BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 15 February 2013, 20:30:30
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/017_33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/017_33.jpg) hans reints
Vandaag berekte mij dit bericht via ProRail,
ProRail gaat het monumentale seinhuis in Roosendaal in zijn geheel verplaatsen. In april wordt het tussen de sporen weggehaald en 1400 meter verderop weer neergezet. Het eigendom en beheer gaat over naar BOEi die het gebouw gaat restaureren. Deze week wordt gestart met de voorbereidende werkzaamheden. Seinhuis B, zoals het officieel heet, wordt sinds 1994 niet meer gebruikt. Het karakteristieke gebouw werd in 1907 ontworpen door ir. G. van Heukelom en is sinds 2001 een rijksmonument. Op de huidige plek, midden tussen de sporen, is het gebouw ontoegankelijk. Daarom krijgt het een nieuwe plek naast de monumentale locomotievenloods aan de Bosstraat. Het eigendom gaat over naar BOEi (de nationale maatschappij tot behoud, ontwikkeling en exploitatie van industrieel erfgoed) die op zoek gaat naar een gepaste bestemming. ProRail gaat de verplaatsing samen met aannemer Bresser uitvoeren op woensdag 10 en donderdag 11 april. De komende weken wordt het gebouw langzaam losgemaakt van de fundering. Uiteindelijk wordt het met behulp van vijzels op een zogeheten SPMT (Self Propelled Modular Transporter) gezet. Deze platte wagen met heel veel wielen, zal het 240 ton wegende gebouw met een snelheid van maximaal 5 km per uur naar haar nieuwe plaats brengen. De verplaatsing en restauratie van het seinhuis kost 1,8 miljoen euro. ProRail en de provincie Noord-Brabant leveren samen de grootste bijdrage. Verder betalen ook BOEi en de gemeente Roosendaal mee.
-
Spectaculaire verplaatsing Seinhuis Roosendaal
Op 10 en 11 april 2013 wordt het monumentale Seinhuis (1907) bij het station van Roosendaal in één stuk verplaatst. Op de huidige plek, midden tussen de sporen, is het gebouw ontoegankelijk. Daarom krijgt het een nieuwe plek 1.400 meter verder op, naast de monumentale Locomotievenloods (LocLoods) aan de Bosstraat. De verplaatsing en restauratie van het Seinhuis worden mogelijk gemaakt door bijdragen van ProRail, de provincie Noord-Brabant, BOEi, BankGiro Loterij en de gemeente Roosendaal. BOEi wordt eigenaar van het Seinhuis en realiseert de restauratie en de herbestemming.
Het Seinhuis wordt op woensdag 10 april over de sporen geplaatst, zal vervolgens een draai maken en richting de Bosstraat rijden. Op donderdag 11 april wordt het traject vervolgd richting de LocLoods. Het publiek kan de verplaatsing van het Seinhuis live volgen via www.prorail.nl/seinhuis of naar de LocLoods komen die op 10 en 11 april tussen 11.30 en 16.30 uur is opengesteld voor publiek.
De Locloods is de afgelopen twee jaar gerestaureerd met bijdragen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, provincie Noord Brabant en de BankGiro Loterij. In de LocLoods is een foto-expositie van de restauratie te zien en er worden rondleidingen gegeven. De aankomst aldaar van het Seinhuis wordt verwacht op 11 april in de middag. De Locloods is dan de ideale plek om dit spektakel van nabij mee te maken.
bron:BOEi
-
Daat levert vast weer mooie plaatjes op voor het realistische modelbaan draadje.
Zo van:
zet je seinhuis nooit op het spoor, maar ernaast....
Spectaculaire klus, evengoed.
Hendrik Jan
-
Ik moet dit projekt dan toch maar eens af maken....
(http://i52.tinypic.com/xqb7ef.jpg)
Maar goed: weet iemand hoe ver men gevorderd is met de voorbereidingen?
mvg.
Willem E.
-
Hoi
Vandaag op het nieuws
http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/SeinhuisRoosendaal/Pages/default.aspx
Het seinhuis wordt verplaatst naast de oude locloods
-
Inderdaad de voorbereidende werkzaamheden gezien toen ik er langs kwam met de trein uit Brussel. De palen waar het seinhuis op staat waren allemaal vrij gemaakt, dacht er 8 te tellen. Helaas geen foto kunnen maken, had mijn telkefoon niet bij de hand en de Internationale trein wilde ook niet even stoppen.
Goed werk zo dat met het sein huis. Het leek er trouwens op dat rond de locloods de zaak ook behoorlijk opgeruimd is. Stond wel een stam rijtuigen waaronder een Plan W, helaas onder de grafity.
Richard
-
Op een webcam is de verplaatsing te volgen.
