BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ronald Tolner op 19 June 2007, 12:14:51
-
Ik ga nu eerst beginnen met het ontwerpen van een baanplan voor ik de onderbouw ga maken .
hier een voorproefje van hoe ik mijn schaduwstation wil hebben de trein verdwijnt achter in een bos of tunneltje en begint zo de afdaling te maken naar het schaduwstation hier wordt het vervolgens opgewacht door een wisselstraat door zou naar zijn plek te kunnen rijden . Het zijn ong 50 railstukken want meer kan je niet met drail demo versie maar ik zei al dat ik hem binnenkort ga aanschaffen voor mij schoolrapport .
http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/schaduwstationbaanplan.png (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/schaduwstationbaanplan.png)
Vinden jullie het een beetje goed voor mijn 1e baanplan met drail zelfgemaakt ?
kritiek er verbetering is welkom aangezien ik nog niet echt een zich heb of dit haalbaar is met de treinen
-
Wat word precies het deel dat boven ligt, en wat het schaduwstation word?
Verder hoeveel cm zou je daar willen dalen? want in zo'n krappe bocht zou ik persoonlijk niet meer dan 2 procent aanraden.
m.v.g.
Mark
-
het wordt ook 2 procent mark ik heb 3 meter om te zaken en ong 10 cm naar beneden zal wel goed zijn toch . Hoe is die berekening ook weer hoe je kunt zien hoeveel meter je nodig bent ik kan er er ook 5 meter van maken om te dalen wat je net zag is het schaduw station er boven komt een gewoon station aan de andere kant van de baan komt het lokdepot met draaischijf vandaar dat ik gekozen heb daar geen schaduwstation te maken
-
Is het geen idee om de daling/stijging in het rechte stuk te doen dan kan het ongeveer 2,6 meter dalen . anders doen we dat 2,5 procent en de bochten 1,5 procent om geen risico te lopen want veiligheid voor alles ook voor de machinisten . hier een tekening van de het linker L gedeelte hier komt het schaduwstation heb een andere wending aan het schaduwstation gegeven nu heb ik 8 opstelsporen en en 4 doorijsporen waarvan er 2 eventueel als stalling kunnen dienen als er geen treinen rijden dus in totaal lopen er 10 sporen als ik het goed heb
kijkt u zelf
http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/schaduwstationbaanplan1.png (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/schaduwstationbaanplan1.png)
-
Ziet er goed uit.
-
Ik denk dat ik het in het linker L gedeelte een railspiraal naar beneden maak en dan daar een groot schaduwstation dat dan met 2 sporen naar de andere kant van de baan laat rijden en daar een railspiraal omhoog
vraagje ?
als je een plankje hebt die geen kant op kan als je hem tussen beide verbindingen legt en er is mischien 1á2 mm tussen de rails ontspoort je trein hierdoor dan ?
-
Vandaag drail sleutel mogen ontvangen .
gelijk aan het ontwerpen geslagen
(http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan.png)
http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan.png (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan.png)
Toelichting baanplan
Lokdepot
als je binnenkomt op spoor 1 en de linkse wissel neemt ga je naar de waterkranen , rij je rechtdoor staat aan je rechterkant een waterkraan en aan . neem je de rechtse wissel dan kom je bij een kolenbunker met kraantje . Kom je aan bij spoor 2 kun je gelijk rechtdoor rijden en bevind aan de rechterkant een plein met bunker met kolen en ga je rechtsaf ga je naar de tankplaat voor de dieseltreinen eenmaal aangekomen bij de draaischijf kun je in 1 van de 13 loodsen gaan parkeren .
Rangeerterrein
Breedt rangeerterrein van 1,5 m tot 2 m ( in het echt zo'n 165m ong ) hier kunnen leuke treinen rangeren en er is voldoende rangeer mogelijkheid onderin zie je een spoortje aftakken hier komt een veeperron voor veewagens die getrokken wordt door een sikje of bakkie , met 3 of 4 vee wagons aangezien de boer daar ook gaat wonen . daarna komen alle sporen weer samen tot 1 spoor dat naar de haven toegeleid wordt mischien dat dit nog een 2 spoors wordt
Station
boven het rangeerterrein is een kopstation aangezien ik met een IRM en een Plan v of u ga rijden als reizigertrein aan de andere kant komt nog een kopstationnetje .
