BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: ES44C4 op 07 February 2013, 14:47:59

Titel: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 07 February 2013, 14:47:59
Onlangs is het laatste rijtuig binnengekomen voor mijn IC '79:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1360242764186.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1360242764186.jpg)


Br 103             Roco 63738
Apmz               uit Lima set 149757
Avmz               uit Lima set 149757
Avmz               Lima 309169
ARmz               Roco 45786
Bm                  Roco 44746
Bm                  Roco 44746
Bpmz               LS models 46247
Bpmz               LS models 46248
Bpmz               LS models 46249
Bm                  Roco 44746
Bm                  Roco 44746
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Gert1 op 07 February 2013, 15:03:38
Mooie trein! Dank voor het plaatsen van de foto's en alle bestelnummers.  (y)

mvg,
Gert
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 02 March 2013, 22:34:26
In m'n vitrine (ik heb helaas geen treinbaan):



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1362251292229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1362251292229.jpg)
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Falkenberg op 03 March 2013, 19:21:06
Leuke samenstelling. Zonde dat ie niet met 160 langs komt op de baan.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 03 March 2013, 21:24:33
Mijn (toekomstige) baan zal heel nauwkeurig aangelegd moeten worden: de rijtuigen hebben RP25-wielen.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Falkenberg op 03 March 2013, 21:26:53
Geen probleem met die wagens. Mijn personentreinen rijden allemaal op RP25-finescale (code 88)

dirkjan
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 14 March 2013, 11:19:59
Het 'ontwokkelen' van een Roco 45856 resulteerde in een onomkeerbare vervormde bodemplaat...
Daarom een Roco 44752 aangeschaft en hiervan de bodemplaat gebruikt: een DB Bm235 oceaanblauw/beige met zwarte onderkant.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01067_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01067_3.jpg)


Weet iemand tot welk jaartal deze rijtuigen in deze kleurstelling hebben gereden?
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Quinzeedied op 14 March 2013, 11:44:37
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6105835,page=all (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6105835,page=all)

Hier staat grafisch weergegeven welke kleurvarianten in welke periode gebruikt werden, als je naar beneden scrolt tot het 7e plaatje (die heeft betrekking op M wagens), zijn de zwarte onderstellen (Langträger) halverwege de jaren zeventig verdwenen, dus al voor het IC tijdperk. Hoewel er wel nadrukkelijk een vraagteken bij staat.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Edgar op 14 March 2013, 11:45:26
Nou, om het maar zo te zeggen: niet.

Met zwarte stelbalk langsdrager hebben ze tot ver in de jaren 80 gereden. Zwarte stelbalk met piktogrammen kan ook nog wel, maar was niet de regel. Zwarte stelbalk en beige sierlijn tussen zijwand en stelbalk past helaas niet bij elkaar.

Wellicht is de beige sierlijn te verwijderen.  

Hier staat grafisch weergegeven welke kleurvarianten in welke periode gebruikt werden, als je naar beneden scrolt tot het 7e plaatje (die heeft betrekking op M wagens), zijn de zwarte onderstellen (Langträger) halverwege de jaren zeventig verdwenen, dus al voor het IC tijdperk. Hoewel er wel nadrukkelijk een vraagteken bij staat.
Er werden vanaf halverwege de jaren 70 geen wagen meer nieuw geschilderd met zwarte stelbalk. Dat wil niet zeggen dat er vanaf dan geen wagens meer rondreden in dat schema.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: JAB van Ree op 14 March 2013, 12:26:39
Het 'ontwokkelen' van een Roco 45856 resulteerde in een onomkeerbare vervormde bodemplaat...

Als je die vervormde bodemplaat toch al afgeschreven hebt : je zou kunnen proberen indien de bovenkant vlak is het ding op een dikke glas/staalplaat te leggen, op de uiteinden te verzwaren en een poosje in een oven van 50-70 graden te zetten... dat wil soms helpen. Of zo ondersteund en op de juiste plekken verzwaard, in heet water zetten voor een uurtje ofzo.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: lokpaint op 14 March 2013, 12:49:52
Hoi

Ik kan me niet voorstellen dat er Bm235 met een zwarte stelbalk bestaan.

