BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Luc2000 op 04 February 2013, 15:25:39
-
Ik heb even rond gezocht op het forum, maar kan helaas niets vinden. Ik wil toch nog een keer de discussie over het motorgeluid van de trix ns 1211 openen. Wat een vreselijke koffiemolen....
Ik dacht eerst aan een drooglopen, maar zelfs na een half uurtje rondrijden geen vooruitgang.
Ik heb net ook een tweedehands blauwe 1215 ontvangen en deze klinkt al veel beter. Ik heb de verkoper al gevraagd of, en zo ja, wat hij heeft gedaan.
Hebben jullie (simpele) tips om het geluid van de huidige motor te verbeteren? Motorolie?
Groetjes
Luc
-
Ja een andere loc kopen ;D
Trix 1200'en zijn notoire koffiemolens. Heb je geen geluidsdecoder voor nodig 8)
Is hier op het forum al vaak genoeg voorbij gekomen.
Gr.
Eric
-
hoi
Het geluid zit niet in de motor, maar in de kap. ::)
Eerste maatregel is de geleidestrip van de bovenleiding uit de kap halen. De schroef van 1 panto komt namelijk tegen de motor aan (bij mij tenminste)
Tweede maatregel is de spleet tussen frame en kap opvullen met sateprikkers, stukjes kunststof e.d. om het trillen van de kap tegen te gaan.
Bart
-
2 seconden zoeken levert op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15759.0.html
Mocht je zo'n alternatief motortje willen, ik heb er nog 2 over. PB dan maar.
-
Dat was mij dus na 10 minuten niet gelukt :o
Dank voor de tip. Echt vrolijk wordt ik er echter niet van.
Ik heb loks altijd in de vitrine gehad en begin nu pas echt met rijden.
Welke olie/vet kan ik het beste verbruiken en waar moet ik deze bij normaal onderhoud aanbrengen? Gewoon gebruiksaanwijzing volgen?
-
Ieder heeft zn eigen methodes...
Ik heb een Trix grondig verbouwd met zo'n Lemo-Solar motortje, bovenleidingstrip verwijderd, tandwielen met Pennzoil kettingspray (of Molykote Polygliss, als het maar dik en wat kleverig blijft) ingevet en in de kap zoveel mogelijk foam gestopt zodat het geen klankkast meer is. Daarmee is het model vrijwel geruisloos geworden, te vergelijken met bijvoorbeeld een Roco 1100.
-
Maar ja trekkkracht?
-
Genoeg voor mijn baan iig, geen hellingen enzo. Stammetje Plan E's (6-7 rijtuigen) gaat prima.
-
Dat vraagt om een filmpje, graag tegelijk met een Roco 1100. Ik heb al zoveel verhalen gehoord over het serieus stiller krijgen van een Trix 1200, maar nog nooit een aanvaardbaar resultaat gezien, oh nee gehoord.
Nu trekt het zo dik in het vet zetten van een open motor me eigenlijk niet erg aan, maar vooruit.
-
Ik heb een marklin Hamo br78. Deze maakt hetzelfde notoire koffiemolen geluid. Dat komt door de aandrijving en dat is er niet uit te krijgen. Zelfs niet met olie. Hierbij aannemende dat het de marklin universeelmotor is, die hierin is toegepast. Aan de nadere kant is het een aandrijving die zo degelijk is dat het ding alle treinen kan trekken. Tja ieder voordeel heeft zijn nadeel, of anders om, aldus Cruijf.
-
Dat vraagt om een filmpje, graag tegelijk met een Roco 1100. Ik heb al zoveel verhalen gehoord over het serieus stiller krijgen van een Trix 1200, maar nog nooit een aanvaardbaar resultaat gezien, oh nee gehoord.
Ik zal vanavond mn best doen Henk... heb alleen een Nokia N900 om te filmen, dus verwacht geen hoogstandjes :)
Wat het vet betreft : alleen op de tandwielen, niet in de motor! Gewoon wat spuiten op een schaaltje en dat met een stokje oid uitsmeren op/tussen de tandwielen.
-
Het is geen geweldig filmpje geworden, draai het geluid maar flink open.
Belangrijkste verschil : Roco is een hoger 'gierend' geluid, de Trix is een lagere brom uit voornamelijk de tandwielkast.
http://www.vanree.net/20130204_006.mp4
-
Vanavond na het lezen van dit draadje en het oude draadje van Karst en Fissy, heb ik besloten mijn Marklin Hamo 1135 ook maar snel even aan te passen. Ik had drie van die Lemo Solar motoren al ca één jaar liggen (van een forum genoot overgenomen).
Kap van de 1135, draaistel eruit en het anker en kunstof lagerbusje eruit. Nieuwe motor in de draaibank en er ca 0,3mm van af gedraaid. Motortje op zijn plek gedrukt en klaar. Met de dremel in de boorstandaard effe het frame op een blokje hout langs een freesje gehaald en met de dremel an de binnenkant van de kap aan de motor zijde een stuk uit de rib naast het laatste raam gehaald zodat het draaistel met de motor goed kan draaien. Daarna de decoder draden weer op de nieuwe motor gesoldeerd.
De lok rolt nu zo licht dat je hem met één vinger vooruit kunt duwen. Decoder opnieuw ingesteld voor "klokanker" settings.
Geweldig, loopt als een zonnetje (y).