Schaduwstation
Het schaduwstation moet nog worden ontworpen maar de ingang/uitgang van het schaduwstation aan de linkerkant van de baan is al klaar als je de uitgang/ingang uitkomt dan ga je de wissel links nemen en dat spoor loopt zo als je kunt zien recht door dit spoor wordt voorzien van bovenleiding omdat de reizigerstreinen hier ook langskomen aan het eind van het rangeerterrein wordt het nog aangepast zodat dit spoor ook nog steeds rechtdoorloopt verder wordt het station ook van bovenleiding voorzien.
Meningen/tips of opmerkingen ten goede van het baanplan zijn welkom
-
Beste bnlsers ,
ik heb een baanplan in elkaar gezet met tot standkoming van het volgende baanplan .
Klik hier voor het baanplan (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/baanplan.png)
de gele sporen worden van bovenleiding voorzien
Gelieve al uw meningen reacties tips voor verbetering van het baanplan
tevens als u niet snapt waar iets voor dient hier ook vragen ik zal zsm antwoordt geven
-
Dat ziet er bijzonder goed uit Robert.
-
Je plan zier er inderdaad netjes verzorgd en duidelijk uit!
Maar inhoudelijk zou ik toch wel wat kleine dingen willen aandragen. - Je hebt wel erg veel thema's die allen eigenlijk wat weinig ruimte krijgen
- Voorbeeld is dat je stations wel erg dicht op elkaar liggen
- O.a. je haven sporen zijn met zo'n 30 cm wel erg kort. Ook kan je daar maar moeilijk rangeren omdat je meteen op je hoofdbaan terrecht komt.
- Je vee perron zou ik aansluiten op je rangeer terrein en niet direct op de hoofdbaan, dat maakt daar het rangeren makkelijker.
- Je locloods staat met z'n rug naar je toe. Het is wel weer wat anders als normaal maar weet je wel zeker dat je het zo wilt hebben?
Al met al zou ik zeggen iets minder thema's iets meer ruimte voor de uitwerking. Maar dat is persoonlijk.
m.v.g.
Mark
-
Hallo Robert,
Héél mooi plan !
Ik neem aan, dat je loop-ruimte binnen de "U" ligt.
Persoonlijk zou ik dan de loc-loods 90 of zelfs 180 graden draaien, zodat je niet tegen de achterkant aankijkt, maar mooi kunt volgen hoe een loc in- en uitrijdt.
Voor de rest ziet 't er keurig uit !
Groetjes,
Jo
-
bedankt voor je oplettenheid mark .
veeperron is niet actief maar vervallen dus daar komt geen trein .
station is bedoeling dat ze dicht op elkaar liggen omdat het maar 1 of 2 treinen bedraagt die daar zullen gaan rijden en ik meer aan het goederenvervoer wil doen . Bij de haven worden puur door kleine treintjes 2 of 3 wagonnetjes afgeleverd en een groterere trein haalt die later dan op vandaar dat die wat kleiner zijn.
Locloods blijft wel zo ik ben wat langer en kan zo dus mooi in het midden kijken en zie wel een stuk of 6 hoe ze er uit kunnen komen.
Hoop dat je het nu een beetje beter snapt
overiges worder meer sporen van bovenleiding voorzien zometeen omdat vanaf het reizigerspoor naar het schaduwstation toe moeten .
-
Waarom spiegel je de locloods niet. Dan kun je toch tegen alle sporen aankijken en hoef je niet veel te veranderen.
-
veeperron is niet actief maar vervallen dus daar komt geen trein .
Ook vroeger hadden ze liever geen uitmoningen op het hoofdnet als er zo dichbij een rangeer terrein zit. ;)
station is bedoeling dat ze dicht op elkaar liggen omdat het maar 1 of 2 treinen bedraagt die daar zullen gaan rijden en ik meer aan het goederenvervoer wil doen.
Maar als Preiser zou ik dat stukkie gaan lopen, zeker als er maar zo weinig treinen rijden ;) ;D
Kan je dan niet beter 1 station schrappen en de treinen van het schaduw station (dat natuurlijk de rest van Nederland vertegenwoordigt) naar je station laten rijden en terug? Dan heb je ook nog mer ruimte over voor je goederen e.d.
