BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Tomasso => Topic gestart door: Tomasso op 06 February 2013, 20:11:46
-
Ik heb een superleuk treinstelletje van Liliput, namelijk een Wittfeld Akkutriebwagen uit periode I, rond 1910 (zie foto),
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_L112700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Liliput_L112700.jpg)
Bron: http://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/Liliput/6-4-007004-902-0-0-0-9-1-2-0-gatt-es-p-0/productzoom.html
De decoder was zo ingebouwd, alleen was er voor de draadjes bijzonder weinig ruimte gereserveerd, dus dit was een heel gepuzzel. Echter, het is gelukt en het ding rijdt werkelijk als een zonnetje. Nu wilde ik er eigenlijk binnenverlichting in hebben, maar ik zou niet weten wat ik hiervoor nodig heb. Het zijn namelijk maar korte compartimenten, dus er hoeft niet zo'n lange lichtstrip in en daarnaast zijn de 2 rijtuigjes ook electrisch aan elkaar gekoppeld (doorverbonden), maar vroeg ik me af of dit dan ook voor de binnenverlichting geldt. Is er iemand die ervaring heeft met het inbouwen van binnenverlichting in de digita(a)l(e) (voorbereide) Wittfeld Akkutriebwagen van Liliput?
Alvast bedankt!
-
Tomasso,
het zou goed zijn om te weten welke locdecoder je hebt ingebouwd.
Weet je hoeveel functie-uitgangen die decoder heeft?
Hoe lang moet de lichtstrip in een compartiment zijn?
Er zijn lichtstrips die je kunt delen en dan heb je maar een nodig om twee compartimenten te verlichten.
Knar46
-
Ha Knar?
Volgens mij een lenz zilver decoder en anders een Esu lopi. Functieuitgangen? Ikke nie weete ;D Er zit volgens mij nog wel ergens een draadje los aan die decoder, juist om dat soort fratsen aan te sturen dacht ik (kan dat een paars draadje zijn?). En 1 deelbare lichtstip moet voldoende zijn, zijn echt maar 10 cm lang die compartimenten. Waar het met name om gaat, heb ik in het andere rijtuig dan een functiedecoder nodig, of is de digitale doorverbinding voldoende. Anybody?
Mvg.
Tom.
By the way, heb ook een setje Pruisisch lokpersoneel besteld van omstreeks 1900. Samen met reizigers uit die periode gaat dat heel leuk worden!
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Vandaag wat personeel uit 1900/1910 gekocht voor de Akutriebwagen en meteen wat reizigers uit die tijd om de binnenkant te bevolken. Hierbij een foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Preiser_KPEV_personeel__reizigers_1900_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Preiser_KPEV_personeel__reizigers_1900_1.jpg)
Van 1 van de Pruissische beambten gaat een stuk geamputeerd worden om zo als machinist in de Akkutriebwagen te dienen. Overigens zullen de reizigers er ook niet al te goed vanaf komen ;D
Heb van beide rijtuigen de kappen gehaald en heb wat foto's van de binnenkant genomen, bij deze het gedeelte met aandrijving en decoder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Binnenkant_ETA_177_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Binnenkant_ETA_177_7.jpg)
Ik weet eerlijk gezegd niet welke decoder het is en waar ik de eventuele binnenverlichting op zou moeten aansluiten. Iemand een idee?
Dan de foto van het motorloze gedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Binnenkant_ETA_177_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Binnenkant_ETA_177_5.jpg)
Op de printplaat zie je helemaal rechts 4 contactpunten die doorverbonden worden met het andere rijtuig. In het metalen blokje links van het midden zit een gloeilampje voor de frontseinen en daarnaast zit een brugstekker in een soort van aansluiting. Zou dit voor de binnenverlichting kunnen zijn? Het lijkt me namelijk mooi en handig om de verlichting schakelbaar te maken.
Dan nog een vraag over de verlichting van die tijd. Welke kleur zou er in moeten? Ik las dat er misschien geel licht in zou moeten, maar ik weet het niet zeker. Is er iemand die me er meer over kan vertellen?
Nou ja, hoe dan ook, het wordt wel wat (y)
-
Anybody?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Miss een domme suggestie,maar maak anders wat close up fotos van de decoder die je hebt ingebouwt.
En dan t liefst van beide zijde.
Er gaat dan miss bij iemand wel een lichtje branden,zodat het probleem verholpen kan worden ;)
-
ik heb dit ding niet dus ik kan je niet vertellen waar dat brugstekkertje voor dient, maar goed, interieurverlichting kun je als het je niet boeit of die schakelbaar is gewoon op de railspanning aansluiten. Moet ie schakelbaar zijn dan kun je de groene (functieuitgang 1 of paarse (functieuitgang 2) gebruiken. De andere pool van de verlichtingsrommel kan dan aan de blauwe draad. Dit betekent dat je een extra draad moet maken of dat je de zaak ombouwt, in plaats van de blauwe draad als plus voor de sein- en interieurverlichting kun je ook de zwarte nemen, dat spaart je een draad uit bij de koppeling maar je moet wel een beetje weten hoe de print in elkaar stekt om dat om te bouwen.
Het ding zal verlichting met gloeilampen gehad hebben, je kan er dus gloeilampjes in zetten, 2 per bak lijkt me voldoende gezien hoe kort ze zijn. Zet ze gerust in serie, dan branden ze niet zo fel, en plak wat alufolie met schuimtape tegen de binnenkant van het dak waar de lampjes zitten, dat houdt de hitte tegen en voorkomt smeltdeuken in het dak.
Leds kan ook, gele vind ik zelf niet zo mooi, witte met een beetje tamiya transparant oranje en rood erover staat beter. (met gele leds is het net een wietplantage binnen met van dat kunstmatige natriumlicht) Vergeet de voorschakelweerstand voor de leds niet, voor 2 witte leds in serie werkt het met 1500 ohm ervoor wel prima denk ik. Eventueel grotere weerstand nemen als het licht te fel is (ja je kan ook de decoder dimmen maar dat vind ik altijd teveel werk)
Verlichtingsstrips zullen ook wel werken, maar dan moet je ze wel zo kort kunnen afknippen, dat kon weleens interessant worden.
-
Hoeft er dan geen weerstand voor die gewone lampjes?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
ligt eraan wat je wilt qua lampjes... de gewone modelspoorlampjes zijn voor ongeveer 16 volt gemaakt dus die hebben geen weerstand nodig.
