BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Honk uit Rucphen op 23 June 2007, 18:13:04
-
Zie hier een poging tot ontwerp van een baanplan. Ik heb programma DRAIL gebruikt.
Er zijn nog enkele verbindingen die ik niet sluitend heb gekregen, dat moet ik eerst eens uitproberen als ik voldoende railmateriaal binnen heb.
Het station (op de voorgrond) en het grijze deel komt op niveau 0. Het blauw-rode deel komt op niveau 1 en het gele deel tenslotte komt op niveau 2. Hoe hoog ik kan komen moet ik nog uitmeten. Dit spoor moet een beetje lijken op het spoor dat vanuit Lausanne naar het oosten gaat en bovenlangs de wijngaarden gaat. Op de hellingen van het meer van Geneve wordt trouwens voortreffelijke wijn gemaakt.
Het tweede plaatje is het schaduwstation en moet tevens dienen om treinen even uit het zicht te houden.
De gestippelde delen zullen niet zichtbaar zijn. Gelukkig heeft Zwitserland bergen.
Mocht iemand willen weten waarom het linkerdeel smaller is, dat deel moet wat smallere omdat daar een ingebouwde kast staat. De linker berg komt dus in een soort nis. De baan is 2.90 meter bij 0.90 / 0.68 meter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1.jpg)
-
Is dit in schaal N? Te zien aan de afmetingen zou dat kunnen; anders heb je wel erg kleine boogstralen aan de linkerkant. Houd je er rekening mee dat je een keerlus hebt?
- Peter
-
Ik ga altijd skieen in de buurt van geneve :p Dat is zeker wel mooie natuur en bergen daar ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Maar ik vind het wel een goed baan plan. Alleen heeft peter wel gelijk met die boog aan de linker kant.
-
En met een baan van iets minder dan drie meter kun je 10 cm stijgen over de hele lengte. Dus in die bogen kun je misschien een paar cm omhoog gaan, maar dan heb je het ook gehad. In een boog kun je namelijk minder steil omhoog dan op een recht stuk. Vandaar dat ik vraagtekens zet bij de niveaus 0, 1 en 2.
Het plan ziet er verder erg leuk uit, maar tekenen op een computer is iets heel anders dan de uiteindelijke baan.
- Peter
-
@Peter:
Ja het is inderdaad N-schaal. De ruimte aan de linkerkant is beperkt omdat het een nis is tussen een vaste kast en de muur.
Ik heb vanmorgen besloten om vanuit het schaduwstation een klimspiraal te bouwen om naar niveau nul te komen.
Die krappe boog links ga ik waarschijnlijk iets wijder maken (R2 ipv R1). Die hele blauw/rode lijn is trouwens nog niet zeker van zijn exacte plaats.
Tekenen op de computer geeft wel het voordeel dat je zonder moeite de verhouding tussen de diverse railsoorten ziet. Als je uit de hand gaat tekenen, maak je soms constructies die helemaal niet kunnen. Zogauw ik voldoende railmateraal verzameld heb, eerst maar eens een en ander uitproberen. Die hele situatie bij het station zit me ook nog niet echt lekker.
Met DRAIL heb ik overigens het schaduw station in schaal 1:1 uitgeprint en met behulp van deze print heb ik het schaduwstation al kunnen construeren.
Nog een vraagje: Waar zit die keerlus?
-
Ik zie stroom technisch geen keerlus in, groetjes Michiel
-
Jawel, in plaatje 1, de goudgele lus is een keerlus.
-
Mooi plan.
als je de wissels zo in je schaduwstation legt zijn alle sporen even lang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_schaduw_1_1.jpg
Dan zit je ook niet dat er een te lange trein op een te kort spoor staat.
Kees-Jan
-
Inderdaad Rick, maar electrisch lijkt het me in orde. Die lus heb ik gemaakt omdat ik op dat hogere niveau een dubbelspoor traject wilde maken. Die lus ligt dus in de berg en zal op een vlak niveau liggen. De stijging/daling komt dus in het langere stuk naar rechts + de verborgen bochten aan de rechterkant.
-
Je moet de twee tekeningen in gedachten aan elkaar leggen. In de eerste tekening zit geen keerlus. In de tweede ook niet. Maar zodra je de twee tegen elkaar aan legt, heb je opeens een keerlus te pakken. Teken maar eens + en - en volg het spoor vanuit het station via het schaduwstation terug naar het station.
- Peter
-
hallo allemaal,
Het is niet nodig om de twee tekeningen aan elkaar te denken.