Deze wagens werden vanaf ongeveer 1977 uit Bm234 omgebouwd, en ook gelijk nieuw gelakt.

bart
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 15 March 2013, 07:10:48
Bedankt voor alle antwoorden.

Dan ga ik eerst de onderste beige sierlijn proberen te verwijderen.
Op internet heb ik ooit een foto gezien met een IC'79 met een Bm234/235 in oceaanblauw/beige met zwarte stelbalk. Helaas kan ik de foto niet meer terugvinden.

Als het lukt om de sierlijn te verwijderen, moet ik dan de 'Schlingerdampfer' op de draaistellen ook verwijderen?
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Dion op 15 March 2013, 07:45:56
Flinke sliert wagons achter de loc.  (y)
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: zuylen op 15 March 2013, 09:47:42
Inderdaad een mooie trein. Deze kan ik me nog wel herinneren. Toen was ik nog een klein mannekke.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 15 March 2013, 17:05:59
Gevonden op DSO, weliswaar een Bm234:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6112277,6113150


Nu nog op zoek naar een Bm235 in genoemde kleurstelling.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Edgar op 15 March 2013, 17:15:23
Maar die ga je dus niet vinden, want die zijn pas in '77 omgebouwd.

Daarnaast heeft het rijtuig op het plaatje dat je linkt zoals eerder gemeld geen sierstreep boven de stelbalk. En overigens ook geen piktogrammen.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 16 March 2013, 09:39:47
Op het buurlandforum "DSO" heb ik de vraag ook gesteld en er enkele interessante reacties op gekregen:


http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,6324009
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 16 March 2013, 16:36:48
Het verwijderen van de onderste beige sierlijn gaat mij waarschijnlijk niet lukken. Daarom heb ik het chassis weer onder de kap van Roco 44752 geplaatst en IC 517 samengesteld:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4398653,4404683#msg-4404683


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01073_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01073_1.jpg)


Br 103            Roco 63738
Bm                 Roco 44746
Bm                 Roco 44746
Bpmz              LS models 46247
Bpmz              LS models 46248
Bpmz              LS models 46249
Bm                 Roco 44746
Bm                 Roco 45856
Wrmh             uit Lima set 149757
Avmz              Lima 309169
Avmz              uit Lima set 149757
Apmz              uit Lima set 149757
Avmz              uit Roco set 45924
Bm                  Roco 44752
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: lokpaint op 17 March 2013, 09:50:17
Hoi

Ik kan me niet voorstellen dat er Bm235 met een zwarte stelbalk bestaan.


Hoi

Nou...dit zou er zomaar een kunnen zijn.
September 1984.

http://blog.christophgarstka.de/bilder/84-09-02.jpg

Bart
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 17 March 2013, 10:14:04
Hoi Bart,

Fantastisch, zelfs nog in '84.
Op de foto achter de 103 174-9 van die site, hangt er volgens mij ook een.


De Roco Avmz (uit Roco set 45924) heb ik voorzien van een "Steildach", hiervan moeten de oranje lampjes boven de rechter deuren nog verwijderd worden. En het dak moet nog "Umbragrau" gespoten worden.
Bij de draaistellen zijn de dynamo's verwijderd en zijn "Schlingerdampfer" en "StoB-und Wiegedampfer" gemonteerd".
Ook de koersborden moeten nog veranderd worden.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01078_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01078_2.jpg)

(voor: veranderde Roco 45924, erachter Roco 45802)
 
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 05 January 2016, 14:48:04
Een aantal Bpmz zijn omgebouwd naar Bpmbz, met voorzieningen voor gehandicapte/minder valide mensen.
Weet iemand in welk jaar deze ombouw begonnen is?
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 26 August 2016, 09:18:16
Inmiddels heeft Roco set 64166 IC-Deichgraf uitgeleverd, met daarin twee Bm en een Bpmz.