-
Helemaal goud mien jong! Ga 's even kiek'n ;D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Zo, had geen zin in moeilijk doen, digirails strip gekocht met warmwitte leds, altijd goed. Ding kan op maat geknipt worden, dus is ook prima. Is er iemand die al eens verlichting in dit ding heeft gebouwd? Kan natuurlijk altijd een functiedecoder inbouwen in het dummy gedeelte, maar goed, als het zonder kan is dat natuurlijk veel mooier. Iemand?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Zo, zelf maar op onderzoek gegaan en loop tegen een paar dingen aan. De decoder die er in zit is of een lenz of een Esu, meer smaken heb ik namelijk niet gebruikt. Nu staat me er iets van bij dat zo'n decoder meerdere uitgangen heeft die je kunt benutten voor sluitverlichting, frontseinen en ook binnenverlichting. Ik weet niet hoe het met deze decoder gesteld is, dus dat moet ik uitzoeken. Ik begrijp in ieder geval dat de oranje en de grijze draad voor de motor zijn. Aangezien er 8 draadjes aan zitten, zijn er dus nog 6 ergens voor beschikbaar. Wat ik ga doen is het volgende; uitzoeken waarvoor ze zijn en dan gebruiken voor zowel de binnenverlichting als de sluitverlichting. Zijn er niet genoeg uitgangen, dan moet er een decoder in die dat wel kan.
Dan het volgende waar ik tegen aan loop. De stellen zijn doorverbonden met een 4 polige connector. De buitenste 2 polen zijn de plus en de min en de binnenste 2 polen zijn voor de wisselende frontseinen. Dat korte stukje printplaat waar de connector aan vast gemaakt wordt, zit weer doorverbonden met draadjes naar 1 of ander vaag printplaatje met in de dummy wagen een 4 polige connector die volgens mij nergens goed voor is en in de motorwagen zit een printplaatje met o.a. een schakelaar die nergens voor dient en nog wat andere puinzooi. Volgens mij kunnen beide printplaatjes er uit en kan alles rechtstreeks op de decoder worden aangesloten.
Om die doorverbindstekker optimaal te benutten wilde ik het volgende gaan doen. Nu is er stroomafname op het voorste en het achterste draaistel. Die stroomafname wordt via 2 polen doorgegeven aan de motorwagen. Als ik die polen vrij maak zou ik volgens mij zowel de binnenverlichting als de sluitverlichting kunnen maken met behulp van de 2 polen die vrijgekomen zijn. Door gebruik te maken van een gezamenlijke massa heb ik volgens mij dan niet meer nodig. Blijft wel het punt van stroomafname, dat zou dan alleen in de motorwagen en dan ook alleen op het voorste draaistel plaatsvinden. Veel te weinig, dus ik moet het middelste wiel ook gaan voorzien van stroomafname. Met wat 0.3 mm koperdraad moet dat wel lukken.
Eigenlijk vind ik dit aan de ene kant helemaal niet leuk, stom ontwerp van Bachmann Liliput, met printplaten die alleen maar ruimte innemen en een doorverbinding die polen te kort komt. Aan de andere kant, als dit lukt en goed werkt is het natuurlijk wel een one of a kind en heel erg leuk. Het grote voordeel is dat de decoder die nu zichtbaar in het motorrijtuig ligt, straks mooi weggewerkt kan worden op de plaats waar nu de printplaat zit. Hoe dan ook, van simpel wat lampjes plaatsen naar een complete ombouw, wie had dat gedacht...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Hoi Tomasso,
Ik ben met hetzelfde bezig.
Wat ik gedaan heb:
Ik heb in de niet-motoriseerde wagen een nieuwe + gemaakt met 2 diodes op de 8-polige stekker.
De 4 polige verbinding tussen de 2 wagens heb ik de buitenste 2 (stroomafname van de wielen) laten zitten omdat het geheel toch wel best licht is en ik zoveel mogelijk stroomafname wil hebben. Maar van het frontsein heb ik 1 draadje los gemaakt en aan de bovengenoemde extra + gehangen. De andere kant van de frontverlichting wordt in de rij-richting door de encoder naar - getrokken.
Het vrijgekomen contact gebruik ik om de verlichting te schakelen op dezelfde manier als het frontsein.
Dit werkt prima.
De decoder heb ik rechtstreeks ingebouwd en het originele printje geheel verwijderd omdat ik anders de encoder er niet passend in kreeg. De gebruikte decoder is een LOPI4.
Verlichting, net als jij, met een digirails strip. In tweeën geknipt een aangesloten. Moet deze nog wel inkorten en het dak weer terug plaatsen.
hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd.
Groet,
Coen
-
Ha Coen, heb je ook foto's? Snap het wel ongeveer, maar net niet helemaal. Heb je ook sluitverlichting ingebouwd? Leuk dat jij er ook mee bezig bent (geweest) (y)
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Ha Coen, heb je inmiddels al foto's, want ik snap er geen reet van :D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Toch maar eens even er voor gaan zitten en ondanks dat ik nooit anders heb gedaan dan een decoder inprikken, toch maar eens ontrafeld wat nu waarvoor dient. Inmiddels ben ik er achter dat mijn decoder voor binnenverlichting een draad te weinig heeft. Ook ben ik er achter welke draden nu van de motorwagen naar de bijwagen lopen en dat zijn de rode, de gele, de blauwe en de zwarte. Inmiddels ben ik er ook achter dat de rode en de zwarte voor de stroomafname zijn en dat de gele en de blauwe draad voor het frontsein zijn. Ook ben ik er achter dat de blauwe draad eigenlijk een gemeenschappelijke draad is waar je zowel je front als sluitseinen als binnenverlichting op aansluit. Deze worden dan geschakeld met de gele, de witte en/of de paarse draad. Heb ik dat zo goed?
Dat zou in dit geval betekenen dat ik voor de sluitverlichting in de bijwagen nog een doorverbinding van de witte draad nodig zou hebben en voor het schakelen van de binnenverlichting de paarse draad. Wat dus betekent dat ik 2 extra draden in de bijwagen zou nodig hebben.
