BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Besselspoor op 18 February 2013, 09:27:06
-
Na de Hanomag zoals Johan hem gebouwd heeft, heb ik mij ook op het kitje mogen storten.
Ik heb een paar GM&S spudjes op de kop getikt en één ervan gebruikt om mijn Moors trammetje te motoriseren. Het wordt dus een conversie naar normaalspoor.
Zo zijn we begonnen (foto van een medebouwer):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_1.jpg)
Dan een eerste verflaagje en even proefpassen. Wel 2 extra nokjes op de aandrijfunit geplakt om hem te centreren, maar het gaat prima: mits je wat extra ruimte rond de wielen creërt door de beplating dunner te vijlen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag2.jpg)
Het lijkt al een trammetje zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag1.jpg)
Inmiddels traditie: een blikken buitenkant van een penlight in vorm kloppen als ketel met vuurkist:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto1146.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto1146.jpg)
Dan zwart spuiten en vullen met lood, spudje in het chassis bevestigen (na het spuiten van de wielen) en een aansluitprintje maken om wat lampjes te kunnen aansluiten, maar ook om eventueel later een kleine decoder te kunnen inbouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag3.jpg)
Bij de eerste proefrit blijkt meteen de zwakte van de spuds: een erg korte basis en ook nog geen compensatie. Dus op elke wissel en stofplek hikt het apparaat, mede door het ontbreken van een vliegwiel. Nu heb ik met mijn "Arend" goede ervaringen opgedaan door in het korte aangedreven rijtuigje extra slepertjes aan te brengen in het midden tussen de assen. Dezelfde constructie heb ik ook bij dit spudje toegepast: de contacten komen uit een Marklin sleper, die hebben immers ervaring met skieën ;D Vanaf de zijkant nauwelijks zichtbaar, alleen schuin zijn ze min of meer te zien onder de bak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag5.jpg)
En voila: zo wordt het als de boel in elkaar zit, en het rijdt ook eens verdienstelijk met de extra contactpunten (y)
Nu de boel afwerken met schildjes, koppelingen en een laagje matte vernis. Overigens zit de kap hier nog los, die sluit straks beter aan.
Wordt vervolgd..
Heb ik een vraagje aan de experts: wat is een realistische dakbedekking, is donkergrijs bitumenlook met fijne zandkorreltjes aanvaardbaar?
-
gewoon je dak slecht spuiten. lijkt het ook al op bitumen :)
ik heb het grijs gespoten, fijn anita decor poeder erin met een zeeteefje, en gedroogborsteld met dessert yellow en zwarte roet vegen bij de schoorsteen.
Het kan aan mij liggen, maar staat ie niet wat hoog op zijn peutjes ?? volgens mij mag ie nog wel wat zakken zodat je de wielen wat minder ziet, of blijft ie dan ook net zoals bij het ons op het straatspoor hangen :-[ :-[ :).
-
Prachtig locje! Complimenten (y)
Ben het wel met Marty eens, hij/zij lijkt wat hoog op de pootjes te staan. Als je naar deze foto van een identieke loc van de Probolinggo Stoomtram Mij, dan zijn de wielen niet te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/repro_herkomst_onbekend_8_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/repro_herkomst_onbekend_8_1.jpg)
(repro van fabrieksfoto, eigen collectie)
Eelco
-
Deze foto heb ik inderdaad ook in het 'archief', voordeel wat deze versie heeft is dat er een extra deel plaatwerk onder de luiken zit, bij de kit zijn de bufferplaten langer dan de zijschorten. Maar in totaal kan hij best nog wel wat zakken denk ik.
Moet ik wel ff een kleinere dom opscharrelen maar de ketel heeft toch nog geen zandkist en leidingen, dus 't is nog aan te passen allemaal.
En het dak wordt dan grijsbruin met rookaanslag ;D ik heb de waarheid toch al wat geweld aangedaan met de normaalspoor conversie.
