BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: ES44C4 op 07 February 2013, 14:47:59
-
Onlangs is het laatste rijtuig binnengekomen voor mijn IC '79:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1360242764186.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1360242764186.jpg)
Br 103 Roco 63738
Apmz uit Lima set 149757
Avmz uit Lima set 149757
Avmz Lima 309169
ARmz Roco 45786
Bm Roco 44746
Bm Roco 44746
Bpmz LS models 46247
Bpmz LS models 46248
Bpmz LS models 46249
Bm Roco 44746
Bm Roco 44746
-
Mooie trein! Dank voor het plaatsen van de foto's en alle bestelnummers. (y)
mvg,
Gert
-
In m'n vitrine (ik heb helaas geen treinbaan):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1362251292229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1362251292229.jpg)
-
Leuke samenstelling. Zonde dat ie niet met 160 langs komt op de baan.
-
Mijn (toekomstige) baan zal heel nauwkeurig aangelegd moeten worden: de rijtuigen hebben RP25-wielen.
-
Geen probleem met die wagens. Mijn personentreinen rijden allemaal op RP25-finescale (code 88)
dirkjan
-
Het 'ontwokkelen' van een Roco 45856 resulteerde in een onomkeerbare vervormde bodemplaat...
Daarom een Roco 44752 aangeschaft en hiervan de bodemplaat gebruikt: een DB Bm235 oceaanblauw/beige met zwarte onderkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01067_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01067_3.jpg)
Weet iemand tot welk jaartal deze rijtuigen in deze kleurstelling hebben gereden?
-
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6105835,page=all (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6105835,page=all)
Hier staat grafisch weergegeven welke kleurvarianten in welke periode gebruikt werden, als je naar beneden scrolt tot het 7e plaatje (die heeft betrekking op M wagens), zijn de zwarte onderstellen (Langträger) halverwege de jaren zeventig verdwenen, dus al voor het IC tijdperk. Hoewel er wel nadrukkelijk een vraagteken bij staat.
-
Nou, om het maar zo te zeggen: niet.
Met zwarte stelbalk langsdrager hebben ze tot ver in de jaren 80 gereden. Zwarte stelbalk met piktogrammen kan ook nog wel, maar was niet de regel. Zwarte stelbalk en beige sierlijn tussen zijwand en stelbalk past helaas niet bij elkaar.
Wellicht is de beige sierlijn te verwijderen.
Hier staat grafisch weergegeven welke kleurvarianten in welke periode gebruikt werden, als je naar beneden scrolt tot het 7e plaatje (die heeft betrekking op M wagens), zijn de zwarte onderstellen (Langträger) halverwege de jaren zeventig verdwenen, dus al voor het IC tijdperk. Hoewel er wel nadrukkelijk een vraagteken bij staat.
Er werden vanaf halverwege de jaren 70 geen wagen meer nieuw geschilderd met zwarte stelbalk. Dat wil niet zeggen dat er vanaf dan geen wagens meer rondreden in dat schema.
-
Het 'ontwokkelen' van een Roco 45856 resulteerde in een onomkeerbare vervormde bodemplaat...
Als je die vervormde bodemplaat toch al afgeschreven hebt : je zou kunnen proberen indien de bovenkant vlak is het ding op een dikke glas/staalplaat te leggen, op de uiteinden te verzwaren en een poosje in een oven van 50-70 graden te zetten... dat wil soms helpen. Of zo ondersteund en op de juiste plekken verzwaard, in heet water zetten voor een uurtje ofzo.
-
Hoi
Ik kan me niet voorstellen dat er Bm235 met een zwarte stelbalk bestaan.
Deze wagens werden vanaf ongeveer 1977 uit Bm234 omgebouwd, en ook gelijk nieuw gelakt.
bart
-
Bedankt voor alle antwoorden.
Dan ga ik eerst de onderste beige sierlijn proberen te verwijderen.
Op internet heb ik ooit een foto gezien met een IC'79 met een Bm234/235 in oceaanblauw/beige met zwarte stelbalk. Helaas kan ik de foto niet meer terugvinden.
Als het lukt om de sierlijn te verwijderen, moet ik dan de 'Schlingerdampfer' op de draaistellen ook verwijderen?
