BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: marco haringa op 23 June 2007, 19:37:04
-
hoi allemaal,
Ik wil mijn N spoorbaan gaan digitaliseren met DCC.
Er is een digitaal bloksysteem nodig wat moet werken met via stroomdetectie ( dus geen reedcontacten).
Ik wil absoluut zonder computer mijn baan besturen wissels wil ik analoog handmatig bedienen.
Er rijden nu ( analoog) 7 a 8 treinen gelijktijdig.
Het bloksysteem mag simpel van opzetzijn.Het gaat mij er vooral om dat de treinen mooi langzaam afremmen en optrekken.Er is een aftakking naar een middelgroot kopstation wat ik met een handregelaar wil bedienen.
Dus ik zet een wissel om naar kopstation en daar neem ik de trein op handbediening over.
Wat kan ik hier het beste voor gebruiken?
Ik heb al 2 zimo decoders bestelt deze lijken mij het beste.
Voor de duidelijkheid het gaat hier over N spoor
(http://www.forumromanum.de/member/forum/images/96/user_45196/normal_506916.jpg)
-
Wellicht is dit iets voor je.
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/ (http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/)
mvg,
Sander
-
Sander, kijk eens even wat Marco zegt:
Ik wil absoluut zonder computer mijn baan besturen
Als je bij het systeem van Leon van Perlo een blokbeveiliging wilt hebben, dan kan dat volgens mij niet zonder computer.
-
Hier staat in Duits een simpele oplossing voor stoppen decoders
met asymetrisch signaal als ik het goed zie ;D Er loopt/liep
hier ook een discussie over a-symtrische zaken...
http://www.netwings.ch/umelec/hompa02.htm
Dat kon wel eens deoplossing zijn voor jouw, maar schijnt alleen
met nieuwere typen decoders te werken....
Kwestie van proberen, 4 dioden kosten niks ;D
Robert
-
Hallo Marco,
Dinamo systeem werkt alleen via een pc.
Heb hier het systeem in huis.
Ga de komende weken een testbaan opbouwen.
In houten staat iemand geloof uit heteren die prints verkoopt voor simpele blokbesturing.
misschien hier op forum bij mensen bekent het van Meekeren bv is ook een bloksturing die ook uitgebreid kan worden met langzaam optrekken en afremmen. de laatste is mij niet bekent of die ook in Houten nog staat.
gr Alexander
-
hallo allemaal,
bedankt voor de reacties.
en klaas ik wil inderdaad geen PC bij mijn baan hebben dus dinamo valt dan af.
Alexander ik werk nu met het van meekeren systeem en dat werkt goed maar dan moet je snelheid van je loks wel redelijk gelijk zijn.
Dat kun je met diodes wel maar dat vind ik niet een goede oplossing ( onderste regelbereik dus langzaam rijden werkt niet fijn meer dan)
Ik heb het draadje over ass. DCC ook gevolgd en dat lijkt me wel wat maar dat gaat dan alleen over het stoppen, dan heb ik nog steeds een bloksysteem nodig ( zonder reedcontacten maar met stroomdetectie)
Tevens wil ik mijn lichseinen er op aan kunnen sluiten.
En ik heb geen zin om 45 euro per blok te betalen voor het lenz ABC systeem.
Dus mijn vraag hoe kan ik het beste een zo eenvoudig mogelijk digitaal bloksysteem opzetten met stroomdetectie ;)
Graag reacties :)
(http://www.forumromanum.de/member/forum/images/96/user_45196/normal_506890.jpg)
-
Je zou trainnavagation van Fleischmann/Uhlenbrock kunnen overwegen.
Dit is wel met sensoren in de rails maar werkt wel mooi!
-
hoi kees,
Heb je hier ervaring mee?
Heb je misschien een link over dit systeem?
-
hoi kees,
Heb je hier ervaring mee?
Heb je misschien een link over dit systeem?
Wat dacht je van www.uhlenbrock.de
Maar als je een bloksysteem bouwsteen voor DCC en DC zoekt met stroomdetectie kijk dan ook even bij Uhlenbrock (http://www.uhlenbrock.de/3/4/1/3/I13727EB-001.htm!ArcEntryInfo=0007.0.I13727EB&NewServerName=DAVID-IHS), of bij Klaas (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/) op zijn site daar staat hetschema van de schakeling, die modules kun je koppelen tot een bloksysteem, door simpel weg de achterliggende te schakelen, en de daar achterliggende weer vrij te geven. Met het relais op de module schakel je de ABC aan of uit.
