BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: CAW op 17 February 2013, 16:46:20
-
Op 12 februari van dit jaar is de stichting Store opgericht. Store staat voor Stichting onderdak railerfgoed. Store wil bewerkstelligen dat historisch spoor- en tramrailmaterieel, dat nu nog wegens gebrek aan overdekte stallingsmogelijkheden noodgedwongen buiten moet staan, een goed onderdak krijgt. Store is tot stand gekomen dankzij een initiatief van de vereniging Historisch Railvervoer Nederland* en wordt nu gedragen door de Stichting Mat’54 Hondekop-vier en door de Werkgroep 1501/ Stichting Klassieke Locomotieven. Voorzitter van Store is Erik de Zwart, die ook voorzitter is van de Stichting Mat’54 Hondekop-vier.
De Werkgroep 1501/Stichting Klok beschikt over verschillende elektrische locomotieven van de NS-series 1100, 1200, 1300 en 1500. De Stichting Mat’54 is eigenaar van hondekop-vierwagenstel 766 uit 1960.
Roestrijden.nl (onderdeel van de Stichting Holland Spoor) draagt als sponsor bij aan de activiteiten van Store.
Eerste wapenfeit van Store is de huur van vier sporen in een loods in Blerick van eigenaar BOEi, een non-profit organisatie die zich bezighoudt met herbestemmen van industrieel erfgoed. De sporen in deze loods zijn en blijven aangesloten op het hoofdspoorwegnet. Daarmee is in één klap ruim 340 strekkende meter overdekt spoor beschikbaar gekomen voor het stallen van historisch rollend materieel en laat Store zien waar samenwerking in de railmuseawereld toe kan leiden.
De beide genoemde organisaties zullen een deel daarvan gaan gebruiken voor hun eigen materieel maar er is op dit moment nog ruimte voor andere huurders, die op aantrekkelijke voorwaarden een spoor of een deel van een spoor kunnen huren. Eigenaren van historisch rollend materieel die nog stallingruimte zoeken voor hun railerfgoed, kunnen zich dan ook melden bij de stichting Store, via stichtingstore /apestaartje/ gmail.com.
Kees Wielemaker, voorzitter HRN
-
Kees, De laatste nieuwsbrief van KLOK gelezen te hebben ontstaat bij mij het vermoeden dat de Hogeloods in Roosendaal, ook in eigendom van BOEi, een nieuw en vruchtbaar leven tegemoed gaat. Eerst de redding van de seinbrug, en nu ,in april, de verplaatsing van seinhuis-b. Een betere bestemming voor de Roosendaalse loodsen kan ik niet bedenken.
SK
-
En is dat dan puur voor onderdak of is er voor de medewerkers van de diverse stichtingen ook een mogelijkheid tot werken aan het materiaal (denk aan schilderen etc.)
-
Zal best, maar het is in ieder geval een flinke sprong voorwaarts in het museale treingebeuren. (y)
-
Helemaal fantastisch! Hulde!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Kees, De laatste nieuwsbrief van KLOK gelezen te hebben ontstaat bij mij het vermoeden dat de Hogeloods in Roosendaal, ook in eigendom van BOEi, een nieuw en vruchtbaar leven tegemoed gaat. Eerst de redding van de seinbrug, en nu ,in april, de verplaatsing van seinhuis-b. Een betere bestemming voor de Roosendaalse loodsen kan ik niet bedenken.
SK
Euhm, in de laatste twee nieuwsbrieven van KLOK zie ik het woord Roosendaal niet staan, dat gaat puur alleen over Blerick.
Overigens een goede stap voor veel van het materieel, al ben ik wel benieuwd mbt de 766, die past nl niet in zijn gehele lengte in de loods. Verder dan een plan U en een strak geparkeerd bakkie ervoor kom je nl niet.
-
dan zal hij wel in 2 delen naar binnen gaan :).
maar goed nieuws trouwens (y) (y) !
-
Kees, De laatste nieuwsbrief van KLOK gelezen te hebben ontstaat bij mij het vermoeden dat de Hogeloods in Roosendaal, ook in eigendom van BOEi, een nieuw en vruchtbaar leven tegemoed gaat. Eerst de redding van de seinbrug, en nu ,in april, de verplaatsing van seinhuis-b. Een betere bestemming voor de Roosendaalse loodsen kan ik niet bedenken.
SK
Het zou mooi zijn, maar volgens mij is dit pure speculatie. Nergens staat iets over Roosendaal vermeld, dit gaat (alleen) over Blerick.
