BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Wesley op 22 June 2007, 22:19:12
-
Hallo, ik heb een vraag aan iedereen die ervaring(en) heeft met DJH Modelloco. Ik heb hele mooie sets gezien die je zelf in elkaar dient te zetten. Ik ben een leek wat betreft het bouwen/in elkaar zetten van messing modellen. Is het voor mij een grote klus om zo'n set in elkaar te zetten. Solderen lukt mij overigens wel aardig.
De set waar ik mee wil beginnen is de 5500 stoomlok
Wesley
-
DJH-kits zijn deels van witmetaal, het solderen daarvan is een kunst op zich... (maar lijmen kan ook)
Verder levert een zo uit de doos gebouwde DJH-kit een loc op die rijdt, maar ook niet meer dan dat... onderstellen zijn niet echt geweldig en als je daar wat aan wilt doen moet je je er toch wat meer in verdiepen.
-
nou dat wordt een leuk project(je) dus, ik denk dat ik hem toch aan ga schaffen. Verlichting zal er ook niet inzitten dus dat wordt weer gloeilampjes solderen(die vindt ik wel het beste staan bij stoomloks). Ik zal ook een airbrush moeten aanschaffen
Maar goed als ik naar de plaatjes kijk is er wel iets moois van te maken.
Bedankt
Wesley
-
Ik heb het ding een 15 jaar terug als volslagen leek zonder problemen gebouwd.
Wel is het zo dat de laatste as bij voorloop een nauwkeurige spoorlegging prettig vindt. Scherpe (lees standaardbogen) vindt die as in voorloop ook niet fijn, evenmin wissels met kleine radius.
Succes!
Huibert
-
Ja, en heb je die gelijmd of gesoldeerd? :D
Ik moet het ook nodig eens afmaken... Maar ja, die camping aggregaatjes lonken... ;D
-
Gesoldeerd. Hoewel ik gelijk beken, dat her en der ook lijm zit. Ik had indertijd geen fluit verstand van het solderen van witmetaal en was dan ook wel verrast toen het metaal smolt wanneer ik lang de bout er op hield. Dat betekent dat er her en der gevijlde klodders zitten (niet zichtbaar uiteraard) en daar waar ik echt niet anders kon heb gelijmd.
Het frame is natuurlijk wel volledig gesoldeerd.
-----------------------------------
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/xtra/5500_vanuit_loods.jpg)
Foto: Lars op 't Hof
-----------------------------------
Hm, vind ik me daar tch een verslagje in mn archief.....!
Gaattie:
DJH 5500
Al enige jaren ben ik in het bezit van een 5500 van DJH Model Loco.
Daar heb ik wel wat voor moeten doen: Het gaat hier immers om een bouwpakket!
Voor mij was het mn eerste bouwpakket van een stoomlok (er liggen er inmiddels drie te wachten) nadat ik eerder een kameel van dezelfde fabrikant in elkaar heb geknutseld.
Over die kameel was ik niet zo tevreden, vandaar dat ik toch met enige vrees de 5500 kocht.
In de doos een prima beschrijving en een hoop onderdelen (gek he), allemaal keurig verpakt in 'tasjes' plastic: 1 tasje bevat meerdere vakjes met bij elkaar horende onderdelen.
Zoals gezegd is de beschrijving goed. Slim is je aan de volgorde te houden, dan kan dr niks mis gaan.
Gereedschap voor dit soort klussen heb je wel nodig. Ik heb er speciaal sleutelvijltjes voor gekocht, verder zijn een miniboormachientje, een regelbare soldeerbout, schroevendraaiertjes, punttang en een puntpincet onmisbare attributen. Een mini bankschroef is ook handig.
Voor het bouwen heb ik eerst alle bramen weggesneden en gevijld waar nodig. Het gietwerk is van een prima kwaliteit en paszuiver. Het nieuwzilver frame heb ik schoon laten maken door een buurman van me die voor zijn klokwerken een soort loog gebruikt.
Het in elkaar zetten van de loc is op zich een fluitje van een cent.
Het kost tijd, dat wel, maar dat is dankbaar gebruikte tijd!
Aandachtspunten zijn een recht, strak frame, vrij lopende assen, een soepel lopende tandwielkast.