Nou zijn die draden het probleem niet, alleen is het dilemma, maak ik de motor en de bijwagen dan voorgoed aan elkaar vast, of is er een mogelijkheid om ze net zoals nu los van elkaar te kunnen houden op de 1 of andere manier? Ik denk eerlijk gezegd dat ze aan elkaar vast komen te zitten, alleen is dan de vraag, hoe krijg ik die draden goed en mooi van de ene wagen naar de andere... Best wel een vraagstuk dus...
En dan nog een vraag, is decoderdraad of spoelendraad (weet ik veel hoe het heet, dat hele dunne spul) goed genoeg om een stripje digirails verlichting mee aan te sluiten, of is dat draad te dun? Hetzelfde geldt voor sluitverlichting... Dat zou dan betekenen dat ik het draad zo dun mogelijk zou kunnen houden...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
even een overzichtje:
wit: - licht vooruit
geel: - licht achteruit
groen: - functie 1
paars: - functie 2
blauw: +
zwart: rail, kun je ook als plus gebruiken in plaats van blauw. (dit is misschien wat vreemd, maar bij zespolige decoderaansluitingen werkt het altijd zo, die hebben alleen rail + en -, motor + en - en licht vooruit - en licht achteruit -, de verlichting betrekt de plus van de zwarte draad)
dat laatste kun je nu goed gebruiken: haal de blauwe draad uit de koppeling, sluit de verlichting in plaats van op blauw en geel op zwart en geel aan en ziedaar, je hebt een plaatsje vrij op de koppeling. Nu kun je de groene draad door de koppeling voeren en dan de interieurverlichting aansluiten op groen en zwart, geen extra draden nodig, alleen wat slimmer bedraden.
Modellen zitten wat dat betreft vaak erg suf in elkaar, de 6 draden tussen loc en tender bij de roco 50'er zijn bijvoorbeeld rood, zwart, wit, groen en twee keer blauw. Daar kun je het dus gewoon prima met 2 draden minder af... (of ze voor iets anders gebruiken, zoals ik deed)
-
Sjonge, als ik jou toch niet had ;D Als ik én een meisje was én vrijgezel én behoeftig én wij samen de laatste personen op aarde waren dan had je wel een date met me mogen hebben :P ;D
-
Nou he! Zou me dan als het eenmaal zover komt met samenwonen etc wel een gekibbel geven want je luistert bar slecht, hetzelfde stond namelijk al in een eerdere post van mij van 16 februari zag ik net. :-* ;D
"ja luister dan es!"
"nee, ik zit steven seagal te kijken!"
"ja zie je wel, altijd die stomme vent!"
etc etc.
-
Oh, sorry hoor >:( Nou, dat begint al lekker dan ::) :P ;D
Oke, post nog even terug gelezen, snapte er niks van, nu wel want weet nu hoe de print in elkaar zit. Dus...
Enne, alleen sluitverlichting gaat hem dan nog niet worden begrijp ik, maar wellicht heb ik daar nog wel iets vernuftigs voor. FF nachtje over slapen brainstormen...
-
Wat een frustratie :) effe treintje ombouwen....
Ik wilde eerst mijn ETS176 afmaken voordat ik deze weer openmaakte.
Die is nu klaar, dus... hierbij een foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT1822_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT1822_c.jpg)
Op het originele stekkertje van de bijwagen met 2 diodes een nieuwe plus gemaakt (= blauwe draad van de decoder). Deze naar de sluitverlichting gevoerd (zwart/witte draadje, gestoken in meest bovenste gaatje van de 4 aansluitingen onder de verlichting. Deze komt dan in de plaats van het draadje dat nu bovenaan uitsteekt (met het korte groene draadje).
Dat vrijgekomen draadje gebruik je voor de binnen verlichting van uit de decoder in de motorwagen, deze heb ik parallel staan met de binnenverlichting in de motorwagen. Maar de nieuwe plus ook weer gebruikt voor de verlichting (oranje draadje).
Op deze manier hoef je de motor- en bijwagen niet permanent te koppelen.
Groet,
Coen
-
Ha Coen,
Ik ben een electriciteitsdigibeet zal ik maar zeggen. Die diodes, waar haal je die en welke zijn het en zijn ze nog op een bepaalde manier aangesloten en waarom zijn het er 2 en en en... En als ik het goed begrijp heb je nu dus en sluitverlichting en binnenverlichting?
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
niet moeilijk doen, die diodes kun je weglaten.
-
Oké, de decoder heeft alleen maar oranje, grijs, zwart, rood, blauw, geel en wit. Kom dus groen of eventueel paars te kort. Dat wordt dus een andere decoder...
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
niet moeilijk doen, die diodes kun je weglaten.
Klopt, de decoder kan ermee overweg. Echter omdat ik ook in de motorwagen het printje eruit gesloopt had en de blauwe draad gebruikt had, heb ik in de bijwagen dezelfde spanningsval (en gelijkgerichte spanning) met de diodes gecreëerd in de hoop dat beide intensiteiten van de frontverlichting hetzelfde zijn.
Maar nogmaals, dit is niet strikt noodzakelijk.
@Tomasso: de diodes zijn simpele 1n4181's.
Groet,
Coen
-
Zo, net een nieuwe decoder gehaald, nu nog even een paar weerstandjes voor mijn smd leds. D.w.z. een weerstandje voor de sluitverlichtingsled en een weerstandje voor de frontverlichtingsled (neem aan dat die allebei een apparte weerstand nodig hebben). Wat voor weerstandjes heb ik hiervoor nodig?
Sent from my Diemaco C7 using Tapatalk HD ;D
-
Sent from my Diemaco C7 using Tapatalk HD ;D
Klinkt verrekte duur, zo'n Diemaco ;D ;D ;D ;D ;D
Doe maar es google op Diema en Feldbahn......
Groet,
Tjalling
-
Hoi Tomasso,
Ik wordt zo langzamerhand ook wel nieuwsgierig naar foto's van jouw ombouw....
Groet,
Coen
-
Wat voor weerstandjes heb ik hiervoor nodig?
Sent from my Diemaco C7 using Tapatalk HD ;D
Anybody? Heb namelijk de smd leds wel, maar weet totaal niet wat voor weerstandjes erbij horen... Oh ja en decoderdraad, zie bij Conrad zoveel verschillende diktes, wat is de juiste?
-
Decoder draad is 0.05 mm
Weerstand bepalen moet je wat weten
Wat is je voeding bron hoeveel Volt geeft het.
