BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Basilicum op 13 February 2013, 20:02:23
-
Roco’s Lollo in H0 – 1
In december 2012 bracht Roco een nieuwe kleurvariant van de bekende Baureihe V160 ‘Lollo’ op de markt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto401_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto401_Roco72855.jpg)
1 DB Br. V160 ‘Lollo’ – Roco 72855
Foto: Roco
De commentaren op onder andere dit forum (zie hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16180.msg782081.html#msg782081)) over dit model liepen uiteen van – vrij vertaald – mooie loc voor een schappelijke prijs tot oud beestje in een nieuwe jas. Ik was dus gewaarschuwd, toen ik de loc kocht.
Technisch is de loc in orde: rustige rijeigenschappen, voldoende trekkracht om een flinke goederentrein een helling op te rijden, stille motor.
Nadelen Verbeterpunten heeft dit model wel. De interieurs vormen de eerste bron van irritatie. De onderliggende aandrijving belemmert vrij zicht door de cabines. De inrichting is dus om de aandrijving heen gebouwd. Door de lichte kleur van de interieurs valt dat erg op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto402_RuudK_006_121211_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto402_RuudK_006_121211_Roco72855.jpg)
2 Een kijkje in de cabine is maar beperkt mogelijk.
Foto: Ruud K
Het tweede minpunt zit in de ver uitstekende koppelingen, waardoor de afstand tussen de buffers van de loc en de eerste wagen groter is dan dat we tegenwoordig gewend zijn van nieuwe modellen. Bekijk de foto’s en bijpassend commentaar van Ruud (nog) maar eens (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16180.msg782081.html#msg782081).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto403_RuudK_008_121211_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto403_RuudK_008_121211_Roco72855.jpg)
3 Afstand tussen de buffers.
Foto: Ruud K
Dit model van Lollo is niet echt nieuw. Het is, zoals gezegd, een kleurvariant van een ouder model, dat gebaseerd is op een van de oudste modellen van Roco: De Baureihe 215. Deze conclusie trek ik op basis van de constructie van de draaistellen. Vergelijk de onderdelenlijsten maar eens: Br. 215 (http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/43449.pdf) en Br. V160 ‘Lollo’ (http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/72855.pdf).
Een echt goede oplossing voor de genoemde problemen heb ik nog niet gevonden. Eerst maar eens naar de interieurs kijken. Om deze te verwijderen, moet natuurlijk eerst de kap eraf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto404_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto404_BSM_Roco72855.jpg)
4 Verwijderde kap.
Foto: Basilicum
Vervolgens worden de flexibele lichtgeleiders uit de fronten verwijderd. Hiervoor hoeft alleen maar het doorzichtige plaatje losgehaald te worden; de geleiders komen dan vanzelf mee. Het kan ook apart, want de lichtslangetjes zitten los in dat plaatje geschoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto405_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto405_BSM_Roco72855.jpg)
5 Lichtgeleider nog op zijn plek.
Foto: Basilicum
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto406_Roco72855_BSM_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto406_Roco72855_BSM_1.jpg)
6 Losgehaalde lichtgeleider.
Foto: Basilicum
Als dat gelukt is, worden de stukken zwarte plakband verwijderd. De lampjes voor de frontverlichting zitten midden in de loc en het licht schijnt zonder dat plakband ook door de zijramen naar buiten. Een oplossing met een vrij groot amateuristisch gehalte… Nu wordt het zwarte interieur losgemaakt door de vier kleine nokjes uit de sparingen van de ramen te halen. Zie de pijlen op de foto. Nu komen het interieur en lichtgeleiders samen als één geheel los.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto407_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto407_BSM_Roco72855.jpg)
7 Bij de pijlen zitten de nokjes.
Foto: Basilicum
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto408a_BSM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto408a_BSM.jpg)
8 Het verwijderde interieur.
Foto: Basilicum
Ik ben van plan om het interieur een kleurtje te geven, zodat de vervelende stukken plastic in de cabines gecamoufleerd worden. Zwart maakt het geheel veel te donker. Ik denk aan een grijstint. Welke kleur stel jij voor om te gebruiken? Of is er een nog ander, veel beter idee?
Zo. Genoeg geschreven. Ik ga eerst eens kijken of ik een figuur op voorraad heb, die als machinist kan dienen.