Bij de haven worden puur door kleine treintjes 2 of 3 wagonnetjes afgeleverd en een groterere trein haalt die later dan op vandaar dat die wat kleiner zijn.
Kan ik in komen, maar die kleine delen waar je over spreekt moeten al stekend door je steengroeve naar het rangeer terrein gebracht worden via de hoofdlijn. (Met een rangeerloc?) Want pas op je rangeer terrein heb je plek om van die kleine delen een grote trein te maken.
Het zou een uitkomst zijn als je een plek hebt waar je die grote trein kan samen stellen vlakbij die haven. Of als de haven vlakbij het rangeer terrein ligt.
Locloods blijft wel zo ik ben wat langer en kan zo dus mooi in het midden kijken en zie wel een stuk of 6 hoe ze er uit kunnen komen.
En als je nou een mooie foto wilt maken? dan moet je over die locloods heen gaan hangen.
m.v.g.
Mark
-
al je punten heb je gelijk gekregen het is mijn 1e baanplan dus ik kan ook niet verwachten dat ik het meteen perfect doe .
Ik ga ff weer wat experimenteren en het wat minder druk maken
-
Hey Robert,
Dat je het niet in 1 keer perfect doet is natuuurlijk heel gewoon. Niemand maakt in 1 keer een perfect baanplan. (gaat bij mij ook al 2 jaar overheen voordat ik iets had dat echt helemaal oke was.)
Maar belangrijker nog... Wat is perfect? Wat ik perfect vind kan jij wel saai vinden. ;) Dus ik geef wel tips en opbouwende kritiek (Dat moet het tenminste voorstellen ;)) Maar als je het er niet mee eens bent kan je ook gewoon die tips in de wind slaan. Het is immers jouw plan en jouw baan strakjes. Wat mij betreft is het maar dat ik je aan het denken zet van hoe kan het nogmeer. En of je het toepast is uiteraard aan jou.
In ieder geval even goede vrienden, wat je ook doet! ;)
Groetjes,
Mark
-
Je kritiek had je wel gelijk in ik wou gewoon even iets TE veel
Ben bezig gegaan met het volgende plan en dit is eruit gekomen ik heb nu een keermogelijkheid om de locloods heen een mooi lokdepot met mogelijkheid voor tankplaat kolenspoortje en waterspoortje. een kopstation er tussen in en ga nu aan de gang met het rangeerterrein tevens ga ik een ander soort haven maken met kanaal er aan vast omdat ik graag een paar brugger wou bouwen .
Klik hier voor het baanplan (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1.png)
Meningen/kritiek/tips
Mvg
Robert
ps. waarschijnlijk komt er geen schaduwstation maar een uitschuifbare vitrine onder de baan
-
Weer verder gekomen ditmaal met een rangeerterrein met 3 opstelsporen
Klik hier voor het baanplan (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v2.png)
zit niet in over in dat de breedte van de baan zo dik is het worden uitneembare secties.
Mvg
Robert
-
Ik zou de locloods nog meer draaien :P dat je inkijk hebt op alle sporen daar heb je later veel plezier van.
-
Hier het uiteindelijke resultaat van baanplan V 2
http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v5.png (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v5.png)
En daarna de vraag over de bovenleiding
hier het gedeelte wat van bovenleiding moet worden voorzien
Ik wil graag gebruik maken van de viessmann bovenleiding heeft iemand van jullie een catalogus en kan uitrekenen hoeveel ik moet bestellen aan bovenleiding dit kan in overleg met mij voor uitgebreide maten of een close up van het gedeelte.
http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v4.png (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v4.png)
Ik wil graag gebruik maken van de viessmann bovenleiding heeft iemand van jullie een catalogus en kan uitrekenen hoeveel ik moet bestellen aan bovenleiding dit kan in overleg met mij voor uitgebreide maten of een close up van het gedeelte.
http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v5.png (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v4.png)
En graag meningen en tips over het baanplan
de wissel die bij de opstelsporen is verkeerd dat wordt gewoon een stukje rechte rail
Mvg
@ Marcel dat hoeft niet ik kan er makkelijk in kijken als ik aan het locloodsgedeelte ga staan van de baan
-
God...
Prachtig baanplan, echt mijn complimenten wat een prachtig baanplan.
