BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Rubedino op 02 February 2013, 20:16:22
-
De latente liefde voor Oost-Duitse treinen kon niet langer onderdrukt worden.........
Es geht wieder los.......
Niet in 1, 0, H0 of N maar in TT.
Grote banen kunnen me niet meer bekoren met veel rails en wissels (spaghetti eet je bij de Italiaan). Nu alle vreemde schalen bijna hier verdwenen zijn is nu de kans om te starten in 1:120.
Alle voorwaarden zijn dus optimaal (laser en ander gereedschap/kennis en kunde) om nu eens echt de DDR sfeer weer eens leven in te blazen in het klein.
De basis kleur is: Grijs ;).
Het thema:
Weet het nog niet. Wie van jullie doet eens een voorstel.
De start zal na Ontraxs zijn.
Mvg
Kees-Jan
-
Grens thema?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aanschaf117.jpg)
-
Da´s 2 stemmen voor dat thema ;)
-
En drie :) lijkt me een uitstekend thema om uit te werken.
Gr,
Jeroen
-
Hey Kees,
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Tsjechische baan. Ik heb onlangs in Leipzig een zogenaamde "Bardotka" gekocht bij MTB uit Tsjechie. Kijk maar eens op de site, mooier dan hetzelfde model van Roco. www.mtb-model.com
Als je die baan gaat bouwen houdt er rekening mee dat er op OntraXS! 2014 nog een Tsjechische baan komt te staan. Mooie wedstrijd???
Cheers,
Henk
-
Oost-Duits, Tjechies, Roemeens, Pools, het is allemaal
met heerlijke vervallen sfeer. Ik ben benieuwd!
-
Ja geweldig. Man wat heb ik vaak in de trein door de DDR gezeten getrokken door een 01 of een Ludmilla..... Die gil indat ding (stomme nieuwe motor met dempers).
Welke doen we dan?
Berlijn: Staken? Griebnitzsee? Nee niet de Stadtbahn! Of DDR West-Duitsland: Marienborn?
Zeg dat boekie kan ik dat een keer lenen?
Momenteel is al wel de zoektocht naar rails begonnen.... Welk merk? Tillig?
Mvg
Kees-Jan
-
Geen idee hoe groot een station mag zijn, maar Dresden Hbf is wel een pachtig project.
2 niveau's, hoog liggende doorgaande sporen en lager gelegen kopsporen. (y)
Jakop
-
Hoi Jacob,
Nee veel te veel spaghetti. Zat nog wel even aan Ostkreuz te denken als kruis station wat ook wel weer eens leuk is ipv alle baantjes die alleen maar van links naar rechts gaan en vv.
Mfg,
Kees-Jan
-
Zeg dat boekie kan ik dat een keer lenen?
Túúrl'k.. Staan zelfs sporenplannen in.
Sächsische Schweiz is ook wel leuk, spoorlijn langs de rivier.
-
Hop. Kom je morgen effe een bakkie doen. Praten we even over de Rozenstraat ( :D) en kom je gelijk even helpen met verven.
Mfg,
Kees-Jan
-
@ MarC: die van dat boek is dat Gribnitzsee? das wel erg gaaf.
of anders deze:
(http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/db_rbd/berlin/Genshagener_Heide.jpg)
Gelinkt van: sporenplan Online
mvg,
kees-Jan
-
ookeejjjj.... Kees jan....2014....Vink :)
-
Boek staat op zolder... Ben nu ff lui. 8) (Lees beneden met de Ipad..)
Zal morgen kijken en het boek binnenkort bij je droppen.
-
TT is leuk (y)
ikzelf heb ook sinds vorig jaar het een en ander aan
Tsjechisch TT, van Roco heb ik zo'n Duikbrilgeval...
Maar ook het DDR-spul is tegenwoordig erg mooi in deze
schaal...
Mvg,
Tis
-
De duikbril is ook onderweg hierheen Tis. Ik ben alleen nog aan het zoeken naar een goed merk rails. Heb jij ervaring?
mvg,
Kees-Jan
-
@ MarC: die van dat boek is dat Gribnitzsee?
Staaken
-
Hallo Kees-Jan,
Je vroeg een voorstel: de Rübelandbahn.
Een paar jaar geleden heeft er een artikel over een baan met dit thema in de Miba gestaan. Wel H0 maar zal ook vast in TT kunnen.
Een kalkgroeve en wat laatste personenverkeer en een heerlijke rustig sfeertje...
