BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Sparrow op 16 February 2013, 17:56:15
-
Ik heb op dit moment geen baan, maar wel een kleine testopstelling, zowel digitaal als analoog, alleen niet al mijn treinen hebben al een decoder.
Ik heb een stuk over 4-5 rechte baanstukken Piko A-rails achter elkaar met analoge aansturing van Piko uit een startset (deze: http://2.bp.blogspot.com/-Hs-s5jeoVs8/UJylWNEzqoI/AAAAAAAAlRs/Gl3WvkDM2hU/s1600/piko+trafo+set.jpg) liggen maar heel vaak vallen treinen stil op de baan. Ze rijden en dan bam, is er geen stroom meer, of soms alleen een dip in de stroomvoorziening. Ik heb het met veel verschillende locs en ook niet altijd op dezelfde plaats.
Ik heb van alles geprobeerd. Rails schoongemaakt met alcohol, ander aansluitstukje op de rails. De ijzeren plaatjes in het aansluitstukje die tegen de rails aan geklemd zitten strakker gezet, ander stopcontact, andere stukken rails, baan korter maken, maar steeds komt het weer (ergens anders) terug. Nou kan ik me niet voorstellen dat al die locs niet goed of vies zijn, een is spiksplinternieuw.
Ik heb de analoge trafo en adapter even meegenomen naar Wentink Apeldoorn en aan de stroommeter leek daar niks mee aan de hand.
Rare is gewoon dat het de ene keer wel werkt en de andere keer weer niet, heel onregelmatig. Lastig het probleem aan te duiden. Soms duikt het op 1 plek op, soms op de andere, soms geeft een plek een probleem en dan even later weer niet.
Sowieso zorgt het analoog rijden ook voor veel geluid, een zoemend/kreunend geluid dat boven het gewone rijgeluid uitkomt. Overigens niet bij elke loc even erg maar wel bij elke loc aanwezig. Dat lijkt me ook niet normaal.
Ik kan er maar niet achter komen wat precies het probleem is en hoe ik het op kan lossen en ik hoop op jullie hulp.
-
Op meerdere plekken van het traject extra stroomaansluitingen maken/solderen en het probleem is opgelost. Raillasjes laten het nog al eens afweten.
Gr. Jaap
-
Welke regelaar en welke loks heb je?
Tinus.
-
Op meerdere plekken van het traject extra stroomaansluitingen maken/solderen en het probleem is opgelost. Raillasjes laten het nog al eens afweten.
Gr. Jaap
Daar zat ik idd ook aan te denken, maar ik heb nu al problemen als ik vier rechte stukken aan elkaar leg, dat is toch niet normaal? Dan moet ik wel heel veel aansluitpunten maken ;) Ik kan me stroomverlies voorstellen bij een erg lang stuk, maar bij 4 stukjes aan elkaar?
Welke regelaar en welke loks heb je?
Tinus.
Deze regelaar: http://2.bp.blogspot.com/-Hs-s5jeoVs8/UJylWNEzqoI/AAAAAAAAlRs/Gl3WvkDM2hU/s1600/piko+trafo+set.jpg
Locs die ik geprobeerd heb oa:
Piko G1206 Husa
Roco 1600
Roco 2200
Fleischmann 53 320
Rare is gewoon dat het de ene keer wel werkt en de andere keer weer niet, heel onregelmatig. Lastig het probleem aan te duiden. Soms duikt het op 1 plek op, soms op de andere, soms geeft een plek een probleem en dan even later weer niet.
Sowieso zorgt het analoog rijden ook voor veel geluid, een zoemend/kreunend geluid dat boven het gewone rijgeluid uitkomt. Overigens niet bij elke loc even erg maar wel bij elke loc aanwezig. Dat lijkt me ook niet normaal.
-
Ik kan me stroomverlies voorstellen bij een erg lang stuk, maar bij 4 stukjes aan elkaar?
Het gaat niet om stroomverlies over zo'n stukje, maar de rails sluiten ECHT niet goed aan.
dat is toch niet normaal?
Wel!
Als je een cirkel zou maken heb je er al minder last van, maarrrrrrr zelfs dan heb je last van dat soort storingen.
Gr. Jaap
-
Zou eens kijken naar de regelaar.
Rijdt een andere lok nog wel als er een stil valt?
Tinus.
-
Het gaat niet om stroomverlies over zo'n stukje, maar de rails sluiten ECHT niet goed aan.
Wel!
Als je een cirkel zou maken heb je er al minder last van, maarrrrrrr zelfs dan heb je last van dat soort storingen.