Neem als voorbeeld de wissel rechts onder en de kruiswissel, als je rechtonder begint met het volgen van de rails en de rechter rails staaf als + neemt en je gaat via de stippellijn bocht naar de goudkleurige en zo naar links en dan weer terug naar recht en je komt uit bij de kruiswissel dan zie je dat daar de plus en de min elkaar raken, bij het begin was de + onder en bij de kruiswissel is het nu boven, de wissels zijn onderling met elkaar verbonden.
sluiting
groetjes Piet
-
hoi honk,
Met stijgingen altijd zo flauw als maar mogelijk is bouwen.
En bij de bouw van een spiraal aan de binnenkant de trein laten dalen en aan de buitenkant de trein omhoog laten rijden.
succes marco
-
@ Kees-Jan,
Je hebt gelijk. De stukken zijn dan alle even lang. Helaas moet ik dan wel 4 wissels vervangen (van links naar rechts of andersom). Nou heb ik al redelijk vast omlijnde plannen omtrent het materiaal waarmee ik wil gaan rijden (treinen van bescheiden omvang) en die passen alle op de stukken rails in het schaduwstation.
@ Piet en Peter,
Die Wissels zijn geen kruiswissels. maar gewone wissels. Over elk stuk rails kan maar in één richting gereden worden. Daarom kan je van spoor drie naar spoor één en wordt spoor twee alleen gekruist.
-
Aha, als het gewone kruiswissels zijn dan zie ik geen keerlus meer. Ik dacht dat het Engelse wissels waren, vandaar.
-
Ah, nou snap ik het. Het zijn dus elektrisch gescheiden kruisingen.
Laten we wel even de goede namen gebruiken, want nu ontstaat er verwarring:
- Een Engels wissel is een kruising tussen twee sporen waarbij je ook nog af kunt buigen.
- Een kruising is precies dat, twee sporen die elkaar kruisen en waarbij je niet af kunt buigen.
- Een kruiswissel zijn vier in elkaar geschoven wissels en een kruising, waarbij je bij twee parallel liggende sporen van het eerste naar het tweede en van het tweede naar het eerste kunt gaan. Het is dus geen Engels wissel en ook geen kruising. Je ziet ze vaak op stations.
- Peter
-
Eh, heet die laatste niet ook een wisselkruis?
/off topic.
-
Honk, wat voor wissels zoek je voor het schaduwstation? ik heb hier nog een stuk of 12 30 graden (minitrix) wissels liggen namelijk.
Kees-Jan
-
Hallo Honk
Als het kruisingen zijn dan veranderd het en is er geen keerlus aanwezig.
Het is moeilijk te zien in het railplan dat het geen wissels zijn maar uitsluitend kruisingen waarbij het ene spoor over het andere gaat zonder deze onderling verbonden zijn.
In je citaat geef je nog steeds aan dat het wissels zijn, dat klopt dus niet.
@ Piet en Peter,
Die Wissels zijn geen kruiswissels. maar gewone wissels. Over elk stuk rails kan maar in één richting gereden worden. Daarom kan je van spoor drie naar spoor één en wordt spoor twee alleen gekruist.
Peter geeft het al aan dat er verschil is tussen engelse wissels en kruiswissels, bij Poco worden deze ook wel genoemd Halve Engelsman en Hele Engelsman.
Groetjes Piet
-
@ Piet en Peter,
Die Wissels zijn geen kruiswissels. maar gewone wissels.
Ik had moeten zeggen:
Die kruisingen zijn geen engelse wissels maar gewone kruisingen.
Ik was weer eens te snel
-
Hallo Honk,
Zo wordt het duidelijker.
groetjes Piet
-
@Kees-Jan,
hartelijk voor de offerte, maar helaas heb ik de constructie van de wisselstraat op het schaduwstation gebaseerd op de langere wissels van 15 graden en heb de ontbrekende aantallen reeds via marktplaats gekocht. Ook is de houten constructie voor het schaduw-niveau reeds gezaagd. Zolang mijn treinen niet langer worden dan 80 a 90 cm, is er niets aan de hand.
-
Okay Honk! No problemo. Ben benieuwd naar de eerste foto's.
Kees-Jan
-
Zo wordt het duidelijker.
...en om de zaak te verduidelijken heb ik ook maar het originele citaat toegevoegd aan jouw bericht, want het was mij dus niet duidelijk dat je hier Honk geciteerd had.
Nou snapt iedereen het weer. :)
- Peter
-
Nou, dan maar vast een eerste foto.
Het framewerk en de print van het schaduwstation uit DRAIL, een paar stukjes rails en al het rollend materieel dat ik momenteel in bezit heb.
Natuurlijk staan er niet bij de wagons an Bachman, die ik in 1980 ooit gekocht heb in Los Angeles. Die gaan binnenkort maar eens naar marktplaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/project_progress_3.jpg)
-
MOOOI
-
Ziet er strak en goed uit.
