BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: J.Kuipers op 16 February 2013, 15:01:31
-
Hallo,
Vraag 1
Wil graag mijn Rivarossi treinstel een Nederlandse dubbeldekker laten rijden. echter in deze trein zit voorin een locdecoder en achterin een functiedecoder, allebei van Esu. Ik krijg de programmering op mijn Ecos1 niet voor elkaar, je zult ze in mijn optiek toch in het zelfde programmeerblok moeten plaatsen,mijn andere locs zijn allen door mij geprogrammerd, niets aan de hand. Wie kan mij vertellen hoe je deze programmering uitvoert op de Ecos?
Vraag 2
Ik gebruik Roco met bedding oud model, de wissels zijn voorzien van Roco wisselaandrijvingen onder de bedding. Nu heb ik 2 wisselaandrijvingen die niet correct functioneren, soms maakt hij 1 schakelbeweging en dan is het gebeurt, ik heb de omkasting geopend en zie 2 minimale koper stripjes die de beweging moeten overbrengen op een kunststofstrip met mogelijk daarin een magneetdeeltje? Ook zag in gesloten toestand bij de soldeerstrips een minimaal vonkje. Is iemand bekend met dit probleem en kan mij goede raad geven?
Vriendelijk dank:
Johan Kuipers
-
Ja allebeide op dezelfde programmeer rails plaatsen of beide onafhankelijk van elkaar hetzelfde nummer geven maar zelfs dat hoeft niet als je beide in tractie gaat zetten, dan hoeven de adressen niet gelijk te zijn Juist door het in tractie (voorloop) zetten kun je beide adressen onafhankelijk van elkaar aanspreken volgens mij.
Vraag 2, "soms"duidt op vuil, contacten reinigen met wasbenzine
Groet,
Rob Bogers
-
Hallo Rob,
Ik zal direct begin volgende week e.e.a. uit proberen, in de handleiding spreekt men wel over Multitractie, hier zijn ook schermpjes voor beschikbaar, echter, er wordt alleen over locs gesproken. Ik zal nu de 2 adviezen uitproberen, eerst dus alle 2 delen op de program. rail, daarna ook de multi tractie omschrijving, en dan maar zien wat er uitkomt.
Ben ook weer aan het stoeien geweest met de wisselaandrijving, heb de aandrijving weer afgesloten en uitgeprobeerd op een wissel, ging weer niet goed, uiteindelijk heb ik het wisselmechaniek zelf eens goed bekeken en kwam tot de conclusie, dat het gaatje in de stift van de wisselbediening zelf heel precies moest liggen in het vaste puntje van het vaste deel. Met het aanbrengen van het afdekplaatje heb je alle kans dat dit iets ontregeld wordt, heb tevens de sleper onder dit stiftje iets ondieper gebogen. Voorlopig deed de wissel het hierna weer prima. Volgende week ga ik ook hier weer even mee aan het rommelen aangezien je bij de plaatsing in de baan er toch wat "ruw" mee wordt omgesprongen.
Prettig weekend en de de groeten aan jullie.
Johan Kuipers
-
Is een multitractie niet wat omslachtig hiervoor? Het betreft hier voor zover ik begrijp een vaste treinsamenstelling, deze zullen nimmer gescheiden van elkaar rijden toch?!
Je kan ze om de beurt programmeren op je programmeerspoor en hetzelfde adres (CV1) meegeven.
De functiedecoder wordt op dezelfde wijze geprogrammeerd als een locdecoder, met dat verschil dat hij geen motoraansturing heeft en de daarbij behorende CV's mist.
mvg,
Martijn.
-
Kan me bij Martijn aansluiten.
Een dubbeldekker is altijd een vaste combinatie. Gewoon beide decoders het zelfde adres geven en je niet druk maken over Multitractie.
Multitractie is leuk als je soms een trein wilt laten rijden met 2 locs (bv. een zware ertstrein). Dan kan je beide locs tijdelijk aan 1 adres koppelen (het zgn consist adres) waar beide locs dan op reageren en tijdelijk niet onder hun eigen adres.
Hef je de consist op dan reageren beiden weer onder hun eigen adres.
Let wel op dat je bij de functiedecoder de "rijrichting" omdraait (zie CV29). Anders branden aan beide kanten of alle frontlichten of alle sluitlichten.
Gr.
Eric
-
Hallo Eric en Martijn,
Heb vanmiddag de zaak uitgeprobeerd, zowel in multi traxtie als onder hetzelfde decoder adres, het is geslaagd. Ik heb uiteindelijk gekozen voor "opslaan onder hetzelfde decoder nr".
Reden, ik gebruik de functiedecoder alleen maar voor front of achterverlichting. Mocht ik nog eens meer willen proberen, kan dat altijd nog.
Ik dank jullie voor de goede adviezen en teken met vriendelijke groe":
Johan Kuipers
-
Mooi zo dat het gelukt is. (y)
mvg,
Martijn.