BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: djm008 op 23 June 2007, 13:52:41
-
Ik heb een vraag. Indien spoor een tijdje niet gebruikt, is het dan goed om er toch af en een eens een trein over te laten lopen?? Met andere woorden kun je er dan voor zorgen dat de rails minder snel "slecht" worden??
Dan nog een vraag; ik heb net met een trein op de baan gezet die enige tijd niet meer of nauwelijks gebruikt is. Is het dan gewoonlijk dat het motertje in het begin een beetje stinkt??
-
Nope. Niet met een trein.
Want hoewel men in het echt dat wel doet, is het principe in model anders.
Je rijd met je lok op vuile rails. Je lok zal dus zelf al slecht rijden, en de lok zal er zelf ook vuil van worden.
Dus de baan onderhouden door em schoon te maken met de hand en reinigingsmiddelen of een poetstrein gebruiken, het beste voor de lok, dus dat deze de poetswagen duwt. Of nog beter aan beide zijde een poets wagen.
Of een LUX schoonmaak systeem aanschaffen.
Punt 2 van je vraag. Ja soms wel, soms niet, ligt er naar net aan welk merk.
Lima zeker ? Dat is normaal ;D
-
Klopt Chris,
Het zijn Lima treintjes. 1 is er nu reeds een 20 min aan het rijden en het stinkend geurtje is weg ;D.
Ik had eerst tweede hands lima rails overgenomen. Ontzettend veel zelfs. Echter die waren een tijdje niet gebruikt en zeer vies geworden. Nergens maakte de trein goed contact bijna.
Nu heb ik Fleischmann Profi rails. Die bevallen tot nog toe stukken beter.
Alleen maak ik nu, met treinen die even niet gelopen hebben, de rails met diezelfde treinen vuil...???
-
Yep, zeker als er veel vonkvorming is, wat Lima's nogal eens willen doen.
Maar je maakt met elke trein je rails vuil.
Vonkvorming, vet, olie en rubber van de bandjes blijft altijd achter op de rails.
Lima rails blijf je schoonmaken, niet aan beginnen.
In het archief opslaan als miskoop. ;)
-
Dank voor je antwoorden.
De treinen vonkte misschien 1 of 2 keer helemaal in het begin daarna niet meer.
Ik ga de lima rails gebruiken voor opstelsporen in een mogelijke vitrine. Dan hebben ze teminste nog een beetje een doel.
Wat mij trouwens wel opvalt, is dat de treinen (ook de lima treinen) soepeler gaan lopen als ze eenmaal weer wat rondjes gedraaid hebben. Wel leuk ;D
-
Als ze lang stil hebben gestaan, kun je ze het beste ook even oliƫn. Dan rijden ze een stuk soepeler en stiller.
-
Ik kreeg laatst een partijtje Piko rails (HO). Na even met het schuurpapier (niet te groffe korrel) er over heen gegaan te zijn, glimt de rails weer en rijdt de Lima Hondekop weer als vanouds. Je kan rails dus best een tijdje niet gebruiken, zolang je het daarna maar even schoonmaakt.
-
Nooit ! met schuurpapier, er zijn diverse andere mogelijkheden om schoon te maken. Zoek even op het forum, er zijn al veel draadjes volgeschreven over schoonmaken.
Koos Jabaaij.
-
Inderdaad is schuurpapier niet verstandig. Je ruwt hiermee het oppervlak van de rail. Het gevolg is dat het vuil zich vele malen sneller aan de railstaaf gaat hechten. Ook zullen nu de wielen dus sneller vuil zijn. Met andere woorden, je blijft aan het schoonmaken! Beter is een railgummetje aan te schaffen en daarmee de rails te 'poetsen'. Andere manieren zijn hier op het forum vaak besproken.
Groeten Alex
-
Ik had hele oude rails die 25 jaar niet gebruikt was na die te hebben schoongemaakt met schuurpapier werkte het weer perfect. Als ik nu nog vuile rails heb dan maak ik die ook gewoon schoon met schuurpapier dat werkt goed hoor.
-
Schuurpapier geeft inderdaad met weinig moeite snel resultaat. Maar... als je eenmaal met schuurpapier begint, dan blijf je bezig. Dat spul trekt nl. akelige groeven in de rails waar zich weer vuil in vastzet. En dan moet je weer gaan schuren en zo blijf je bezig. Schuurpapier is echt het slechtste middel voor het schoonmaken van rails. Daar kan niet genoeg tegen gewaarschuwd worden.
-
Grappig, ik heb nooit iets anders dan schuurpapier gebruikt en hoef nooit extra schoon te maken. Ook de locomotieven niet. En dat met N spoor. Of zou dat aan mij liggen? Of zou dat komen omdat ik een hele fijne korrel gebruik die dus amper tot geen krassen achter laat?
-
En het fijnste schuurpapier of polijstpapier?
Ik gebruik ook wel eens roerhoutjes van de Gamma,om verf of lijm af te steken.Rails is bij mij van messing en nikkelzilver.
