BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: OlivierV op 01 February 2013, 21:29:58
-
Oi,
Zoals de titel zegt, ik heb deze heel oude loc nog liggen en de rijdt niet meer.
Hij heeft in mijn bezit nooit echt goed gereden, maar ik heb ooit eens een ander kabeltje van de ene as naar de motor gelegd en toen werkte het wel weer.
Desalniettemin reed hij heel schokkerig en brommend en met heel wat lawaai, maar hij reed.
Vandaag dacht ik, ik soldeer eens allemaal nieuwe draden in de loc, poets de motor uit (kwamen heel wat haren en stof en andere vuiligheidjes uit, maar nog steeds de loc geeft geen teken van leven.
Betreft deze loc, al heeft de mijne zijn pantografen wel nog.
(http://foto.koopjeskrant.be/Foto/28%5C55%5C44%5C20%5C1.jpg)
Alvast bedankt aan degenen die zouden weten hoe het op te lossen, verder heb ik er ook een ander setje koolborstels in gedaan.
-
Stroomafname?
Lastig te bedenken zo. Fotootje van de binnenkant?
-
Misschien een draadje verkeerd vastgesoldeerd en nu kortsluiting? Of een of twee wielen in het niet-aangedreven draaistel verkeerdom d'r in gezet, zodat de verkeerde pool op de stroomafnemers komt (ook kortsluiting)? (die assen hebben aan een kant een plastic busje tussen as en wiel zitten; dat zijn dus de geisoleerde wielen). Zitten de stroomafnemers in het motorloze draaistel tegen de assen aan en niet eronder? (ze moeten verend er van boven af tegenaan drukken) . Motordraaistel verkeerdom d'r in gezet, zodat beide stroomvoerende helften aan dezelfde kant zitten? Koolborstelaanduwers niet ver genoeg naar binnen gevouwen, zodat de stroom niet bij de koolborstels komt?
Die Lima locs zitten electrisch extreem elementair in elkaar. Als je weet dat electriciteit een plus en een min heeft, weet je genoeg om deze techniek te doorgronden. Het ene draaistel neemt de ene pool af van de ene rail, het andere draaistel de andere pool van de andere rail. Loop gewoon alles heel precies na, dan moet je het vinden. Let op welke kanten van de assen geisoleerd zijn en welke niet.
Deze locs gaan trouwens meteen veel beter lopen als je bij de stroomloze wielen in het motorloze draaistel een stroomafnemertje bijplaatst (dat dus tegen de binnenzijde van de wielen drukt, niet tegen de as) en dat met een draadje aan de juiste pool van de motor verbindt. Hiervoor moet je een klein gaatje in de bodemplaat bijboren, naast het draaipunt van het motorloze draaistel. Hierdoor voer je het draadje de loc in.
-
Asjes aan het stroomafnemend draaistel zitten goed, allemaal gedubbelcheckt, tip van die stroomafname aan het wiel zelf zal ik nog eens proberen toepassen. Foto volgt straks!
edit: De laatste keer voor het hersolderen als ik h'm op de baan zette met een andere loc dan was er wel lekstroom door die loc (nam bij wijze van spreken alle stroom op en de andere ging trager tot niet meer rijden).
Hier alvast de foto
(http://i50.tinypic.com/21cawbs.jpg)
De gele draad gaat naar het stroomafnemende draaistel en de groene gaat naar dat punt beneden.
Edit: misschien toch maar een cdrom motor inbouwen, heb er reeds eentje uit een cdromspeler gehaald.
-
Hoe zit die gele draad nu aan het draaistel vast? Hoort met zo'n lip. Direct op de stroomafnemer gesoldeerd?
-
Hoe zit die gele draad nu aan het draaistel vast? Hoort met zo'n lip. Direct op de stroomafnemer gesoldeerd?
Was erop gesoldeerd, maar de solduur heeft gelost, dus het zit er gewoon rondgedraaid, nu dit werkt want vroeger heeft hij op die manier nog zijn rondjes gereden.
Nu zou ik eerder gaan denken dat het deel in de magneet van de motor kapot is.
-
Probeer eens om de motor rechtstreeks op de trafo te laten draaien.
Dus draden rechtstreeks op de koolborstelhouders.
Draait de motor niet ,kan deze defect zijn.
Tinus.
-
Probeer eens om de motor rechtstreeks op de trafo te laten draaien.
Dus draden rechtstreeks op de koolborstelhouders.
Draait de motor niet ,kan deze defect zijn.
Tinus.
Dit reeds geprobeerd en de motor is defect (want toen ik die methode toepaste op een O&K locje van Flm gingen diens wieltjes vlot draaien), via msmforum ben ik aan een andere klok voor de motor geraakt, deze wordt mij dan toegezonden en dan zien we wel weer of hij het doet, 't zou alvast voldoening opleveren denk ik. :)
-
Dit reeds geprobeerd en de motor is defect (want toen ik die methode toepaste op een O&K locje van Flm gingen diens wieltjes vlot draaien), via msmforum ben ik aan een andere klok voor de motor geraakt, deze wordt mij dan toegezonden en dan zien we wel weer of hij het doet, 't zou alvast voldoening opleveren denk ik. :)
Nieuw motorstel van een msmforumlid is vandaag gearriveerd, met de inbouw hiervan zijn de problemen ook ineens van de baan gegaan!
-
In m'n nieuwere versie van deze loc ('70's-'80's livrei) heb ik een Torque motor geplaatst en gelijktijdig een Bachmann 2f decoder ingebouwd, daar die grotere stroompieken aankan dan de ESU Loc Pilot/Bachmann 3f decoders (beiden zijn dezelfde type decoders, gemaakt door Esu, waar de Esu ook Moterolla ondersteund & de Bachmann 3f enkel DCC)...
En die doet het beter dan voorheen!
Gr,
Jan