Is er iemand die deze set heeft en ook in het bezit is van een LS Models Bpmz?
Ik ben erg benieuwd of er grote verschillen zijn, of ze goed te combineren zijn.


Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 22 August 2019, 08:43:47
Inmiddels heeft Piko de rijtuigen ook uitgebracht, ze zien er prachtig uit:

https://www.piko.de/DE/index.php/nl/nieuws/802-h0-expert-ic-rijtuigen-59660-59664.html


Gezien de tijd en moeite die het me gekost heeft om ze te verzamelen, houd ik het bij mijn Roco/LS models/Lima- garnituur.
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: R v/d Hoven op 22 August 2019, 18:38:48
Bij Piko zag ik ook een Avmz voorbij komen. Als niet-rijtuig-detail-kenner: is het nu voor Piko ook mogelijk een goed gelijkend model van een NS-Avmz te maken? Of is het weer het 'verkeerde' type Avmz?

Groet, Raymond v/d Hoven, die een dergelijk rijtuig nog wil hebben voor de Ardennen-expres in zijn nadagen in model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ardennen5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ardennen5.jpg)
(niet mijn opname, gekregen)
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Quinzeedied op 23 August 2019, 12:49:17
is het nu voor Piko ook mogelijk een goed gelijkend model van een NS-Avmz te maken? Of is het weer het 'verkeerde' type Avmz?

Het is het juiste type, met in ieder geval ook de juiste nieuwere ramen en klaptreden bij de deuren. Alleen nog wel een ingebouwde koersbordhouder die in de NS-periode niet meer aanwezig was. Die zullen bij de revisie in 2000 verdwenen zijn mogelijk?
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 14 August 2021, 11:02:51
Zijn er hier mensen die een Intercity '79 met Piko-rijtuigen hebben verzameld?
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Quinzeedied op 31 August 2021, 08:40:48
Niet een complete, wel losse rijtuigen: Avmz, Apmz, ARmz en Bpmz (met correct niet geschilderd dak).
Mijn inziens een zeer geslaagde modelversie voor een zeer redelijke prijs.
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 22 September 2021, 11:32:31
Al een tijdje zit ik te dubben om m'n Roco Bm te vervangen door de Bm van Piko.
Uiteindelijk heb ik m'n Roco Bm wat gesuperd en heb ik besloten dat ze nog best mee kunnen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210922-111304-614af82088d88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210922-111304-614af82088d88.jpg)
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 06 November 2021, 08:03:54
Voor zover ik weet reden er in de IC '79 verschillende typen restauratierijtuigen:

ARmh 217/218
WRmh 132.1
WRmz 135 (met stroomafnemer en Schlingerdampfer)


Roco heeft de WRmh 132.1, maar helaas alleen in sets.
Weet iemand of de WRmh uit set 74163 gelijk is aan de WRmh uit set 74096?

Hopelijk leest Roco mee en komen ze nog met een WRmz 135.
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 06 November 2021, 16:35:36
Gevonden: Roco heeft destijds exclusief voor MC Vedes winkeliers onder nummer 64167 (en helaas alleen in een set) een WRmz uitgebracht.
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 17 September 2022, 14:41:13
De Lima Avmz en Apmz en Roco ARmz zijn inmiddels verwisseld voor Piko modellen.

De Piko ARmz is net iets fijner gedetailleerd dan de Roco ARmz.
Alleen de opstaptreden vond ik niet zo mooi: ze zijn wat verkort, waarschijnlijk zodat het rijtuig door krappe boogstralen kan rijden.
De Roco ARmz heeft dit ook.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141319-6325c0147f252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141319-6325c0147f252.jpg)




Een simpele oplossing: opstaptreden van de Avmz (Piko 53000-222) onder de Armz monteren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141523-6325c02ab6711.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141523-6325c02ab6711.jpg)




Dan ziet het er zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141445-6325c05e00929.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141445-6325c05e00929.jpg)

Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: cor_b op 17 September 2022, 16:14:00
Dat ziet er veel beter uit

Cor
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: basjuh1981 op 17 September 2022, 16:17:37
Nice (y)
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 17 September 2022, 16:26:48
Dankjulliewel.
En nog heel simpel te doen ook.
Titel: Re:"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Benelux795 op 09 June 2025, 11:56:19
Oud draadje, maar ik lees wel vaker dat mensen daken wisselen; mijn vraag, kun je bij Roco losse daken bestellen...? Volgens mij niet, maar just checking.... (En mocht iemand nog een Steildach over hebben  :))

De Roco Avmz (uit Roco set 45924) heb ik voorzien van een "Steildach"

Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: grossraumwagen op 09 June 2025, 17:28:24
Heel vroeger (begin jaren 80) is het mij wel eens gelukt om een los dak van een plan D en een Umbauwagen te bestellen.
Maar dat was nog in het 4-cijferige artikelnummer-tijdperk.

De laatste jaren (decennia) kun je alleen onderdelen met een bestelnummer bestellen.
Losse daken horen daar niet bij...

Btw zijn de Steildächer überhaupt wel los, of zijn deze één geheel met de zijwanden?
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 09 June 2025, 18:09:52
Helaas zijn losse daken niet los te bestellen bij Roco
Antwoord uit 2024 van Roco op mijn vraag:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250609-180630-Gmail-6847072286279.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250609-180630-Gmail-6847072286279.jpg)
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Quinzeedied op 09 June 2025, 19:08:24
Is vooral de bekende verkoopsites in de gaten houden, komt af en toe wel wat langs
Of toch een complete donor kopen en dan met ander dak weer doorverkopen.
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Benelux795 op 29 June 2025, 12:10:13
Deze vraag kan ik ook wel hier stellen, denk ik.. Is een WRmh 132.1 een WRmh 132 met schijfremmen? Net als dat een 132.2 een 132 met andere draaistellen is?
Enig idee hoeveel er voorzien zijn schijfremmen en zijn die standaard ingezet in NL, bijv EC Erasmus? Gezien de lagere snelheid hier lijkt mij dat onrendabel, maar weegt vermoedelijk op tegen wisselen aan de grens.

Zijn die 132.1's trouwens vernummerd? Ik kom 132.1's tegen met nummers die niet overeenkomen met de originele WR(ü)mh's... ???

PS1 Aha, hier al iets gevonden... De Erasmus had inderdaad blijkbaar een 132.1 en de Frans Hals een 'originele' 132:
https://railwiki.nl/index.php?title=Dienstregeling_1987/1988
PS2 mijn aanname dat een WRmh 132.1 een WRmh 132 met schijfremmen klopt vermoedelijk niet..? Want de schijfremmen komen overeen met 200km/u en dus slingerdempers..? En die hebben ze niet..? Of heeft een 132.1 magneetremmen...? Ik kom er niet uit....
PS3 weer iets verder: 132.1 is blijkbaar uitgerust met MD 364 draaistellen "mit vertikalen und horizontalen Wiegendämpfern", maar dat zijn dus niet de bekende parallele slingerdempers..?   

PS4 Onderstaande vraag was ik ook benieuwd naar.. Detailfoto's van beide sets in links
Weet iemand of de WRmh uit set 74163 gelijk is aan de WRmh uit set 74096?
74096: https://www.youtube.com/watch?v=2oEdwsLoJgw
74163: https://modellbahninfo.org/modelle-20190406-01/

Resp. 61 80 88-90 115-1, WRmh 132.1 (133), rev '89 en 61 80 88-90 117-7, WRmh 132.1, Rev 23.12.88

Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 17 November 2025, 15:15:06
In Houten wielstellen met kleinere wieldiameter en lage flenzen gekocht, voor onder de Piko ARmz.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-151048-691b2daa305d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-151048-691b2daa305d9.jpg)

