BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: 1200blauw op 09 February 2013, 10:32:50
-
Nou, hij schijnt eindelijk in de winkel te liggen, oer-1200, ofwel de 1201 in de "allereerste" uitvoering. Ik hoop 'm komende week bij m'n hofleverancier tegen te komen. Ik ben benieuwd. Heeft iemand 'm al gezien? Een mening misschien?
http://www.marklin.nl/nieuws/back-to-basic/
-
Ja ik ;D en eventueel vanavond op Groterdam.
-
en dan een typisch hollandse vraag,kostattan???
Hij is wel errug mooi!!!
-
zag het ding gister en werd er niet opgewonden van. Verre van dat. Ontiegelijk lawaai van de motor, koehoorn, turkooize kleur is erg bruinig. BRRRR
-
Zozo, met een heuse foto uit HUA er bij... Doe maar duur... ;D
-
En de onvermijdelijke sigarendoos. 8)
-
zag het ding gister en werd er niet opgewonden van. Verre van dat. Ontiegelijk lawaai van de motor, koehoorn, turkooize kleur is erg bruinig. BRRRR
Dus dezelfde techniek als de vorigen en niet de geluiden van de NVBS-uitvoering begrijp ik. Dat er nog steeds dezelfde motor in hangt begrijp ik vanuit het perspectief van Märklin wel (ontwikkelkosten bladiebla), maar een mooie soundmodule is toch inmiddels beschikbaar?
De discussie over de juiste turkooise kleur is al vaker gevoerd. Daar gaan we ook in dit draadje niet uitkomen denk ik, dat lijkt me een kwestie van smaak.
-
Deze kleurkeuze staat m.i. wel heeel ver van de waarheid. Of hij is vanaf fabriek vervuild, verkleurd. Ja dat is het.
Roco waar blijf je.... .
-
Je kunt gelijk hebben, ik weet het niet ;)
-
Ik heb begrepen dat de lok van Marklin als voorbeeld heeft gehad de lok die nu bij KLOK staat. Dus niet nav hoe ze vroeger bij de NS heeft gereden.
bron : Marklin.
-
Hier alvast wat foto's van bij de buren
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40405.350;topicseen
-
Ik heb begrepen dat de lok van Marklin als voorbeeld heeft gehad de lok die nu bij KLOK staat. Dus niet nav hoe ze vroeger bij de NS heeft gereden.
bron : Marklin.
Dat is niet te hopen, die is nog helemaal niet af, ze hebben de deurramen toch ook niet als zwarte stikker ;D.
Ah, ik heb gekeken en zo te zien zeggen ze dat ivm b.v. de regengoten boven de frontramen.
De kleur vind ik helemaal niet gek, alleen de draaistellen zijn veel te donker, dat klopt zowel met de foto van HUA als met de KLOK versie niet, raar.
Stephan.
Stephan.
-
Zover ik kan zien klopt deze Turkooise 1200 van Marklin wel,
ze missen zelfs de neusraillingen omdat die er in het begin nog niet opzaten. (y)
Toppie Marklin ;D
Mvg Tino
-
Gewoon goed kijken en dan weer snel vergeten.
-
Zover ik kan zien klopt deze Turkooise 1200 van Marklin wel,
ze missen zelfs de neusraillingen omdat die er in het begin nog niet opzaten. (y)
Toppie Marklin ;D
Mvg Tino
Er zitten ook geen uiers onder ;D
-
Ik heb zelf de 1200 dubbelset van M* Neem aan dat de turquoise kleur van de 1201 hetzelfde is als de lok uit de set ?
-
en dan een typisch hollandse vraag,kostattan???
Hij is wel errug mooi!!!
€ 329,95 (slechts ::) :o)
-
Als ik mij niet vergis sloeg mijn winkelier een bedrag onder de 300 aan. Maar ik heb geen bonnetje en heb evenmin betaald. Ik heb al een turkooize.....
-
Hoi
Vleesch noch vis.
Het is de klok niet vanwege de blauwe streep en de cabineramen.
Het is ook geen oorspronkelijke versie vanwege de roosters en ontbrekende regengoot.