-
Flinke sliert wagons achter de loc. (y)
-
Inderdaad een mooie trein. Deze kan ik me nog wel herinneren. Toen was ik nog een klein mannekke.
-
Gevonden op DSO, weliswaar een Bm234:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6112277,6113150
Nu nog op zoek naar een Bm235 in genoemde kleurstelling.
-
Maar die ga je dus niet vinden, want die zijn pas in '77 omgebouwd.
Daarnaast heeft het rijtuig op het plaatje dat je linkt zoals eerder gemeld geen sierstreep boven de stelbalk. En overigens ook geen piktogrammen.
-
Op het buurlandforum "DSO" heb ik de vraag ook gesteld en er enkele interessante reacties op gekregen:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,6324009
-
Het verwijderen van de onderste beige sierlijn gaat mij waarschijnlijk niet lukken. Daarom heb ik het chassis weer onder de kap van Roco 44752 geplaatst en IC 517 samengesteld:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,4398653,4404683#msg-4404683
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01073_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01073_1.jpg)
Br 103 Roco 63738
Bm Roco 44746
Bm Roco 44746
Bpmz LS models 46247
Bpmz LS models 46248
Bpmz LS models 46249
Bm Roco 44746
Bm Roco 45856
Wrmh uit Lima set 149757
Avmz Lima 309169
Avmz uit Lima set 149757
Apmz uit Lima set 149757
Avmz uit Roco set 45924
Bm Roco 44752
-
Hoi
Ik kan me niet voorstellen dat er Bm235 met een zwarte stelbalk bestaan.
Hoi
Nou...dit zou er zomaar een kunnen zijn.
September 1984.
http://blog.christophgarstka.de/bilder/84-09-02.jpg
Bart
-
Hoi Bart,
Fantastisch, zelfs nog in '84.
Op de foto achter de 103 174-9 van die site, hangt er volgens mij ook een.
De Roco Avmz (uit Roco set 45924) heb ik voorzien van een "Steildach", hiervan moeten de oranje lampjes boven de rechter deuren nog verwijderd worden. En het dak moet nog "Umbragrau" gespoten worden.
Bij de draaistellen zijn de dynamo's verwijderd en zijn "Schlingerdampfer" en "StoB-und Wiegedampfer" gemonteerd".
Ook de koersborden moeten nog veranderd worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01078_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01078_2.jpg)
(voor: veranderde Roco 45924, erachter Roco 45802)
-
Een aantal Bpmz zijn omgebouwd naar Bpmbz, met voorzieningen voor gehandicapte/minder valide mensen.
Weet iemand in welk jaar deze ombouw begonnen is?
-
Inmiddels heeft Roco set 64166 IC-Deichgraf uitgeleverd, met daarin twee Bm en een Bpmz.
Is er iemand die deze set heeft en ook in het bezit is van een LS Models Bpmz?
Ik ben erg benieuwd of er grote verschillen zijn, of ze goed te combineren zijn.
-
Inmiddels heeft Piko de rijtuigen ook uitgebracht, ze zien er prachtig uit:
https://www.piko.de/DE/index.php/nl/nieuws/802-h0-expert-ic-rijtuigen-59660-59664.html
Gezien de tijd en moeite die het me gekost heeft om ze te verzamelen, houd ik het bij mijn Roco/LS models/Lima- garnituur.
-
Bij Piko zag ik ook een Avmz voorbij komen. Als niet-rijtuig-detail-kenner: is het nu voor Piko ook mogelijk een goed gelijkend model van een NS-Avmz te maken? Of is het weer het 'verkeerde' type Avmz?
Groet, Raymond v/d Hoven, die een dergelijk rijtuig nog wil hebben voor de Ardennen-expres in zijn nadagen in model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ardennen5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ardennen5.jpg)
(niet mijn opname, gekregen)
-
is het nu voor Piko ook mogelijk een goed gelijkend model van een NS-Avmz te maken? Of is het weer het 'verkeerde' type Avmz?