Met vriendelijke groet,
Bas
-
Roco’s Lollo in H0 – 2
De ver uitstaande koppelingen van Roco’s Lollo zijn niet zo makkelijk in te korten. Mijn eerste idee is om de NEM-schachten zo ver als mogelijk in lengte te verminderen en de koppelingen domweg erin te lijmen. Deze oplossing vind ik nog een beetje drastisch. Een andere mogelijkheid is de koppelingen te vervangen. Hiervoor heb ik nog een passend setje liggen: Roco 40273, die ook verkrijgbaar is (geweest) als Fleischmann 6575. Deze koppelingen hebben zwaluwstaartverbindingen, die licht breukgevoelig zijn. Geen wonder, dat ik daarvan een aantal op voorraad heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto409_BSM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto409_BSM.jpg)
9 Boven Roco 40273; onder de versie met NEM-schacht die is meegeleverd met de V160.
Meten met de schuifmaat: 40273 is 0,6 mm korter. Dit verschil is klein en zie je niet meer terug als Lollo met een trein in volle vaart op twee meter afstand van je ogen voorbij raast. Heeft iemand een alternatief?
Dan maar eens kijken naar een machinist. De zoektocht in mijn verzameling figuurtjes heeft tot een mager resultaat geleid. Dat komt door drie beperkingen. In veel locomotieven van Roco zit steeds weer hetzelfde mannetje. Die ene met zijn armen over elkaar. Een beetje variatie is gewenst, dus ga ik op zoek naar een andere. De tweede beperking: het moet een figuur uit mijn verzameling zijn. Ik heb nog genoeg figuren op voorraad; eentje zou toch moeten passen. Mijn gebrek aan motivatie om een figuur – bijvoorbeeld van Noch of Merten – passend te maken voor de beperkte ruimte in de V160 vormt de derde restrictie. Dat is veel werk en als dat mannetje goed en wel in de loc is gemonteerd, is er nog maar weinig van te zien. Gewoon een simpel figuur voldoet prima voor mijn Lollo. Tja… Mijn verzameling bekijkend blijft er op deze manier maar weinig over: eigenlijk alleen maar die andere van Roco, die altijd naar links kijkt. Dit figuurtje heb ik ook al vaker gebruikt, zoals in een V200 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg390366.html#msg390366) en een E50 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg335470.html#msg335470).
Nu nog nadenken of ik de machinist met een donkerblauwe jas in de loc zet of hem een lichtkleurig bloesje geef. De tweede optie zal waarschijnlijk weinig contrast vormen met de kleur van het interieur. En zo kom ik terug op mijn vraag van van de week: welke kleur krijgt het interieur? Wat zou jij doen?
Met vriendelijke groet,
Bas
-
Bas, je hebt nu de kap los van het interieur (prima handleiding hiervoor!), maar wil je alleen de kleur van de cabineinrichting veranderen zodat die niet meer zo opvalt of ga je er ook daadwerkelijk in zagen zodat er echte ruimte voor een cabine komt?
Groet,
Ruud
-
Ik dacht eraan om eerst verf te gebruiken. Zagen kan altijd nog. Ik heb net even gekeken of de aandrijving dan in het zicht zou komen. Dat is niet het geval. Zagen of snijden en het onstane gat opvullen met een paar plaatjes zou dus ook een oplossing kunnen zijn. Nog eens over nadenken.
Groet,
Bas
-
Kun je die afgeschuinde zijden gewoon wegsnijden en op de bodem en aan de achterzijde gewoon rechte stukjes styreen, haaks op elkaar lijmen? Of krijg je dan problemen met de bodem van de cabine, dat die te laag komt te zitten?
Wat die koppeling betreft: als er geen kortere bestaat, is afzagen, inkorten en weer vastlijmen de enige oplossing. Maar inderdaad wel heel drastisch.
Groet,
Ruud
-
Voor het gemak noem ik de afgeschuinde zijden "kist". Dat schrijft makkelijker. :)
Als ik de kist wegsnijdt en het gat opvul, blijft er nog een halve millimeter over voor de aandrijving van de loc. Ik zou de nieuwe vloer dus iets hoger aanbrengen. Maar nu beginnen de lichtgeleiders te protesteren. Die gebruiken een beetje ruimte van de kist. Helemaal wegsnijden is dus niet mogelijk. Ongeveer 25 procent van de kist blijft in beeld, maar dat is nog altijd winst.
Groet,
Bas
-
Hoi
Als je dat "ding" zwart maakt zie je het al bijna niet meer zitten.