Wat is het dan wel? Geen idee; misschien dat je hem zelf geel grijs moet verven?
Bart
-
Zo te zien zijn de roosters juist goed, daar verbaasde ik me nog over. Dat gootje, tja... nèt mis zeg maar.
Volgens bronnen is 'ie officieel 319,-.
-
Hoi
Ik was inderdaad te voorbarig en had niet goed genoeg gekeken.
Roosters kloppen, en zelfs het regengootje zat er in het begin niet op.
Een kloppend model dus, en bij deze mijn excuses aan Märklin.
Het enige waar ik niet aan kan wennen is de blauwe streep. Deze was volgens mij groen.
Maarja, hierover lopen de meningen uiteen.
Bart
-
Jij bent volgens mij de enige die nog aan de groene streep blijft volhouden ;).
De grootste misser is de kleur van de draaistellen, je zou een kapwissel met de vorige turquoise kunnen overwegen, dan kan die door als zijnde met erg vervuilde draaistellen net als de pantograven en dak van die versie.
Stephan.
-
Grappig, ik zie op de foto nu juist wèl een gootje...
Maar eens vergelijken met foto's van latere 1200's.
-
Let op de knik bij de ruitenwissers, niet echt spannend maar toch, en klopt dan weer wel volgens de KLOK versie
-
Jij bent volgens mij de enige die nog aan de groene streep blijft volhouden ;).
Hoi
De groene streep vind ik nu eenmaal mooier ;D
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/th_P1060644.jpg) (http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/P1060644.jpg)
(klik)
De streep is uit een tijd dat men bij de NS nog nooit van de kleur blauw gehoord; had volgens mij.
Hoezo zou je een blauwe streep verven als alles verder groen of zwart is. De lok dient er ook voor een groene wagen een beetje leuk uit te zien. ;D
Bart
-
Let op de knik bij de ruitenwissers, niet echt spannend maar toch, en klopt dan weer wel volgens de KLOK versie
Je kunt niet verwachten dat er een compleet nieuwe mal gemaakt wordt voor een kleurvariant.
Ik vind het al knap dat de rest blijkbaar klopt.
bart
-
Ik heb begrepen dat de lok van Marklin als voorbeeld heeft gehad de lok die nu bij KLOK staat. Dus niet nav hoe ze vroeger bij de NS heeft gereden.
bron : Marklin.
Maar de KLOK-loc wordt in originele uitvoering teruggebracht, alleen is deze niet af. En het lijkt me erg vreemd om een loc uit te brengen in een half-geschilderde museumversie.
-
Euh, ik heb het puur over de kleur.
-
Het antwoord van Chris was dan ook in reactie op de door Märklin gebruikte kleur turkoois. En de 1201 heeft al wel zijn turkooise jasje aan.
(edit: Chris was me net voor)
-
Oh, ik dacht dat de vorige 1200 ook al het KLOK turquoise had.
-
Euh, ik heb het puur over de kleur.
Ah zo, dan klopt het. ;D
-
Ik heb het boek van de 1200 vaak door gelezen, omdat deze bij mij in het dorp in de bibliotheek beschikbaar is. In het aller eerste begin hadden de 1200'en geen regen goot tussen de roosters, maar nog tijdens de bouw van de serie is deze aangebracht, dus dat beperkt de inzet periode. Zonder bies uitbrengen kan ook, dan heb je een 1201 zoals deze zijn eerste proefritten reed, dat is ook de reden waarom de KLOK 1201 bij de reünie ook zonder bies was te zien, precies 60 jaar geleden kwam de 1201 zo voor het eerst op het spoor.
Ik vind trouwens de kleur best goed overkomen. Altijd beter dan het mintgroen van Roco.
Groeten Edwin.
-
Staat een bespreking op Groterdam, hier zijn de draaistellen een stuk lichter van kleur dan op de foto's op het 3-rail forum.
Weinig mis met de loc lijkt me.
(Als er dan nog wat te klagen valt; de prijs en dat Trix nog steeds in het verdomhoekje zit)
Stephan.