Het is het juiste type, met in ieder geval ook de juiste nieuwere ramen en klaptreden bij de deuren. Alleen nog wel een ingebouwde koersbordhouder die in de NS-periode niet meer aanwezig was. Die zullen bij de revisie in 2000 verdwenen zijn mogelijk?
-
Zijn er hier mensen die een Intercity '79 met Piko-rijtuigen hebben verzameld?
-
Niet een complete, wel losse rijtuigen: Avmz, Apmz, ARmz en Bpmz (met correct niet geschilderd dak).
Mijn inziens een zeer geslaagde modelversie voor een zeer redelijke prijs.
-
Al een tijdje zit ik te dubben om m'n Roco Bm te vervangen door de Bm van Piko.
Uiteindelijk heb ik m'n Roco Bm wat gesuperd en heb ik besloten dat ze nog best mee kunnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210922-111304-614af82088d88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210922-111304-614af82088d88.jpg)
-
Voor zover ik weet reden er in de IC '79 verschillende typen restauratierijtuigen:
ARmh 217/218
WRmh 132.1
WRmz 135 (met stroomafnemer en Schlingerdampfer)
Roco heeft de WRmh 132.1, maar helaas alleen in sets.
Weet iemand of de WRmh uit set 74163 gelijk is aan de WRmh uit set 74096?
Hopelijk leest Roco mee en komen ze nog met een WRmz 135.
-
Gevonden: Roco heeft destijds exclusief voor MC Vedes winkeliers onder nummer 64167 (en helaas alleen in een set) een WRmz uitgebracht.
-
De Lima Avmz en Apmz en Roco ARmz zijn inmiddels verwisseld voor Piko modellen.
De Piko ARmz is net iets fijner gedetailleerd dan de Roco ARmz.
Alleen de opstaptreden vond ik niet zo mooi: ze zijn wat verkort, waarschijnlijk zodat het rijtuig door krappe boogstralen kan rijden.
De Roco ARmz heeft dit ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141319-6325c0147f252.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141319-6325c0147f252.jpg)
Een simpele oplossing: opstaptreden van de Avmz (Piko 53000-222) onder de Armz monteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141523-6325c02ab6711.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141523-6325c02ab6711.jpg)
Dan ziet het er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141445-6325c05e00929.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20220917-141445-6325c05e00929.jpg)
-
Dat ziet er veel beter uit
Cor
-
Nice (y)
-
Dankjulliewel.
En nog heel simpel te doen ook.
-
Oud draadje, maar ik lees wel vaker dat mensen daken wisselen; mijn vraag, kun je bij Roco losse daken bestellen...? Volgens mij niet, maar just checking.... (En mocht iemand nog een Steildach over hebben :))
De Roco Avmz (uit Roco set 45924) heb ik voorzien van een "Steildach"
-
Heel vroeger (begin jaren 80) is het mij wel eens gelukt om een los dak van een plan D en een Umbauwagen te bestellen.
Maar dat was nog in het 4-cijferige artikelnummer-tijdperk.
De laatste jaren (decennia) kun je alleen onderdelen met een bestelnummer bestellen.
Losse daken horen daar niet bij...
Btw zijn de Steildächer überhaupt wel los, of zijn deze één geheel met de zijwanden?
-
Helaas zijn losse daken niet los te bestellen bij Roco
Antwoord uit 2024 van Roco op mijn vraag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250609-180630-Gmail-6847072286279.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20250609-180630-Gmail-6847072286279.jpg)
-
Is vooral de bekende verkoopsites in de gaten houden, komt af en toe wel wat langs
Of toch een complete donor kopen en dan met ander dak weer doorverkopen.
-
Deze vraag kan ik ook wel hier stellen, denk ik.. Is een WRmh 132.1 een WRmh 132 met schijfremmen? Net als dat een 132.2 een 132 met andere draaistellen is?
Enig idee hoeveel er voorzien zijn schijfremmen en zijn die standaard ingezet in NL, bijv EC Erasmus? Gezien de lagere snelheid hier lijkt mij dat onrendabel, maar weegt vermoedelijk op tegen wisselen aan de grens.
Zijn die 132.1's trouwens vernummerd? Ik kom 132.1's tegen met nummers die niet overeenkomen met de originele WR(ü)mh's... ???
