BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jaap Post op 03 July 2006, 20:57:40
-
Hallo allemaal
Ik wil binnen kort beginnen met het ballsten van mijn rails.
Hierover heb ik al het één en andere gelezen, dat hoewel houtlijm goedkoop en makkelijk is, het toch het nadeel heeft erg hard te worden, Nu werd ik een beetje gewezen in de richting van boekbinderslijm, of een type lijm van Heki (welke weet ik zo niet).
Maar wat zijn zoal jullie ervaringen en heeft dit echt zin een flexibele lijm te gaan gebruiken. ???
Nu heb ik ook nog enige wissels en een groot engels wissel. In hoever is dit te ballsten, zijn er mischien wat duidelijk foto's van ? ;)
En hoe voorkom ik problemen dat mijn wissels straks niet meer werken??
-
Ik ken alleen de methode met verdunde houtlijm in de plantenspuit. Werkt prima volgens mij!
pep
-
Houtlijm wordt inderdaad keihard.
Boekbinderslijm lijkt mij een betere keuze, om de volgende redenen:
Het is goedkoper dan houtlijm.
Het krimpt minder bij het drogen, waardoor de ruimtes tussen de korrels beter gevuld worden, of anders gezegd, je hebt er minder van nodig.
Het blijft inderdaad elastisch.
Verder kun je het op dezelfde manier gebruiken als houtlijm, dus naar smaak verdunnen met water.
Ik heb het nog niet echt gebruikt om te ballasten, maar wel wat proefjes mee gedaan. Het resultaat is in ieder geval niet slechter dan bij houtlijm, dus alleen al door het prijsverschil is boekbinderslijm een betere keuze.
Boekbinderslijm is o.a. te koop bij de winkels van Pipoos.
-
Hoi,
Zelf heb ik na de ervaringen van medemodelspoorders (3x woordwaarde) op bnlrail te hebben gevolgd, gekozen voor boekbinderslijm van pippoos voor de Z-baan te ballasten.
Geen spijt van gehad.
Eerst ballast strooien, dan vochtig maken met een spray van water met een druppel afwasmiddel, met een spuitje de verdunde lijm druppelen en geruime tijd laten drogen. KLaar!!
(pipoos heeft ook een website)
-
Kan je boekbinderslijm ook weer makkelijk verwijderen??
-
Kan je boekbinderslijm ook weer makkelijk verwijderen??
Rene,
Het verwijderen van de gelijmde ballast van rails heb ik niet getest,
wel heb ik eens een mengsel ballast / verdunde boekbinderslijm in een plastic bakje laten uitharden en geprobeerd of het makkelijk los te maken was.
Dat ging goed, het blijft een beetje flexibel.
-
Hallo allemaal
Oké het eerste deel is duidelijk , dat wordt dus boekbinderslijm.
Maar nu het tweede deel van mijn vraag , hoe de wissels behandelen?? ivm beweegbare delen??
-
Hallo allemaal
Heeft er nu niemand tips voor mij om mijn wissels te ballasten, zo dat ik na droging geen vaste gelijmde wissels over hou. en ik de boel weer moet gaan slopen. Ik ben namelijk bang dat de lijm capilair naar de wissel tongen en aandrijving loopt.
-
Hallo Jaap,
Ik heb mijn wissels afgeplakt met schilderstape op de plaatsen,waar in ieder geval geen lijm water mag komen,dus de ruimte tussen de tongen en de vaste rail over de hele lengte waar ze bewegen,maar ook de heen en weer schuivende dwarsligger,die de tongen beweegt.
Er kunnen ook beter geen korreltjes ballast in het puntstuk komen en de strijkregel,want dan hobbelt je trein eruit. 8)
Suk6,Peter
-
Tips voor wissels:
Voordat je het wissel neerlegt eerst de ondergrond bruin schilderen.
Nadat het wissel is gelegd de ruimte bij de tongen dunner ballasten dan de rest van het spoor, en heel voorzichtig werken bij het aanbrengen van de lijm.
