BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Jaap73 op 18 February 2013, 14:40:28
-
Hoi beste medespoorders ik stel me even voor.
Mijn naam is Jaap al een aantal jaren met pensioen ben 74 jaar en in deze tijd
een zoektocht naar een leuke hobby.
De vader van mijn buurman heeft een prachtige treinbaan,ik dacht dat wil ik ook
een ruimte in huis vrijgemaakt (kleinste slaapkamer)ik had het nog niet over mijn
vrouw gehad ze zij je treinen kamer en zo gebeurd het.
Voor mijn doen een leuke baan opgezet 2,27 bij1,50 groot genoeg.
Rails er op treintjes gekocht MP wel redelijk goed.
Maar toch een probleem met een fleichmann loc 65014,
ik heb een ringleiding onder de baan, op verschillende punten voor de ,
rails een aansluitpunt voor stroom gemaakt maar deze loc wil
niet mooi soepel rijden, klein stukje stoppen weer klein stukje weer stilstaan,
hij hikt als het ware over de rails.
Rails mooi schoon wielen schoon als beginnende spoorder niet leuk,
maar koste wel 50 Euro ik dacht moet toch goed zijn.
Weet een van u toch nog de oplossing? zou fijn zijn.
Mvg nieuw forum lid Jaap.
-
Beste Jaap welkom op het forum,
De van een tweedehands locomotief dat daar wat slijtage meer is, is makkelijk te verhelpen als je er verstand van hebt. Het kan ook zijn dat de loc een drupje olie nodig heeft, of de wielen moet even goed schoongemaakt worden zodat die beter contact maakt met de rails.
Leuk dat je bent begonnen met de hobby, foto's en updates van de banen zien wij hier graag.
Met vriendelijke groet
Patrick
-
Hallo Jaap
Welkom op dit geweldig forum.
Jouw probleem komt wel meer voor bij 2e hands locomotieven, want aan je stroomtoevoer lijkt het mij niet te liggen.
Ik denk dat je loc een revisie beurt nodig heeft, het is al een goed begin dat je wielen schoon zijn.
Maar het kan zijn dat je collector van je motor vuil is of de koolborstels zijn versleten.
Een heel klein druppeltje olie doet soms ook wonderen maar met nadruk op klein en op de juiste plaatsen aangebracht.
Ik weet niet waar je woont maar misschien heb je een treinen winkel in de buurt of wat dacht je van de vader van je buurman die heeft vast ervaring en kan je daar misschien mee helpen.
succes met je loc
Herwim Frank
-
Ik wil jullie bijden bedanken voor de aandachts punten,
daar ga ik mee aan de slag.
De vader van mijn buurman zou me helpen maar ik heb hem niet meer gezien
dus daar verwacht ik weinig van, ik probeer het mezelf wel eigen te maken,
o.a. via dit forum de hersens een beetje pijnigen is ook gezond.
De oorzaak meld ik later nog, voor nu heb ik wat aanknopings punten
bedankt alvast.
-
Jaap, leuk dat je erbij gekomen bent.
Maar waar woon je ergens, woon je in de buurt, wil ik je graag helpen.
-
Zoals mede forumleden al aanhaalde,ik denk dat de kap een keer van de loc moet.
Heb hier de 65015 en daar was als 2ehands aankoop een hele poos terug ook genoeg aan schoon te maken.
De wielen zijn t makkelijkste te doen,maar daar zit denk ik niet t probleem(niet geheel)
Ik denk dat het motortje is opengemaak moet worden en dat er dan is geken moet worden naar koolborstels en het koper rondje/schildje dat daar achter zit,die zijn of beide of 1 van de 2 wel toe aan wat schoonmaak werk.
Het advies is echter wel als je dr niet in thuis bent om iemand terhand te nemen die weet wat die doet,aangezien er best wat dingen los moeten maar dan wel zo dat ze naderhand ook weer exact opdezelfde manier worden vastgemaakt ;)
Zou zonde zijn als er onderdeeltje kwijt raken,of verkeerd om terug gemikt,dat kan erg slecht uitpakken voor jouw en de loc.
Overigens even een vraag: je hebt een flm loc,maar welke rails heb je gebruikt ?
Het kan namelijk ook wezen dat de rails niet overal goed contact maken met elkaar,en dan hikt een loc ook over t spoor ;)
-
Hallo Jaap, welkom op het forum. Ik heb 4 van deze prachtige machines en deze zijn allemaal gekocht op M.P. De meeste loks liepen als een zieke kip.In 9 van de 10 gevallen was vervuiling van de motor het grote probleem. sommige mensen hebben wel grootheidswaanzin bij het geval een druppeltje olie. Ik kreeg 1 lok die was zogenaamd nagekeken en gesmeerd.Nou ik kan je vertellen dat er meer olie in de lok zat dan ooit in mijn auto zal zitten. Dus lok uit elkaar en motor demonteren en vooral de collector goed schoonmaken .Als de koolborstels te vet zijn deze direct vervangen.De meeste loks lopen hierna weer als een zonnetje.Ik heb vrij veel loks uit de jaren 60 maar tot nu toe maar één met een kapot tandwiel.
mvg aad
-
Goedemiddag.
De laatste drie antwoorden van,kawaaad,van tijgernootje, en van nighttain 1
heb ik allemaal beantwoord, maar door een storing van Beneluxspoor.net,
kon ik mijn verhaal niet verzenden.
Dan nu maar een verkorte verzie.
nighttain1, ik woon in Heiloo vlakbij Alkmaar.
tijgernootje,De kap heb ik er afgehaald, de draden die er aan zaten los gesoldeerd
moter van de loc verwijderd schiltje verwijderd en wat ik zag was het zelfde als
wat kawaaad ook al zij anker zwart van koolstof en ik kon olie aftappen.
Het schoon maken en droog maken kon beginnen, na deze werkzaamheden
alles weer gemonteerd, nog even het stof en draadjes of wat het ook was tussen
de wielen verwijderd, via de wielenrichter de loc op de baan gezet en zie voor 95%
mooi rustig op de baan z,n rondjes gereden.
Ik heb hem nu even weggezet ik had geen zin meer om de draden weer te plaatsen
ik heb er wel even een foto van gemaakt waar die weer vast moeten.
Nou dit was de verkorte verzie wat ik gedaan heb op jullie advies en daarvoor
mijn hartelijke dank ( toch nog geen verspilling die 50 Euro) dankzij jullie.
Groet Jaap.
-
Mooi om te horen dat het is opgelost (y)