Pas tussen 1960 en 1965 geëlektrificeerd, daarvoor veel stoomtractie, daarna vooral zwaar geschut met de E251. (Ook ingezet voor zeer korte pasagierstreinen.)
Groet,
Ivo vS
-
Ivo, de Rübelandbahn is een super thema. Maar, het grote probleem is dat de Baureihe 171 niet in TT te koop is. Ik ken het gebied heel goed en heb onlangs nog met een van "onze" exposanten gesproken over dit thema. Hij is bezig om de Rübelandbahn in spoor N te realiseren. In H0 wordt het al snel te groot ondanks dat er dit jaar twee merken met de Baureihe 171 op de markt komen. Namelijk ACME, die het vorig jaar al aankondigde en Rivarossi.
Kees, wat betreft de "Brelovic"van Roco, kun je misschien ook eens kijken naar dat MTB Model. Persoonlijk vind ik de vormen wat beter uitkomen. De rijkwaliteiten zijn prima. Wat betreft het railprogramma zou ik voor Tillig Elite kiezen en de wissels als Flexsteg bouwen. Leuk knutselwerk en veel mooier dan vaste wissels in mijn optiek.
Cheers,
Henk
-
Ik ga voor Tillig, alleen jammer dat de engelse wissel alleen in 15 graden verkrijgbaar is. Dus het baanplan zodanig maken dat er geen engels wissel nodig is.
Koos Jabaaij.
-
Oost-Duits nieuw leven in blazen? Ik heb juist het idee dat het meer leeft dan ooit. TT minder, dat weer wel.
Ik ben benieuwd!
-
Jammer dat Weinert (Mein-Gleis.de) er niet in TT is.
-
In TT heb ik me wat betreft de beschikbaarheid van lokomotieven wat minder verdiept, dus of de 171/E251 beschikbaar was in TT wist ik niet.
De Br95.66 is wel in TT uitgebracht, heb ik net even gekeken, door de firma Beckmann in 2007.
groet,
Ivo vS
-
De duikbril is ook onderweg hierheen Tis. Ik ben alleen nog aan het zoeken naar een goed merk rails. Heb jij ervaring?
mvg,
Kees-Jan
Kees-Jan
Zelf al een aantal jaren actief in de TT wereld, zelf ook een Tt tentoonstellingsbaan gemaakt.
echt mooie rails in TT is van TT-filigran, (http://www.ttfiligran.de/shop/shop.asp)
zelf ook om mijn baan in de zicht delen toegepast. In verborgen delen Tillig modellrails.
op TT-board is veel informatie te vinden over TT.
Ook zijn er vele klein serie fabrikanten.
Op onze website www.model4rail.nl kan je meer vinden over de Tt baan Diespe.
grt
Diederik
-
Hallo Kees-Jan,
Geen idee of de onderstaande info je bekend is:
Na wat zoeken kwam ik wel een voorstel tegen om de E251/171 uit te brengen op:
http://www.praezisionsmodellbau-heinrich.de/index.php?url=21 (2010/2011) maar op de site staat "zuruckgestellt".
Deze geeft aan:
http://www.elriwa.de/de/Modellbau-Heinrich-1210901-E-Lok-E251-DR-Ep.III-gruen.html levering midden 2012....mits 80 stuks besteld.
...en anders een ombouwsetje van spoorlijn 120:
http://www.tt-kleinserie.de/kleinserienherstellerintt/spoorlijn120.html#03374d9e051272c04
groet,
Ivo vS
-
Bedankt voor de tips. Na de filigran site (das wel erg mooi) bedacht ik ineens dat ik een soort machine heb staan waarmee het maken van oa (flex) rails toch wel ineens een mogelijkheid wordt.......
mvg,
Kees-Jan
-
Ikzelf heb een voorraadje Tillig TT-spoor, mooi spul en slanke wissels....
Nu er nog eens een baantje mee gaan bouwen ;D :P (heb wel 200 bouwideeen
en maar eeen huisje waar ik het moet stallen :P)
Dat TT-filigran-spul is ook weer errug mooi *haalt slabbetje*
Ook mooi TT materiaal komt van Kuehn, daar is ook weer het nodige aan Tsjechische
loks en wagens te krijgen...
Dit draadje geeft me weer de nodige kriebels, dus wie weet sta ik zo weer te
zagen en spijkeren voor een module (y)
-
Inmiddels weer wat verder.
Er is een thema: Marksuhl.
Klein station aan een enkelspoor traject in Thüringen. Tijdperk 4 DDR.
