BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Martijn1974 op 17 February 2013, 11:52:32
-
Beste collega hobbyisten,
Ik heb een mooie Kleinspoor loc, de 6518 in een NS/Cargo uitvoering.
Lange tijd had ik deze loc liggen in analoge uitvoering. Ik heb geen idee of dit een bouwpakket is, of dat hij gebouwd is door Kleinspoor zelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/statieportret_6518.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/statieportret_6518.jpg)
Nu is de loc eindelijk omgebouwd naar DCC en kom ik een probleempje tegen; Hij ontspoort vaak op wissels.
Ik rijd op Fleischmann Profi rails.
Het is mij opgevallen dat hij hele lage wielflenzen heeft...ligt het daaraan?
Hier een vergelijk tussen de loc in kwestie(rood) en een Roco 2200(geel).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_113654.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_113654.jpg)
Ik vind het erg jammer dat hij zich zo gedraagt en hoop dat er (eenvoudig) iets aan te doen is.
Heeft iemand een idee wat ik er aan kan doen?
mvg,
Martijn.
-
Hoi
Wielflensen zijn meestal niet de oorzaak. Waarschijnlijk staan de wielen iets te ver uit elkaar.
De tussenafstand moet 14.3 mm zijn
Bart
-
Daar ligt het inderdaad aan. De fraaie lage flenzen van de loc (RP25) kunnen op bepaalde railtypen problemen geven. Op mijn voormalige baan met Fleischmann Profirails ontspoorde mijn Kleinspoor 6400 ook steevast op een bepaald wissel (in afbuigende stand, meteen na een R1-boog).
Samen met het feit dat de Athearn-wielstellen die Kleinspoor gebruikt op mijn baan bijzonder snel vervuilden, met een om de haverklap zwaar stotterende en zelfs stilstaande loc tot gevolg, heb ik eens gekeken of er wellicht andere wielen gemonteerd konden worden. Met de afbraak van mijn baan verviel de noodzaak om verder te gaan met de zoektocht. Een echte oplossing kan ik je dus niet geven.
-
@ Bart,
Dat ga ik nameten...zodra ik mijn digitale schuifmaat weer heb gevonden ;).
@Olaf,
Bij mij is het ook hoofdzakelijk in afbuigende stand meteen na een R1-boog.
De snelheid speelt hierbij geen merkbare rol.
Mijn wielen zijn ook erg vervuild, nog van zijn analoge leven voor hij in mijn bezit was :-\
mvg,
Martijn.
-
Het snelle vervuilen van Athearn-wielen zou komen door de relatief grote ruwheid van de loopvlakken van de wielen. Een optie is om deze wat gladder te (laten) maken. Voordeel is dat dan meteen de flenzen wat hoger worden. Als ik me niet vergis is de diameter van de wielen toch al iets te groot. Ik weet niet meer precies wat de diameter is, maar op juiste schaal zou het 11,0-11,4 mm moeten zijn.
-
Vervangende wielen hebben ze vermoedelijk wel bij Modellbahnservice Bentz. Website ligt er momenteel uit, maar zal wel weer online komen Helaas niet goedkoop. Op beurzen vind je nog wel mensen die losse wielstellen van de DKM 2400 verkopen. Dat was ook een Athearn onderstel, maar met nem wielen. Goede kans dat die bruikbaar zijn, de wielen zijn gemakkelijk te wisselen. Ik heb ze weleens gebruikt om een oude Athearn aan te passen.
-
De wielen stonden inderdaad te ver uit elkaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_130055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_130055.jpg)
In de werkplaats is dit hersteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_130447.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_130447.jpg)
(gelijk ook maar even de wielen schoon gepoetst).
En dan de test.
Maar helaas...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_131953.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_131953.jpg)
Keer op keer loopt ie er nog uit.
Ik ben er wel achter dat dit deel (in het rode vakje) op meerdere wissels voor de problemen zorgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_132828_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130217_132828_1.jpg)
Maar goed, de assen ga ik niet vervangen want zoveel is de loc mij ook niet waard.
De wissels laat ik eveneens zoals ze zijn.
De loc staat inmiddels in de verkoop, en de Liliput 6520 is weer in dienst gesteld.
Misschien ooit een Piko variant kopen.
mvg,
Martijn.