Mvg
Wim.
-
Hmm....nogmaals de website van Dinamo door gelezen.
Ik dacht in eerste instantie dat het om een pc-loos systeem ging.
Niet dus, foutje van mijn kant.
mvg,
Sander
-
hallo,
@sander maakt niet er zijn ergere dingen dan dit ;)
@wim bedankt voor de info ga ff kijken bij de links
-
Marco,
als je bij digitaal een bloksysteem wilt zonder PC, dan lijkt mij de oplossing met ABC (asymmetrisch DCC) het meest voor de hand liggen.
Je hebt dan in het te beveiligen blok een stroomdetector nodig die aangeeft dat het blok bezet is. Bij voorkeur een stroomdetector met een relaisuitgang, en een kleine tijdvertraging. Die vertraging zorgt er voor dat het relais niet gaat klapperen als er korte stroomonderbrekingen zijn door slecht rail/wiel contact.
Met de contacten van het relais doe je dan 2 dingen, ten eerste schakel je daarmee de diodeschakeling die op de stopsectie de asymmetrische DCC veroorzaakt. Ten tweede schakel je daarmee het sein naar de gewenste kleur. Het sein is overigens volledig cosmetisch, als je het weglaat werkt de rest toch wel.
Hoe het remmen en stoppen bij ABC precies in zijn werk gaat weet ik ook niet, maar misschien is er iemand die daar wat ervaring mee heeft.
-
Hallo klaas,
Bedankt voor het duidelijke verhaal dan kan ik denk ik het beste de Gleisbesetztmeldung GBM van uhlenbrock gebruiken ( zie de link bij wim zijn post).
Hier zit alleen geen tijdvertraging bij >:(
Is die er gemakkelijk "bij te zetten" ?
Het relais zal dan de ass. DCC inschakelen bij rood sein en uitschakelen bij groen sein.
Jammer dat de site van Uhlenbrock nu uit de lucht is.
-
Tijdvertraging is helemaal niet nodig, de GBM van Uhlenbrock werkt prima. De Uhlenbrock site is gewoon in bereikbaar, is niets mis mee. Wat Klaas schreef is precies hetzelfde wat ik je ook voorstel.
Mvg
Wim.
-
ik kan toch echt niet op www.uhlenbrock.de komen wim ;)
-
Hier werkt die site prima.
mvg,
Sander
-
Bij mij werkt de Uhlenbrock site ook flitsend.
En wat de genoemde vertraging betreft, die zit bij de GBM's van Uhlenbrock waarschijnlijk ingebouwd. Ik weet niet of ze nog steeds dezelfde schakeling gebruiken, maar er staat een Uhlenbrock schema op mijn website, schakeling 3 in de Bonte verzameling. Daarin zorgt C2, samen met de weerstanden daar omheen, voor de vertraging, zowel bij het opkomen als bij het afvallen.
Bij een detector met een relaisuitgang is zoiets gewoon noodzakelijk, anders staat het relais te klapperen op elke contactstoring.
-
Da's ook een reden waarom ik reeds gebruik. Geen geklapper. Maar misschien praat ik wel weer voor mijn beurt, want Marco wilde per sé geen reeds gebruiken :)
-
dan heb ik denk ik een Uhlenbrockvirus :o
want ik krijg de site niet te zien hier.
terwijl alles voor de rest gewoon werkt ::)
-
Dat schijnt vaker het geval te zijn met de Uhlenbrock-site: de ene kan ze wel bekijken en de ander niet. Niemand weet waarom dit zo is.
- Peter
-
Waarom wil iedereen persé met DCC rijden? Als je Selectrix gebruikt heb je aan een simpele diode genoeg om de treinen langzaam af te laten remmen tot stilstand. Zie ook www.rokon.info of www.digirail.de
-
Bij DCC ook, je moet alleen wel weten hoe. ::)
-
Waarschuwing: als je via welk systeem dan ook ABC (van Lenz) wilt schakelen, KOOP DAN GEEN DECODERS VAN DIT MERK, want die werken niet zoals het hoort.
Maarten.