BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter J K op 07 February 2013, 23:33:00
-
Hallo allemaal,
Lang geleden een baan in half affe staat op zolder gehad. Nu opa en een kleinzoon van 5 die treintjes erg leuk vindt (en een van drie die hopelijk volgt). Prima excuus dus om alles weer tevoorschijn te halen en opnieuw te beginnen.
Half werk doe ik niet graag (da's ook een valkuil...) dus gelijk aan de slag met AnyRail om een banenplan te maken, dat de komende jaren plezier kan geven.
Ik heb op zolder een ruimte van een kleine 3x3 met een hap eruit. Ik dacht aan een rondlopende baan op twee niveaus.
Enerzijds de mogelijkheid van rondjes rijden van enige lengte, anderzijds rangeermogelijkheden. Het thema is een breed Nederlands, de keuze is gevallen op een museum en een station. Materieel is vooral nostalgisch uit de eigen herinnering, dus elektrisch en diesel, vooral jaren 60-80. Maar ook een blokkendoos (nee, zo oud ben ik nog niet). Op deze manier zit ik niet zo aan een tijdperk vast
Verder laat ik ook veel aan de fantasie van kleinzoon over; wil met hem het landschap vormgeven. De eerste jaren sluit ik niet uit, dat ook Lego-bebouwing op de baan verschijnt ;) Het is mijn bedoeling dat de basis goed is en dat alles eromheen kan groeien.
Bijgaand een plaatje van de baan. Ik ben benieuwd of jullie dit werkbaar vinden. Ikzelf twijfel over de hellingen tussen de twee niveaus. Ik blijf onder de 5 procent, maar een oplossing met de gewenste 3 procent heb ik nog niet kunnen bedenken. Ik houd me van harte voor ideeën aanbevolen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolderbaan_6.jpg)
Een paar opmerkingen:
- het schuine dak is links, dus daar zit ik waarschijnlijk net iets te dicht tegenaan
- het grote station is zo gemaakt, dat ook kop gemaakt kan worden met getrokken materieel (zoals dat bijv. in Zandvoort gebeurde, met wachtende loc)
- de ruimte tussen boven en beneden is 10 cm
- linksonder is het museum
Ik wil ook nog het anyrail-bestand uploaden, maar moet eerst even uitzoeken hoe dat moet.
Peter
-
Hallo Peter,
Allereerst welkom op BNLS.
Je schrijft dat de ruimte tussen boven en beneden 10 cm is. Rekening houdend met de dikte van een strook multiplex/MDF/andere-plaat heb je dan technisch gezien genoeg ruimte. Maar praktisch gezien is het beslist erg krap. Je moet er nog wel met je hand door kunnen om een storing te verhelpen of ontspoorde loc/wagon te kunnen pakken.
En handige test : Leg links en rechts op de keukentafel een paar dikke boeken (telefoonboeken). Leg daarover een plank en probeer er met je hand/arm onderdoor te gaan. Zet 30-40 cm verder een wagon en kijk eens of je die op een los stukje rails kunt zetten. Ben niet verbaasd als je 20-30 cm tussenruimte zou willen hebben ....
-o-o-o-
Aan de linkerkant heb je een drieweg wissel getekend, waarbij beide afbuigende sporen met een rechte rails verbonden zijn. Dat is dus een rails-driehoek. Als je met 2-rails werkt (dus niet Marklin 3-rails) krijg je hier kortsluiting. Zoals je het nu getekend hebt is dat niet op te lossen met een electronische schakeling.
-o-o-o-
Een Anyrail bestand kun je niet uploaden op BNLS.
Groeten,
Sander
-
Hallo Sander,
ik zal zeker e.e.a. uitproberen voordat ik de definitieve constructie ga maken. Het is de bedoeling, dat de onderbaan ondiep wordt. Maar ik ben waarschijnlijk dus te optimistisch.
De keerzijde van meer tussenruimte is, dat ik een langere helling moet maken. Nieuw puzzelwerk ...
Aan de linkerkant heb je een drieweg wissel getekend, waarbij beide afbuigende sporen met een rechte rails verbonden zijn. Dat is dus een rails-driehoek. Als je met 2-rails werkt (dus niet Marklin 3-rails) krijg je hier kortsluiting. Zoals je het nu getekend hebt is dat niet op te lossen met een electronische schakeling.
Jammer, dat zo'n keerdriehoek in 2-rails niet kan. Ik dacht het ergens gezien te hebben, maar dat zal dan 3-rails geweest zijn. Ik vind het rangeertechnisch wel een leuk element.
Groet, Peter.