Bij modeltreinen meestal 16V
Wat is het max wat de led aan volt mag hebben en mA Milli Ampère ,
dat is te vinden in de datasheet van je led
vaak een pdf bestand die bij de led zit of het staat op de verpakking (als dat er op staat)
Dan heb je deze berekening R = U / I
R Weerstand
U Volt
I Spaning ( Ampére )
Voorbeeld
U 16V baan - 2V led = 14
I 0.20 Milli Ampère
U 14 / I 0.20 = R 70
R 70 = 70 Ohm dan krijgt de led z'n max wat hij mag hebben.
Ik doe zelf 1K tot 2K2 per losse led
Hoop dat het een beetje te begrijpen is.
M.v.g Roy
-
Roy,
Je hebt in jouw verhaal wat factoren verkeerd.
In eerste instantie zeg je het goed:
R = weerstand in Ohm
U = spanning in Volt
I = stroom in Ampere
Als je dit invult in de formule moet je ook in die eenheden blijven, of de factoren goed zetten (delen door mA's geeft kOhms).
Een LED zal afhankelijk van type ergens tussen de 2 en 20mA (met name oude LEDs gebruiken nog veel stroom, de nieuwe niet) nodig hebben, zie datasheet van de LED.
Ook even kijiken voor de spanning die over de LED valt in de datasheet, dit verschilt per kleur.
In jouw rekennvoorbeeld zelg je 0.20mA, daarmee zal je geen LED aankrijgen, en met 70 Ohm zal de LED er fel branden.
De ingevulde formule zou moeten zijn (aangenomen de stroom 2mA moet zijn):
R= U / I
R= 16V-2V / 0.002A (=2mA)
R= 14 / 0.002
R= 7000 Ohm (=7kOhm)
Hopelijk heb ik het zo wat duidelijker opgeschreven.
Overigens staat dit ook (en veel uitgebreider) in de encyclopedie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/LED_voorschakelweerstand_berekenen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/LED_voorschakelweerstand_berekenen)
Mvg,
Coen
-
De meeste smd leds branden al heel erg mooi (kwestie van smaak natuurlijk) bij ca 8mA.
Ju kunt voor de berekening ook een weerstandcalculator (http://www.ledtuning.nl/catalog/resistorcalculator.php) gebruiken. Uitrekenen, aan elkaar solderen, weerstandje in serie en uitproberen. Dan naar smaak de weerstand iets verhogen of verlagen ;). Bij ledtuning krijg je ook goedkoop smd leds. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog warmwit en maak ze geel of geler mbv lampenlak van Conrad. Hoe vaker je het kwastje er over heen haalt, hoe geler ze schijnen. Véél mooier dan echte gele leds (y).
-
Beste Coen
Ik ben het met je eens,
dit is ook wat ik deel heb kunnen opvangen bij een Electro Freek
Maar de led gebruiken hoog uit 0.20mA en geen 0.02 mA
waar door de weerstand al 7 K Ohm moet zijn als ik mijn 2K2 er tussen doe blaas ik hem dus op.
En het ongeveer zo als ik het uit rekende maar dat gebruik ik zelden,
ik pak altijd eerst 1K5 is het te sterk dan een 2K2 en zo verder.
Gr Roy
-
Heren, heren.... 20mA of 0,02A........ ;D
-
Da's weer een hoop om rekening mee te houden. Dus ik moet eerst kijken naar de functieuitgang van de decoder begrijp ik en hoeveel ampère die levert? En dan een berekening maken? Digitaal is alles toch 16 volt? Dus dat zou dan een vast gegeven moeten zijn... Ben ik op de goede weg zo?
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
-
@Wasmi: Precies!!
@Roy: als de stroom door de LED geen 2mA maar 8mA is zal de weerstand ook een factor 4 lager zijn, en komt dat in de buurt van jouw waarden. Ligt dus helemaal aan de gebruikte LED.
@Tomasso:
De spanning is een beetje afhankelijk van het merk centrale en schaalgrootte (n-spoor heeft volgens mij een lagere spanning).
Dat is 1 keer meten en dan is het een vast gegeven voor jouw baan (met 16 zal je redelijk in de buurt zitten).
De maximale stroom van de functie uitgang is alleen belangrijk om te kijken of je jouw belasting (=stroomopname) op die uitgang mag aansluiten. Met LED's is dat niet zo snel een probleem.
Als je er niet uitkomt met de datasheet van de LED post dan even de link hier, dan kijk ik even mee.
Succes!
Mvg,
Coen
-
Net even bezig geweest met de printplaatjes die door middel van een brugstekker aan elkaar doorverbonden worden. Dit zorgt ervoor dat de 2 rijtuigen van elkaar gescheiden kunnen worden. Graag zou ik dat zo houden, want voor onderhoud is dat natuurlijk het prettigste. Daarbij komt dat je dan niet een gat hoeft te boren in de behuizing, waar die draad dan weer doorheen moet (lelijk). Dus, zo gezegd, zo gedaan. Ding lag nog steeds uit elkaar, printplaatjes uit de beide rijtuigen gehaald en daar een extra spoortje in gefreesd. In dat spoortje een 0.3 mm koperdraad geplakt met secondelijm en een alternatieve verbinding bedacht. So far, so good. Het voordeel hiervan is dat de stekkerverbinding ontkoppelbaar blijft, maar ik toch een extra verbindingspunt heb gemaakt, d.w.z. ik heb nu 5 stroomdoorvoerende punten in plaats van 4. Precies genoeg, want; 2 voor de stroomafname (rood en zwart), 1 voor de frontseinen (wit geloof ik), 1 voor de sluitseinen (was dat niet geel?) en 1 voor de binnenverlichting (paars). Blauw komt hiermee dus te vervallen, dat komt allemaal van de zwarte draad af.
Hierbij vast wat foto's:
Zo was het
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7980.jpg)
Onderdeeltjes er af
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7978.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7978.jpg)
Even het printplaatje, wat tevens de kortkoppeling is, aan de onderkant losschroeven (let op dat de veertjes en het schroefje niet wegspringen)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7977_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7977_1.jpg)
Printplaatje inspannen in de frees (heb een sleufje gemaakt van 0,8 mm, werkt perfect)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7979.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7979.jpg)
En zie daar, het sleufje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7984.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7984.jpg)
Gaatje van 0,5 mm uitboren in de harde lijm die de andere draden op z'n plaats houden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7987.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7987.jpg)
0,3 mm draadje in de goede vorm buigen en door het gaatje in de harde lijm plaatsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7988.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7988.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7989.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7989.jpg)
En dan mist nu net de laatste foto, secondelijm in het sleufje, koperdraadje er in fixeren en vast zit je 5e stroomdoorvoerende verbinding.
