BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bust3R ÖBB op 21 June 2007, 19:26:48
-
Op mijn baan heb ik 1 bochtwissel liggen (Fl* Profi H0)
Wat is het radius van de "binnenbocht"?
Ik wil namelijk met ruime stoomtreinen gaan rijden (BR011, BR50 e.d.), maar halen deze die binnenbocht?
(http://www.roco.cc/media/image/produkte/1140597728.jpg)
(c) Roco
-
Wat is het artikel nummer van de wissel ?
Dan kan je het zo zien op de site van fleischmann.
-
euhm... artikelnummer...
Even de Fl* catalogus pakken ;)
Kee... blijkt dus Radius 356,5mm te zijn. Nu staat er niet op de Roco site of die loc het wel of niet haalt, hoe kom ik hier achter?
DIT (http://www.roco.co.at/content.php?id=1474&pd=60&kat_id=&typ_1=1&land=&epoche=31&spur=1&artikelnummer=&search=1&p_search=1&page_cp=36&acdc=&archiv=&PHPSESSID=40dee088dc5e33ef4eb8f575fb048734) is het linkje naar de roco site. Hier staat het niet op ???
-
Vaak staat in het bij geleverde boekje van de loc hierover iets vemeld.
Dion
-
Uit ervaring weet ik dat de BR50 bijna niet door zo'n boog kan. Zelfs met een radius van 45cm heeft hij moeite en wil nog wel eens uit de boog lopen.
Groet Jaap
-
Vaak staat in het bij geleverde boekje van de loc hierover iets vemeld.
Dion
Is handig dat het in het boekje staat, alleen heb ik de loc zelf nog niet... ::)
De 50er was even een voorbeeld voor een grote loc, maar misschien komt deze er wel te rijden. Wel iets om reking mee te houden.
Zelf houd ik R2 (420mm) aan als binnenbocht. Misschien wel krapjes, maar ik kan niet groter (buitenbocht R3 483,5mm)
Tnx voor de info iig, ik weet dat ik dus geen bochtwissels moet gebruiken...
wordt een stukje ombouwen dus :'(
-
Hallo Virm,
Ik heb hier een roco br23 die ik ook door fleischmann profiwissel laat rijden. Af en toe ontspoort hierbij het allervoorste asje. Op rocoline rail had ik hier geen last van. Vooral op engelse wissels is het beruchte asje veelal het spoor beister....
Ik denk dat de slanke "hogesnelheids" wissels van fleischmann minder problemen geven. Ik heb verder geen stoomtreinen, dus meer kan ik je verder niet vertellen.
Groeten Alex 8)
-
Die BR23, rijd die verder goed over Fleischmann Profi? Hoe vaak komt het voor dat het voorste asje eruit loopt?
Rij je analoog of digitaal??
Sorry voor zoveel vragen, de 23er staat ook op mn lijstje ;)
-
Hebben de normale rechte wissels dit probleem ook van fleischmann? Dit aangezien de hoek hetzelfde is bij de normale ( geen hogesnelheids) wissels.
En electrolocs van 22 cm hebben hier geen last van neem ik aan?
-
In de boekjes van mijn grotere Roco stoomloc's wordt verwezen naar een min. radius van 419.6mm(r3).
Bij sommige staat 358mm(r2) min. maar dan moet je er onderdelen van aflaten.
Dus met een min. radius van 419.6mm moet het te doen zijn.
Is je bochtwissel kleiner dan 419.6mm dan zou ik er niet aan beginnen.
Dion
-
Dan moet het gaan! Ik houd mijn binnenbocht op 420mm :)
-
Beetje flauw misschien, maar toch: Auto's rijden door bochten, maar treinen rijden door bogen.
mvg,
Gert
-
Virm,
Ik rijdt digitaal dcc, maar dat maakt voor het ontsporen niets uit. Op het rechte spoor en ook in R2 bogen gaat het wel prima. In R1 loopt het beruchte asje echter alweer naast het spoor. Op normale wissels ontspoort het af en toe, en een engels profi-rails wissel hoef ik al niet overheen te rijden. Ik denk dat het probleem in het veertje dat het asje op het spoor drukt zit. Bij achteruit rijden heb ik namelijk geen problemen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik geen vaste baan heb. De ontsporingen vonden op een losgelegd spoor plaats. Ik weet echter wel dat ik geen profi-rails meer ga toepassen op mijn toekomstge banen. Heb het niet zo staan op de kunsstof puntstukken. Maar das ieder zijn keuze.
Ik heb met de 23 er op een clubbaan met Roco-line wissels gereden (12 graden wissels geloof ik) en hier heb ik nog nooit een ontsporing met de loc gehad. Mijn advies is dus, neem ruime bogen en slanke wissels als je met Roco stoomlocomotieven gaat rijden. De slanke wissels komen het natuurgetrouwheidgehalte enorm ten goede!
Groeten Alex
-
Nog maals, bochten zitten in de weg en het spoor heeft bogen >:(
Neem eens de moeite om de pas op deze site gezette NEM bladen te bestuderen. Ga een wereld voor je open. :-*
SK
-
@Sobat Kras
Als 1 iemand dit zegt is dit al voldoende hoor. Twee keer is toch echt overdreven. :)
Wat betreft de NEM bladen, die zijn iedereen aan te raden.
Maar toch het is een blijft een hobby niemand is verplicht de NEM bladen te lezen, en of het nu een bocht of een boog is. Iedereen snapt wat je bedoeld. Op iedere slak een korrel zout leggen past niet binnen hetgeen dat een forum heet naar mijn mening ;)
Groeten Alex 8)
-
Alex, ik zal even in het midden laten of je gelijk hebt of niet, maar het modereren kun je met een gerust hart overlaten aan de moderators. Ieder bericht heeft een link waarmee het aan de moderators gemeld kan worden.
- Peter