BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: opabus op 29 January 2013, 10:35:20
-
Beste bezitters van de oude versie Fleischmann 1200 met de schuivende koppeling,
sinds ik heb besloten om al mijn Fleischmann haakkoppelingen 6520 en 6521 (in metaal en kunststof) te vervangen en te vervangen door de profi kortkoppeling 6516 / 6517 / 6570 vorm, ben ik al verschillende problemen tegen gekomen.
Eerste probleem: de lengtes zijn korter in sommige gevallen waardoor de buffers in elkaar grijpen.
Tweede probleem: bij de grote kraan combinatie
Voor de 1390 / 4371 heb ik bestaande koppelingen en adapters gebruikt om een nieuwe profi kortkoppeling te maken zonder ook maar iets te wijzigen aan de loc.
Hij is wellicht iets aan de lange kant. Ik ben nu bezig een iets kortere versie uit dezelfde onderdelen te maken. Nadeel hiervan is dat de 6515 vast gelijmd wordt.
Onderstaand een aantal foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01_3_kk_koppelingen_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_3_kk_koppelingen_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03_van_haak_naar_kk_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_van_haak_naar_kk_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/05_van_haak_naar_kk_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/06_ombouw__6523_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/07_ombouw_symoba_K_110.jpg)
Er komt een vervolgbericht met de rest van de foto's. Ben bang dat anders alles opnieuw moet.
Ton
-
Zoals beloofd een vervolg van de foto's.
Ik ben nog bezig een kortere versie te maken. Zodra die klaar en beproefd is, zal ik foto's ervan toevoegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_samenstel_omgebouwde_6523_en_K_110.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/09_samenstel_omgebouwde_6523_K_110_met_6515_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10_samenstel_omgebouwde_6523_K_110_met_6515_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_samenstel_omgebouwde_6523_K_110_met_6515_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_samenstel_omgebouwde_6523_K_110_met_6515_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_ingebouwd_in_1390___4371_onderaanzicht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_ingebouwd_in_1390___4371_bovenaanzicht.jpg)
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Ton
-
Prima hoor. (y)
Maken, die kortere versie, oogt weer beter. Geeft toch niet als de koppeling moet worden gelijmd.
-
Je moet even kijken
FL heeft 2 types koppeling voor locs
De ene is voor locs(en wagons) met een kort koppel mechaniek
De andere is voor enkel ombouw naar profi koppeling
verschil is de lengte vd koppelng
Ik heb beide liggen en had laatst weer eens de verkeerde te pakken
Dan haken de buffers
Je kan de buffers iets korter maken
of een KK mechaniek van FL of roco monteren
-
Met welke lijm verlijm je de koppelingen?
Erich
-
Reactie op bovenstaande opmerkingen:
- Ik heb geen schuifkoppelingen gevonden die de aanwezige haakkoppeling zonder verdere problemen kunnen vervangen. Met mijn oplossing volstaat het uitwisselen van de koppeling.
- De lijm die ik gebruik is EVO BOND super glue gel. Ik heb achter loc 10 lange, verzwaarde personenwagons van de DB gehangen.
Maar ook bij mij laat wel eens een verlijming los. Geen nood, opnieuw lijmen!!
En dan nu de kortere versie van deze verlengde schuifkoppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_samenstel_omgebouwde_6523_K_110_met_6515_4_kortere_versie_.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_verkorte_versie_ingebouwd_in_1390___4371_onderaanzicht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_verkorte_versie_ingebouwd_in_1390___4371_bovenaanzicht.jpg)
Dit oogt dus beter. En ook hier hebben die 10 personenwagons achter gehangen.
Groet,
Opabus / Ton
-
Vergeet nog te vermelden dat deze versie 2,65 mm korter is.
Gr,
Opabus / Ton
-
http://www.anw-modeltreinen.nl/
even naar fleischmann
onderdelen
koppelingen
kijk ook even naar de losse schachten met schuifsysteem
-
Leuk draadje, heb ook zo'n 1200 staan om te verbouwen. Maar mijne is nog niet aan de beurt.
Als je iets écht vast wilt zetten, gebruik dan 2 componenten staal lijm van Bison. 1 op 1 gebruiken èn heel goed mengen. Wel even een nacht laten uitharden, maar komt nooit meer los. Dubbele spuit (zoiets als artsen gebruiken maar dan 2 naast elkaar), verkrijgbaar bij de betere ijzerwarenhandel, kost ongeveer een tientje maar je doet er dan ook járen mee.
-
Jerrytrain,
die koppelingen ken ik wel. Daar staat volgens mij niets tussen wat ook niet in de Fleischmann catalogus staat. Met die schuifkoppeling 6572 kun je dus niets beginnen. Die is voor de loc 1215 mm's te kort samen met de 6570.
Of zie ik iets over het hoofd?
Groet,
Ton
-
kijk eens naar 6575 icm 6570
ik bouw alles om en heb eigenlijk nooit problemen
-
Ook die 1200 Jerry? De koppeling met beweegbare bufferbalk van de oude Fleischmann 1200'en is echt een geval apart. Zijn wel meer draadjes over geweest.
-
ik heb geen idee met nedrelands spul
maar liliputt had dat ook met beweeg buffers
dar zet ik een kk colissen onder van fl of roco
fl is iets fijner
roco heeft 2 types
-
Natuurlijk, maar een echt kortkoppelmechaniek plaatsen is weer een stap verder. Ook leuk, maar het is niet zomaar de koppeling wisselen.
-
Ik begrijp dat er in de bochten problemen ontstaan
En misschien is de oplossing als er vast gereden word ,om de wagons aan te passen
blijft een mooi knutsel ding
-
Jerrytrein,
de 6575 is alleen voor Roco materieel. Bij Fleischmann niet toepasbaar.
Maar toch bedankt voor het meedenken.
M.b.t. de bochtproblemen: ik heb mijn gehele baan gelegd / uitgetest met deze loc en de kraanset 1495 / 5597. De 3 assige onderstellen vereisen dat de rails nauwkeurig gelegd wordt. Met de kraan ontdek je problemen in bochten met banen naast elkaar en steunen van het hoogspoor.
De haakkoppelingen van de kraanset heb ik ook vervangen. En toen moest ik de steun op het wagonnetje voor de kraan verplaatsen!!
Groet,
Opabus / Ton