-
Kijk nou, nem wielen op Athearn assen. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wieltjes.jpg)
Als je goed kijkt, zie je ook wat een eitje het is de wielen te vervangen.
-
Hmmm...inderdaad.
Ik vraag me dan toch af wat een stuk of 4 van die assen zouden kosten ;)
Misschien alsnog de overweging waard.
mvg,
Martijn.
-
Foto is niet van mij hoor, maar ik heb nog wel precies vier wielstellen, waarvan eentje met asb-groeven. Voor een tientje stuur ik ze wel op. Dat betaal je per stuk bij Bentz. ;D
Voor 50 euro wil ik ook wel die loc overnemen. ;D ;D
-
Dat is een genereus aanbod (y)
Als je mij je bankgegevens PB't dan maakt ik het verschuldigde bedrag over en stuur ik je mijn adres.
Dan zal ik eens kijken wat het effect van die assen is. 8)
Of als je de loc wilt mag ook, laat maar weten wat je wens is. Ik ben neutraal.
mvg,
Martijn.
-
Die dikke laag bagger op de wielen, zeer herkenbaar. Net als het ontsporingsprobleem overigens.
Wielen van de DKM kan wel eens een goede oplossing zijn. Ik heb in het verleden nooit last gehad van ontsporende DKM-2400'en en die wielen bleven ook lang schoon ;)
-
De wielen stonden inderdaad te ver uit elkaar.
Niet dus. Op je schuifmaat zie ik 14,50 mm, en daar is niks mis mee.
De 14,3 mm die vaak wordt genoemd was vroeger de minimale maat. Het mocht ook meer zijn. Hoeveel meer, dat hing weer van de flensdikte af.
Maar.... sinds 2009 is de Morop norm op dit punt gewijzigd. De maat tussen de wielen (maat B) moet nu minimaal 14,4 en maximaal 14,6 zijn. Dus 14,5 is prima.
-
Oke. voor mij nieuwe wetenschap (y)
Maar als er niks mis is met 14,50mm, en 14,30mm ook akkoord is, dan ligt het dus zeker niet aan de spoorbreedte van de loc.
Op dit moment zijn er Nem-wielen onderweg naar mij toe om de RP25 wielen te vervangen. Die Nem-wielen ga ik plaatsen en kijken wat dat doet voor zijn rij eigenschappen.
mvg,
Martijn.
-
Hoi
Het ligt aan de combinatie Flensbreedte/tussenmaat en rail.
De wielen zijn waarschijnlijk RP25, en voldoen hiermee aan de NMRA norm.
De nieuwe NEM311 lijkt hier dan weer veel op om alles een beetje compatibel te houden met de NMRA normen.
De grote adder onder het gras is echter dat de nieuwe NEM311 alleen van toepassing is indien het railsysteem voldoet aan de NEM110. En hieraan voldoet de ( oude) fleischman profirail volgens mij niet.
Ikzelf heb in hardnekkige gevallen "lak" aan de normen, en pers de zaak zover samen dat het loopt ;D
Als dit dan bijvoorbeeld 14 mm is dan is het maar zo ;D
Bart
-
De wielen zijn sinds vandaag inderdaad onderweg. We hebben dat per pb afgehandeld, maar ik ben wel benieuwd of het gaat werken. Als de wielen passen, is het denk ik wel de oplossing. RP25 en Profi rails gaan niet goed samen. De combinatie strijkregel en puntstuk van de wissels is niet in staat deze lage flenzen in het specifieke RP25 profiel in het gareel te houden.
-
Ah mooi.
Vanavond ga ik al voorzichtig proberen of ik die draaistellen uit elkaar kan peuteren, ik denk wel te zien hoe dat moet.
Uiteraard zal ik na de wielen wissel hier berichten hoe het gesteld is met de rijeigenschappen.
mvg,
Martijn.
-
Ik had hetzelfde probleem met mijn Kleinspoor 2600 op mijn Rocoline wissels. Uiteindelijk leverancier van NEM wielen gevonden, deze gemonteerd ( fluitje van een cent! ) waarna de lok niet meer ontspoorde.
Ik heb in Houten aan Edwin van Kleinspoor de gegevens van de leverancier overhandigd.
Kost wel wat maar is zeker het voorkomen van de ergernis van ontsporen waard.
