE gebruikt: High Density Poly Ethylene.)
PE wordt ook vaak gebruikt voor tandwieltjes in modellen, kun je dus ook niet repareren als ze gescheurd zijn.


Ook bv. Poly-Propyleen (PP) kun je niet lijmen (worden oa. autobumpers van gemaakt).

NB
Veel onderdelen in elektrisch gereedschap zijn ook van PP.
Zo had een winkel ooit mijn decoupeerzaag "gerepareerd" door een onderdeel te lijmen. Ik kon de baas van de zaak meteen overtroeven met bovenstaand gegeven, en dat hij of geen kennis van zaken had, of de boel beduvelde. (Bleek het eerste te zijn; hij heeft gratis een nieuw onderdeel besteld.)


We een nuttig draadje, dit.
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Rubedino op 19 February 2013, 11:47:03
Gewoon eens luisteren naar wat de "pro's" hier wel eens voor tips geven (die hebben namelijk al vaak het leergeld betaald en gelukkig ook weer terug verdiend).

Dat beperkt de frustraties pas echt.

mvg,

Kees-Jan

Eigenwijs zijn is echter vaak de modelspoorder zijn middelnaam  ;D
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: ruudns op 19 February 2013, 11:55:48
Citaat
Eigenwijs zijn is echter vaak de modelspoorder zijn middelnaam
??? staat Jan echt voor "eigenwijs"?  ;D ;) (y)
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: ex44 op 19 February 2013, 11:59:12
Zeker weten!

Jan
(http://www.websmileys.com/sm/crazy/1088.gif)
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: nscargo op 19 February 2013, 12:10:29
Nog een tip
Voor heel klein en fijn schuurwerk of vijlwerk
Neem een halve houten wasknijper(door eenvoudig het metalen deel er uit te slopen?
Op de platte kant een stukje dubbelzijdig plakband.
En daar een stukje schuurpapier op en je heb een vijl.
Afhankelijk van de grofte van het schuurpapier kun je zo een heel fijn zoetvijltje maken.
Tip heb ik niet zelf bedacht, dat heeft Karst gedaan, maar werkt geweldig.
Harm
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 February 2013, 12:22:47
En wat lijmfabrikanten je ook doen geloven: PE en afgeleide kunststoffen zijn beslist niet te lijmen. Uitsluitend te lassen.
Ook al lijkt het met lijm een beetje vast te zitten, dat is maar schijn.
Dit moet ik toch echt met klem tegenspreken. Lijmfabrikanten hoeven me niks te laten geloven, ik ga op mijn eigen ervaring af.
Ik heb zelf een probleem bij de hand gehad waarbij ik voor het maken van stroomgeleidende koppelingen een busconnectortje onder een NEM koppelingschacht moest lijmen. Dagen mee zitten worstelen, tweecomponentenlijm, secondenlijm, opruwen, niks hielp. Zelfs een experiment met lassen liep op een fiasco uit.

Tot ik in de bouwmarkt dat spul van Pattex tegenkwam. Zoals ik al zei, het geheim zit in de activator.
Het probleem met PE en PP is niet de kunststof zelf, maar de weekmaker die er in zit. Dat is ook de stof die deze plastics zo glibberig maakt, en die verhindert dat de lijm zich kan hechten. De activator lost de weekmaker plaatselijk op, waardoor de secondelijm wel hecht. Waar ik dagen mee had zitten tobben was met dit spul in een minuutje opgelost. Het materiaal zat binnen een seconde rotsvast aan elkaar, en nu na enkele jaren zit het nog vast. Sterker nog, ik had eerste een paar proefstukjes gelijmd en na een dag geprobeerd om het los te trekken. Dat lukte niet, de lijmverbinding bleek sterker dan het kunststof. Het is voor mij puur een ervaringsfeit, dat spul werkt, en nog goed ook, wat anderen ook mogen beweren. 
Titel: Re:Het weten waard, tips van een modelbouwer
Bericht door: Gert Arkema op 19 February 2013, 13:07:22
Bedankt Klaas, daar heb ik wat aan! Top  (y) !