-
Ik zeg: goed bezig!
Kees-Jan
-
Zo, de bouw vordert gestaag. Ik ben nu aan de gang met het basis-niveau; daar waar het station en wat bebouwing gaat komen. Mijn aspiraties voor wat betreft niveau verschillen heb ik moeten bijstellen. De twee banen achter het station komen op ongeveer hetzelfde niveau, waarbij het gele stuk aan de linkerkant op gelijk niveau blijft en de buitenste baan in het linkergedeelte weer afdaalt naar het basis-niveau. Omdat ik perse links wil rijden op de dubbelspoor stukken, zijn er nog een paar interresante puzzeltjes voor me op te lossen ter rechter zijde.
Hierbij de https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_12.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_12.jpg) twaalfde versie van mijn baanplan. Lang leve DRAIL.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_12.jpg)
-
Na het neerleggen van een paar plankjes om te zien of de problemen rechts oplosbaar waren, heb ik het banenplan moeten aanpassen.
De drie sporen zullen elkaar rechts niet meer kruisen of overbruggen, maar blijven naast elkaar. In de daar te bouwen bergen zullen ze beginnen te stijgen naar het niveau aan de linkerzijde. Dat lijkt me met ongeveer 3% haalbaar op de langere rechte lijnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_15.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_15.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_15.jpg)
Hierbij nog een foto van de voortgang van de bouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/progress_4.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/progress_4.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/progress_4.jpg)
-
Dat is bekend, aanpassingen aan een banenplan als ermee bezig bent. :)
Ziet er goed uit.
Groet Jaap
-
Even een samenvatting van de afgelopen 6 jaar. Net als een echt spoorprojekt heeft ook dit projekt gigantische vertraging opgelopen. De eerste foto laat zien hoever is was in november 2007. De tweede foto toont de situatie in 2008 na de verlenging van de tafel. Ik heb daarna nog wel het een en ander geknutseld, maar niet gefotografeerd. En toen werd het stil. Eerst kreeg ons huisje in Frankrijk veel aandacht en daarna volgde een grote verbouwing in ons huis in Nederland. Het huis is nu levensloop bestendig en is het gevaar geweken dat ik met mijn hele treinenboel zou moeten verhuizen naar een of andere seniorenwoning.
Dit hield in dat er boven wat ruimte vrij kwam en kon ik o.a. een vaste kast op de "treinenkamer" afbreken. Vervolgens heb ik besloten de gehele tafel in de lengte te verschuiven naar de andere hoek van de kamer. (De derde foto). Wel heb ik in de tussentijd wat gebouwen in elkaar gelijmd en heb ik vast de tunnel-portalen van de "Tunnel de Glion" in elkaar gezet. Nu ben ik bezig met de elektronica. We gaan met goede moed verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/status_2007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/status_2007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/status_2008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/status_2008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/status_2013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/status_2013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stadsplanning.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stadsplanning.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel_glion.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnel_glion.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lautreux_2punt0.jpg)
We zijn weer 7 jaar verder. Omdat een aantal dingen me niet meer bevielen, heb ik besloten te gaan verbouwen. ten eerste heb ik besloten het schaduwstation niet meer verborgen onder de baan te hebben. Ik kon er moeilijk bij en aangezien meneer Parkinson me regelmatig een handje komt helpen is de vingervaardigheid wat minder geworden. één wagonnetje pakken en de rest viel om.
Dus dat komt nu op een prettig hanteerbaar niveau en in het zicht. In bijgaand banenplan is dat nog niet uitgewerkt, maar het moet komen in de korte poot van de L. Verder wilde ik af van de R1 en R2 bochten. De wat langere wagons lieten zich lastig door die bochten trekken (eigenlijk helemaal niet). Dus de bochten aan de rechterzijde zijn R3/R4. Tenslotte ben ik afgestapt van de analoge aansturing met mecktronics besturing en wil ik digitaal gaan rijden. Een z21 centrale is al aangeschaft. Maar eerst het nodige knutselwerk.
-
Om in te haken op je schaduwstation. Zijn uitneembare cassettes misschien niets voor jou? Dan neem je in enen een plankje hout met trein uit die je elders kan opstapelen. Of wil je echt dat al je treinen permanent op de baan staan?
Mvg en veel bouwplezier,
Bas
-
Dag Honk
verstandig besluit!
Was voor mij ook de reden om een totaal ander baanplan te maken.
groet kees
-
In ieder geval kun je ook door naar banen topic.
Je plan is in uitvoering ;)
Gr Koen.