Momenteel liggen de printplaatjes nog even in de lijmklemmetjes zodat de lijm goed kan uitharden en de koperdraadjes goed gefixeerd zitten. Straks komen de 2 stekkerverbindingen tegen elkaar aan en drukken de draadjes door de beperkte ruimte tegen elkaar aan. Natuurlijk heb ik ook nog wat extra's gedaan om de stroomdoorvoering te verzekeren en dat is dat ik aan het eind van 1 draadje een stukje koperen strip heb gesoldeerd van 0,1 mm dik. Dit zorgt ervoor dat het andere draadje altijd contact maakt, maar dat de verbinding niet te dik wordt, anders passen de koppelingen niet meer tegen elkaar, want dan zou de brugstekker niet meer passen. Goed, asap meer...
-
Fraai Tom!
Mooie oplossing, bedankt voor de tip.
Groet,
Tjalling
-
Soldering basics, ik wil de verlichting in orde gaan maken en daar heb ik inmiddels de smd ledjes en de weerstandjes voor. Maar, ik weet niet hoe en wat, dus ff BASIC hulp nodig (niet gaan smijten met termen of formules, dan raak ik de draad weer kwijt). Als ik het draadje van mijn decoder aan een weerstandje wil solderen, is er dan een plus of min waar ik rekening mee moet houden, of kan het ding aan beide kanten? En dan het weerstandje aan de led, aan welke kant moet die, aan de plus of aan de min?
Gr.
Tom.
-
Om te beginnen: zet je er ff overheen dat ledjes aansluiten moeilijk is. Is namelijk het niet, maar electra-angst overwinnen schijnt moeilijk te zijn. Gewoon opletten en niet halverwege roepen dat t eng wordt ofzo.
1. de weerstand heeft geen plus en min. Hoe om die zit boeit dus niet.
2. de led heeft wél plus en min. Hoe je dat ziet:
een SMD-led heeft een gemarkeerde min.
Alhier een plaatje met hoe en wat: http://i788.photobucket.com/albums/yy163/kaos164/xbox%20360%20slim%20led%20mod/smdledpolarity.jpg
Bij leds met pootjes is het aan het volgende te zien:
A: het plus-pootje is langer.
B: aan de min-kant zit er een vlak stukje aan het kraagje van de led: http://www.gbeelectronics.com/gbe/components/com_virtuemart/shop_image/product/35702WL33L.jpg
C: in de led zie je 2 metalen deeltjes. Het kleine is de plus, het grote de min. Hier dus rechts de plus: http://cdn1.bigcommerce.com/server800/a8995/products/312/images/614/clear-led__29517__74057.1347378676.1280.1280.jpg
Als je de led nu nog verkeerdom soldeert suggereer ik dat je gaat vissen.
3. De blauwe en zwarte draad van de decoder zijn plus. De schakeldraden (wit, geel, groen, paars) zijn min
4. de weerstand zet je in serie met de led
in serie wil zeggen
plus------------------weerstand----------- (+) led (-) -----------------min
of
plus-------------------(+) led (-) ------------------weerstand----------min
of de weerstand in de plusdraad of de mindraad van de led zit boeit zoals je ziet niet.
zo helder? ;)
-
Ben vissen... ;D
-
zak hooi!
-
Tom,
Mocht je terug komen van het vissen, een SMD aan een weerstand solderen lukt mij ook nog wel, en zelfs zo dat het werkt. In combinatie met een decoder gaat dat ook nog wel. Je kan eens langskomen,of ik bij jou. Tegenwoordig woon ik ongeveer om de hoek bij je.
Groet,
Michel
-
Nou, heb de motorwagen zo goed als klaar, sluitverlichting werkt, frontseinen doen het, binnenverlichting aangesloten et voilà, ook dat werkt :D Zo zie je maar, al die informatie is uiteindelijk geen paarlen voor de zwijnen geweest... of zo...
Maar, in de laatste fase kwam ik er achter dat de digirails DR110G eigenlijk te weinig eh... hoe zeg je dat, led dekking heeft. M.a.w. de leds staan te ver van elkaar, waardoor er een donkere plek ontstaat in de bak. De ledstrip heeft 10 leds, doordat de ledstrip doormidden gaat blijven er per bak nog maar 5 beschikbaar, maar omwille van de lengte van de bak moet er nog een led af. Van die 4 overgebleven leds is er dan ook nog 1 die de cabine verlicht, dus blijven er voor de rest van de bak nog maar 3 over. Net te weinig en eigenlijk zou ik een strip met meer leds moeten hebben. Kan de lichtsterkte natuurlijk wel opschroeven, maar wil ook niet dat het ding zo fel is als een vuurtoren, kan me voorstellen dat het in het echt ook maar een zwak verlicht treinstelletje was om zo de accu's te sparen (slecht wil niet zeggen donker op sommige plaatsen, voor de mensen die nu nu meteen beginnen te roepen "wat zeur je nou")...
Is er misschien een wat eh meer gevuldere led strip te krijgen? ;D En zo ja, welke dan?
Foto's zijn gemaakt en volgen asap...
-
Anybody?
-
je kan t afgeknipte ledje van de strip toch op de donkere plek frommelen? als t goed is heb je dat gewoon liggen. Is ff wat gepiel, de doorgeknipte printbaantjes weer aan elkaar braden met draadjes enzo, maar je weet wel dat je de goede lichtsterkte en kleur hebt die bij de rest past.
-
It briefly crossed my mind... Nou ja, doe'k dat...
-
Hmmm, een hickup. Als ik de motorwagen op het spoor en onder spanning zet, dan werken de front en sluitseinen zoals het hoort. Als ik de draadjes van de front en sluitseinen even loskoppel van de printplaat en ik sluit de motorloze bak aan, dan werken ook de front en sluitseinen zoals het hoort. Sluit ik echt die 2 (min) draadjes opnieuw aan op de printplaat, dan stopt het frontseinen aan beide kanten en werkt nog maar aan 1 kant het sluitsein. Heel apart... Breek m'n hersens er momenteel over hoe dat nu kan, want plus en min zitten aan beide kanten goed... Raar...