Zie : http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/SeinhuisRoosendaal/Pages/Inbeeld.aspx
Het ziet er naar uit dat niet alles volgens planning verloopt. Ze zijn al een poosje bezig met een mobiele kraan om allerlei grote blokken (balast-gewichten ?) te verplaatsen. Het seinhuis staat er nog steeds.
Sander
-
http://www.bd.nl/regio/brabant/live-verplaatsing-seinhuis-roosendaal-uitgesteld-tot-17-00-17-30-uur-1.3757230
-
Zo net terug uit Roosendaal. Ik was vanmorgen vroeg opgestaan om op tijd bij het gebeuren te zijn. Het seinhuis zou om 12.05 uur de eerste voorwaartse bewegingen richting nieuwe standplaats maken. Kreeg om 1100 uur een meeltje van Prorail dat, naar goede gewoonte, ook het seinhuis vertraging heeft opgelopen. Nu, het is haast 2000uur en er is nog geen millimeter beweging geweest. Ik zal dadelijk een foto verslag plaatsen.
-
... Nu, het is haast 2000uur en er is nog geen milimeter beweging geweerst...
Das niet waar. Ik heb een verplaatsing naar boven gezien ;D
Gr.
Eric
-
En jawel, er is beweging (y)
Gr.
Eric
-
Seinhuis draait nu de Bosstraat in en stevent recht op het heiligdom van wijlen Nico Vermeer af.
Donderdagmiddag zelf maar eens bekijken; ben te gast van W. Brabant Cultuuroverleg. Leuke plannen.
Gr.
frank
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_IMG_3827.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_IMG_3827.jpg)
Het was vroeg en een beetje mistig toen ik het seinhuis op zeven pootjes in de lucht zag staan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_IMG_3818.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_IMG_3818.jpg)
Ik heb het wel eens beter in de verf gezien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_IMG_3819_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_IMG_3819_1.jpg)
Duidelijk is te zien dat het seinhuis een flink eind de lucht is in gegaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_IMG_3862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_IMG_3862.jpg)
Om goed te kunnen werken was de bovenleiding weggehaald
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_IMG_3830.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_IMG_3830.jpg)
Nee dit is geen gezichtsbedrog
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_IMG_3831_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_IMG_3831_1.jpg)
Door dat de spanning van de draad is, gaat deze een beetje bobbelen! (zou ook goed in een ander draadje passen ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_IMG_3820.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_IMG_3820.jpg)
belangstelling van de media was er genoeg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_IMG_3811.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8_IMG_3811.jpg)
TV en BoBo's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_IMG_3836.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9_IMG_3836.jpg)
Ja we doen het niet voor minder!!!!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_IMG_3873.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_IMG_3873.jpg)
Ook het gewone publiek toonde volop belangstelling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_IMG_3856.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_IMG_3856.jpg)
Dat hek rechts is niet van de bajes, maar staat er ter bescherming van de verkeersleiding....... ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_IMG_3877.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_IMG_3877.jpg)
Dit zijn heeeel belangrijke mensen, zij mochten ook iets speciaals doen met een toetertje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3821_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3821_1.jpg)
een van de twee platformwagens waarop het seinhuis geplaatst gaat worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3823_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3823_3.jpg)
De Sarens 2202 gereed voor inzet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3840.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3840.jpg)
een flinke klim om over de sporen te komen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3841.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3841.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3846_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3846_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3845.jpg)
De eerste wagen staat onder het seinhuis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3848_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3848_1.jpg)
De tweede platformwagen had wat meer moeite.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3850.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3850.jpg)
goed manouvreren om hem recht onder het seinhuis te krijgen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3851_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3851_1.jpg)
De "hulpkraan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3854.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3854.jpg)
Achterwielen van de mobielekraan. Let even op de laatse banden!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3855.jpg)
Hier moet het ook nog overheen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3866_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3866_1.jpg)"
de beide wagens onder het seinhuis. Als het gat onder brug waar de wagens opstaan, kunnen de wielen 90 graden draaien en komt het transpoort dwarsuit naar de sporen op de voorgrond toe. Hier zal het hele transport dan weer 90 graden draaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3867.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3867.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3879_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3879_2.jpg)
het koppelen van de twee wagens
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3879_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3879_2.jpg)
het seinhuis rust nu op de p[latformwagens
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3881.jpg)
stophout voor onder de brug wor5d door de hulpkraan aangebracht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3895_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3895_2.jpg)
De stutten, vijzels en contragewichten worden een voor een verwijderd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3898_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3898_2.jpg)
en hierna moest ik helaas naar huis.
SK
-
Mooi verslag! (y)
-
Mooie foto's. Bedankt Hans.