PS1 Aha, hier al iets gevonden... De Erasmus had inderdaad blijkbaar een 132.1 en de Frans Hals een 'originele' 132:
https://railwiki.nl/index.php?title=Dienstregeling_1987/1988
PS2 mijn aanname dat een WRmh 132.1 een WRmh 132 met schijfremmen klopt vermoedelijk niet..? Want de schijfremmen komen overeen met 200km/u en dus slingerdempers..? En die hebben ze niet..? Of heeft een 132.1 magneetremmen...? Ik kom er niet uit....
PS3 weer iets verder: 132.1 is blijkbaar uitgerust met MD 364 draaistellen "mit vertikalen und horizontalen Wiegendämpfern", maar dat zijn dus niet de bekende parallele slingerdempers..?
PS4 Onderstaande vraag was ik ook benieuwd naar.. Detailfoto's van beide sets in links
Weet iemand of de WRmh uit set 74163 gelijk is aan de WRmh uit set 74096?
74096: https://www.youtube.com/watch?v=2oEdwsLoJgw
74163: https://modellbahninfo.org/modelle-20190406-01/
Resp. 61 80 88-90 115-1, WRmh 132.1 (133), rev '89 en 61 80 88-90 117-7, WRmh 132.1, Rev 23.12.88
-
In Houten wielstellen met kleinere wieldiameter en lage flenzen gekocht, voor onder de Piko ARmz.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-151048-691b2daa305d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-151048-691b2daa305d9.jpg)
Dat ziet er een stuk beter uit dan de veel te grote Piko-wielstellen.
-
Was mij niet bewust dat Piko er blijkbaar zo naast zit qua afmetingen.. Kan je die draaistellen eens naast elkaar leggen? Ben wel benieuwd
PS en aanvullende vraag: Piko levert de ARmz 211 ook met oude Speiseraum opschriften (Piko 59678), met bevoorradingsdeuren zonder ramen. Echter, ik kom 'm in dat jasje alleen tegen met ramen in die deuren. Dus.. klopt het Piko model?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-155356-691b37a4b34cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251117-155356-691b37a4b34cd.jpg)
Rechts Piko Avmz met originele wielstellen.
Het antwoord op de vraag van het raam in de deur heb ik (nog) niet.
-
Verschil in grootte is lastig te zien op deze foto... Dan maak ik mij er zelf niet zo druk om, maar altijd leuk om perfectie na te streven! (y)
En ben benieuwd of je nog iets vindt over die deur, dan gaat mijn roco (met verplaatste keks en grijs dak) eventueel toch de deur uit...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0732a-691cce70e6249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0732a-691cce70e6249.jpg)
Een IC-79 in N. Ik heb de afgelopen tijd veel filmpjes, foto’s en andere publicaties bekeken en kwam tot de conclusie dat een trein van 10 rijtuigen veel voor kwam met als samenstelling Avmz+Apmz+Avmz+WRmz/ARmz+Bm+Bpmz+Bpmz+Bpmz+Bm+Bm. Hoewel een complete IC-79 niet te handhaven zal zijn op mijn toekomstige baan, leek het mij wel leuk eens te kijken hoe ver ik met het aanwezige materieel zou komen. De Piko IC 586 Ernst Barlach had ik hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100747.msg3222556479#msg3222556479) al voorgesteld. Deze samenstelling is te kort voor een IC-79, maar kan in deze volgorde goed doorgaan voor een IC/EC Erasmus op het Nederlandse traject.
De hier nu voorgestelde 10-baks hebben alle verschillende rijtuignummers. Opvallend zijn een tweede Avmz in oude kleurstelling (lichte dakkleur en zwart chassis) en een gedeklasseerde Am die als vervanger van een Bm meerijdt. Dat laatste kwam ik tegen in dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=VpNBOxT4qWg&t=96s) (zie 01:34 en 03:49). Het is overigens een trein van ongekende lengte (14 rijtuigen: loc+Bm+Bm+Am+Bm+Bp+Bp+Bp+Bm+Bm+WR+Az+Az+Az+Ap), maar karakteristiek voor Lijn 1 (Hamburg-Münster-Dortmund-Köln-Mannheim-Stuttgart-München), op een traject van ongekende lengte (bijna 1100 km). Tussen Hamburg en Dortmund en Mannheim-München onderbezet en daartussen overbezet. Deze lijn was o.a. de aanleiding het IC-79 plan m.i.v. 02-06-1985 te wijzigen in IC-85.