Zie de oude museums V160 003 van roco.
bart
-
Is deze lok gebaseerd op de echte OER 215? 'k Heb er hier nog eentje staan (de kap, onderstel is al jaren terug vervangen door een nieuwere) met gewoon zwarte ramen.
Daar zie je helemaal niets doorheen! :-X
-
hoi
het onderstel is hetzelfde.
bart
-
Hallo Bas,
Wat gebeurd er als je het omcirkelde deel wegsnijdt? Precies in hoeken snijden, bedoel ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ffbnls_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ffbnls_3.jpg)
Eventueel het gootje waarin de lichtgeleider van het frontsein loopt laten zitten.
Ik zie nu dat Roco op zijn foto het interieur zwart heeft.
Groet,
Tjalling
-
Dan blijft er alleen een deel van de "kist" in stand om de lichtgeleiders te verbergen.
Ik heb nog even de Museums-V160 opgezocht om het voorstel van Bart te laten zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto410_Roco43840.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto410_Roco43840.jpg)
10 Roco 43840
Foto: Winfried Weiland - Bimmelbahn24
Dat zwart schilderen is wel de makkelijkste oplossing. :P
Groet,
Bas
-
Moeilijk te zeggen, Bas. Ik zou 'r open en bloot met de ingewanden uitgespreid voor me moeten hebben - dan komen de ideeën vanzelf. Zo op 't oog zou ik snijden wat er te snijden is, dwz datgene wat funktioneel is, laten staan en de ontstane gaten/openingen afdekken met plasticplaat. Wat dan nog storend is zou ik (denk ik) donkergrijs schilderen en de rest van het interieur in een neutrale grijstint.
Maar, nogmaals, ik zou 't letterlijk vóór me moeten zien.
Groeten,
Jan
-
Ik heb ook die museumversie en daar was het me door de zwarte kleur eerlijk gezegd nooit eerder opgevallen, dus kleur doet al heel veel. Voor de rest een prima loc met mooi seinbeeld en prima rijeigenschappen en volgens mij een hoge graad van detaillering. Ik snap daarom de ophef ook niet helemaal...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
De ophef is eigenlijk ontstaan door de ongeveer gelijktijdige levering door Roco van de Lollo en de nieuwe Baureihe 218. Beide loc’s komen uit dezelfde familie. Hierdoor werd vrij snel geconcludeerd, dat deze modellen over vrijwel dezelfde uitrusting zouden beschikken. Dus met open cabines, kortkoppelingsmechanieken en dergelijke. Helaas niet juist, want de basis van Lollo ligt bij het veel oudere model van de Baureihe 215. Gezien de adviesprijs van 99 euro was dat van te voren natuurlijk te verwachten. Ondanks deze discussie kocht ik toch deze Lollo. Mooi model en door de redelijk vriendelijke prijs ligt de drempel om eraan te knutselen ook iets lager.
Ik denk nog na over de cabines. Zwart schilderen of snijden en plakken.
Groet,
Bas
-
Hierdoor werd vrij snel geconcludeerd, dat deze modellen over vrijwel dezelfde uitrusting zouden beschikken. Dus met open cabines,
Hoi
Troost je. De nieuwe 218 heeft ook een "blok" in de cabine.
Lang niet zo erg als bij de lollo, maar toch.
Wil je een lollo met een echt mooie cabine, dan zul je voor een trix moeten gaan.
Helaas vertikken ze het vooralsnog om nu juist de oer-kleurstelling in de dump te gooien :-X
De tijdperk IV versie is echter gemakkelijk voor rond de 120 euro te krijgen.
Bart
-
Roco’s Lollo in H0 – 3
Op zoek naar meer afbeeldingen van de Roco’s Lollo in museumuitvoering ben ik op een compleet album gestoten. Toch wel een mooi medium, dat internet. Eén foto heeft me aan het denken gezet. Kijk maar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto411_AB_Roco43840.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto411_AB_Roco43840.jpg)
11 Let op de NEM-schacht van Roco 43840.
Foto: Axel Böttiger
Heb je het gezien? Inderdaad: een hele andere constructie bij de koppeling. Net zo’n constructie als bij de Baureihe V100 van dezelfde fabrikant. Zou hierdoor de koppeling minder ver uitsteken? Daar lijkt het wel op. Ik heb de lege kap van mijn Lollo weer op het chassis gedrukt, op dezelfde wijze gefotografeerd en…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto412_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto412_BSM_Roco72855.jpg)