Groetjes,
Jos
-
(y) Weer een mooi fotoverslag Hans (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_10_23_30_Roosendaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_04_10_23_30_Roosendaal.jpg)
Screenshot webcam 23:30u
-
Hierbij 2 foto's die ik gisteren gemaakt heb, ik was toevallig voor werkzaamheden op de VL Post.
Het Seinhuis B gisterenochtend toen het nog vrij rustig was:
(http://farm9.staticflickr.com/8400/8638849981_9baeae40d7.jpg) (http://www.flickr.com/photos/94287483@N07/8638849981/)
Seinhuis_B_RSD (http://www.flickr.com/photos/94287483@N07/8638849981/) by E vd E (http://www.flickr.com/people/94287483@N07/), on Flickr
En tegen de middag:
(http://farm9.staticflickr.com/8111/8639953284_ff53796d73.jpg) (http://www.flickr.com/photos/94287483@N07/8639953284/)
Seinhuis_B_RSD_1 (http://www.flickr.com/photos/94287483@N07/8639953284/) by E vd E (http://www.flickr.com/people/94287483@N07/), on Flickr
-
Gezien dat het Seinhuis B op 1200 uur op zijn nieuwe locatie is aangekomen. (ik volg het op de live-webcam)
-
Op www.zie.nl (helemaal naar beneden scrollen) staat ook een leuk filmpje over de verplaatsing. :)
-
Man man man, ze interviewen tegenwoordig iedereen maar... nou weer zo'n halve gare hobbyist.... 8)
-
Reinier (y) (y) (y)
(sorry Sobat, maar je zal moeten toegeven, het was wel een beetje een inkoppertje ;D )
Ik ben blij dat Seinhuis B behouden blijft, ik vind het altijd weer fascinerend om te zien dat er een heel gebouw wordt opgetild en een stukkie verderop weer wordt neergezet. Heb ik nog één vraagje: zitten de handelinrichting en het bloktoestel er nog in, want het zou mij zo mooi lijken om (met hulp van ongetwijfeld een hoop computers) dat klassieke systeem werkend te maken, zodat je aan de geïnteresseerden kunt laten zien (en laten voelen) hoe "verkeersleiding" vroeger ging...
Frans
-
Zover ik weet wel. Maar.................volgens de laatste berichten krijg het een bestemming als kantoor, en daar staat zo,n inrichting aardig in de weg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_3.jpg)
Recht in de midden is de nieuwe plaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_1_3.jpg)
Rechts achter het hek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_2_3.jpg)
overzichtje van het toiekomstige ...........terrein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_5_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_5_3.jpg)
Ook in het bezit van de Stichting Boei (een op een dan)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_4_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_IMG_3882_4_3.jpg)
De verdwenen polygonale loods en het seinhuis A. modellen zijn van Luc Zeegers
-
Het zal inderdaad ook een kwestie van centjes zijn, op welke manier je dit gebouw gaat exploiteren... En dan heb je heel erg veel gelijk, dat wij in dit land niet altijd even zorgvuldig met ons (industriële) erfgoed omgaan :'(
Een discussie daarover zal ik dan ook hier niet gaan voeren, want dan moeten de Mods waarschijnlijk in overuren met extra ingehuurde Zamboni's langskomen... :-X
Maar ik blijf erbij, dat het een mooi project zou kunnen zijn, om ergens zo'n klassiek beveiligingstoestel met handelinrichting weer "werkend" te krijgen, zodat menigeen ook eens ziet hoe het ging vóórdat het allemaal 'met knopjes ging'...
Ik zou zélfs willen beweren, dat zo'n object in de opleiding van verkeersleiders (of hoe dat tegenwoordig dan ook heet ::) ) nuttig zou kunnen zijn, want je bent weer terug aan die basis en dat maakt vaak een heleboel dingen duidelijk...
Zijn we nog vriendjes, Sobat? ;)
Frans
-
Hakunamatata ;D
-
(y) It's a Wonderful World ;D
-
en hier een filmpje van de operatie
http://www.youtube.com/watch?v=YMz4CNybm7c&feature=em-uploademail
-
Je bent gelijk beroemd Sobat ;D ;D
-
:P
-
Je komt in ieder geval met minder eeeeeeeeeeeh uit je woorden dan die officiële woordvoerjuf.
-
Ja, maar dat is logisch: 'Onze Sobat' WÉÉT waarover hij praat en het filmpje waarnaar Klaas verwijst onderbouwt eigenlijk alleen maar het verhaal, dat ik al eerder postte... (y)
Ik snap alleen niet, waarom iedereen het over "een seinhuisje" heeft: oké, het oppervalk is wat minder dan van het Pentagon, maar in mijn beleving heet zo'n bouwwerk "Seinhuis" of "Post". Ik vind het zo denigrerend...