Dat ziet er een stuk beter uit dan de veel te grote Piko-wielstellen.
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Benelux795 op 17 November 2025, 15:40:54
Was mij niet bewust dat Piko er blijkbaar zo naast zit qua afmetingen.. Kan je die draaistellen eens naast elkaar leggen? Ben wel benieuwd   

PS en aanvullende vraag: Piko levert de ARmz 211 ook met oude Speiseraum opschriften (Piko 59678), met bevoorradingsdeuren zonder ramen. Echter, ik kom 'm in dat jasje alleen tegen met ramen in die deuren. Dus.. klopt het Piko model?
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 17 November 2025, 15:57:51

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-155356-691b37a4b34cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-155356-691b37a4b34cd.jpg)
Rechts Piko Avmz met originele wielstellen.

Het antwoord op de vraag van het raam in de deur heb ik (nog) niet.

Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Benelux795 op 17 November 2025, 17:13:36
Verschil in grootte is lastig te zien op deze foto... Dan maak ik mij er zelf niet zo druk om, maar altijd leuk om perfectie na te streven! (y)
En ben benieuwd of je nog iets vindt over die deur, dan gaat mijn roco (met verplaatste keks en grijs dak) eventueel toch de deur uit...
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Mispoes op 18 November 2025, 21:06:55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0732a-691cce70e6249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0732a-691cce70e6249.jpg)

Een IC-79 in N. Ik heb de afgelopen tijd veel filmpjes, foto’s en andere publicaties bekeken en kwam tot de conclusie dat een trein van 10 rijtuigen veel voor kwam met als samenstelling Avmz+Apmz+Avmz+WRmz/ARmz+Bm+Bpmz+Bpmz+Bpmz+Bm+Bm. Hoewel een complete IC-79 niet te handhaven zal zijn op mijn toekomstige baan, leek het mij wel leuk eens te kijken hoe ver ik met het aanwezige materieel zou komen. De Piko IC 586 Ernst Barlach had ik hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100747.msg3222556479#msg3222556479) al voorgesteld. Deze samenstelling is te kort voor een IC-79, maar kan in deze volgorde goed doorgaan voor een IC/EC Erasmus op het Nederlandse traject.
De hier nu voorgestelde 10-baks hebben alle verschillende rijtuignummers. Opvallend zijn een tweede Avmz in oude kleurstelling (lichte dakkleur en zwart chassis) en een gedeklasseerde Am die als vervanger van een Bm meerijdt. Dat laatste kwam ik tegen in dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=VpNBOxT4qWg&t=96s) (zie 01:34 en 03:49). Het is overigens een trein van ongekende lengte (14 rijtuigen: loc+Bm+Bm+Am+Bm+Bp+Bp+Bp+Bm+Bm+WR+Az+Az+Az+Ap), maar karakteristiek voor Lijn 1 (Hamburg-Münster-Dortmund-Köln-Mannheim-Stuttgart-München), op een traject van ongekende lengte (bijna 1100 km). Tussen Hamburg en Dortmund en Mannheim-München onderbezet en daartussen overbezet. Deze lijn was o.a. de aanleiding het IC-79 plan m.i.v. 02-06-1985 te wijzigen in IC-85.

Mijn trein moet geplaatst worden in het jaar 1981, de Bpmz is in aflevering, maar de IC Kurier (v.a. december 1982) is nog niet ingesteld. Wat verder opvalt zijn Bm’s van twee verschillende merken (Fleischmann en Piko) in één trein. Hoewel ik daar niet zo’n voorstander van ben, vind ik het voor deze gelegenheidssamenstelling wel goed. De twee uitvoeringen worden door twee Bpmz’s en een Am van elkaar gescheiden. Piko en (de nieuwe) Fleischmann zijn qua hoogte goed met elkaar te combineren, de hier alom aanwezige Minitrix exemplaren zijn te hoog om mee te kunnen rijden in deze trein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251118-152348-691cccc9d8bfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251118-152348-691cccc9d8bfc.jpg)
Links Fleischmann, rechts Piko