Groet,
Coen.
-
Daar zal hij blij mee zijn. Kan iemand hem misschien ook nog helpen aan de gegevens van een fabrikant die de aandrijving zou kunnen leveren voor de Nedtrain serie 700 loc? Immers al zowat 10 jaar geleden aangekondigd: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11337.0
mvg,
Gert
-
Direct uit een boog een wissel in is vragen om problemen.(en is ook zooo speelgoedachtig). Altijd minimaal een halve standaard rechterail van uit de boog voor het wisselplaatsen.....
-
Sobat, je hebt wel gelijk dat het speelgoedachtig staat. Maar toch mag een loc in zo'n situatie niet ontsporen. Uit de foto's in bericht #6 blijkt dat de wielafstand niks uitmaakt. Het probleem zit kennelijk in de aansluiting van de afbuigende tong.
Wat ook nog kan, is dat het wissel niet helemaal vlak ligt. Vaak liggen wissels in een kattenrug, en dan kan het gebeuren dat een wiel iets wordt opgetild omdat een ander wiel over een hoger gedeelte rijdt. Met een flens van 1,2 mm is dat geen probleem, maar een flens van 0,6 mm kan dan zo hoog komen dat hij over de spoorstaaf heen stapt.
-
Nee, het wil gewoon niet over het puntstuk en de strijkregel. Net als de eerste lichting plan E van Artitec.
Als het werkt heb je nog een bijdrage aan de oplossing geleverd Klaas. Jaren geleden heb je wat wieltjes voor me afgedraaid. Die zitten nu onder mijn DKM 2400 en de wielen die van die 2400 afkwamen zijn nu onderweg naar Martijn. :D
-
Direct uit een boog een wissel in is vragen om problemen.(en is ook zooo speelgoedachtig). Altijd minimaal een halve standaard rechterail van uit de boog voor het wisselplaatsen.....
Dan moet je daar wel ruimte voor hebben (in je plan). Als ik dat had moeten toepassen zouden veel van mijn wensen niet door kunnen gaan.
Daarbij veroorzaakt het niet zoveel problemen, slechts 1 loc ontspoort erop, en die is dan nog voorzien van RP25 wielen.
Hij wil tevens ook ontsporen op een wissel die op recht spoor ligt, zonder een boog in de buurt.
De combi RP25 + Fl* profi is dus duidelijk een ongelukkige combi.
@Klaas,
Daar heb ik ook naar gekeken, of de wissel bol of vreemd lagen, maar ze zijn zo vlak als het kan.
Ik zit morgen bij de brievenbus te wachten op de toegestuurde oplossing 8).
mvg,
Martijn.
-
De NEM-Wielen zijn binnen (y) (Henk bedankt, je krijgt zo een PB van me).
Uiteraard zijn ze direct onder de loc gegaan, en ik kon niet wachten om de loc aan de tand te voelen.
Het resultaat is heel positief. De loc is nu niet meer uit het spoor te rammen.
Zelfs op topsnelheid (begrensd op 100km/h) gaat hij zonder fratsen door de wissels. 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130219_174020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130219_174020.jpg)
Wat een verschil. (y)
Dat zo'n groot probleem in zoiets kleins kan zitten...
mvg,
Martijn.
-
(y)
-
Gefeliciteerd met je werkende lok. Hij is mooi.
Andermaal is bewezen dat een bepaalde oorzaak en en bepaalde oplossing niet in lijn hoeven te liggen. Ik denk dat Klaas goed zit met zijn opmerking dat er iets is met de wisseltong. De lok met de oude wielen liep er bij de wisseltong uit, niet bij het hartstuk wat eerder te verwachten is. Ik ben benieuwd of ook anderen wisseltong problemen krijgen.
-
Ah ja, die foto had ik niet eens tot me laten doordringen. Maar ook die aansluiting is een grof uitgevoerd onderdeel van het Profi wisselontwerp dat problemen veroorzaakt met het RP25 wielprofiel.
-
Er wordt een stukje geschreven over het vervangen van RP 25 wielen door Nem wielen bij de 6400 van kleiNSpoor.
Er wordt zelfs een plactic zakje getoond met deze Athearn wielen.
Helaas staat het belangrijkste er niet bij. Waar zijn deze te krijgen?
Groeten,
kees trein