-
Om niet goed van te worden!!! Heb vandaag eens doorgewerkt aan dit ding en bijna alles werkt, behalve het frontsein in de motorloze bak.
Wat heb ik nu gedaan, ik heb ik de motorwagen het frontsein aangesloten op de blauwe en de witte draad. Als de trein vooruit rijdt werkt dit perfect. In de motorloze bak is het sluitsein aangesloten op de witte en de zwarte draad. Als de 2 bakken aan elkaar gekoppeld zijn werkt ook dit perfect, de frontseinen in de motorwagen en de sluitseinen in de motorloze bak branden fantastisch. Echter, andersom is dit niet het geval!
In de motorwagen zitten de sluitseinen op de gele en de blauwe draad. Als de trein achteruit rijdt doven de frontseinen en gaan de sluitseinen branden zoals het hoort. Als ik dan de motorloze bak aan de motorwagen doorverbind met de stekkerverbinding, dan branden wel de sluitseinen in de motorwagen, maar in de motorloze bak gebeurt er niets. Voor de volledigheid, het frontsein in de motorloze bak zit op de gele en de zwarte draad.
Nu heb ik eens even getest of er iets loos is met de stekkerverbinding. Bakken ontkoppeld en een 9 volt batterij gepakt. In de motorloze bak de plus op de zwarte draad aangesloten en min op geel. Werkt perfect! De frontseinen branden prima. Ik heb het op alle plekken getest, zowel direct op de led, als op het printplaatje wat ik had gemaakt, als op de stekkerverbinding. De lamp brand altijd. Nou ja, nog maar eens de bakken gekoppeld en de draden van de batterij aangesloten op het printplaatje in de motorloze bak. Wat gebeurt er, de stroom gaat door de draden naar de stekkerverbinding, via andere draden naar de printplaat in de motorwagen en zowaar, in de motorwagen gaat de sluitverlichting branden. Echter, in de motorloze bak gebeurt niks. Koppel ik de boel weer los, dan beginnen direct de frontseinen te branden.
Ik snap er niks van, de - van de sluitseinen is dus geel en die is goed aangesloten in de motorwagen. De sluitseinen doen het daar ook prima. De plus is blauw in de motorwagen en zwart in de motorloze bak. In de motorloze bak zijn de frontseinen ook op geel aangesloten en geel zit op de min van de led.
Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd?
-
is de zwart van de niet-motorwagen wel de zwart van de decoder of eigenlijk stiekem de rood?
-
Nope, geen rood, alle zwarte draden van zowel de motorbak als de motorloze bak komen samen bij de zwarte draad van de decoder (anders zou ik kortsluiting hebben)...
-
Kan het misschien te maken hebben met de wisseling van rijrichting?
-
als je analoog rijdt wel ja.
-
Allereerst maar ff een misverstand weg helpen, de zwarte draad is geen plus! Dit is railspanning (wisselspanning). In de lok (of stuurstand) kun je geen verschil merken tussen de rode en de zwarte draad (in digitaal bedrijf). De zwarte en rode zijn beide te gebruiken voor je verlichting maar deze zal maar op halve kracht branden. Ik zou zelf een blauwe draad maken in de stuurstand. Dit kan door twee diodes te gebruiken. Ene diode aan rood met de Anode, tweede diode aan zwart met de anode, beide kathode aan elkaar en dit vormt de blauwe draad (positief).
Waar het een beetje naar klinkt is dat je 1 weerstand probeert te gebruiken voor de 2 setjes LEDjes. Dat je iets doet als:
Blauw______ _________zwart
_|_ _|_
\ / \ /
_v_ _v_
| |
_|_ _|_
front \ / \ / Sluit
_v_ _v_
| |
_|_ _|_
\ / | |
_v_ | | weerstand
| |_|
|_______________|
|
_|_
| |
weerstand| |
|_|
|
Functie___|
Klinkt namelijk alsof je de frontverlichting overbrugt en rode LEDjes hebben een lagere spanningsval dan witte. De aftakking naar de stuurstand moet voor de weerstand zitten en stuurstand en motorbak moeten beide een weerstand hebben per setjes ledjes. (Beide dus twee, één voor front, één voor sluit.)
Timo
-
Ha Timo,
Het schema snap ik niet zoveel van, maar ik denk dat je gelijk hebt. Heb namelijk vanaf de decoder gerekend, 1 witte draad. Daarna een (1) weerstandje en deze gaat verder rechtstreeks naar de led voor de frontseinen in de motorwagen en de sluitseinen in de stuurstand. In de motorwagen gebruik ik voor de plus draad inderdaad blauw in en voor de sluitseinen gebruik ik de zwarte in de stuurstand.
Andersom vanaf de decoder: gele draad, (nu dus nog 1) weerstand, dan rechtstreeks naar sluitsein motorwagen en frontsein stuurstand. Zelfde verhaal, motorwagen blauwe draad voor de + en in de stuurstand de zwarte draad ook voor de +.
Ga dan toch maar aan de slag met die diodes, maakt het nog uit welke ik moet hebben, of kan ik gewoon maar een reguliere electronicazaak en daar 2 diodes halen (en voor de rest weten zij genoeg)? Of moeten die dingen nog aan bepaalde specificaties voldoen?
Dan resumé, als ik het goed begrijp, draad naar de stuurstand gerekend vanaf de decoder moet voor de geplaatste weerstand. In de stuurstand pas de weerstand plaatsen en vanaf daar naar de frontseinen. Voor sluitseinen hetzelfde, waardoor ik per led dus een weerstand heb, dus in totaal met motorwagen en stuurstand (1 x frontseinled voor en achter en 1 x sluitseinled voor en achter) in totaal op 4 weerstanden kom voor 4 leds, in plaats van de 2 die ik nu heb voor 4 leds? Snap ik je verhaal zo een beetje?
-
@Tomasso: de diodes zijn simpele 1n4181's.