Tot slot zou een mooie 103 de plaats in moeten nemen van de vierstroom 184. Als Piko een keer een mooie 103 uitbrengt, zal ik die misschien wel aanschaffen.
Overzicht gebruikte rijtuigen:
Avmz 111 Piko 40660
Apmz 121 Piko 40661
Avmz 111 Piko 40672A (afkomstig uit de  Merkur (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222565359#msg3222565359)set)
ARmz 218 Piko 40662
Bm 235 Piko 40663
Bpmz 291 Piko 40665
Bpmz 291 Piko 40664
Am 203 Fleischmann 6260033
Bm 234 Fleischmann 6260036
Bm 234 Fleischmann 6260035
 
De Bm van Piko is een 235 en (in 1:1) geschikt voor 200 km/u vanwege klaptreden en schijfremmen. De twee Fleischmann Bm’s zijn 234, waarvan één (6260035) vaste treden had. Ik heb dat chassis gewisseld met een tweede aanwezige Am zodat beide 234’s goed door kunnen gaan voor een 235. Ik zou de blokkenremmen kunnen verwijderen, maar dat doe ik niet. De voorliefde voor deze IC-79 is niet groot genoeg dat ik de twee fraaie rijtuigen ga verminken. Het tweetal zal namelijk vooral worden gebruikt i.c.m. de eerder genoemde, maar nog niet getoonde Am 203 waarvan het chassis is gewisseld met de Bm:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251118-151900-691ccd20da73f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251118-151900-691ccd20da73f.jpg)

Ik wil in de toekomst ook in H0 nog een complete IC-79 samen gaan stellen, dan zonder exotische vervangers of in dito kleuren, maar met de IC-Kurier coupé die direct achter de restauratie te vinden zal zijn. Tegen die tijd meld ik mij hier wel weer… :angel:
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: VictorPM op 18 November 2025, 23:37:24
Een Am 203 kwam je niet zo gauw in het midden van het tweede klasse deel tegen. Als ze al werden ingezet, was het als versterkingsrijtuig (gedeclasseerd) aan het eind van de stam.

Groet, Victor
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 19 November 2025, 07:14:19
Hier op beeld:

https://youtu.be/VpNBOxT4qWg?si=WQKV43ixWQsb8Wyj

Op 1:35
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Ferdinand Bogman op 19 November 2025, 08:17:36
Dat is hetzelfde filmpje als Mispoes plaatste. Dat geeft niet want het is een heerlijk filmpje met heerlijk lange treinen. En, terzijde, een heerlijk nostalgisch commentaar in een van de reacties (“vroeger was alles beter “).
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 19 November 2025, 08:39:15
Mea culpa: ik had niet gezien dat hij al geplaatst was!

Daar had zelfs een 103 een pittige kluif aan, 14 rijtuigen.
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Benelux795 op 19 November 2025, 09:20:11
Valt mij nu pas op dat die auto aan het eind van het filmpje best hard moet hebben gereden; iedere 2 sec een hectometer paaltje..? 180 km/u ;D
Maar mooie film inderdaad.

iemand al iets gevonden over voorraaddeuren met of zonder ramen in de Armz 211..?
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Jelmer op 19 November 2025, 09:51:03
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.

En dan is het niet 180 km/u, maar 90 km/u.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 19 November 2025, 10:20:09
iemand al iets gevonden over voorraaddeuren met of zonder ramen in de Armz 211..?

In mijn archieven heb ik inderdaad alleen de combinatie Speiseraum met venster in de voorraaddeur gevonden.

Waarschijnlijk is dit foutief bij de Piko Speiseraum.
Roco levert onder nummer 44751 de ARmh met Speiseraum en venster in de voorraaddeur.

Op de website van AKE staat dat de ARmh (later ARmz) in 1983 een grondige renovatie hebben gehad, mogelijk dat toen dat raam verwijderd is.