Maar wat niet is, kan nog komen....
Dirk
-
Klopt er staat inderdaad niets vermeld over Rsd. Maar tussen de regels door??? KLOK heeft het in zijn nieuwsbrief (zie oa de agenda voor week 8 op deze site, en in de Railhobby agenda en op sleutelspoor) over een spectaculair transport waar men nu (nog) niet over kan uitweiden. Maar een en een is twee. De loods, seinbrug en nu ook het seinhuis van Rsd zijn mede eigendom van BOEi. men zoekt (zocht?) een relevante bestemming voor deze objecten!.......dus!!!!!
-
[loopt even naar de buurtsuper voor chips (geen paprika) en bier.]
-
Nouja, dat van sobat is dus niet zozeer speculaas, als wel wishfull thinking. En daar maakt iedereen zich wel eens schuldig aan... ;D
-
Gezellig Jeroen, het wordt toch wel een Roestrijden borrel dan? ;D
Maar goed, hiermee is een eerste grote stap gezet om veel belangrijk na-oorlogs materieel toch onderdak te kunnen bieden, zodat de collectie in elk geval niet verder achteruit gaat.
-
Ach, het is misschien nog wat te precair om nu al met feiten en plaatsen te gaan strooien, maar dat er überhaupt nog een dergelijke mogelijkheid is in Nederland kunnen we als spoorliefhebbers alleen maar toejuichen..
Wat overigens bevestigd wat al jááren geroepen wordt, namelijk dat alleen samenwerking van verschillende organisaties behoud van het materieel mogelijk maakt. Met alle goede bedoelingen van ieder, was er een te grote diversiteit aan stichtingen en belanghebbenden ontstaan die los van elkaar allemaal een stukje spoorweghistorie willen consolideren en zonder uitzondering allemaal een lastig financieel plaatje laten zien. Met name gebrek aan stallingsruimte en daardoor hoog oplopende onderhoudskosten zijn een sructureel probleem voor velen.
Dus ik zie hier wel een mooi initiatief (y)
-
Ja.
Want als men Roestrijden.nl nou veel laat roestrijden, dan hoeft het roestrijden niet zoveel meer met roest gereden te worden.
Dus.
Mochten er nog ProRail Prm-ers en Bm-ers meelezen; trekt u vooral deze schoen aan.
Want deze past als een.. Euh.. Trein.
-
@Besselspoor je stelt het nu wel iets zwarter voor dan het echt is...
-
Geweldig initiatief en dat bijzondere transport komt er echt wel, ik vermoed met een van hun twee gele 1300 locs als ik de nieuwsbrief van Klok zo lees.
De NVBS zegt er dit over op hun facebookpagina:
Net verschenen: de nieuwe Klok-nieuwsbrief. Hij is te downloaden vanaf www.werkgroep1501.nl of direct hier: http://www.werkgroep1501.nl/info-053.pdf
Hierin wordt een tipje van de sluier opgelicht van een heel bijzonder transport dat er aan zit te komen. De details kunnen we helaas nog niet bekend maken, maar dat het spraakmakend gaat worden staat vast! Wat wel alvast valt te zeggen is dat deze komende gebeurtenis het gevolg is van de uiterst plezierige samenwerking tussen de Stichting Klassieke Locomotieven/Werkgroep 1501 en de NVBS, die is ontstaan (en gebleven) tijdens en na de organisatie van de 60e verjaardag van de locserie 1200.
We verwachten de komende weken alle puntjes op de 'i' te zetten en dan zal via Op de Rails, de KLOK-info en deze pagina meer informatie worden gegeven: we willen dat iedereen kan meegenieten.
Overigens vergezelt door een foto van de 1315 van Klok.
-
@Besselspoor je stelt het nu wel iets zwarter voor dan het echt is...
Ik denk dat gemiddeld genomen ik er niet zo ver naast zit, ik heb mijn conclusie gebaseerd op uitspraken van direct betrokkenen van diverse organisaties. Ik weet ook wel dat er diverse instellingen zijn die hun zaakjes beter voor elkaar hebben, dat heeft te maken met meerwaarde voor de omgeving (museumlijn zoals de SHM) of met de manier waarop de collectie beheerd wordt (VSM, SSN, etc) en daarbij zie je vooral dat de grotere organisaties het hoofd boven water houden.
En geloof me, ik zie niets liever dan dat er van alles wat in Nederland heeft rondgereden wel een representant bewaard kan blijven, maar er moeten wel faciliteiten voor zijn. Dit is toch een prima stap..