Tussen de twee bielzen waar de schuifstang ligt helemaal niet ballasten.
Ik bouw mijn wissels zelf, en de tongen zet ik er meestal pas in na het ballasten.
-
Hoi @
Ik wandel ff het forum door na een hele goed warme vakantie 8) en kom dit draadje tegen...
Wat wij (Railclub Utrecht N-spoor modulebaan) altijd gebruiken is muurvoorstrijk. Muurvoorstrijk is een latex oplossing, is bij veel doe het zelf zaken te vinden. In eerste instantie lijkt het op verdunde houtlijm (ook wittig), het droogt kleurloos op, maar heeft toch wat verschillen met verdunde houtlijm.
Voordelen :
1] blijvend enigszins flexibel
2] direct gebruiksklaar
3] zeer dun (loopt makkelijk tussen de steentjes door)
4] schuimt niet
5] na droging zeer eenvoudig in enkele seconden op te lossen (spiritus)
6] gereedschap met water te reinigen
7] tast geen plastics aan
8] vrijwel onzichtbaar
9] goedkoper dan houtlijm!!!
Nadelen :
??? Eigenlijk geen (voor zover ik nu weet). Rond de wisseltongen wel uitkijken, de voorstrijk werkt zich erg gemakkelijk overal door heen, maar door een druppeltje spiritus en even wachten is de tong weer los. Je kan ook een druppeltje water op de tong laten vallen vóór je de voorstrijk op de ballast druppelt.
Groetjes,
Rik
-
Hallo Rik
Die methode met voorstrijk ga ik eens proberen.
Maar doe je er nog wat afwas middel bij de voorstrijk ??,
en bevochtig je ook eerst de hele handel met water??
-
Hoi Jaap,
Zoals je weet gebruik ik die methode ook om mijn rails op de ondergrond vast te lijmen, en dat werk echt perfect. Je ziet er helemaal niets van. :)
Groetjes
Christiaan
-
Wat wij (Railclub Utrecht N-spoor modulebaan) altijd gebruiken is muurvoorstrijk.
..........
Voordelen :
.
9] goedkoper dan houtlijm!!!
Beetje late reactie: is het ook goedkoper als je er rekening mee houdt dat je houtlijm behoorlijk kunt verdunnen?
-
Hoi Christiaan
Maar jij hebt er nog geen ballast mee gelijmd.
En vandaar mijn vraagje over afwasmiddel en over het voor bevochtigen van de ballast.
-
Boekbinderslijm..... het wordt niet hard, blijft flexibel, maar dempt het het geluid ook? Of maakt dat niet uit in relatie tot houtlijm?
-
Die methode met voorstrijk ga ik eens proberen.
Maar doe je er nog wat afwas middel bij de voorstrijk ??,
en bevochtig je ook eerst de hele handel met water??
Hoi Jaap. Nee, je hoeft er geen afwasmiddel meer bij te doen, daardoor schuimt het ook niet. Ook voorbevochtigen is bijna nooit nodig, tenzij de ballast echt te licht is en zou kunnen gaan drijven (denk daarbij aan kurk wat we soms bij bosgrond gebruiken).
is het ook goedkoper als je er rekening mee houdt dat je houtlijm behoorlijk kunt verdunnen?
Als je blijft verdunnen zal houtlijm uiteindelijk echt wel goedkoper zijn ::)
Als je de normale verdunning gebruikt van 1 op 1 (houtlijm/water) en je vergelijkt de uiteindelijke hoeveelheid met dezelfde hoeveelheid voorstrijk is voorstrijk toch echt goedkoper. (anders zou je appels met peren vergelijken!)
PS, Nee, ik heb geen aandelen in een voorstrijkfabriek, maar er zijn nog een paar puntjes :
- mocht je het willen kun je de voorstrijk net als houtlijm voorzien van een kleurstof (waterbasis).
- We gebruiken het ook voor het bouwen van bomen, etc, mischien dat ik daar binnenkort een ander draadje over open (Sorry, tijd is een groot probleem).
Groetjes,
Rik