Restauratiewagen | AKE-RHEINGOLD | AKE Spoorwegtoerisme https://share.google/aep0gQ29d3Gsz3FH6


Nog meer informatie over de 'Halbspeisewagen', onder andere over de verandering van het opschrift 'Speiseraum',  naar 'Restaurant'.
Echter geen informatie over het venster in de voorraaddeur..

Drehscheibe Online Forums :: 04 - Historical Forum :: De ARmz 211 type half-restauratiewagen – Deel 1 (m14B) https://share.google/GpeqZOihUfVu3prZ9
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Benelux795 op 19 November 2025, 10:42:31
Roco levert onder nummer 44751 de ARmh met Speiseraum en venster in de voorraaddeur.

Die is bekend, maar daar zitten de keks nog hoog; de Speiseraum heeft ook rondgereden met lage keks, gaat mij om die periode.

(ja, kan je wijzigen en heb ik gedaan op mijn roco; maar de Piko is net iets strakker. Om zelf dat raampje dicht te spachtelen, wordt tie niet strakker op.. :D)
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Eric B op 19 November 2025, 11:12:46
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.

En dan is het niet 180 km/u, maar 90 km/u.

Dat laatste denk ik ook Jelmer, het zijn m.i. ook geen hectometer paaltjes, maar de witte koppen van reflectorpaaltjes die voorbij flitsen en die staan inderdaad om de 50 m
Dat maakte destijds het colonne rijden op Duitse wegen, met een onderlinge tussenruimte van vijf nul meter redelijk eenvoudig :)
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Mispoes op 19 November 2025, 12:27:44
In Houten wielstellen met kleinere wieldiameter en lage flenzen gekocht, voor onder de Piko ARmz.

Dat ziet er een stuk beter uit dan de veel te grote Piko-wielstellen.

Kwamen de rijtuigen door Piko geleverd niet uit op dezelfde hoogte? Dat zou toch vreemd zijn…
Ik weet dat Arnold in N zoiets een keer geflikt heeft met de barwagen in de TEE Bavaria, die torende omgerekend een halve meter boven de rest van de trein uit, geen gezicht… ::)

Een Am 203 kwam je niet zo gauw in het midden van het tweede klasse deel tegen. Als ze al werden ingezet, was het als versterkingsrijtuig (gedeclasseerd) aan het eind van de stam.
Ik heb bij de positiebepaling van de Am 203 de volgende criteria aangehouden:

Ik kwam daarbij uit op de achtste positie, daarna volgen de 2x Bm. Dat de Am in het filmpje ook gevolgd wordt door nog twee Bm’s zie ik als een aangename bijkomstigheid. (y)
Mocht Piko ooit nog eens een Bpmz met Edelstahldach uitbrengen, dan gaat die de gedeklasseerde nog te deklasseren Am vervangen. Dat deklasseren volstaat volgens het filmpje met het ophangen van A4-tjes in de deurramen.
Welke Bpmz’s waren eerder, die met het dak in Umbraugrau of die met het Edelstahl?
Ik heb in 1988 in Münster een “Edelstahl Bpmz” in blauw-beige gefotografeerd waarvan alle grote ramen ongedeeld waren. Nummer heb ik niet genoteerd, weet iemand of dat een eenling was? Ik ben ze daarna niet meer tegengekomen op foto’s…
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Benelux795 op 19 November 2025, 13:34:34
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.

Als ze niet om de 100m zou ik het geen hectometerpaaltjes noemen ;D En als ik het aan google/ChatGPT vraag, staan ze wel om de 100 meter en heten het Hektometersteine. Langs de Autobahnen staan ze ook soms om de 500m, dus dan gaat tie 900 km/u... Het beeld komt meer overeen met 180, dan met 90 of 900 maar wie weet. ik zou zeggen; kijk het filmpje. Terug naar de DB Intercity '79... ?  :angel:

http://www.strassengeschichte.de/Menueoptionen/Autobahnen/Weiteres/Verkehrswege/Kilo/hKilometer.htm#:~:text=Kilometersteine%20sind%20Orientierungszeichen%20an%20Autobahnen,und%20die%20halben%20Kilometer%20an.
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Bahn-AG op 19 November 2025, 13:53:49

Welke Bpmz’s waren eerder, die met het dak in Umbraugrau of die met het Edelstahl?