-
inderdaad een hoop geld en jammer dat ook deze weer gelimiteerd is,ik snap de kritiek hier van velen wel,op het merk in het algemeen en dit model in het bijzonder (aandrijving,te duur,geen trix variant) maar je moet toch toegeven dat deze lijn van 1200en er verschrikkelijk goed uitzien,denk niet dat een Roco er nou zo heel veel beter uit zal zien,al zal ie wel wat bereikbaarder zijn en de 2 rail markt wat meer bedienen.
Ik heb de 1211 en de 1251 en ben er erg blij mee,en als ik dan zo'n zwaar degelijk metalen apparaat in mn handen heb,tsja,dan voelt dat toch wat hoogwaardiger aan als een kunststof loc,het gewicht,die kap die dan koud aanvoelt,beetje op gevoel verwoord zeg maar!
-
Warning: OT!
Ik heb de 1211 en de 1251 en ben er erg blij mee,en als ik dan zo'n zwaar degelijk metalen apparaat in mn handen heb,tsja,dan voelt dat toch wat hoogwaardiger n als een kunststof loc,het gewicht,die kap die dan koud aanvoelt,beetje op gevoel verwoord zeg maar!
Je bedoelt de 1215 denk ik (blauw)? Die heb ik ook en afgezien van de bak herrie ben ik behoorlijk gecharmeerd van die stevig ZAMAC locs. Misschien is het wel nostalgie naar de autootjes waarmee je vroeger speelde, ook dat koude metaal in je hand ;)
Andersom: onlangs heb ik een 'klassieke' Rivarossi 1300 overgenomen van een forumgenoot: mooi maar komt niet in de buurt van de degelijkheid en rijkwaliteit van de MaTrix. Heel praktisch is zo'n ZAMAC loc een heel stuk veiliger vast te pakken dan de moderne plastic locs met vele details.
Mvg,
Erik.
-
Ik denk toch gewoon de 1251 ACTS.
Ik vind de modellen ook fraai ogen, maar ik wil het niet meer, van die herriebakken. Dat metaal interessert me geen bal en al helemaal niet als de vermeende degelijkheid niet wordt voortgezet in de elektriek. 1215 en 1251 komen hier nog nauwelijks op de modelbaan.
-
Dat is ook de bottleneck: exclusief voor 3-railers die gewend zijn aan herrie. De loc kan er nog zo mooi uitzien, geef me één goede reden om hem te kopen en ik doe het. En lompe degelijkheid mag je buiten beschouwing laten, ik wil geen speelgoedtrein.
-
Als je hem over M-rails laat denderen hoor je het lawaai van de motor toch niet.
-
Toch grappig dat iemand de rijkwaliteiten van een (Ma)Trix 1200 goed vind... op hippels en sikken na is het het slechtst lopende lok die ik bezit. Aandrijving op slechts 1 draaistel blijft een waardeloos concept.
En met een vervangende motor wordt het wel iets beter, maar als je het vergelijkt met de Electrotren/Rivarossi 'nieuwe' 1300'en is het toch behelpen.
-
het is inderdaad de 1251 ACTS,en ik moet toegeven,het apparaat maakt een bak herrie (ik heb ook enige Roco's in bezit en die zijn beduidend stiller) en dan op een houten tafel op M rails,die motor valt mij niet op hoor! maar dat ie slecht rijdt,tsja,daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn,hij kan prima langzaam lopen,topsnelheid is niet al te hoog en trekkracht zat.Maar wellicht is de trix versie slechter qua rijden.
-
Zal voor de liefhebber best een mooie lok zijn....
Wat ik niet begrijp van Marklin (ik begrijp wel meer niet van Marklin..)is het volgende:
-Waarom voor dat geld niet losse ruitenwissers opgezet
-En ik vindt persoonlijk de pantografen als deze "platliggen" van het type Hema-Lima treinset uit het jaar 1970. (Dat geldt voor meer fabrikanten overigens) Deze platliggende pantografen (lagen ze maar plat) zijn o.a.veel te hoog, dat moet toch anno 2013 beter of niet soms. De pantografen omhooggezet zien er wel redelijk uit.
Verder is op de foto's niet te zien of ook dit model te hoog op de poten staat....(?)
