BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: everh003 op 07 February 2013, 15:30:23
-
Hallo,
ik gebruik de Conrad aandrijving en krijg deze ook goed afgesteld op Peco wissels.
Echter met een Engels wissel, Double Slip, lukt me het niet, de tongen sluiten net niet aan bij de rails.
Ik heb het veertje verwijderd.
Ik heb het idee dat het verenstaal net iets te slap is. Ik gebruik al de dikste die is meegeleverd (0,8mm?).
Wat is jullie ervaring, zou het helpen om bijvoorbeeld 1mm verenstaal te gebruiken?
Jeroen
-
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met de Tortoise wisselmotoren.
Het is in ieder geval zaak om te zorgen dat de tongen soepel gaan (dus niet gehinderd door ondergrond of ballast). Maar een echt ideale oplossing heb ik ook nog niet kunnen vinden, dus ik ben benieuwd naar de reacties.
-
@ Jeroen.
Bij Peco is het van belang dat de wisseltong met spanning tegen de rail aan ligt, 1 mm. Verenstaal lijkt mij dan ook niet de oplossing. ( bij de Conrads is de bevestiging van het verenstaal bagger )
Zelf heb ik alle Conrads vervangen door Tillig aandrijvingen ( art.-nr. 86112 ) deze laten zich uitstekend afstellen en hebben een goede verankering/bevestiging voor het verenstaal.
Gr. Jos
-
Jos, als je het puntstuk apart voedt (zoals ik doe, via de Tortoises omdat het uiteraard afhankelijk is van de wisselstand) dan is het niet vereist dat ze heel strak liggen. Maar veel speling is er uiteraard niet aangezien er anders ontsporingen plaats vinden.
-
@ Peter,
Puntstuk wordt bij mij ook apart gevoed ;)
Wat ik bedoel : een wisseltong beweegt maar hooguit 2 mm. in N. De Conrads hebben echter een uitslag van bijna 1 cm. voordat ze de eindafschakeling bereiken. Dit kun je alleen ondervangen door de aandrijving lager onder de tafel te monteren en het verenstaal het werk laten doen.
Bij de Tilligs is het eind afschakelen d.m.v. het contactplaatje te verschuiven ( zo ff uit het hoofd tussen de 4 en 9 mm.) in te stellen. Bovendien hebben de Tilligs een veel stevigere bevestiging van het verenstaal, waardoor dit wat stabieler werkt.
Gr. Jos
-
Ik had al eens eerder vragen gesteld over de montage van de wisselaandrijvingen en toen wees iemand me erop dat Railclub Utrecht hier ook mee ervaringen had.
Ik heb ze gemaild, en ze reageerden snel.
Zij hebben inmiddels allemaal/deels de Conrad aandrijvingen vervangen door Seeps. Ze gaven verder niet echt een reden aan.
Het lijkt er dus op dat sommige combinaties van Conrad en wissels niet goed werken.
Ik heb er al vaker over gedacht om voor deze wissel originele Peco aandrijvingen te kopen.
@Zjoske
Wat bedoel je met aandrijving lager onder de tafel monteren? Dus bijvoorbeeld extra laagje hout van enkele mm er tussen?
Jeroen
-
Hallo,
Ik heb op mijn Vorige modelbanen ook deze conrads gebruikt zonder problemen. Ok, het vereist wel wat afstelling maar je kan gerust conrad aandrijvingen gebruikten met de dikste bijgeleverde verenstaal. Echter...
Er zijn wel wat randvoorwaarden voor een goede werking.
Zorg dat je wisseldecoder een variabele spanning aankan zodat je met de spanning kan spelen. De truc is om ervoor te zorgen dat de conrads niet met een klap omgaan maar met een zachte "tik". Ik heb een oude Markling voeding die ik gebruik om de spanning te variëren. Ik gebruik Lenz LS150 decoders. Als je de wissels heb aangesloten stel je de voeding zo in dat de Conrad motor net genoeg spanning heeft om om te klappen. Hier zie een foto van de onderkant van mijn oude baan met de Conrads: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19304.msg323672.html#msg323672
Overigens zou ik nu op mijn nieuwe baan voor de engelsmannen geen conrads gebruiken maar servo´s, dit omdat de uitwijk van de engelsmannen wel heel klein is en de Peco engelsmannen gevoelig zijn voor slijtage.
Greetz, Jerome
-
@Zjoske
Wat bedoel je met aandrijving lager onder de tafel monteren? Dus bijvoorbeeld extra laagje hout van enkele mm er tussen?
Jeroen
Yepp.
Geen idee hoe dik je tafel/module is, maar de veer moet het werk doen en dient dan ook niet te kort afgeknipt te worden.
Een dikkere draad is dan vlgs. mij ook niet aan te bevelen.
Gr. Jos
-
Zie ook hier (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Monteren_van_ondervloer-wisselaandrijvingen)
Mits zorgvuldig gemonteerd, zal zelfs met de dunste verenstaaldraad (0,3 mm) het wissel goed omgaan. Het voornaamste probleem is het "aanlopen" van de draad langs de wand van het gat in de bodemplaat.
-
Helemaal mee eens.
Ik heb mijn oude baan bij een aantal wissels de gaten wat uitgefreesd omdat ze net de rand raakten. Het soms een kwestie van uitproberen voordat je de motor echt vastschroeft aan de plaat. In sommige gevallen staat de motor niet haaks maar scheef ten opzichte van de rails. Maar als het maar werkt toch?
Voor mijn nieuw te bouwen baan ga ik wel weer de conrads gebruiken die ik al heb, maar ik ga geen nieuwe meer aanschaffen maar met Servo's verder.
Greetz, Jerome
-
Om te controleren of het wissel goed om wil, kan je voor de inbouw van de motor eerst met het dunne staaldraadje in je hand proberen het wissel heen en weer te bewegen met het draadje in het gaatje van het omzetstripje.
Als dat niet gaat ,kan de notor het ook niet.
Hele kleine hapertjes als braampjes of rafeltjes aan het plastic houden het makkelijk tegen.
Peter
-
Ik rij analoog, dus kan niet middels decoders spelen met de spanning.
Ik gebruik een Fleischmann trafo voor de wisselspanning, volgens mij levert die iets van 15V. Hiermee gaan de Conrads rustig om.
Bij de eerste montage laat ik vaak de draad nog ruim boven de wissel uitsteken, en dan lijkt het wel goed te gaan.
Ik ga dus zeker eens experimenteren met het lager onder de tafel hangen van de aandrijvingen, kijken of dt verbetering geeft.
En eerst eens proberen om met het dunne draadje de wissels te bewegen.
Jeroen
-
Even een update.
Met het dunne draadje kon ik het wissel heen en weer bewegen.
Daarna plaatje hout geplaatst en zo de wisselmotor nog wat laten zakken, maar dat maakt het eigenlijk alleen maar slechter.
Kijken of het leukt om van het weekend naar Rail te gaan, en wat originele Peco wisselmotoren te scoren.
Jeroen
-
Jeroen,
Maak eens wat foto's om te laten zien wat er nu mis gaat. Het kan echt met de conrads. Die Peco dingen werken wel, maar zijn echt geen verbetering... ::)
Greetz, Jeroen