Dat zou namelijk zo veel aanleiding geven tot: "het seinhuisje staat nu naast het locomotievenloodsje naast het seinbruggetje" en ik denk, dat we het hier toch echt wel over grote, degelijke historisch belangrijke bouwsels hebben. Dat seinhuisje staat op onze modelbaan...
-
(y) Leuk en gelukkig is deze verhuizing weer goed verlopen.
Ik ga toch nog maar eens kijken daar in de buurt.
Groeten,
Christoph
-
Ik heb me ook verbaasd over het woord seinhuisje.
Enkele jaren geleden is het seinhuis van Middelburg verplaatst naar de SGB in Goes. Dat ding woog 'maar' 100 ton. Het seinhuis van Roosendaal met zijn 250 ton kun je dus gerust een villa met uitzicht noemen.
-
Buitenbeeld heb ik daar ook mijn beklag over gedaan. Zowel bij de royaal aanwezige media als bij de jongens en meisjes van Prorail. Als je hun er op wijs dat het seinhuis een respectabel gebouw is, dan staan zij je aan te kijken of dat je van Mars komt. Helaas zullen wij daar mee moeten leven.
-
dat je van Mars komt
Klopt en mutsje komt van Venus
And never the twain shall meet ;D
-
Maar ik blijf erbij, dat het een mooi project zou kunnen zijn, om ergens zo'n klassiek beveiligingstoestel met handelinrichting weer "werkend" te krijgen, zodat menigeen ook eens ziet hoe het ging vóórdat het allemaal 'met knopjes ging'...
Dat is er, in het Spoorwegmuseum.
Afgelopen jaar is daar veel aan gebeurd zodat het een realistisch geheel geworden is met buiten, en een simulatie van twee buurtposten.
Op het moment wordt het seinhuis zelf nog geschilderd en dan zou het weer in gebruik genomen moeten kunnen worden.
En daarnaast, laten we vooral de ZLSM niet vergeten met hun compleet klassieke beveiliging!
-
Klopt! geen speld tussen te krijgen. :)
-
Als je hun er op wijs dat het seinhuis een respectabel gebouw is,
Maar laten we wel zijn, 'wij liefhebbers' weten dat, maar moet je verwachten dat ook mensen die geen spoorwegfanaten zijn dat allemaal moeten weten? Ik weet zelf bijvoorbeeld enorm veel over het oost-Romeinse rijk maar ik weet ook dat vrijwel iedereen die ik ken dat allemaal niks zegt. En dat is ook niet erg.
Wat is nu trouwens de bedoeling van het complex met loods, seinpost en seinbrug te Roosendaal? Gaat het op enige manier publiek toegankelijk worden, of alleen op bijzondere dagen als Open Monumentendagen?
Eelco
-
Ik zou het niet weten. Zover ik weet is de loods verhuurd aan een railgerelateerd bedrijf. Momenteel worden alle rails en wissels vernieuwd en gaat het seinhuis dienst doen als kantoor. Ik denk dat de stichting Boei, die eigenaar van de gebouwen is, later wel met de nodige mededelingen naar buiten zal komen. Afwachten dus.
-
Het zal als kantoor woekeren met de ruimte worden, maar het zou toch wel heel geweldig zijn als de handelinrichting intact zou blijven. Ben zelf in 1987 eens 'boven' geweest en dan is zo'n rij handels toch wel heel indrukwekkend. :)
Ik blijf het jammer vinden dat het bloktoestel van Post T in het spoorwegmuseum gehalveerd is. Ken als oud inwoner (en regelmatig hobby seinhuiswachter Post T van 1983-1986) van Hoogezand die post maar al te goed. Er mist toch wat in dat gebouw.
Zo hoop ik ook dat het bloktoestel in Roosendaal kan blijven staan, hoe moeilijk ook. Duimen draaien! Verder geweldig om deze operatie te volgen via de webcam! En de post (geen seinhuisje >:() blijft bewaard!
-
Dat is er, in het Spoorwegmuseum.
En daarnaast, laten we vooral de ZLSM niet vergeten met hun compleet klassieke beveiliging!
Aha, dat spul in het spoorwegmuseum gaat dus inderdaad weer functioneren, mooi! (y)
En natuurlijk heb ik ook wel gedacht aan de ZLSM, maar ik heb geen idee of dat dan ook voor publiek toegankelijk is/mag zijn, want het is natuurlijk wel mooi klassiek, maar zéker ook Beveiliging!
Frans
-
Voor diegenen die een aantal berichten missen over het seinstelsel, dat hebben we afgesplitst en kun je hier: Blok- en Seinstelsel (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52101.msg838601.html#new) vinden.
Gr, Bert
-
Thx Bert, was ik vergeten hier te vermelden :-[