Groet,
Coen
Ff het topic doorlezen en je komt nog eens wat tegen ;D
-
Dan heb je daar waarschijnlijk je probleem. Als je 1 LEDje per kleur per kant hebt (dus in totaal 2 witte en 2 rode) klopt het wat je zegt. Je krijgt dus:
motorwagen:
-witte draad naar stuurstand en naar witte LED-weerstand combi (maakt immers niet uit in welke volgorde deze in serie zitten, als de LED maar goed om zit). Van de LED-weerstand combi naar blauw
-gele draad naar stuurstand en naar rode LED-weerstand combi. Van de LED-weerstand combi naar blauw
stuurstand:
-witte draad uit motorwagen naar rode LED-weerstand combi. Van de LED-weerstand combi naar de diodes (nieuwe blauwe draad).
-gele draad uit motorwagen naar witte LED-weerstand combi. Van de LED-weerstand combi naar de diodes (nieuwe blauwe draad).
Omdat je alleen maar twee ledjes laat branden is het niet echt belangrijk welke diode je pakt. Ik zou de meest goedkope en meest gangbare 1N4148 pakken. Klein en kost echt drie keer niets.
Timo
-
Dan is dat hoe we het uiteindelijk toch gaan doen! Thanx!
-
Coen, Timo, Foris,
Bedankt! Het is gelukt! Ik heb wisselende front en sluitverlichting in beide wagens! Nou, afbouwen maar ;D Ben heeeeeeeeeeeeeel blij!
-
Yes ;D Nu tijd voor foto's ;)
Timo
-
Mwah, filmpje! ;D
Dat duurt nog langer. Dan kunnen we zien dat het werkt.
Groet,
Tjalling
-
Grmbl... Heb de weerstandjes gebruikt die ik ook heb gebruikt toen ik 2 leds op 1 weerstand had. 8K1. Heb nu per led 1 weerstand en wat blijkt, de ledjes branden amper. Heb nog aan de cv's gerommeld, maar zelfs op het maximum blijven de ledjes zwak. Jemig, net nu alles volgebakken zit met draadjes... Andere weerstandjes moet ik nog eens even naar kijken, als er genoeg ruimte is, wie weet probeer ik het dan toch maar om ze te vervangen... Heb nog een paar 1K weerstandjes, regel ik de rest wel met de decoder...
Heb wel alle cv's op 128 gezet m.b.t. de verlichting, dat is een speciale functie om te selecteren dat je er leds aan hebt hangen. Ik weet echter de standaard waarde voor gloeilampen niet meer, iemand die dat weet? Het is een Esu lopi4. Wie weet dat als ik dat nog terugzet de lampjes op normale sterkte branden... Anybody?
-
Decoder maar gereset, kon de standaardwaarden nergens terug vinden. Helaas branden de lampjes nog steeds te zwak. Bij deze worden dan toch de weerstandjes vervangen. Nou ja, gelukkig hoeft het maar 1 keer en is het dan voor de rest van mijn leven goed ;D
-
8k1 kan idd, zeker voor de witte, wat te veer van het goede zijn. Er loopt dan 1,5mA. Dit kan, afhankelijk van de gebruikte led, wat zwak zijn. Als ik jou was zou ik anders even een testopstelling maken. Gelijkrichter op de railspanning, twee dezelfde ledjes in serie en dan eens weerstanden testen. Of, als je er makkelijk bij kan de weerstand eruit solderen en dan verschillende weerstandswaarde testen door ze gewoon er tegen aan te drukken.
Succes verder!
Timo
-
Ik gebruik altijd 10K voor witte ledjes in loclantaarns, maar dan kijk je direct in het ledje en wil je geen al te overdreven schijnwerper.
-
Heb je ze dan nog in serie staan (de ledjes dan)?
Maar idd, elke loc is anders. Vergelijk het met een 300Watt schijnwerper. Als buitenlamp kan hij prima zijn, in een voetbalstadion valt hij amper op en op de WC zou je hem toch wel gedimd willen hebben ;D
Timo
-
jep, sowieso 2 in serie, soms 3... maar t ene ledje is t andere niet natuurlijk (daarom neem ik voor de sluitseintjes dezelfde weerstanden, die zijn een stuk minder fel)
-
Na tenminste al 30 dagen geen bericht meer geplaatst te hebben ;D bij deze nog wat foto's van de verbouwing. Het ding is zo goed als klaar, alleen wacht ik nog op een paar poppetjes die ik besteld heb. Zodra die binnen zijn kan de andere kap er op en is het ding klaar voor gebruik (y)
Waar waren we gebleven? Ik had de printplaatjes die verbonden worden door een brugstekker voorzien van een nieuw spoortje zodat er een vijfde aansluiting op kwam. Hoe zag dat er ook alweer uit? Nou zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8509.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8509.jpg)
Inmiddels zijn ze weer gemonteerd in de rijtuigen en eerlijk gezegd, het werkt perfect! De beide rijtuigen blijven zo los te koppelen van elkaar en er is toch een 5e verbinding gerealiseerd. Ben er blij mee!
Tsja, toen de bijwagen, daar was geen blauwe draad voorhanden. Door de enorme hoeveelheid aan informatie uit dit topic ben ik een stuk wijzer geworden en heb ik een nieuw printplaatje kunnen fabriceren, waar een nieuwe blauwe draad gerealiseerd werd. De oude print die er in zat was totaal niet bruikbaar en bovenal voorzien van allerlei dingen en schakelaars die toch niet gebruikt werden, dus die moest er uit. Op een nieuw stukje printplaat 2 diodes gesoldeerd die een gezamenlijke plus maken. Blijkbaar werkt het digitaal zo dat het eigenlijk hoogfrequente wisselstroom is. Dus heel vaak per seconde worden de plus en de min verwisseld per spoor. Om de plus er nu uit te filteren heb je dan blijkbaar diodes nodig. Zo gezegd, zo gedaan, aan de linkerkant wordt stroom afgenomen en gefilterd door een diode en aan de rechterkant wordt stroom afgenomen en ook gefilterd door een diode. Stel nu dat de wisselstroom frequentie 200 MHz is, dan zou dat betekenen dat er 200 keer per seconde van plus naar min gewisseld wordt. Dus 100 keer links en 100 keer rechts. Door alleen de plus er bij beide kanten ut te filteren kom je dan samen weer op 200 MHz. Zo heb ik het toch enigszins begrepen? Hoe dan ook, het werkt en hierbij dan ook een plaatje van de nieuwe printplaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8524_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8524_1.jpg)
Wel grappig, op de foto zie je ook echt de 2 diodes samenkomen in het midden, dus het wordt zo mooi gevisualiseerd.