Gr. Jaap
Maar ik heb de rails schoongemaakt, de verbindingsschuifjes gecontroleerd en zo nodig strakker gemaakt, alle aansluitingen gecontroleerd en veel verschillende railsstukken afgewisseld en omgewisseld. Dan moet je toch gewoon 4 railsstukken met 1 aansluitpunten kunnen aansturen?
Ik vroeg me idd nog af of je dan altijd een cirkel zou moeten maken met je spoor, maar dat is niet noodzakelijk, maar wel beter dus.
Zou eens kijken naar de regelaar.
Rijdt een andere lok nog wel als er een stil valt?
Tinus.
De regelaar is gecontroleerd in de winkel en geeft gewoon stroom af, weet niet wat ik er verder aan kan controleren.
Ik rijdt maar met 1 loc tegelijk omdat het maar een heel kort proefstukje is.
-
De regelaar is waarschijnlijk getest zonder belasting door een lok.
Dit soort regelaars hebben meestal een zeer gering vermogen.
Het uitvallen duidt meestal op overbelasting van de voeding / regelprint.
Heb je misschien de beschikking over een andere regelaar / trafo?
Tinus.
-
Nee, dat heb ik helaas niet. Ik wil in principe digitaal gaan rijden, maar moet nu teveel locs van een decoder voorzien en dat doe ik niet allemaal in 1x dus vandaar dat ik deze trafo uit een overgekochte startset erbij heb gepakt om ook analoog te kunnen rijden. De ene loc rijdt er wel een stuk beter op dan de ander, maar ze lijken allemaal of bijna allemaal problemen te geven.
Je hebt gelijk dat het maar een simpel ding is, maar 1 losse loc moet zelfs deze kunnen trekken (of hij moet kapot zijn). Ik heb er wel overna gedacht om zo'n grote Fleischmann tweedehands te kopen, maar daar heb je zoveel types en varianten van, weet niet precies welke ik moet hebben en wil er ook niet teveel voor uitgeven. En ik wil natuurlijk eerst zeker weten of daar wel het probleem ligt.
-
Denk wel dat het in de regelaar zit.
Ik heb hier een Hornby regelaar die ook steeds uitvalt.
De loks maken, zeker bij langzaam rijden, een zoemend geluid.
Dit zijn lokjes die maar weinig stroom verbruiken en zonder verlichting.
Misschien kun je nog testen met 2 loks tegelijk.
De regelaar zal dan nog eerder uitvallen.
Tinus.
-
Dat zal ik nog eens proberen. Wat voor trafo zou ik dan moeten hebben? Zoiets? http://www.gaugemaster.com/_upload/imgs/lrg/34669/FM6735.jpg
-
Dat lijkt mij wel een betere trafo.
Tinus.
-
Ok, ik zie daar alleen geen draad bij voor tussen de trafo en het spoor. Hoort dat er niet bij?
-
Bij dat soort trafo's heb je geen aansluit set.
Je zou dan de draad van de piko regelaar kunnen aansluiten.
Moet je die wel van je regelaar slopen.
Tinus.
-
Koop wel wat draad bij de modelspoorwinkel mocht ik zo'n trafo aanschaffen. Stel je voor dat het probleem nu in die draad zit ;)
-
Heb nog even met meerdere locs (los of aan elkaar gehaakt) getest en dan doet de ene loc het prima en de ander komt amper weg, dus ik denk wel dat je gelijk hebt dat deze trafo erg weinig vermogen heeft.
Maar de locs houden wel gewoon spanning. Het probleem wat ik hierboven beschrijf is juist dat de loc rijdt en dan ineens bam, staat ie stil en gaan de lichten uit. Maar de problemen lijken idd wel op wat jij met je Hornby trafo hebt.
-
Je zou nnog even kunnen testen door wanneer een lok stopt de stekker even uit het
stopcontact te halen.
Wacht dan even een minuut zodat de regelaar kan koelen.
Zorg ervoor dat je verder niets aanraakt / beweegt.
Als de regelaar defect is zou de lok na het insteken van de stekker weer moeten vertrekken
van de plaats waar hij stil is komen te staan.
Bij een contact probleem in de rail / lok zou hij dan moeten blijven staan.
Tinus.
-
Getest maar hij blijft gewoon stilstaan.
Reed eerst met mn Piko G1206, die rijdt het best. heen en weer een paar keer, niks aan de hand. Dan de Fleischmann stomer, die heeft meer last en hoppa valt stil. Meerdere keren, op precies dezelfde plek. Daarna weer de Piko G1206 en nog een Roco BR218 erop en die stoppen ook op die plek. Zou het dan wel aan de trafo liggen?