Bij de opbouw (de lokkast, de 'carrosserie' zeg maar) is eigenlijk het enige aandachtspunt het strak trekken en buigen van de diverse leidingen. Gewoon secuur werken. Ook het verbinden van de trapjes van nieuwzilver aan de witmetalen omloop liep niet soepel. Ik wilde solderen, ik had gewoon moeten lijmen.
Gaatjes voor de handgrepen ed zijn aangegeven of voorgeboord.
Het materiaal laat zich prima schilderen, mi is spuiten geen noodzaak.
Wat niet bij het model inbegrepen zit zijn de ramen. Die zijn wel noodzakelijk. Ik heb ze dus maar zelf gemaakt. De ronde met behulp van een perforator en vervolgens op maat geknipt en ingezet. De ramen aan de zijkant van afvalplastic en wat slaters. Helaas zijn die er uitgevallen, waardoor ik daarmee opnieuw aan de slag moet.
Verder nog wat losse kolen in de kolenbak gemikt en gefixeerd.
Het locje is voorzien van opnameschachten voor insteekkoppelingen volgens NEM. Die heb ik niet gebruikt. Ik prefereer een zelfgemaakte koppelhaak op een lok en die zit dus ook op deze.
Hoe rijdt dat ding nou?
Uiteraard ben ik vooringenomen; ik heb m zelf gebouwd en dan zeggen 'zij rijdt slecht' is natuurlijk 'not done'.
Dus: 'Nou, best wel goed!'
Met andere woorden: niet altijd.
Het motortje, een Bühler, draait voortreffelijk, de overbrenging is goed en ik moet zeggen: 't lokkie rijdt tender voor en achter mooi gelijkmatig en ook langzaam. Over rechte stukken.
Bij bogen wordt t een ander verhaal. De 1 uit de asvolgorde 2B1 loopt om de dooie dood niet lekker door bogen wanneer het de eer heeft als eerste door de boog te gaan. Ontsporingen zijn dan schering en inslag. Waarschijnlijk heeft dat zijn oorzaak in de krapte van de bogen. Bij mijn nieuwe baan zal ik daar dan zeker ook rekening mee houden. In wat flauwere bogen blijft ze keurig op de rails.
Desalniettemin verdient het aanbeveling deze loopas met bv een messingstripje in V-vorm op de rails gedrukt te houden.
Verder moeten zowel wielen als rails goed schoon zijn voor een ongehinderde loop. Ze neemt immers aan één zijde maar van twee wielen stroom af.
De trekkracht (zonder asb-tjes) is ruim voldoende: 25 tweeassers neemt ie met gemak mee. Nee, ik heb geen berglandschap of ondergrondse rangeersporen. Die had je in die tijd nog niet.
Kortom: mooie loc. Voor 550 piek een hele hoop plezier:)
Groet,
Huibert
PS... die 550 piek zijn guldens.
PS... Op de foto ontbreken de trapjes inmiddels: afgevallen. Maar intussen zitten ze er weer op. Home-made van wat messing.
-
Nou ik ben overtuigd, ik ga hem binnenkort maar bestellen. Niet alleen omdat het een mooi model is maar ik vind het ook leuk om zelf te "knutselen" ;)
Bedankt voor het verslag
Wesley
-
PS... Op de foto ontbreken de trapjes inmiddels: afgevallen. Maar intussen zitten ze er weer op. Home-made van wat messing.
Dat is dus inderdaad een van de onderdelen die je echt moet solderen en niet moet lijmen ;) De truc is om het messing of nieuwzilver eerst met een 'hete' bout te voorzien van een laagje soldeertin en de trapjes dan met een minder hete bout aan het witmetaal vast te zetten. Witmetaalsoldeer houdt niet op messing maar wel op tin.
Voor de rest helemaal mee eens. Van alle modellen van NS-stoomlocs, die er ooit op de markt zijn geweest, is de 5500 nog het beste geschikt als beginnersmodel. Past allemaal redelijk goed, de messing- en nieuwzilverdelen kun je inderdaad beter solderen maar het witmetaal past goed genoeg om het met lijmen voor elkaar te krijgen. Redelijk simpel en goed ontworpen onderstel. Geen buitenliggende cilinders/schuifbeweging om mee in de fout te gaan. Die achteras is inderdaad dubieus, maar als de vering soepel werkt dan gaat het wel. Zelf heb ik ook een beetje moeite met het voorste draaistel gehad: het heeft een beetje de neiging om te blijven hangen op de schroefdraad van de bevestigingsschroef. En de door Model Loco geleverde wielen voor dat draaistel zien er niet uit, ik heb daar indertijd een setje ingezet dat volgens mij van Philotrain kwam, met 9 ipv 10 spaken en een mooiere vormgeving...