Groet, Bessel
-
Ik zou 't locje ook wel willen bouwen, maar hij past niet tussen mijn andere Nederlands Indische modellen. Die zijn gebouwd in 1:66,6.
-
Bes, kijk ff naar mijn foto's die ik ergens geplempt heb, daar zit niet die extra strip onderaan, en zie je de wielen ook bijna niet.
Eelco, ik denk dat de schaal zo is aangepast voor Johan :), paar van die getinte preisertjes erin met een grote hoed op en karre maar door indoland :)
-
Kleinere wielekes wil ook nog wel es helpen Bessel, zo op de foto zien die er overbemeten uit. Niet raar, de meeste spuds zijn bedoeld om treinstellen mee aan te drijven.
-
De wielen horen natuurlijk kleiner te zijn, maar vooral dichter bij elkaar te staan, het zal in deze versie toch een kwestie worden van het compromis. Overigens moet de lok zeker nog een stuk zakken, de bufferbalk hoort ongeveer op de grond te liggen. Op de Duitse site Buntbahn.de staat een duidelijke aanwijzing: foto uit Aardenburg anno vroegâh.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_Aardenburg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_Aardenburg.jpg)
Ook is een ploegje (Poolse?) techneuten eens zo aardig geweest van zo'n apparaat wat overtollig plaatwerk af te slopen. Dat geeft een heel aardig zicht op de technische kant van het locje (bron: eveneens buntbahn.de) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_polen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hanomag_polen.jpg)
-
Pools? Indonesiërs bedoel je ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C_2505.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C_2505.jpg)
Zelfde type loc, PNKA C2505, ook zonder de schortplaten. Foto uit eigen collectie.
Eelco
-
;D ;D Ach, de heren helpen ons in elk geval aan wat meer inzicht mbt de bouwwijze van het apparaat. Dat de rookkastdeur aan de buitenkant zit is al apart, nu zien we ook het drijfwerk en cylinders (y)
-
:-X Um, Jammie, HELLUPPP,
Wat leuk en wat mooi gebouwd...
Hooggewaardeerde Echte Kenners: sorry, maar ik zie bij die (O zo mooie en leuke) "Kastenloks" nooit het verschil tussen een Backertje, een Breda [toen ze nog niks met Ansaldo te maken hadden ;) ) of een Hanomag: ongetwijfeld Mea Culpa, maar bedenk dan wel: ik vind ze allemaal even lief... :-*
Dit soort lokjes is inderdaad wat menigeen associeert met 'stoomtram' en JA, dan heb ik mij ook even verbaasd over die hoeveelheid techniek die onder die beplating verborgen is...
Ik blijf lekker meegenieten; heb als "goed voornemen", dat ik dit niet óók nog ga bouwen...
Frans
-
Hooggewaardeerde Echte Kenners: sorry, maar ik zie bij die (O zo mooie en leuke) "Kastenloks" nooit het verschil tussen een Backertje, een Breda [toen ze nog niks met Ansaldo te maken hadden ;) ) of een Hanomag: ongetwijfeld Mea Culpa, maar bedenk dan wel: ik vind ze allemaal even lief... :-*
Ik kan dat nu helemaal niet meer begrijpen hoe dat in godsnaam mogelijk is, maar voordat ik me erin verdiept had zat ik een beetje in hetzelfde schuitje. Ongelooflijk, want de verschillende fabrikaten hebben erg veel verschillen. Hoewel er ook wel lokjes zijn die duidelijk dingen "geleend" hebben. Net zoals Backer en Rueb ook goed gekeken hebben hoe anderen hun locomotieven bouwden.
Mooi werk, Bessel. Ben benieuwd naar de nummerschildjes. ;)
@Marty: jij hebt ook al een model rijden? Heb je daar hier al foto's van gepost?