Een groet, Pieter
-
Toch grappig dat iemand de rijkwaliteiten van een (Ma)Trix 1200 goed vind... op hippels en sikken na is het het slechtst lopende lok die ik bezit. Aandrijving op slechts 1 draaistel blijft een waardeloos concept.
En met een vervangende motor wordt het wel iets beter, maar als je het vergelijkt met de Electrotren/Rivarossi 'nieuwe' 1300'en is het toch behelpen.
Het is een type aandrijving die zich al meer dan 50 jaar bewezen heeft en nog steeds rijden er van deze loks rond die meer dan 50 of 60 jaar oud zijn en nu digitaal zijn omgebouwd. Want analoog rijden met Marklin is een uitstervende groepje nog.
Ook qua trekkracht doen dit soort locs het erg goed.
-
De Matrix 1200 loks waren de eerste loks die het bij Railzminiworld begaven omdat ze helemaal op waren.
Piepend en kreunend kwamen ze al binnen 3(!!) maanden aan hun einde. (en ja, ze werden netjes onderhouden)
En de Piko hondekopjes gingen maar door en door en door en door en door en door en door......( en vroegen alleen nieuwe antislip bandjes )
De meeste klagen trouwens over het lawaai.
De 1200 hoorde je in het atelier van Railzminiworld uit de helix omhoog kruipen...en dat is een flinke afstand...
Zonde dat ze dit model niet met een moderne motor op de markt hebben gebracht.
Ik was prima te spreken over de trekkracht en rij eigenschappen (lok kan prima kruipen) maar de buren wisten precies wanneer ik mijn 1200 op de baan zette.
En deze turkoois variant is een snoepje DAAR is niets mis mee.
-
Aandrijving op slechts 1 draaistel blijft een waardeloos concept.
Hoi
Dit ben ik niet met je eens. Leg me eens uit waarom dit minder zou moeten zijn dan een energievretende dubbele wormwieloverbrenging.
Dat het bij de 1200 niet werkt ligt meer aan de klankkastkap dan aan de aandrijving.
bart
-
Als ik een losse kap van deze 1201 kan scoren voor niet te veel centen zal ik het zeker doen. Ziet er zeker strak uit.
Ik heb zowel de blauwe 1215 (geloof ik, omgenummerd naar 1202) als de grijs gele 1211 en op het uiterlijk heb ik weinig aan te merken. Goed, de handgrepen op de neus zijn wat grof en de andere handrails ook wellicht. Maar die aandrijving is niet meer van deze tijd. Misschien heeft het zich al 50 jaar bewezen maar de cardan aandrijving op alle assen is toch ook niet van gisteren?
Zelfs al komt er een ander merk nu met een 1200 dan wil ik alsnog dat rammelding amputeren en er een fatsoenlijke aandrijving inbouwen. Er liggen 2 lifelike locs te wachten totdat ik de boel transplanteer. Dan kloppen er weliswaar een aantal dingen niet aan het draaistel, maar dan kloppen de buren in ieder geval niet meer op de muren wanneer ik eens een 1200 op de rails zet.
Ik heb zeker geen spijt van mijn aankopen, maar het lawaai is naar en het idee van 'maar 2 assen aangedreven van de 6' zint me niet. Zit dus ook voor een gedeelte tussen mijn oren (plaats genoeg :P )
Mvg,
Robert
-
Bijvoorbeeld trekkracht Bart. Zo'n aandrijving is volkomen afhankelijk van antislipbandjes. Als ik de asb'tjes van een Rocoloc of de Mätrix 6400 verwijder, dan maakt dat betrekkelijk weinig uit. Bij die 1200 is het dan over, komt geen boog meer door met een beetje trein, slip slip slipperdeslip. Bij hellingen geen idee, heb ik niet. Wat een primitief gedoe.
Cardanaandrijving kennen we in Europa ook alweer een jaar of veerig en in de VS nog aanzienlijk langer. En ja hoor, zo'n oude Athearn, made in Austria, doet het bij normaal onderhoud nog prima.
-
Dit ben ik niet met je eens. Leg me eens uit waarom dit minder zou moeten zijn dan een energievretende dubbele wormwieloverbrenging.
Dat het bij de 1200 niet werkt ligt meer aan de klankkastkap dan aan de aandrijving.