In dat metalen dingetje op het frame zitten de ledlampjes. Ik heb een minuscuul printplaatje voorzien van 2 kleine smd leds, 1 warmwit en de ander rood, daarna 2 0,1 mm lakdraadjes verbonden met de printplaat et voilà, de front en sluitseinen zijn gerealiseerd.
In de motorwagen is ook een nieuwe printplaat gekomen. Het voordeel is ruimte. Op de originele printplaat zitten allerhande zaken die helemaal geen functie hebben (zoals een schakelaar ???) en die alleen maar ruimte in nemen. Eruit met dat ding! Dus weer zelf wat gefabriceerd en de decoder er op aangesloten. Het is weer gelukt, alles doet het. De boel wordt nog even voorzien van een flinke lading nagellak en dan is alles mooi geïsoleerd. De foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8525_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8525_2.jpg)
Dan de binnenverlichting. Die past niet standaard in de kap, het dak moet van de kap gescheiden worden. Dit is een rotklus, want het is beter beveiligd dan Fort Knox gloeiende gloeiende! Nou ja, met beleid en een flinke dosis geweld lukt het wel. En ja hoor, gelukt :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8512_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8512_2.jpg)
Aan de binnenkant van het dak, precies in het midden, zit een grote homp plastic. Dit is nog over van het gieten, maar het zit behoorlijk in de weg. Geen nood, even met de dremel er overheen raggen en weg is het obstakel. Dit is nodig, want anders past de lichtstrip niet. Die lichtstrip van digirails is trouwens precies goed. Het ding kan door de midden en zo heb je 2 mooie lengtes voor in beide rijtuigen. Aan de bovenkant van de bak moet wel even een sleufje gevijld worden, anders past de strip ook daar niet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8510.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8510.jpg)
Als dat gebeurd is kan de kap er weer op. Ik had al 2 draden klaar liggen voor de binnenverlichting, dus die kunnen mooi van onder naar boven doorgevoerd worden. Inmiddels had ik de bak al voorzien van reizigers met outfits uit 1910, wat helemaal klopt met het tijdsbeeld van het treinstel. Dat ziet er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8513.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8513.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8515_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8515_1.jpg)
Nou, vastsolderen dan maar die lichtstrip. Natuurlijk op de verkeerde plek vast gesoldeerd, waarna ik bij zinnen kwam en de draadjes op de goede plek heb gesoldeerd. Een perfect werkende lichtstrip viel me ten deel ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8521.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8521.jpg)
Inmiddels zit het dak er ook weer op en is het klaar tot in lengte van dagen. Jammer maar helaas, want wat blijkt nu? Als de verlichting aan staat, dan schijnt het door het dak heen grmbl >:( Echter, het dak krijg ik er niet zomaar af, dat kan alleen van binnen uit, maar aangezien dan het halve stel weer uit elkaar moet (kap voorzichtig los maken, draadjes los solderen, kap er helemaal vanaf, dak er af, draadjes weer vastsolderen, kap er op, dak er weer op), heb ik daar nog geen zin in gehad. De andere kant van het treinstel ligt nog open, dus de binnenkant van dat dak gaat eerst voorzien worden van een dikke laag verf, zodat het geen licht meer door laat. Nou ja, maak ik nog wel een keer in orde...
Het wachten is nu nog op de andere reizende preisers uit 1900 en dan kan ook dit ding in elkaar. Het pruisisch treinpersoneel is al aanwezig, nu nog even uitvinden wat daarvan de machinist is en dan kan ook die voorin geplaatst worden, conducteur er in, mooi mooi mooi. Het is een enorm ingrijpende verbouwing, maar zeker de moeite waard. Wisselde front en sluitverlichting, schakelbare binnenverlichting en wat mooie reizigers geven het treinstel nog extra cachet. Ik ben er blij mee :) De laatste foto's volgen eh.. ooit ;D
-
uh, hele stel afplakken, dak van buitenaf overspuiten, eerst zwart, dan de kleur die er eerst op zat ;D
-
Als ik jou toch niet had ::)
-
(Zo goed als) Klaar!
Vandaag het laatste setje poppetjes een plekje gegeven, samen met wat Pruisisch treinpersoneel uit die tijd:
(http://img.tapatalk.com/d/14/05/23/2e3ajyta.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/05/23/bu3ehe8u.jpg)
De binnenverlichting is ook ingebouwd en schakelbaar met F1 en de front en sluitseinen zijn te bedienen met F0. Wat een waanzinnig leuk en gedetailleerd setje is het toch! Rest nog het aanbrengen van alle los aan te zetten details aan de ene kant en dan is alles echt klaar. Zal straks eens een leuk filmpje maken... Ben trots op mezelf!
Iedereen bedankt voor alle hulp en input!
-
Dat straks van het filmpje is wat later geworden dan de bedoeling was. Ben vanavond met de los aan te zetten details bezig geweest. Daar kan je per bak dus rustig 2 uurtjes voor uittrekken zoveel details als dat er bij zitten. Maar, eerlijk is eerlijk, het is echt een bijzonder fraai setje en je komt ogen tekort bij al die details. Binnenkort dus een filmpje maar bij deze vast een artist impression van het geheel:
(http://img.tapatalk.com/d/14/05/28/ase6ugun.jpg)
Bron: http://de.myalbum.com/Foto-CPJOJ3RC.jpg
Dan de rijeigenschappen, het buhler motortje kraakt er lekker op los, maar draait dankzij het vliegwiel verder prima. Alles is gesmeerd en de boel loopt, ondanks de herrie van het motortje, uitstekend. De trekkracht is ook goed van het kleine ding en de stroomafname is helemaal goed. Nu kan het treinstelletje eindelijk beginnen aan zijn werkzame leven, alles zit er op, alle verlichting werkt zoals het hoort, de reizigers van die tijd zitten er in, ja het is echt een juweeltje van Liliput! Ben er helemaal blij mee...
Binnenkort dus maar eens een mooi filmpje...
-
En ja hoor, daar is 'ie dan! Het filmpje ;D
http://youtu.be/t9RhTdhmT1g
Best mooi geworden (al zeg ik het zelf...)
-
Ja hoor.... schitterend. Het is heel gaaf geworden (y) (y) (y)
Met spoorse groet
Mart
-
Thanx Mart! Ik dacht eerst, waar begin ik aan? Maar het uiteindelijke resultaat is het allemaal waard geweest! Genieten geblazen... ;D