-
klopt, ik heb nog een van de eerste modellen gemaakt, die nog iets te groot was, ik geloof 1:76 ofzo
Ik heb er een halling onderstel onder, en die blijft op het straatspoor in het stadje hangen :-[
Hij is nog niet helemaal afgewerkt, omdat ik er nog niet geheel uit ben hoe ik alles vast kan zetten, maar ook weer los kan ahlen als dat moet
Hij is al wel gespoten in mat zwart, vondt ik ook wel een geinige kleur, en Het tuinpad is toch al fantasie.
In Walferdange kon ik er wel leuk mee spelen, als ik op een bepaalde plek genoeg gas gaf kon ik het kapje van het onderstel afkiepen, en probeerde ik het kapje in de sloot te mikken , soms moet je wat als treintje spelen je eigenlijk binnen 4 minuten verveelt ;D
Er zijn dus nog geen foto's van moet nog een keteltje is en wat detaisl erop, en ik heb nog 1 setje liggen die gebouwd moet worden, maar ook de iets te grote maat dus
De nieuwe setjes zijn nu wel 1:87 en is makkelijker te bouwen nu, ik denk dat je in een uurtje of 2 de hele kit in elkaar blaft
-
Hé, da's leuk. Ik had dit draadje gemist doordat ik nu driftig bezig ben met de LTM rijtuig. Aangezien ik nu even toch niet kon slapen, zie ik het verhaal nu pas voor het eerst.
De schaalgrootte: tja, mijn allereerste tekening was een misbruikte fotokopie die vervolgens in PDF was omgezet zonder ook maar 1 enkele afmeting weergave.
Dat was inschatten dus.
De vraag kwam van een mede-hobbyist of ik wou proberen om er een modelkapje van te maken. Dat was nog een heel gepuzzel omdat ik toen nog geen goede afbeeldingen van de lok had (en ook niet wist, waar te zoeken).
Door de bouwer van het model steeds weer wat wijzer geworden en daarom later aangepast.
Zo zie je maar, dat er uit heel weinig informatie toch best een leuk modelletje uit ontstaat. Ik ben geen proffesionele modelbouwer en ik probeer toch mijn best te doen.
Zo kunnen wij modelbouwers elkaar ook helpen toch?
Groet, J, Moors.
-
Ik moet er ook nog aan beginnen, ik heb de kleinste uitvoering. Het is een mooi lokje.
-
Zo, verlaagd en getuned! ;D
Vanavond wat structurele aanpassingen gedaan, waardoor de ketel lager ligt en de aandrijfunit kon zakken. Tevens een kleinere dom geplaatst en veiligheid aangepast, meteen een zandkist verzonnen en op de ketel geplakt.
Voordeel van verlagen is dat de middenslepertjes nog minder zichtbaar zijn: loopt vlekkeloos over een oude FL* wissel op schaalsnelheid. En uit oude Hornby buffers met een extra ringetje ertussen de middenbuffers gefabriceerd.
Er was wel een serieus probleem met de matte lak: die werd niet droog en gaf ook conflicten met de matzwart onder het groen, die heb ik zo veel mogelijk met terpentine verwijderd. Dat betekent toch wat vertraging, want er moet eerst nieuwe lak komen en ik wil daarna pas schildjes en ruitjes aanbrengen.. :(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tram_4.jpg)
Wordt vervolgd..
Groet, Bessel
-
t word al wat ;D
hoe heb je de schoorsteen gemaakt Bessel?
-
Dank! Ik heb een stukje messingpijp afgedraaid, maar na het verlagen is de pijp nu ietsjes te lang, die maak ik wel definitief op maat als de bel en fluit op het dak staan, kan ik hem in de juiste verhouding maken.
*edit* ik neem vrijdag wel een stukkie voor je mee, ik heb nog een meter... ;D
-
Het ziet er heel netjes uit, complimenten. Zelf heb ik te weinig tijd om mijn eigen Hanomag af te bouwen ('tis wat hè).
Groet, J. Moors.