Succes er mee!
Arjen (die de Kameel nog ongebouwd heeft liggen, en vermoedt dat dát inderdaad absoluut geen beginnersmodel is)
-
oh oke dan kan ik daar ook rekening eme hoeden. Er zit geen verlichting bij he? Verder wil ik de lok zo origineel mogelijk houden.
Wesley
-
Nee, geen verlichting. En ik vrees dat het knap lastig wordt om lampjes in de massief witmetalen lantaarns te frotten.
Arjen.
-
oh ja nou dan maar niet, is er wel ruimte voor een rook generator als ik de schoorsteen uitboor, ik weet niet of dat nodig is.
Als ik wel een manier heb gevonden voor verlichting zet ik het hier wel neer maar dat zal pas van de zomer worden :)
Wesley
-
Niet aan beginnen: de schoorsteen is te dun voor een passende generator.
Lampjes zijn makkelijker met andere lantaarns dan de bijgeleverde. Ik zou wat lantaarns zelf maken op floriaanse wijze :)
-
Nog een tip:
Ga voor bufers, lantaarns, luchtslangen e.d. bij Philotrain shoppen! Vele malen mooier dan de bijgeleverde hompen witmetaal en messinggietwerk!
Wil je een goed lopende lok? Compenseren die hap. Ook al is het maar één as: Dan is een goede loop vrijwel verzekerd. wat het draastel betreft: wel even de srtoomafname wijzigen: De wielisolatie niet verbreken door er het bekende messing draad in te steken, maar gewoon zo laten. Aan de bovenzijde een stikje printplaat lijmen en daar pick-ups van fosforbrons op solderen. Met een ministekker richting motor voeren en datzelfde herhalen met het achterste loopwiel. Print daar onder de lok i.o.d. plaatsen, daar waar het niet opvalt. De drijfwielen verder niet voor stroomafname gebruiken. Zorg ook voor voldoende druk op de wielen, dan is de kans op ontsporen het kleinst.
Ik heb mijn 6300 zo ook verbouwd. Als je meer wil weten over dat verhaal:
http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_bzk_lurken_ns6306_nl.html
Succes!
Grt,
Ger.
-
Waarom zou je de drijfwielen niet voor stroomafname gebruiken? Zelf doe ik dat liever juist wel, loopwielen gebruiken voor stroomafname is een beetje tricky (drijfwielen draaien zich wel schoon als de loc een keer doorslaat, terwijl loopwielen meer vuil verzamelen en bovendien de afstelling van de stroomafnemertjes tricky is omdat ze niet teveel wrijving mogen hebben. Beste is natuurlijk stroomafname op alle wielen, dan kun je van een 5500 een schitterend lopend machientje maken.
-
ja ik kijk ook nog wel wat ik met de stroomafname ga doen, ik kan natuurlijk ook goed de baan schoon houden ;)
nog een vraagje, met welkke wagons reed deze lok. Ik weet dat ze in de lokale diensten rond Utrecht reed, maar waarmee?
Wesley
-
Van alles. Coupérijtuigen, maar ook de bekende teakhouten NCS-lokaalspoorrijtuigen. Helaas niet veel dat kant en klaar verkrijgbaar is... Of je moet naoorlogs rijden, toen reden ze de lokaaltreinen vanuit groningen soms met een hele stam ingepikte pruissische drieassige coupérijtuigjes en een nederlandse bagagewagen. Helaas kun je de foto's niet meer uitvergroten maar hier heb je wellicht wel iets aan:
Utrechts Archief beeldbank (http://www.hetutrechtsarchief.nl/atlantis_treffers.asp?trefwoord=ns+5500&maker=&deelcollectie=Nederlandse+Spoorwegen&soort=&categorie=&catalogusnummer=&jaar1=&jaar2=)
-
Op de site van DJH Modelloco staat dat voor de kleine locs de minimum boogstraal 24" (609mm) en voor de grotere locs 30" (762mm) is. Dat zijn fikse maten. Hiermee kan je de locs eigenlijk niet op een baantje op zolder gebruiken.