Mijn trein moet geplaatst worden in het jaar 1981, de Bpmz is in aflevering, maar de IC Kurier (v.a. december 1982) is nog niet ingesteld. Wat verder opvalt zijn Bm’s van twee verschillende merken (Fleischmann en Piko) in één trein. Hoewel ik daar niet zo’n voorstander van ben, vind ik het voor deze gelegenheidssamenstelling wel goed. De twee uitvoeringen worden door twee Bpmz’s en een Am van elkaar gescheiden. Piko en (de nieuwe) Fleischmann zijn qua hoogte goed met elkaar te combineren, de hier alom aanwezige Minitrix exemplaren zijn te hoog om mee te kunnen rijden in deze trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251118-152348-691cccc9d8bfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251118-152348-691cccc9d8bfc.jpg)
Links Fleischmann, rechts Piko
Tot slot zou een mooie 103 de plaats in moeten nemen van de vierstroom 184. Als Piko een keer een mooie 103 uitbrengt, zal ik die misschien wel aanschaffen.
Overzicht gebruikte rijtuigen:
Avmz 111 Piko 40660
Apmz 121 Piko 40661
Avmz 111 Piko 40672A (afkomstig uit de Merkur (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222565359#msg3222565359)set)
ARmz 218 Piko 40662
Bm 235 Piko 40663
Bpmz 291 Piko 40665
Bpmz 291 Piko 40664
Am 203 Fleischmann 6260033
Bm 234 Fleischmann 6260036
Bm 234 Fleischmann 6260035
De Bm van Piko is een 235 en (in 1:1) geschikt voor 200 km/u vanwege klaptreden en schijfremmen. De twee Fleischmann Bm’s zijn 234, waarvan één (6260035) vaste treden had. Ik heb dat chassis gewisseld met een tweede aanwezige Am zodat beide 234’s goed door kunnen gaan voor een 235. Ik zou de blokkenremmen kunnen verwijderen, maar dat doe ik niet. De voorliefde voor deze IC-79 is niet groot genoeg dat ik de twee fraaie rijtuigen ga verminken. Het tweetal zal namelijk vooral worden gebruikt i.c.m. de eerder genoemde, maar nog niet getoonde Am 203 waarvan het chassis is gewisseld met de Bm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251118-151900-691ccd20da73f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251118-151900-691ccd20da73f.jpg)
Ik wil in de toekomst ook in H0 nog een complete IC-79 samen gaan stellen, dan zonder exotische vervangers of in dito kleuren, maar met de IC-Kurier coupé die direct achter de restauratie te vinden zal zijn. Tegen die tijd meld ik mij hier wel weer… :angel:
-
Een Am 203 kwam je niet zo gauw in het midden van het tweede klasse deel tegen. Als ze al werden ingezet, was het als versterkingsrijtuig (gedeclasseerd) aan het eind van de stam.
Groet, Victor
-
Hier op beeld:
https://youtu.be/VpNBOxT4qWg?si=WQKV43ixWQsb8Wyj
Op 1:35
-
Dat is hetzelfde filmpje als Mispoes plaatste. Dat geeft niet want het is een heerlijk filmpje met heerlijk lange treinen. En, terzijde, een heerlijk nostalgisch commentaar in een van de reacties (“vroeger was alles beter “).
-
Mea culpa: ik had niet gezien dat hij al geplaatst was!
Daar had zelfs een 103 een pittige kluif aan, 14 rijtuigen.
-
Valt mij nu pas op dat die auto aan het eind van het filmpje best hard moet hebben gereden; iedere 2 sec een hectometer paaltje..? 180 km/u ;D
Maar mooie film inderdaad.
iemand al iets gevonden over voorraaddeuren met of zonder ramen in de Armz 211..?
-
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.
En dan is het niet 180 km/u, maar 90 km/u.