-
Hoi Sparrow,
Wat je kunt doen is het volgende: sluit een lampje van 12 Volt aan op de railsaansluiting (dus de beide draden vanaf de regelaar). Zet spanning op de rails, en kijk of het lampje uitgaat wanneer de loc stopt.
Stopt de loc en blijft het lampje gewoon branden, ligt het niet aan de voeding.
-
Uit je eerste bericht begreep ik dat de treinen op verschillende plekken stil vielen.
Nu heb je het over stoppen op een vaste plek.
Dan is het toch een probleem met de stroomtoevoer via de rail.
Misschien een raillasje wat wel / niet contact maakt.
Dit kan dan bij de ene lok (lees gewicht) wel goed gaan, en bij de ander niet.
Controleer dit even.
Begin vanaf de kant waar de rail is aangessloten op de regelaar.
De laatste railovergang waar de lok overheen is geweest zal waarschijnlijk het
probleempunt zijn.
Tinus.
-
Hoi Sparrow,
Wat je kunt doen is het volgende: sluit een lampje van 12 Volt aan op de railsaansluiting (dus de beide draden vanaf de regelaar). Zet spanning op de rails, en kijk of het lampje uitgaat wanneer de loc stopt.
Stopt de loc en blijft het lampje gewoon branden, ligt het niet aan de voeding.
Bedankt voor de tip, heb helaas geen 12 volt lampjes liggen.
Uit je eerste bericht begreep ik dat de treinen op verschillende plekken stil vielen.
Nu heb je het over stoppen op een vaste plek.
Dan is het toch een probleem met de stroomtoevoer via de rail.
Misschien een raillasje wat wel / niet contact maakt.
Dit kan dan bij de ene lok (lees gewicht) wel goed gaan, en bij de ander niet.
Controleer dit even.
Begin vanaf de kant waar de rail is aangessloten op de regelaar.
De laatste railovergang waar de lok overheen is geweest zal waarschijnlijk het
probleempunt zijn.
Tinus.
Het is idd steeds een andere plek maar als er eenmaal een bepaalde plek een probleem geeft hebben andere locs daar meestal ook wel problemen. Maar het kan daarna weer ergens anders optreden, er is niet echt een vinger achter te krijgen. Mss ligt het dan aan de rails, maar ik weet niet wat ik daar nog aan kan doen, het is allemaal vrij nieuwe rails, ik heb het schoongemaakt, de aansluitschuifjes nagekeken en goed aan laten sluiten, dan moet dat toch niet voor zulke stops zorgen.
-
Om maar eens het inconsequente van het probleem te schetsen:
Ik zat dus met die ene stopplek zoals ik hierboven beschreef. Na een paar uur kom ik weer op mn kamer en ik haal de niet werkende railsdelen eraf. Ik wissel wat hier en daar en heb wederom een baan van zo'n 10 railsstukken, de stroomaansluiting zit ongeveer op het midden.
Ik zet de Piko G1206 erop en rijdt steeds heen en weer op verschillende snelheden. Het enige wat opvalt is dat de trein af en toe ietsje minder hard rijdt en dan weer ietsje sneller maar hij hapert nergens.
Dan zet ik de Fleischmann stoomloc op. Deze rijdt helemaal naar rechts en dan helemaal naar links, voorbij het stroomaansluitpunt tot het linkeruiteinde, niks aan de hand, maar op de terug weg van het linkeruiteide, tussen het linkeruiteinde en het stroomaansluitingspunt, valt hij stil!
Ik zet dan de G1206 erop en die rijdt wel gewoon door op dit punt.
Heel vreemd, de ene keer lijkt het een exact punt in de rails te zijn die het probleem veroorzaakt, maar dan wordt die logica weer weerlegd door zo'n voorbeeld als dit. Als er echt op die plek in het spoor een probleem zat had de stoomloc niet pas op de terugweg last gehad maar op de heenweg al en had de piko g1206 ook problemen moeten hebben.
-
Tong op je rails doen travo vol open doen, voel je een flinke prik prima dingetje (y)
Nee geintje ;)
Je wielen zijn vies van je treinen...
Lok open maken wieltjes goed schoonmaken met ontvetter / en lichtjes borstelen.
En ook de contacten wat tegen de wielen aan zit goed schoonmaken, een mini stofplukje kan al effect geven, zeker bij oudere loks.
