BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bastiaan op 19 June 2007, 21:40:05
-
Hallo iedereen,
Al lange tijd zit ik er over te denken om ook weer eens te beginnen met de modelbouw. Als onderwerp viel mijn keuze al snel op station Hulshorst. Ik wil het echter niet exact nabouwen. Mijn doel is om een situatie te creƫren die op het eerste gezicht wel te herkennen is als Hulshorst, maar uiteindelijk toch flink anders is dan de werkelijkheid.
Waarom? Dat heeft een heleboel redenen. Ten eerste kan ik mijn eigen fantasie dan lekker de vrije loop laten gaan. Daarnaast wekt het nogal wat nieuwsgierigheid op bij het publiek en bovendien kan niemand zeggen wat er niet klopt ;D
Het is uiteindelijk mijn bedoeling om alles te verwerken in een afgesloten diorama, dus met vrieslijst en verlichting. Daarnaast ben ik van plan dit diorama uit te voeren als een soort module waar eventueel een fiddleyard of iets anders aan gekoppeld kan worden. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is bij modulebanen, moet de overgang niet te zien zijn. Immers, wat er allemaal voorbij komt schuiven moet een verrassing blijven ;)
Echter, dit alles is nog allemaal toekomstmuziek. De eerste stap is het bouwen van het stationsgebouw. Zoals al eerder aangegeven: het gebouw hoeft geen exacte kopie te zijn van de werkelijkheid, maar het moet wel herkenbaar zijn als station Hulshorst. Toch moet ik rekening houden met de afmetingen, zodat het gebouw niet te groot of te klein uitvalt.
Daarom mijn vraag: met welke afmetingen moet ik zo ongeveer rekening houden? Als het kan, zou ik er graag een tekening van hebben. Hoe kom ik daar aan?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Bastiaan
-
in ieder geval kan je foto's genoeg vinden op http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=hulshorst&vraag=hulshorst (http://stationsweb.brinkster.net/station.asp?station=hulshorst&vraag=hulshorst)
groet,
hans
-
Bedankt voor de link, Hans. Aan die site had ik nog niet gedacht :)
Ik heb begrepen dat het een moeilijk te beantwoorden vraag is. Ik ben dan ook zelf aan het tekenen geslagen en heb daarbij gewoon hele aantallen als afmetingen gebruikt (1 cm voor de breedte van alle ramen, lekker makkelijk). Op de tekening lijkt het gebouwtje aardig, maar er moeten nog wat dingen aangepast worden :)
-
Bastiaan, bouw je hulshorst van voor of van na de verbouwing (extra verdieping)?
voorgevel is 8 meter lang, opgebouwd uit een muurdam van 1 meter, kozijn van 1 meter, muurdam van 1,5 meter, kozijn van 1 meter, muurdam van 1,5 meter, kozijn van 1 meter en een muurdam van 1 meter.
indeling van de voorgevel en de achtergevel is gelijk qua maten. Alleen de plaats van de deuren en ramen verschild.
raamkozijnhoogte is 1,8 meter en deurkozijnhoogte is 2,2 meter. daarbij is de bovenzijde 1 lijn.
-
Leuk, zo'n Nederlands station! Ik raad je alleen wel aan om, wil je het echt goed doen, de originele bouwtekeningen op te vragen in Utrecht. Daarmee voorkom je dat je in de knoop komt met maten en hoogten. Daarmee voorkom je ook dat je voortijdig je fantasie aan moet spreken om de vier muren bijelkaar te krijgen. Station Rhenen is voor mij wat dat laatste betreft ervaring genoeg. Verder heb ik gemerkt dat het nabouwen van een bestaand station incl emplacement een hoop fantasie in probleemoplossen en verkortingbepaling vergt. Maar het is jouw feestje, succes!
groet Gert
-
@Harry: Wauw, bedankt voor die afmetingen! Daar kan ik nu al heel veel mee :D
Overigens was ik van plan de uitvoering van voor de aanpassing te bouwen. Ik het gebouw van voor 1876 niet en ik denk ook dat de meeste mensen het gebouw kennen zoals het er nu bij staat ;)
@Gert: Ik verwacht eigenlijk geen problemen met met wanden die niet passen enzo. Het is in feite zo dat ik een nieuw gebouw ontwerp dat wel is gebaseerd op het bestaande gebouw, maar geen exacte kopie is.
Tekeningen van het stationsgebouw kan ik helaas niet vinden in het Utrechts Archief.
-
In het boek Spoorwegarchitectuur in nederland staat een gevelaanzicht van De Bilt / Bilthoven van een gevel en aangezien de Bilt m.i. het spiegelbeeld is van Hulshorst en dat het verder de zelfde gebouwen zijn.... Betekend dat de schoorsteen een ietwat opschuift.
BTW de diepte van het gebouw is 6 meter