Groeten,
Jelmer
-
iemand al iets gevonden over voorraaddeuren met of zonder ramen in de Armz 211..?
In mijn archieven heb ik inderdaad alleen de combinatie Speiseraum met venster in de voorraaddeur gevonden.
Waarschijnlijk is dit foutief bij de Piko Speiseraum.
Roco levert onder nummer 44751 de ARmh met Speiseraum en venster in de voorraaddeur.
Op de website van AKE staat dat de ARmh (later ARmz) in 1983 een grondige renovatie hebben gehad, mogelijk dat toen dat raam verwijderd is.
Restauratiewagen | AKE-RHEINGOLD | AKE Spoorwegtoerisme https://share.google/aep0gQ29d3Gsz3FH6
Nog meer informatie over de 'Halbspeisewagen', onder andere over de verandering van het opschrift 'Speiseraum', naar 'Restaurant'.
Echter geen informatie over het venster in de voorraaddeur..
Drehscheibe Online Forums :: 04 - Historical Forum :: De ARmz 211 type half-restauratiewagen – Deel 1 (m14B) https://share.google/GpeqZOihUfVu3prZ9
-
Roco levert onder nummer 44751 de ARmh met Speiseraum en venster in de voorraaddeur.
Die is bekend, maar daar zitten de keks nog hoog; de Speiseraum heeft ook rondgereden met lage keks, gaat mij om die periode.
(ja, kan je wijzigen en heb ik gedaan op mijn roco; maar de Piko is net iets strakker. Om zelf dat raampje dicht te spachtelen, wordt tie niet strakker op.. :D)
-
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.
En dan is het niet 180 km/u, maar 90 km/u.
Dat laatste denk ik ook Jelmer, het zijn m.i. ook geen hectometer paaltjes, maar de witte koppen van reflectorpaaltjes die voorbij flitsen en die staan inderdaad om de 50 m
Dat maakte destijds het colonne rijden op Duitse wegen, met een onderlinge tussenruimte van vijf nul meter redelijk eenvoudig :)
-
In Houten wielstellen met kleinere wieldiameter en lage flenzen gekocht, voor onder de Piko ARmz.
Dat ziet er een stuk beter uit dan de veel te grote Piko-wielstellen.
Kwamen de rijtuigen door Piko geleverd niet uit op dezelfde hoogte? Dat zou toch vreemd zijn…
Ik weet dat Arnold in N zoiets een keer geflikt heeft met de barwagen in de TEE Bavaria, die torende omgerekend een halve meter boven de rest van de trein uit, geen gezicht… ::)
Een Am 203 kwam je niet zo gauw in het midden van het tweede klasse deel tegen. Als ze al werden ingezet, was het als versterkingsrijtuig (gedeclasseerd) aan het eind van de stam.
Ik heb bij de positiebepaling van de Am 203 de volgende criteria aangehouden:
- niet aan het eind van de trein
- de twee Flm Bm’s moeten een blokje vormen teneinde het om-en-om effect te vermijden
Ik kwam daarbij uit op de achtste positie, daarna volgen de 2x Bm. Dat de Am in het filmpje ook gevolgd wordt door nog twee Bm’s zie ik als een aangename bijkomstigheid. (y)
Mocht Piko ooit nog eens een Bpmz met Edelstahldach uitbrengen, dan gaat die de gedeklasseerde nog te deklasseren Am vervangen. Dat deklasseren volstaat volgens het filmpje met het ophangen van A4-tjes in de deurramen.
Welke Bpmz’s waren eerder, die met het dak in Umbraugrau of die met het Edelstahl?
Ik heb in 1988 in Münster een “Edelstahl Bpmz” in blauw-beige gefotografeerd waarvan alle grote ramen ongedeeld waren. Nummer heb ik niet genoteerd, weet iemand of dat een eenling was? Ik ben ze daarna niet meer tegengekomen op foto’s…
-
Heb het filmpje niet gezien, maar ik kom na een snelle zoektocht uit op de mogelijke informatie dat in Duitsland de Hectometerpaaltjes op 50 meter uit elkaar staan.