-
Dit uitvallen kan wel te maken hebben met een slechte verbinding tussen de rail.
Het gewicht van de loks is verschillend, waardoor het misschien bij de een goed gaat,
en bij de ander niet.
Druk maar eens op de railovergang wanneer de lok stopt.
Doe dit dan aan de zijde van de stroomaansluiting.
Tinus.
-
Tong op je rails doen travo vol open doen, voel je een flinke prik prima dingetje (y)
Nee geintje ;)
Je wielen zijn vies van je treinen...
Lok open maken wieltjes goed schoonmaken met ontvetter / en lichtjes borstelen.
En ook de contacten wat tegen de wielen aan zit goed schoonmaken, een mini stofplukje kan al effect geven, zeker bij oudere loks.
Bij mn oudere locs zal dat zeker een rol spelen, maar andere locs komen net nieuw uit de verpakking, dus dan zouden die geen problemen moeten hebben, maar die hebben het ook.
Dit uitvallen kan wel te maken hebben met een slechte verbinding tussen de rail.
Het gewicht van de loks is verschillend, waardoor het misschien bij de een goed gaat,
en bij de ander niet.
Druk maar eens op de railovergang wanneer de lok stopt.
Doe dit dan aan de zijde van de stroomaansluiting.
Tinus.
Maar ik heb de rails al zo vaak gewisseld, vervangen, schoongemaakt etc, dan zou het probleem toch niet steeds terug moeten komen en ook niet eerst wel stroom moeten geven en op de terugweg van de trein niet?
Zou het ook nog met de ondergrond te maken kunnen hebben? Dat die niet stevig genoeg is, of dat die stroom wegneemt? Dit teststukje ligt namelijk op een dik stuk piepschuim dat op zich wel plat ligt, maar hier en daar net niet goed aansluit op de houten tafel of op het naastgelegen stuk piepschuim.
-
Heb je het al wel geprobeerd, met iets aandrukken?
Met een minder stevige ondergrond kan het wel voorkomen dat de lasjes minder goed aansluiten.
Het verschil in gewicht van de loks zou kunnen veroorzaken dat bij de ene lok de rail meer inzakt,
en bij de ander iets minder.
Dit geeft dan ook meer of minder druk op de raillas.
Tinus.
-
Hoi,
Ik kom eigenlijk op het zelfde advies uit:
Hetzelfde gehad met de oude messing FLmann rail,dit euvel is de reden geweest dat ik nu meerendeel met flex-meter-rail werk[te].
Het euvel zat niet in de mechanische verbinding maar in de elektrische. ::)
Heb je de railschoentjes al eens eraf gehaalt? Kijk dan eens naar het messing/silver er onder is deze verkleurt?dan mag je dat verwijderen/opschuren ,want wat er ook voor een oxidatie opzit, het geleid de stroom niet.
Ik heb bij mij toen[1]de aansluitingen goed schoongeborsteld [2]nieuwe raillasjes gemonteerd en ,nadien heeft het zonder problemen tot einde gebruik gewerkt.
Met een multi meter zou je het euvel zo boven water hebben. (y)[kost je de kop niet]
Oja....check ook even de bedrading naar de rails toe!
Sucses
Wim.
-
Bedoel je met raillasjes en railschoentjes hetzelfde? Zorgt dat voor de geleiding? Die heb ik wel zo goed mogelijk met alcohol schoongemaakt aan de buitenkanten maar loshalen wil niet omdat ze vast gesoldeerd zitten.
Probleem is dat ik over paar maandjes ga verhuizen en dan wil ik alles goed aanleggen, maar nu wil ik gewoon een simpel testrondje, ook om mn locs te testen of die helemaal in orde zijn, maar dat wil zo dus niet en ik wil er niet teveel in investeren omdat dit toch maar een tijdelijk baantje is. Daarnaast wil ik ook digitaal gaan rijden maar heb nu nog veel analoge locs omdat ik nog niet overal een decoder voor heb gekocht en dit pas wou doen voor de nieuwe baan. Maar nu lijkt er in dit simpele testrondje een hoop werk te zitten.
-
Mocht je de rail nog los hebben liggen, haal de rail dan nogmaals los.
Knijp de raillasjes / schoentjes even voorzichtig samen met een tangetje.
De lasjes moeten allemaal goed aansluiten.
Tinus.
-
Ook dat heb ik al gedaan. Ik zal eens experimenteren met een steviger ondergrond en met 2 aansluitpunten maar dan moet ik eerst even electriciteitsdraad en kroonsteentjes halen.