Er zijn wat treintjes inmiddels wat het is teetee natuurlijk.
Baanplan volgt.
-
Mooie locatie, mooi tijdper! Kom maar op!!
Jakop
-
Even tussendoor:
Wat is nou TT weer?
Ter vergelijk wat betonflex:
Van spoor 1 (1:32) naar H0 (1:87) naar TT (1:120)
(http://farm6.staticflickr.com/5468/8828849070_38a21d1fde_o.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8828849070/)
TT-H0-1 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8828849070/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
En 3 vergelijkbare wagens in wederom TT, H0 en 1.
(http://farm3.staticflickr.com/2826/8828844786_31350302f9_o.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8828844786/)
TT-H0-1 (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8828844786/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Als vergelijk: een personentrein met 9 wagens is in TT toch snel een meter korter dan een H0 versie. Dit geeft op 6 meter toch net wat minder gezichtsbedrog ;).
Het sporenplan:
Het zichtdeel: 6 meter lang en 60cm diep.
Aan de linkerkant verdwijnt het spoor in een flauwe boog als enkelspoor tussen de nog te maken berkenbomen (HJ bedankt voor de link ;)).
Rechts verdwijnen twee sporen in een eveneens flauwe boog uit het zicht.
Rail materiaal is van Tilig en de motoren van Cobalt DCC. Besturing koploper via JB Railway automatization.
(http://farm4.staticflickr.com/3824/8828832596_1508b51566_o.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8828832596/)
Copy of markshul (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8828832596/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Na het seinhuis B2 al in 1:32 gemaakt te hebben nu maar eens in TT:
(http://farm6.staticflickr.com/5453/8826389222_d1488904ca_c.jpg) (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8826389222/)
Marksuhl in TT (http://www.flickr.com/photos/29897166@N06/8826389222/) by Rail-Kees (http://www.flickr.com/people/29897166@N06/), on Flickr
Waar in 1:32 je met 4mm MDF leuk weg komt zit je in TT met 1mm MDF (super sterk in vergelijk tot karton en minder gevoelig voor houtlijm en verf).
-
Er is een thema: Marksuhl.
Klein station aan een enkelspoor traject in Thüringen. Tijdperk 4 DDR.
Deze: https://maps.google.com/maps?hl=en&ll=50.906402,10.224602&spn=0.010933,0.01929&t=h&z=16 ?
Grtzz,
Karst
-
Ja Karst die (y).
Met als opmerking dat ivm de ruimte het dubbelspoor (boven op de Google link) met wat andere zaken een compromis is.
Dit baan plan is ook in TT al meer dan 10 meter op schaal.
-
Met de bouwpakketten van wissels van Tillig kun je alle kanten op. Met de flexibele dus ook meegebogen wissels naar eigen smaak. Ook een "Hosenträger" behoort tot de mogelijkheden, en dan bedoel ik de versie met de kruising van 15 graden.(dus niet de 30graden, die ook in de versie vierkant de bocht om kant en klaar te koop is)
Maarten.
-
Bedankt voor de info Maarten echter alle rails is al aangekomen hier.
Losse railstaven, bielzenmatten, wissels betonflex etc etc.
-
Hoi,
Dit draadje lijkt een zachte dood gestorven te zijn, maar toch maar een linkje naar een film van de omgeving EN het dorpje Marksuhl ( laatste deel van de film )
http://youtu.be/7A65BhhvBtc
behalve Marksuhl is dit een uur lang genieten van DDR stoom ! 8) 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
Heimatgefühle? ;D
-
Fast ;D ;D ;D aber immerhin noch fette 100km westlich der 'Heimat' :P
Muss unbedingt mal hin dort wenn die wieder Plandampf machen. Es soll im Herbst wieder so was aehnliches in Gera geben... (y) ;D
http://youtu.be/24w7GmouqZY
-
Hoe ze een locomotief verbeteren (volgens de commentaarstem) door met 2 man een boompje te lijf te gaan is mij een raadsel.
Rare jongens.
Leuke filmpjes uit de Deutschland, krijg er dorst van.
-
Eerder werd in dit draadje geschreven dat de br171 (DB) niet in schaal TT er was. Sinds 2012 is deze verkrijgbaar in schaal TT. Zowel in tijdperk IV (DR br251) als in V (DB 171). Op pagina 29 van de 2012 catalogus van ACME staat deze.
-
Beste allen,
Op verzoek van Kees-Jan hebben we het draadje gesloten.
Gr, Bert