BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: tommie1989 op 01 February 2013, 23:29:59
-
hallo mensen
ik heb 1 vraag
ik wil beginnen met digitaal rijden...maar nou lees ik overal dat ik mijn rails stukken door midden moet slijpen en dan 1 isolatie stukje er tussen moet doen..
om het in blokken te verdelen voor de terugmeld modulle
nou heb ik bij wim de
S88SD16-n
WDD 1a
s88XPressNetLi
besteld
kan dit allemaal?
-
Ja we op de juiste plek doorzagen...
Rob
-
Hoi ......
Om misverstanden te voorkomen: voor digitaal rijden hoef je geen rails door te zagen en heb je geen terugmeldingsmodules nodig! Maar ik neem aan, gezien je naam, dat je graag je baan wilt besturen met de computer, klopt dat?
Marius.
-
jah ik wil de baan gaan besturen met de computer
-
rechtstreekse link naar de handleiding van 'koploper'
http://members.ziggo.nl/pahasoft/kopl80-pdf.zip
Heel handig (y)
-
dus ik hoef de rail niet door midden te slijpen? voor de bezet of terug melders?
-
Om computer gestuurd te kunnen rijden moet je je spoor in blokken verdelen.In het algemeen maak je blokken ter grootte van je treinlengte of meer, hoewel dat niet in alle gevallen noodzakelijk is. In principe vallen wissel(s) buiten je blokken.
Per blok moet je minimaal (voor Koploper) twee detectiestukken hebben om aan de computer de positie van de trein door te geven. De detectiestukken worden gemaakt door één railstaaf , links of rechts (maakt niet uit welke zolang je er maar voor zorgt dat dat over de hele baan dezelfde is) over een bepaalde lengte te isoleren en vervolgens aan te sluiten aan de S88SD16-n.
Dat is in het kort wat je moet doen om je baan in blokken te verdelen.
Lees er verder ook maar eens de encyclopedie op na.
Op het ogenblik loopt er ook nog dit draadje: forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49951.0.html
Kan je waarschijnlijk ook wel wat informatie uit halen.
Groet,
Gerrit
-
dus ik hoef de rail niet door midden te slijpen? voor de bezet of terug melders?
Voor digitaal rijden alleen, dus zonder computerbesturing, hoef je geen blokken te maken. Voor het rijden met de computer wel. Zie daarvoor de eerder genoemde encyclopedie.
Slijpen hoeft niet. Je kan ook blokken maken met een grote van een rail. Dus je kan ook de plastic railverbinders gebruiken. Dan hoef je alleen maar een draadje aan de rails te maken. Dat heb ik bij mijn nieuwe baan ook gedaan (zie de link onder het wereldbolletje)
Groeten Ronald.
-
Je hoeft je baan niet perse door te slijpen. Je kunt ook reedcontacten inbouwen. Het voordeel is dat je je baan niet hoeft te " verbouwen" . Nadeel is dat dan niet je hele treinlengte wordt gedetecteerd.
Wiebe
-
oke dus als ik het goed begrijp.....
moet ik de langste trein nemen en daar 1 blok van maken...
(http://www.freebits.nl/images/344baanplan_beneden.png)[/URL]
maar ik de baan zit vast gelijmd
dus ik kan die isolatie verbinders denk ik dan niet gebruiken toch?
of hoe moet ik het dan doen?
-
Alleen doorslijpen is toch voldoende?
-
En na het doorslijpen even controleren of de railuiteinden goed tegenover elkaar blijven liggen.
Eventueel een spijkertje ernaast om ze op hun plek te houden.
-
Kijk maar eens naar deze oplossing, dan hoef je helemaal niet te slijpen.
Succes en we horen het wel,,
Groetjes,
Wullem NS
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24547.0.html
-
Hoe groot is de baan? De blokken worden bepaald door het baanplan en het automatische treinverkeer dat je voor ogen hebt. Altijd gelijk dat gezwam over de langste trein. Op dat baanplan zie ik vooral sporen waarop hooguit een lok met twee wagentjes lijken te passen.
Dus hoe lang en breed is het geheel en hoet ziet het automatische treinverkeer eruit dat je wil? Eigenlijk zie ik een baanplan dat vooral over rangeren lijkt te gaan.
-
In het algemeen maak je blokken ter grootte van je treinlengte of meer, hoewel dat niet in alle gevallen noodzakelijk is.
Even goed lezen Henk.
Groet,
Gerrit
-
Dat had ik wel gelezen Gerrit, maar je begint er gelijk mee, met de nodige verwarring als resultaat. Op de meeste modelbanen is die stelregel slecht hanteerbaar. Eerst eens kijken tot welke blokindeling het baanplan noopt en dan nog eens nadenken over de lengte van de blokken in relatie tot de lengte van de treinen. Voor de meeste banen geldt naar mijn mening dat je het best kunt besluiten tot volledige treindetectie, zodat de lengte van de treinen minder relevant wordt voor de blokindeling.
-
Kan dit ook gebruikt worden als duurkontakt.
Herman
-
mijn baan is 2.10 lang en 1.10 breed
-
Hallo
Je hoeft je rails niet in blokken op te delen, alles is afhankelijk van hoe je je trein wil detecteren en bedoel daar mee welk detectie systeem je wilt gebruiken.
Bij stroom detectie, ja dan moet je zeker je rails doorzagen en hier blokken van maken, betekend zelfs twee maal omdat je een inrijblok en een stopblok moet maken, trouwens dat volledig trein detectie is alleen waar als je alle assen van de wagons meet en met weerstands lak behandel.
Bij reed detectie geen rails doorzagen, alleen in de rails een reed contact, twee maal dus en aan de loc geplakt een magneet.
Zo ook i.p.v. een reed contact een hal sensor, rails behoeft wederom niet gezaagd te worden.
Als laatste heb je nog de infrarood detectie, hier geen rails doorzagen, geen magneten onder de loc en als er iets overheen rijdt dan wordt deze gedetecteerd.
Tijdelijk kan je het detectie systeem aan de zijkant plaatsen en als de plaats bevalt kan je deze in de rails inbouwen. ook daarna is het weer mogelijk deze makkelijk te verwijderen en op een andere paats weer in te bouwen.
Die laatste mogelijkheid geld ook voor de hal sensors en in mindere mate voor de reed kontakten.
Heb een topic hoe dat werkt en mag zeggen ben er tevreden over met dit systeem.
Groeten Frans
Dit is de link:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48244.msg775165.html#msg775165