-
Peter,
Inderdaad heeft meer tussenruimte als keerzijde dat je langere hellingen nodig hebt. En dat is beslist puzzelwerk. Voor mij, en menigeen met mij, soms zelfs een struikelblok omdat je te maken hebt met een eindige ruimte.
In 2-rails is een keerlus zeker wel mogelijk. Echter niet volgens de indeling van jouw baanplan. Jij hebt een driehoek met hele korte benen - en dat is het knelpunt in dit geval. Je hebt tenminste 1 been van de driehoek nodig, dat zo lang is dat je langste trein in zijn geheel op dat stuk rails past. Effectief moet je dus een lang stuk rails tussen 2 wissels zien te leggen.
Sander
-
Sander,
dat is mooi, want volgens mij voldoet mijn ontwerp van de driehoek dan. Hij is namelijk bedoeld om een loc om te kunnen keren, in plaats van met een draaischijf. Vandaar ook de korte uitloopspoortjes voorbij de wissels. Ik moet nog wel uitzoeken, hoe ik het elektrisch moet verbinden (omdat ik veel ouder materieel heb, blijf ik voorlopig analoog rijden). Daar heb ik inmiddels wat draadjes over gevonden.
Enne, de ruimtepuzzel blijft. Stiekem hoop ik op een briljant idee uit het forum ;D
Peter.
-
Genoegen nemen met 1 niveau is een idee. Heb (ook hier) nou al zo vaak gezien dat er te ambitieus wordt gestart en het na verloop van tijd halverwege voltooiing weer wordt afgebroken. KISS
-
Inderdaad een niveau, hoe eenvoudiger hoe mooier. En waarom niet gelijk in nul? Startset Lenz plus wat rechte stukken en laat de kleinzoon genieten van de digitale snufjes
-
Peter,
Volgens mij kan het tóch!
De sporen die voorbij de keer driehoek liggen zijn vrij kort. Het rechte stuk spoor tussen de 2 wissels, links èn rechtsaf is vrij lang, als je daar de keerlus schakeling/elektronica in weg werkt moet het kunnen, dat is immers het langste stuk spoor.
Succes
-
Ik zit er ook een beetje mee te puzzelen. Zelf heb ik geen tekenprogramma, dus ik spui het idee en dan moet je zelf maar even kijken of je ermee weg komt (of je hebt het allang geprobeerd, dan schiet je me direct af ;)).
Als je de rechte rails aan de rechterkant ertussenuit haalt verschuift de bocht rechtsonder naar boven. Als je die dan niet helemaal 90° maakt, maar bijv. 66°, dan loopt dus je tweede station schuin naar links beneden. Zodra je de schaduwsporen dan kruist kun je met een rechterbocht naar beneden. Daarmee win je denk ik nèt weer een stukje stijgingspercentage.
Dit gaat ten koste van je museum. Dat zou je kunnen verleggen door boven de rails uiterst links in het schaduwstation mee te stijgen, tot zelfs linksbovenin. Dan ben je je driehoek kwijt, maar de vraag is of je die wilt houden na de bezwaren hierboven (kan ik als Märklinist overigens niet goed over oordelen).
-
Bedankt voor de reacties.
Genoegen nemen met 1 niveau is een idee.
Deze gedachte heb ik ook regelmatig (KISS is een prima motto!). Ik vraag me alleen af of je dan wel genoeg rijlengte hebt, als je tenminste het baanoppervlak niet tot een bord spaghetti wilt maken. Ook vind ik wat opstelruimte fijn voor de afwisseling. Tot slot: ik wil ook enkele langere treinen kunnen laten rijden, goederentreinen bijv., die alleen op doortocht zijn. Zie ik ook elke dag vanuit mijn kantoor bij Utrecht CS (Nee, geen Hgb IV :)).
En waarom niet gelijk in nul?
Ik heb al veel materieel in H0 en de schaal spreekt me ook erg aan. Het belangrijkste is, dat ik ook wat wil rijden en de ruimte beperkt is.
-----
@1200blauw: ik ga je ideeën eens bekijken in het tekenprogramma. Ik kom er op terug.
Groet, Peter
-
Het is duidelijk: een .any-bestand kan niet naar bnls geüpload worden. Dan doen we het anders. Ik heb het bestand in de public-folder van mijn dropbox gezet. Je vindt het hier: https://dl.dropbox.com/u/9867643/Modelspoor/Zolderbaan%204.any.
Werkbaar?
-
beetje on topic als je je baanplan in anyrail opent en dan kiest bij bestand vor exporteren als en dan kiest jpg dan kun je het opslaan als jpg op je pc.
Als je dat dan vervolgens op bv mijnalbum.nl plaatst en de link in een berichtje hier achterlaat is t ook geregeld ;)
Heb t plan net met Anyrail even zitten bekijken en dat ziet r leuk uit (y)