Zoals Henk al zegt trekkracht en betere loop. Alle assen aangedreven bij een lok zorgt over het algemeen voor een wat rustigere loop dan wanneer slechts een draaistel wordt aangedreven. Mijn oude HAMO motorpost bijvoorbeeld ging niet echt soepel door wisselstraten in vergelijking met zeg een Riva 1300 of een Roco V200 (langste loks die ik heb) Zeker met aangedreven draaistel achter zie je af en toe dat het loopdraaistel wat 'oploopt' in wissels.
-
Zoals Henk al zegt trekkracht en betere loop. Alle assen aangedreven bij een lok zorgt over het algemeen voor een wat rustigere loop dan wanneer slechts een draaistel wordt aangedreven.
Hoi
Doe oordopjes in en je ziet geen verschil in loop ;D
Het is eerder zo dat een lok met twee aangedreven draaistellen wringt in bochten. Bij mij is dat tenminste duidelijk hoorbaar aam een knarsend geluid.
En hoe een lok loopt ligt aan de konstruktie. Een fleischmann waggelt en roco springt. Ze zijn stil, maar lopen desondanks niet rustig.
Een märklin maakt herrie (hiermee is niet de motor bedoeld, maar het rijgeluid) maar ligt rustiger op de baan. Volgens mij is het gewoon het gebruikte railsysteem i.c.m. hoe de lok geconstrueerd is, dat ervoor zorgt of je een lok mooi of niet mooi vind lopen.
Wat trekkracht betreft. Mijn "mindere ;D " loks zijn gewoon sterker dan eenzelfde lok met cardan. Maar inderdaad zou het zonder ASB-tjes een totaal ander verhaal kunnen zijn.
bart
-
Het gaat over het aandrijfconcept en niet zozeer over merken Bart. Dat Märklin de trekkrachtbeperkingen van de draaistelmotor overcompenseert door het draaistel vol te stoppen met rubber en door overgewicht is duidelijk, maar in beginsel geldt toch hoe meer aangedreven wielen, hoe meer trekkracht. En dan kan de rest van de loc wat eleganter worden uitgevoerd, nou ja, wat meer naar mijn smaak. De trekkracht van een cardanloc zonder asb is in de regel voldoende voor mijn bedoelingen (zeer matige hellingen, geen haakse wissels, geen industriebogen) en dan smaak ik het persoonlijke genoegen dat ik van het rubber af ben. Bij modellen met draaistelaandrijving kan dat eigenlijk nooit, komt R4 nog niet door, heel eigenaardig om te zien. Mijn oude Sprinter kan niet zonder rubber, de Koploper niet en ik vrees de Roco plan V en plan T ook niet.
Er waggelt en springt bij mooi overigens niks.
-
Zijn er niet al draadjes over de verschillen tussen Märklin, Roco, Piko en de rest? Ik heb hier ook een mening over, maar ik stel voor dat we ons even beperken tot de 1201.
Ik vind 'm fraai, goed getroffen. Zelfs de verlichting lijkt me correct. Ik vind 'm heel overtuigend en aangezien ik nog niet zo oud ben als het 1:1 voorbeeld dat deze loc uitbeeldt kan ik niet met mijn geheugen vergelijken. Foto's zijn geen geweldig vergelijk, aangezien de kleuren op foto's ook niet de werkelijkheid van toen uitbeelden (ontwikkelprocedé, vergeling etc). Bovendien schijnen de locs in die tijd ook zelf nogal gauw van kleur verschoten te zijn, dus eigenlijk is alles goed. Zou dit mijn tijdperk zijn, dan zou deze zeker op mijn baan te vinden zijn (y) Voor de prijs krijg je er zelfs een mooie koffer en een certificaat bij ;D
-
Dit is het eerste model van Märklin wat ik nog wel op mijn baan zou willen, maar wacht wel op het andere merk.
En wat moet je in vredesnaam met die lomp grote koffer; de open haard mee aanmaken, je dode cavia in begraven? Mijn plank puilt nu al uit van de lege doosjes.
Blijft een mooi model, maar ik heb nu eenmaal een zwak voor turquoise.
Stephan.