BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Spoorrelais op 09 February 2013, 09:10:41
-
ALARM RV A-PLOEG OSS > BRAND SPOORVERVOER: (TIS 2.3 GROTE BRAND) KERKSTRAAT GEFFEN 3151HW
Volgens P2000 staat er in Geffen een trein in de brand en is er grote brand gegeven. Weet er iemand uit die buurt al meer?
Andre
-
DDAR 7829 heeft brand gehad.
-
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21280807/__Brand_in_trein__geen_gewonden__.html
-
En het eerste filmje op YouTube.
http://youtu.be/bMgpGtBQAPU
Andre
-
nou dit is echt een grote brand!
Not.
-
Helemaal mee eens, maar dat was wel de melding. Kijk maar eens op P2000 wat er allemaal gealarmeerd is. Zelfs groot watertransport.
Andre
-
maar ik heb niet de topic titel verzonnen ;)
-
Titel verzonen a.d.h.v. de op dat momnet beschikbare informatie. ;)
-
Het zit de NS dit jaar ook nog niet echt mee.
-
Lijkt idd erg mee te vallen, maar uiteraard vervelend.
Opvallend uit het bericht in de telegraaf:
"Volgens de politie was er een technisch mankement aan de stroomafnemer van de stoptrein. Daardoor ontstonden er vonken die op de vouwbalg terechtkwamen"
Ik zat me donderdag te verbazen over hoeveel vonken er van sommige treinen kwam in Roosendaal en Venlo. Je ziet wel eens vaker een vonkje, maar dit waren echt vonken waarvoor je een stuk opzij stapt en die echt van de pantograaf afspringen. Het vonken is zeker geen incident, het hangt er alleen vanaf waar die vonken terecht komen en of ze gedoofd zijn voor ze landen.
-
Ja het klopt dat er momenteel veel fonkvorming plaats vind bij de stroomafnemers. Dat is mij ook al opgevallen. Soms razen er treinen voorbij waar gewoon 1 vuurwerk show vanaf komt. Deels komt dit door de ijsel afzetting op de bovenleiding. Maar soms ook gewoon door slechte stroomafnemers. En dat dan een keer een vouwbalg in de vik vliegt is ook niet zo heel gek natuurlijk.
-
:-\ Ik ben op een aantal terreinen, die nu beroert worden beslist GÉÉN deskundige, maar heb (uiteraard) wél een mening: ::)
1.
Brand in een trein lijkt mij (net zoals in een tram, of zelfs iéder-OV-voertuig-met-passagiers-erin) al gauw reden om 'van het ergste uit te gaan' (better SAFE than SORRY) en dus direct op te schalen
2.
Zou dat vonken een gevolg kunnen zijn van rijp of ijzel op de bovenleiding: ik heb onder winterse omstandigheden wel vaker treinen of trams zien "aanzetten" met niet eens meer vonken, maar gewoon Vlambogen en ben zelf ook wel eens met een eerste trammetje vanuit de Remise onderweg geweest, waar het zowel buiten als binnen HEEL VEEL spektakel gaf: Vonken, vlammen, tractiestoringen, maar gelukkig géén brand... :-X
3.
En verkijk je er niet op: vanmorgen in Den Haag een klein beetje sneeuw en een minuscule hoeveelheid vorst, maar toen ik boodschapjes ging doen ben ik toch wel geschrokken van de tram, die van boven en van onder vonken/vlammen spugend mij kruiste (en NEEN, dat kwam niet door slecht onderhoud: het was er eentje die nét een LVO heeft gehad... Dat is dus zo ongeveer een fabrieksnieuwe tram! Vocht en electra verdragen elkaar slecht!!!
Frans
-
geen vakmanschap meer!
Vroeger was het bij ijzel gewoon twee stroomafnemers op, eerste alleen schrapen en tweede voor stroomafname.
Dat kwam de koolstrippen van beide stroomafnemers ten goede.
maar deze zaken kun je gewoon niet tegen gaan.
Ook bij trams niet, kijk maar: http://www.youtube.com/watch?v=nM4bjxVY8NM
-
ProRail rijdt zelf geen treinen, heeft dus een beperkt belang bij verwijderen van ijzel. Dan moeten een aantal bovenleidingsecties spanningsloos gemaakt worden, aan elkaar geschakeld, en ergens geaard, en vervolgens spanning erop. De grote stroom die dan zou moeten lopen, zou het ijs eraf moeten laten smelten. Omdat winters als deze niet zo vaak voorkomen, kan ik me zo voorstellen dat ze deze procedure niet zo veel toepassen. Het kost tijd, er kunnen op zo'n moment geen treinen rijden.
Zelf woon ik ergens naast een tramspoor, de eerste ritten in de wintermaanden zijn vaak een complete lichtshow.
-
Als ProRail geen belang heeft bij het rijden op het spoor kunnen ze ookwel stoppen met onderhoud van de infra..