12 De NEM-schacht van Roco 72855.
Foto: Basilicum
… ontdek een verschil van hele millimeters! De NEM-schacht steekt bij 43840 helemaal niet zo ver uit. Roco heeft voor de draaistellen van de laatste versie van de Br. V160 een oeroude constructie gebruikt, terwijl een vernieuwde al is toegepast en dus voor het grijpen op de plank ligt. Mocht deze conclusie te kort door de bocht zijn, dames en heren van Roco, Wat is dan de reden? Als ik het onderdelenblad (http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/43840_9328.pdf) van 43840 bekijk, zie ik wel de Drehgestellblenden, maar niet hoe de NEM-schacht is gemonteerd. Zal ik ze bij mijn loc vervangen? Nog even over nadenken. In die papieren kijkend vallen me ook de tandwielen op de assen op. Die zitten bij 43840 in het midden; bij 72855 niet. Eenvoudig uitwisselen van de Drehgestellblenden is dus niet mogelijk. Prakkiseren is niet meer nodig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto413_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto413_BSM_Roco72855.jpg)
13 Draaistelbinnenwerk van 72855.
Foto: Basilicum
Aan de cabines is nog niets gedaan. Ik heb nog niet voldoende moed bij elkaar gesprokkeld om delen van het binnenwerk weg te snijden. De twijfel of ik toch niet de kwast zal pakken om een laagje donkergrijze verf aan te brengen, is er nog steeds. Dat laatste is veel makkelijker, maar levert nog geen cabines op waar doorheen gekeken kan worden.
Met vriendelijke groet,
Bas
-
Bas, hoe ben je eigenlijk aan die Lollo V160-002 (Roco-nummer 72855) gekomen? Volgens de Roco-website is ze pas leverbaar in week 15, bij MTE "staat in bestelling" en mijn eigen bestelling bij Kuijper is ook nog niet binnen.
Benieuwd,
Freek.
-
De oplagen van Modelleisenbahn GmbH – Roco en Fleischmann – zijn bij lange na niet meer zo groot als jaren geleden. Het gevolg is dat de modellen eerder uitverkocht zijn en overtollige voorraden niet gedumpt hoeven te worden. Hierdoor ben ik een voor mij interessante Fleischmann-wagen misgelopen en wacht al een half jaar op herproductie. Inmiddels heb ik van Fleischmann vernomen dat deze wagen ergens in de zomer opnieuw geleverd zal worden. Dus weer zes maanden wachten. En dat voor een model in het standaardprogramma… Welke? Oh, 545501.
Toen afgelopen zomer Roco de Baureihe V160 ‘Lollo’ (72855) aankondigde als Winterneuheit, heb ik tegen mijn gewoonte in de loc direct bij MTE besteld. Ik wilde niet weer misgrijpen. Deze werd in de loop van december geleverd.
Groet,
Bas
-
Roco’s Lollo in H0 – 4
Opeens heb ik voldoende moed om de zaag in het binnenwerk van Lollo te zetten. Niet treuzelen; direct beginnen, anders gebruik ik die voorraad moed weer voor iets anders. Eigenlijk moeten de lichtgeleiders van het binnenwerk gehaald worden, maar die zitten vrij strak en de kans op een breuk is aanwezig. Eerst maar eens zo proberen. Het zagen gaat vlot; de zaagsnede is nu twee millimeter. Als ik nog eens aan de onderkant van het binnenwerk kijk, concludeer ik dat de geleiders toch echt verwijderd moeten worden. Pfff… Ik sta op en ga naar de keuken. Eerst maar een drankje met een hapje en een praatje. Als ik een half uurtje later weer aan mijn bureau zit, is het besluit genomen. Ik ruim zaag en mes op, pak mijn verfdoos en zet de kisten in de cabines in een donkergrijze verf. De rest van de cabine krijgt een lichtere tint grijs. Klaar. Dan maar geen doorkijk. Als de loc op volle snelheid van Dönsdorf naar Schwarzburg dendert, zie je er toch weinig van. Zeker nu met die donkere kleur. Scheelt me weer een hoop gedoe en stress. Trouwens… Waarom houd ik me eigenlijk met treintjes bezig? Precies: om te ONTstressen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto414_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto414_BSM_Roco72855.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto415_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto415_BSM_Roco72855.jpg)
14 en 15 Zaagsnede.