Als ze niet om de 100m zou ik het geen hectometerpaaltjes noemen ;D En als ik het aan google/ChatGPT vraag, staan ze wel om de 100 meter en heten het Hektometersteine. Langs de Autobahnen staan ze ook soms om de 500m, dus dan gaat tie 900 km/u... Het beeld komt meer overeen met 180, dan met 90 of 900 maar wie weet. ik zou zeggen; kijk het filmpje. Terug naar de DB Intercity '79... ? :angel:
http://www.strassengeschichte.de/Menueoptionen/Autobahnen/Weiteres/Verkehrswege/Kilo/hKilometer.htm#:~:text=Kilometersteine%20sind%20Orientierungszeichen%20an%20Autobahnen,und%20die%20halben%20Kilometer%20an.
-
Welke Bpmz’s waren eerder, die met het dak in Umbraugrau of die met het Edelstahl?
Umbragrau zijn de voorseriewagens met stalen dak. De latere wagens hebben een ongelakt dak uit rvs.
De wagen die je gefotografeerd hebt is waarschijnlijk een Bvmz geweest.
Bart
-
Ik heb in 1988 in Münster een “Edelstahl Bpmz” in blauw-beige gefotografeerd waarvan alle grote ramen ongedeeld waren.
Ik ben erg benieuwd naar dat rijtuig.
Kun/wil je die foto hier plaatsen?
-
Vincent,
Dank je wel voor de verdere uiteenzetting van hektometersteine.
Ik zal het filmpje wel eens bekijken als ik niet in de werksetting ben. (af en toe forum checken mag van mij, maar filmpjes is meer no-go)
Groeten,
Jelmer
-
Sinds de start van dit topic zijn en er een aantal wagens uit m'n collectie verdwenen maar heel wat bijgekomen.
Inmiddels kan ik aardig variëren in het eerste klas-blok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164521-691de86bed60b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164521-691de86bed60b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164135-691de86edc4f8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164135-691de86edc4f8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-163803-691de90c836f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-163803-691de90c836f2.jpg)
Het tweede klas-blok is ongewijzigd met 4x Bm en 3x Bpmz
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164521-691de86bed60b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251119-164521-691de86bed60b.jpg)
Is de Quick-Pick een model van ACME?
Ik ben erg benieuwd naar dat rijtuig.
Kun/wil je die foto hier plaatsen?
Ja hoor, wel in zwart-wit. Betreft IC 715 op een zondag in maart 1988 te Münster Hbf. Met rechts dus een Bpmz uit de voorserie...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IC-715-MS-03-88-691e1379dc8fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IC-715-MS-03-88-691e1379dc8fd.jpg)
De wagen die je gefotografeerd hebt is waarschijnlijk een Bvmz geweest.
Het ziet er voor mij uit als een 'gewone' Bpmz... :-\
-
Bedankt voor de foto.
Interessante variant, het gaat om een Bpmz 293.4
Van Drehscheibe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20251119-205712-Chrome-691e215c90cd8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-20251119-205712-Chrome-691e215c90cd8.jpg)
-
Is de Quick-Pick een model van ACME?
Ja, ACME 52364
-
Een 293.4 dus. Mooi, is dit raadsel ook opgelost. (y) In het filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=nO8bmxXqN34) is dit type om 0:41 te zien.
Ja, ACME 52364
Prachtig model, hoewel de geboden service in dit rijtuig bij een deel van het publiek minder in de smaak viel...
Toevallig zat dit type (WRbumz) ook in die IC 715:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/WRbumz-IC-715-MS-03-88-69202b2f4a766.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/WRbumz-IC-715-MS-03-88-69202b2f4a766.jpg)
Leuke bijkomstigheid, achteraf geconstateerd, is dat de coupé van de IC Kuriersdienst in de aansluitende Bm 235 op de foto te zien is. Links een Avmz 111.
-
Ja, ACME 52364
Acme heeft er toch meerdere uitgebracht? Blauw met blauwe schort (52363 en in set 55125), rood met rode schort (bovengenoemd) en blauw met donkere schort (52360).
Ook hier met en zonder vensters in bevoorradingsdeuren :) Volgens mij blauwe met en rode zonder.
PS en kwamen ze niet ook nog met deze? https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,380016,380016