-
Het is zeker een prima stap, ik ben er dan ook heel blij mee voor de clubs die hiermee geholpen zijn. Ik doelde meer op je opmerking 'zonder uitzondering allemaal een lastig financieel plaatje laten zien' ; er zijn best uitzonderingen, anders hadden we bijvoorbeeld bij de SGB niet van die geweldige nieuwbouwprojecten gezien. En wat de kleinere clubs betreft, kijk bijvoorbeeld eens naar het smalspoor wereldje. Daar gebeuren ook een hoop mooie dingen, helaas zien we er op dit forum zelden iets van maar NMLD staat er vol mee.
-
Geweldig initiatief en dat bijzondere transport komt er echt wel, ik vermoed met een van hun twee gele 1300 locs als ik de nieuwsbrief van Klok zo lees.
De NVBS zegt er dit over op hun facebookpagina:Overigens vergezelt door een foto van de 1315 van Klok.
En ook KLOK brengt dit verhaal in verband met de 1300-en van die Stichting.
Als je goed leest moet je denk ik een goede honerd kilometer ten oosten van Roosendaal zijn. Kwestie van goed lezen wat er op en niet tussen de regels staat.
Dirk
-
Inderdaad, ik haalde er ook niks Roosendalerigs uit. Het zal mij benieuwen (y)
-
...er zijn best uitzonderingen, anders hadden we bijvoorbeeld bij de SGB niet van die geweldige nieuwbouwprojecten gezien. ...helaas zien we er op dit forum zelden iets van maar NMLD staat er vol mee.
Daar heb je zeker gelijk in, er mag best wat meer aandacht geschonken worden aan de positieve ontwikkelingen, ik vind dit draadje een uitstekend startpunt.. ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0004_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0004_3.jpg)
Het zou zo mooi kunnen zijn ::) :P
-
Als de 766 niet in één geheel in de Blerickse loods past dan is dat wel lastig, want als je een treinstel splitst (en dat is net iets meer werk dan een gewone schroefkoppeling) moet je ook weer een ATB-controlemeting doen. Alles kan natuurlijk, maar wel bewerkelijk.
-
Correct, en ook het in, en uitmekaarhalen van de bakken ben je wel even mee bezig. Dat wil je niet even voor een rit doen.
Je bakkoppeling is er niet op gemaakt simpel los te draaien, je stuurstroomsstekkers niet, je mg, compressor en hoogspanningskabels zitten vast gemonteerd en ook de vouwbalgen zitten stevig vast...
Met zo'n klusje ben je wel even bezig vertel ik je uit ervaring :-P
Maar voor de tijd dat men nog bezig is met de 766 is het zeker een prima onderdak natuurlijk.
Overigens zie ik de relatie niet met de loods in Rsd heeft niets met Store te maken, die huurt alleen een aantal sporen de loods te Br, dat de Rsd'se loods toevallig ook een loods van Boei is zegt niet dat ze die ook gaan huren natuurlijk.
Ga daarnaast maareens kijken, en verbaas je eens waar Boei allemaal eigenaar van is, dan is het spoor in de minderheid :)
-
Misschien kunnen ze een puist van een meter of 13 aan de loods bouwen, zodat de Hondekop er wel als viertje in past... ;)
Paar plaatjes hout van de Gamma, tweedehands asbest dakplaat is ook wel ergens vandaan te scharrelen, beetje timmeren en klaar!
-
Als een ieder goed leest staat de Stichting Mat '54 straks 2 sporen ter beschikking. Lijkt me duidelijk genoeg.
Ik hoop dat er zich meer clubs voor gaan aanmelden, nu het van de grond is gekomen.
Ik ben er als vrijwilliger bij de Werkgroep 1501/Stichting Klok in de Klokshop heel erg blij mee in elk geval!!
We doen ons verhaal graag a.s. weekeinde tijdens Rail op onze stand! Wees welkom!!
-
Zoals jullie allemaal kunnen begrijpen kost het huren van deze loods een behoorlijke puist geld.
De stichting STORE staat nog niet geregistreerd als ANBI zodat een gift tegen een aantrekkelijk belastingtarief nog niet mogelijk is.
Hierom wil ik h.h. lezer van dit geweldige forum graag even wijzen op de ANBI-status van Stichting Holland Spoor (die van Roestrijden.nl, u weet wel), een van de sponsors van de STORE.