Ik rij in schaal 1m, en meestal dabbert de lok ook wel verder over vuile rails.
Groeten,Peter
-
Zelf laat ik mijn Roco Clean wagon (met poetsblokje) van Roco regelmatig meerijden in een trein, werkt ideaal, daarnaast gebruik ik een schuurblokje.
De zijkanten van mijn rails heb ik zelf roestig gemaakt, met verf, geeft een realistisch effect.
-
Een lapje met wasbenzine krijgt de rails volledig schoon, daar kan schuurpapier niets aan toevoegen. Dat kan anders liggen als er sprake is van corrosie en dat wil bij messing rails of rails van een mindere kwaliteit nog wel eens het geval zijn. De vraag is natuurlijk of je gecorodeerde rails niet beter in de kliko kan mikken.
-
Ik ga binnenkort ook een roco clean wagon aanschaffen hoor dus wees niet bang dan gaat het schuurpapier weg. Maar die wagons waren de laatste keer uitverkocht. :p
-
@amber
Als je nooit anders gebruikt hebt dan schuurpapier, kan je ook niet weten hoe vaak je moet schoonmaken als je bijvoorbeeld een railgummetje gebruikt. Waarschijnlijk heel wat minder vaak. ;)
Zoals Klaas en ik al aangaven is schuurpapier echt sterk af te raden!
Vroeger maakte ik de rail schoon met spiritus. Werkt ook snel en effectief. Dit had weer t nadeel dat de loc's meer vonken trekken op de wielen.
Wat ik ook wel eens heb gelezen, is dat je na het railpoetsen (met een railgummetje) de rails met rookvloestof af kan nemen. Er ontstaat nu een klein geleidend oliefilmpje op de rail wat de rijeigenschappen van de rails (lees geleiding naar de wielen toe) positief beinvloed. Ik heb dit zelf op een clubbaan eens toegepast en was verrast met het resultaat. Zijn er meer mensen die dit toepassen?
Groeten Alex
-
Ik gebruikte de rookvloeistof om mee schoon te maken totdat ik een railgum heb gekocht, deze vind ik wel beter werken.
-
spul op de rails doen (zoals rookvloeistof) werkt niet echt, het trekt namelijk hoe dan ook weer vuil aan (stof plakt erin en zo). Zelf rijd ik gewoon regelmatig wat en hoef ik de baan eigenlijk nooit schoon te maken, hoewel het spoor dat er ligt een mengelmoesje van oude t*ringzooi is (jouef, lima, messing, staal, alles door elkaar en alles oud en gaar). Als de zaak eenmaal goed ingereden is rijdt het dus met weinig onderhoud heel redelijk, maar dat is gewoon een kwestie van regelmatig rijden. (stof, aanslag etc wordt dan door de treinen van de rails gereden voor het zich gaat ophopen denk ik, als ik een maand weg ben geweest loopt het allemaal een stuk minder netjes)
Als ik schoonmaak doe ik dat trouwens meestal met een droog poetslapje. Gewoon flink poetsen. Wat je niet op de rails smeert gaat ook geen trammelant geven later.
-
Gewoon flink poetsen.
Kijk dat klinkt mij als muziek in de oren.. Floris RAAAARRR aan de schoonmaak. ;D
-
@amber
Als je nooit anders gebruikt hebt dan schuurpapier, kan je ook niet weten hoe vaak je moet schoonmaken als je bijvoorbeeld een railgummetje gebruikt. Waarschijnlijk heel wat minder vaak. ;)
Om precies te zijn: in een jaar of 15 een keer of 3, waarvan 2 keer na jarenlang niet gebruikt te zijn. Ik kan mij baan moeiteloos enkele weken tot maanden stil leggen zonder dat ik er ook maar enige hinder van ondervind. Lijkt me sterk dat een railgummetje nog mider werk geeft...
-
@Amber : Maar toch, uit professioneel oogpunt en als info verstrekker naar onze mede modelspoorders,
Schuurpapier : Niet doen. Je wilt niet weten hoe dat er onder een microscoop uitziet.
Kent u het liedje, bergen en dalen ? ;D ;D
Pak een gum (zo weinig mogelijk want ook dat ding krast) of maak schoon met een schoonmaak middel en zachte niet pluizende doek.
-
Dat stinken, komt me bekend voor.. had een anna locje van Fleischmann 2e hands gekocht. De vorige eigenaar zei dat hij een tijdje niet had gereden.. Dus toen had ik getest of ie het deed, ja, hij schokte een beetje, en hij stonk, en zo nu en dan een beetje rook ;)
-
Ik heb ooit eens op internet ergens iemand gezien die van hout blokjes maakte die precies op de rails pasten. Daar maakte hij de rails mee schoon.
Ik heb als proef ook een blokje (redelijk zacht) hout gepakt en dat werkt ook best goed. Gewoon met wat druk over de rails schuiven, in het hout blijft dan een groefje achter met zwarte rommel erin.
Koen