Umbragrau zijn de voorseriewagens met stalen dak. De latere wagens hebben een ongelakt dak uit rvs.

De wagen die je gefotografeerd hebt is waarschijnlijk een Bvmz geweest.

Bart
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 19 November 2025, 13:57:33
Ik heb in 1988 in Münster een “Edelstahl Bpmz” in blauw-beige gefotografeerd waarvan alle grote ramen ongedeeld waren.

Ik ben erg benieuwd naar dat rijtuig.
Kun/wil je die foto hier plaatsen?
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Jelmer op 19 November 2025, 14:59:12
Vincent,
Dank je wel voor de verdere uiteenzetting van hektometersteine.
Ik zal het filmpje wel eens bekijken als ik niet in de werksetting ben. (af en toe forum checken mag van mij, maar filmpjes is meer no-go)

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 19 November 2025, 16:59:23
Sinds de start van dit topic zijn en er een aantal wagens uit m'n collectie verdwenen maar heel wat bijgekomen.
Inmiddels kan ik aardig variëren in het eerste klas-blok:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164521-691de86bed60b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164521-691de86bed60b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164135-691de86edc4f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164135-691de86edc4f8.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-163803-691de90c836f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-163803-691de90c836f2.jpg)


Het tweede klas-blok is ongewijzigd met 4x Bm en 3x Bpmz


Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Mispoes op 19 November 2025, 20:03:43
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164521-691de86bed60b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164521-691de86bed60b.jpg)

Is de Quick-Pick een model van ACME?

Ik ben erg benieuwd naar dat rijtuig.
Kun/wil je die foto hier plaatsen?

Ja hoor, wel in zwart-wit. Betreft IC 715 op een zondag in maart 1988 te Münster Hbf. Met rechts dus een Bpmz uit de voorserie...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IC-715-MS-03-88-691e1379dc8fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IC-715-MS-03-88-691e1379dc8fd.jpg)


De wagen die je gefotografeerd hebt is waarschijnlijk een Bvmz geweest.


Het ziet er voor mij uit als een 'gewone' Bpmz... :-\
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 19 November 2025, 20:59:36
Bedankt voor de foto.
Interessante variant, het gaat om een Bpmz 293.4

Van Drehscheibe:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20251119-205712-Chrome-691e215c90cd8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20251119-205712-Chrome-691e215c90cd8.jpg)



Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: ES44C4 op 19 November 2025, 23:14:03
Is de Quick-Pick een model van ACME?

Ja, ACME 52364
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Mispoes op 21 November 2025, 10:08:10
Een 293.4 dus. Mooi, is dit raadsel ook opgelost.  (y) In het filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=nO8bmxXqN34) is dit type om 0:41 te zien.

Ja, ACME 52364

Prachtig model, hoewel de geboden service in dit rijtuig bij een deel van het publiek minder in de smaak viel...

Toevallig zat dit type (WRbumz) ook in die IC 715:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/WRbumz-IC-715-MS-03-88-69202b2f4a766.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/WRbumz-IC-715-MS-03-88-69202b2f4a766.jpg)

Leuke bijkomstigheid, achteraf geconstateerd, is dat de coupé van de IC Kuriersdienst in de aansluitende Bm 235 op de foto te zien is. Links een Avmz 111.   
Titel: Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
Bericht door: Benelux795 op 21 November 2025, 11:14:32
Ja, ACME 52364

Acme heeft er toch meerdere uitgebracht? Blauw met blauwe schort (52363 en in set 55125), rood met rode schort (bovengenoemd) en blauw met donkere schort (52360).

Ook hier met en zonder vensters in bevoorradingsdeuren :) Volgens mij blauwe met en rode zonder.

PS en kwamen ze niet ook nog met deze? https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,380016,380016