Op deze wijze steunt u met uw donatie (o.v.v. 'STORE') het onderdak voor meerdere museale partijen tegelijkertijd en kunt u uw gift geheel of gedeeltelijk in aftrek brengen van uw belastbaar inkomen.
Voor de gegevens van Stichting Holland Spoor - Roestrijden.nl verwijs ik u graag naar de website: www.roestrijden.nl.
Dank u
-
Het zou zo mooi kunnen zijn ::) :P
Ach Eerbiedwaardige Sobat, Wat een wijs en waar woord! En U weet net zo goed als ik, dat er tot deze waarheid werkelijkheid wordt nog veel water door de Rijn zal stromen, helaas! :-X
(Ik denk, dat we een uitgebreidere "boom" maar moeten opzetten via pb, of wellicht prettiger face-to-face met een pint...) ;)
Frans
-
Zoals jullie allemaal kunnen begrijpen kost het huren van deze loods een behoorlijke puist geld.
De stichting STORE staat nog niet geregistreerd als ANBI zodat een gift tegen een aantrekkelijk belastingtarief nog niet mogelijk is.
Hierom wil ik h.h. lezer van dit geweldige forum graag even wijzen op de ANBI-status van Stichting Holland Spoor (die van Roestrijden.nl, u weet wel), een van de sponsors van de STORE.
Op deze wijze steunt u met uw donatie (o.v.v. 'STORE') het onderdak voor meerdere museale partijen tegelijkertijd en kunt u uw gift geheel of gedeeltelijk in aftrek brengen van uw belastbaar inkomen.
Voor de gegevens van Stichting Holland Spoor - Roestrijden.nl verwijs ik u graag naar de website: www.roestrijden.nl.
Dank u
Mooi gesproken Jeroen !
-
KLOK heeft het in zijn nieuwsbrief over een spectaculair transport waar men nu (nog) niet over kan uitweiden. Maar een en een is twee.
Volgens mij slaat dat meer op het transport van 1 van de 1300-en naar Duitsland (Eisenbahn Erlebnis Horb).
Etienne
-
Exact!
Drik
-
Als een ieder goed leest staat de Stichting Mat '54 straks 2 sporen ter beschikking. Lijkt me duidelijk genoeg.
Dat snapte we ook wel dat ie gebroken op twee sporen past. Het ging ons er alleen om dat dat breken niet handig is in de toekomst.
Groetjes,
Thom
Een soort vorige bewoner van die loods ;)
-
Hoe is dit verder gegaan?
-
Er staan al een tijdje locs van de Werkgroep 1501 gestald. De Hondekop is nog niet klaar en staat dus nog in Amersfoort.
-
Zou de TEE die nu nog op de Dijksgracht staat weg te rotten tzt hier ook onderdak kunnen gaan vinden?
-
De TEE zou naar Lelystad opstel gaan. Maar op het laatst is dat plan afgeschoten door Prorail. Men wilde spoor 1 (kopspoor zonder bovenleiding) niet verlengen. Plan was op het juk tijdelijk weg te halen, sporen te verlengen, TEE erop te zetten en juk weer terug plaatsen. Zo kon de stichting er lekker aan knutselen zonder tot last te zijn van wie dan ook.
-
Zou de TEE die nu nog op de Dijksgracht staat weg te rotten tzt hier ook onderdak kunnen gaan vinden?
Als ze loods sporen zouden huren wel, maar de TEE als huurder is geen sprake van en ik vermoed ook geen ruimte meer voor...
-
Is het emplacement van Zaandam geen optie voor de TEE? De 'Speno' treinen krijgen daar hun onderhoud o.a. Er zijn nog sporen vrij en is makkelijk toegankelijk met de auto bijv.
Er staat bij de ingang van het terrein netjes een hek voor. (y)
Jeroen
-
Herik Rail is zijn rijtuigen kwijt, misschien is er daar plek?
-
Die loods van Herik is ook verkocht aan een nieuwe eigenaar als evenementen locatie, die zal daar niet op zitten te wachten.
En wat bereik je met verhuizen naar Zaandam, dan heb je nog steeds geen dak erboven dus wat heeft dat als meerwaarde tov de huidige plek....
-
Dat mensen van de stichting erbij zouden kunnen? Op de Dijksgracht mogen ze een paar keer per jaar even kijken, maar zelfs conserveringswerkzaamheden zijn zo goed als onmogelijk.
-
Zelfs aan het losse rijtuig op de watergraafsmeer wordt ook al jaren niet meer gewerkt, dus de locatie lijkt het probleem niet te zijn.