Wat zijn hier de ervaringen mee.
Jan.
-
Jan, heb je Huibert zijn verslagje niet gelezen? ;)
-
Ja Stig dat verslag had ik aandachtig gelezen. Daar staan echter geen maten bij vermeld vandaar dat ik op de DJH Modelloco site heb gezocht.
De maat van de minimum boogstraal vind ik nogal groot, dus ik hoop dat er iemand met een tip komt. Zoiets van "Als je er dat of dat aan veranderd, dan loopt ie ook nog door een boog met die straal".
Jan.
-
Bij een 5500 is het aanpassen van de ophanging van de loopassen zeker voldoende. Een pasklare oplossing voor zoiets heb ik niet, dat is een kwestie van improviseren... de 3700 of 6300 of zo is lastiger, omdat er dan nog leibanen van de kruiskop voor de loopassen zitten, dan moet je zelf andere (bredere) cilinders maken om een en ander te laten passen, maar de 5500 is heerlijk simpel ;)
-
Het is natuurlijk wel erg leuk om een setje van die houten rijtuigen erachter te hebben. Ik zag alleen dat ze voor 59 euro per stuk als bouwpakket te koop zijn bij MK modelbouw, best wel duur voor een 15 jarige :(.
Wesley
-
mja dat zijn de tweeassers, dat kan ook wel, maar als je een echte jaren '30-lokaaltrein wilt moet je toch de (grotere) drieassers en vierassers hebben. Maikel is bezig met de drieassers (wanneer die precies verschijnen weet ik niet) terwijl veel grote drieassers en vierassers ook al door Philotrain zijn uitgebracht. Alternatief is zelfbouw of verbouwen uit ouwe zooi, herinnert u zich deze nogogogog? (galm)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3378.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1701.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=399.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=200.0
-
Zo die zien er goed uit. Vooral die grote 4 asser is errrug mooi.
Toevallig niet te koop ;D
Ik heb je bouwtekeningen al bijna uitgeprint ;)
Wesley
-
Jan, ik vermoed dat wanneer je dat ene asje in een draaistelletje weet te frotten de ontsporingen wel mee gaan vallen. Beetje zoals grootspoorfabrikanten dat ook doen. Men neme een langwerpig plaatje, bouwe aan de ene kant de as in en aan de andere kant een schroevie om t in t frame te zetten.
Ervaring heb ik er niet mee.
Probleem is bij die as dattie vast in het frame ligt. Dat kan dus echt alleen met flauwe bogen.
Mijn huidige baan heeft die bogen wel. Ik zal 's kijken hoe ie zich daar houdt en ff verslaan hier.
Gr/H
-
en, Huibert? ;)
-
Tjonge, die 5500 heeft de verhuizing niet echt goed doorstaan, ingepakt en wel...:( Ik kan wel weer opnieuw beginnen met opknappen.
Rijden deed ie echter nog wel. Dat scheelt. Reed zo weg. Gone!!!
Grapje.
Ik heb m fullspeed met loopas voor over de Tilligwissels op Kampen gejaagd. Links rechts troelala, in die volgorde.
Stoker en machinist voor de zekerheid geborgt. Je wilt geen schadeclaim aan de broek, nietwaar? Ik bedoel: aangewezen vrijwilligers enzo....
Bij de wissels gaat het om hoeken van 15 en 11 graden, zie Tillig (http://www.tillig-tt-bahn.de/cgi-bin/tillig.pl?templ=tillig-pl/index.html) voor details.
Groet,
Huibert
-
Niets leukers dan een waarschuwing dat er al in geen 30 dagen is gereageerd ;D
Na 25 jaar aan een tweede begonnen. Werd tijd :angel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_3933-IMG_20160417_155211-1407442452.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_3933-IMG_20160417_155211-1407442452.jpg)
-
Leuk,
Ik zie heel graag je vorderingen want ook ik begin interesse te krijgen om een lok van dit merk te bouwen. Dat lijkt me enorm veel voldoening te geven.
Jammer dat die schaal O loks zo duur zijn.
Succes!
Gr/Arthur
-
Alles is relatief. 0 is geweldig en je kunt er minder van kwijt..... :)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_32501-IMG_20160423_173403-2026249126.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tmp_32501-IMG_20160423_173403-2026249126.jpg)
:-)