Nu ik toch de verf bij de hand heb, worden de kranen bij de remslangen direct van een rood verfje voorzien. Verder krijgt de binnenkant van de kap bij de cabines dezelfde lichtgrijze tint. Waarschijnlijk is er weinig tot niets van te zien, maar goed. En hoe is het met de machinist? Oh ja, die is al klaar om zijn werkplek in gebruik te nemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto416_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto416_BSM_Roco72855.jpg)
16 De machinist popelt om zijn machine in gebruik te nemen.
Dan nog even de losse onderdelen monteren en de loc kan weer in elkaar gezet worden. Hoewel? Het viel me al eerder op, dat de loc achteruitrijdend meer geluid produceert dan vooruitrijdend. Alles zit goed in het vet; daar ligt het niet aan. Ik haal de motor eruit en controleer de koolborstels. Eentje zat een beetje verkeerd gedraaid. De boel met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf gereinigd en weer in elkaar gezet. Even de loc proberen. Ja, het rare geluid is weg, maar nu is er weer wat anders: de motor is verkeerd gepoold. Als ik Lollo beveel vooruit te rijden, gaat ze achteruit. Ik heb weer eens kans gezien de motor verkeerd om te monteren. Boel weer los, motor omdraaien en jawel: nu gaat het goed. Met veel moeite krijg ik het interieur weer op zijn plek geklikt en de lichtgeleiders weer in de juiste positie. Even later duw ik de kap op het chassis. Tijd voor een proefrit. Dat levert geen problemen op. Project afgerond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto417_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto417_BSM_Roco72855.jpg)
17 Collage: Lollo van alle kanten.
Conclusie
Het is mogelijk om deze loc open cabines te geven, maar dat kost wel veel moeite. De koppelingen kunnen niet zonder drastische ingrepen ingekort worden. Toch ben ik niet ontevreden: het is een mooi model met goede rijeigenschappen voor een schappelijke prijs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto418_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto418_BSM_Roco72855.jpg)
18 Roco’s V160 002 in vol ornaat.
Foto’s 9 en 14-18: Basilicum
Mocht iemand het wel lukken om de kisten in de cabines te verwijderen, staat het hem of haar vrij om dat in dit topic te laten zien. Ik zal met interesse het verslag lezen.
Met vriendelijke groet,
Bas
-
Bas, het verven van de kisten in de cabine is zonder meer een verbetering. Ik ga er eens over nadenken om dat ook te doen met mijn exemplaar.
Groet,
Ruud
-
Roco’s Lollo in H0 – 5
Van de week sprak Erwin Prummel mij aan over het project ‘Lollo’. Hij duwde me een koppelingschacht in de hand, die misschien wel zou kunnen passen op de V160. Thuisgekomen vergeleek ik deze koppeling met de koppelingen uit set 40273, die even lang zijn als de exemplaren van Lollo (zie deel 2 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50547.msg813647.html#msg813647)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto419_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto419_BSM_Roco72855.jpg)
19 Vergelijking tussen de koppelingen. Het nieuwe onderdeel is rood omcirkeld.
Hierna legde ik de V160 ondersteboven en hield het de NEM-schacht erbij. Het lijkt aardig op de constructie van de museum-Lollo (Roco 43840, zie deel 3 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50547.msg819335.html#msg819335), foto 11). Hiermee zou de koppeling veel korter worden: een millimeter of twee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto420_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto420_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto422_BSM_Roco72855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto422_BSM_Roco72855.jpg)
20 en 21 De nieuwe schacht ligt op zijn kant op de oude koppeling.
Foto’s 19-21: Basilicum
Helaas zijn de Drehgestellblenden van de 72855-Lollo niet geschikt voor de nieuwe NEM-schacht. De originele koppelingen moeten verwijderd worden en de nieuwe onderdeeltjes zijn nog iets te breed. Mes en vijl zijn hierbij nodig. Als die aanpassingen zijn doorgevoerd, kunnen de nieuwe koppelingschachten met een of andere krachtige lijm aangebracht worden. Voorlopig stel ik deze klus uit, doordat ik nog niet weet welke lijmsoort geschikt zou kunnen zijn. Het moet wel een sterke verbinding zijn, want Lollo zal op mijn baan regelmatig met lange, zware treinen rijden.
@ Erwin: Wil je even het artikelnummer doorgeven van de koppelingschachtjes? Die is me lichtjes ontschoten. Dank je wel.
Met vriendelijke groet,
Bas