-
Fraai Bessel. En wat een verschil die paar mm lager. Het is van een speelgoedloc nu opeens een echt model geworden. (y)
-
Wat een klein stukje verlagen al kan doen voor een model, ziet er prachtig uit (y)
-
Dank! Ik heb een stukje messingpijp afgedraaid, maar na het verlagen is de pijp nu ietsjes te lang, die maak ik wel definitief op maat als de bel en fluit op het dak staan, kan ik hem in de juiste verhouding maken.
*edit* ik neem vrijdag wel een stukkie voor je mee, ik heb nog een meter... ;D
(y) (y)
-
Dat is inderdaad veel beter. Mooi!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hano.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hano.jpg)
Trammetje begint af te raken..nog de lantaarns en schoorsteen zwarten en wat rommeltjes op de ketel plakken dan ken die wel zo... heel compacte koppeling onder 't buffertje gemaakt (N spoor kortkoppeling) en dat werkt best goed voor dit lichte materieel. En mooi laag en compact, zo'n Kadeetje hangt toch weer een beugeltje onder en je hebt niet veel ruimte onder zo'n middelbuffer.
-
Bachmann heeft een zijn versie van de Kadee koppeling voor N, die is kleiner. De E-Z mate. Ik heb de lange en middelmaat voor een H0e lok (3D print van Chris Ward).
http://www.bachmanntrains.com/home-usa/products.php?act=viewCat&catId=87
-
O ja, heb je het nummertje ook op de voor- en achterzijden geplakt? Ik vond 'm wel heel klein en priegelig.
-
Dat was nog niet helemaal gelukt..na een kwartiertje prutsen was ik de 1 al kwijt en ben ik even opgehouden met cijfers aan m'n vingertoppen lijmen ;D Ik moet uit de strip even een nieuwe 1 knippen en dan maar eerst in spiegelbeeld op een drager plakken alvorens ze op de tram aan te brengen. Verder wel mooie scherpe nummerschildjes moet ik zeggen (y)
-
Een piepklein stukje Blue-tack op een sateprikker is een mogelijkheid, alhoewel ik het gewoon met een puntige pincet erop heb geplakt. Ik vond alleen de secondenlijm veel te snel lijmen, dus heb ik Slo-Zap bedacht. Ik moet het er nog mee proberen, want het is wat dikker spul, maar ik denk wel dat het met een superklein beetje moet werken. Kun je 'm nog even iets verschuiven.
Als je nog een cijfertje nodig hebt, laat het me weten. Voor een mooie foto van je loc voor op mijn website stuur ik je nieuwe. :)
-
Anders doe een kein beetje Krystal Klear waar je je nummer wilt. Het plakt best goed en je kunt heel wat schuiven voordat de lijm droogt. Ik gebruik het ook altijd voor mijn nummerschildjes.
mvg,
Rick
-
Sven, dank voor je aanbod, maar de 1 was gelukkig niet moeilijk te reproduceren. Ik wacht wel even met plakken tot ik nieuwe kristal klear gehaald heb (zal wel Ontraxs worden) want ook de ruitjes moeten er nog in. Een goeie foto na voltooiing kan je zowiezo van me krijgen (y)
-
Bedankt, Bessel, da's aardig van je.
Ik zat nog na te denken over deze toepassing van Kristal Klear. Is dat werkelijk sterk genoeg op lange termijn? Het is toch gewoon een soort houtlijm...
-
Hooggewaardeerde Echte Kenners: sorry, maar ik zie bij die (O zo mooie en leuke) "Kastenloks" nooit het verschil tussen een Backertje, een Breda [toen ze nog niks met Ansaldo te maken hadden
Frans ga ergens anders vloeken;
B&R heeft nooit iets te maken gehad met Ernesto Breda.
In 1945 had Ernesto Breda al problemen die overeen kwamen met de huidige Fyra sh*t.
Als oorlogs "reparationszahlung" bouwde EB een serie stoomlocomotieven voor Griekenland die voor geen meter reden.
"Gelukkig" stond Duitsland ook nog genoteerd als kandidaat "Reparationszahler" dus werd uiteindelijk de hele meuk naar Henschel gestuurd om ze betriebsfahig te maken.
Gr.
Frank