Willem
-
Twee opmerkingen:
- De sporen in het station zijn aan de korte kant. "Minder is meer" geldt ook hier.
- Ben je je er van bewust dat je een keerlus hebt?
- Peter
-
Hij rijdt Marklin, dus geen probleem.
Willem
-
Ziet er goed uit. Wel heel veel spoor.
-
Heej Robert
Als ik eerlijk ben vind ik een van de eerste ontwerpen beter dan wat je nu tekent. Het is nu eigenlijk 1 grote wisselstraat met 2 "keerlussen" . Misschien moet je effe wat gummen hier en daar
Groeten Jeroen
-
sorry jongens weekje op vakantie geweest ;)
Peter ,
De stationsporen kort ? , ik dacht dat ze met 1,30 aan de lange kant waren .
Ik ben het wel beetje met je eens jeroen , ik ga bij de volgende versie proberen er een vis overslag in te maken maar dan wel voor vrachtwagens en niet voor de treinen en voor de treinen alleen het zand en grind gedeelte , dit gaat weer naar een bouwbedrijf die de boel daar in vrachtwagens laat storten of ik ga wat anders bedenken maar dat zie ik nog wel
-
Heej Robert
Kijk ook eens op www.sporenplan.nl (http://www.sporenplan.nl). Een kijk eens hoe een station is opgebouwt.. Een niet gelijk naar de bekende grote stations kijken want dat is toch niet haalbaar.
1.30m in niet bepaald lang lok met 4 ic rijtuigen en je bent klaar. Of 2 plan V.
Als ik jou was zou ik ook niet kiezen voor een rondje rijden. Het hondebot principe blijft in mijn ogen het leukst. En dan bijde uiteinde in een soort schaduw station of wacht spoor.
Succes
-
Inderdaad. Een middelgroot station als Weert kan vrij gemakkelijk twee Plan V (105 meter) en twee VIRM6 (320 meter) op hetzelfde perron kwijt. Laten we zeggen dat de perrons 500 meter lang zijn, dan heb je het in H0 over 5,7 meter - meer dan vier keer zo lang als het jouwe.
Je hebt een polygonale locloods met negen sporen; Weert had er drie of vier.
Wat ik probeer te zeggen is dat de lengte van de perronsporen niet overeenkomt met de grootte van het station. Vandaar dat je zou kunnen overwegen om wat dingen weg te laten en niet zoveel mogelijk rails op de ruimte die je hebt willen stoppen.
Uiteraard is het je eigen baan en als je blij bent met wat je gemaakt hebt, dat is het allerbelangrijkste. Want ik zal immers niet met jouw baan gaan rijden. Maar misschien kun je een aantal gezichtspunten in je eindoordeel meenemen.
- Peter
-
Ik ga weer aan de slag , bedankt voor het commentaar :D
-
Beste beneluxers ,
Nu de vakantietijd ten einde loopt en ik paar tegenslagen heb gehad op privé gebied waardoor ik gedwongen het modelspoor links moest laten liggen . Nu alles weer een beetje op de rit is toch maar stiekem weer wat tekeningetjes gemaakt met inspiratie uit verschillende bladen ( MSM , Miba , Railhobby en de railmagazine )
Onder het motto eerst het plaatje , dan nog vragen , lees de uitleg :
(http://www.maj.com/gallery/robertvdb/inspiratiemodelspoor/plannetjes.png)
Hier de urrel (http://www.maj.com/gallery/robertvdb/inspiratiemodelspoor/plannetjes.png)
Uitleg :
De linker L-poot is meer gebasseerd op een rustig dorpje en meer gekozen voor een soort poldenbaanscenery gedeelte maar modelspoorbaan zonder spoor doe ik niet aan mee dus vandaar is er een dorpsstationetje aanwezig met 2 perronsporen waar een plan v/irm/hondekop kan plaatsnemen . Er komen wat huisjes met tuintjes , 1 boederij met paardestal en werktuig stal . wat landerijen voor de boer 1 voor de paarden/en/of koeien en 1 voor de landbouw ( hooien )
verder zie je onderin de bruine tentakels dat zijn de voetpaden tussen de volkstuintjes . Hier is namelijk gekozen om 1 clubhuisje neer te zetten met een Parkeerplaats en daarnaast een pad tussen de verschillende tuintjes centraal gelegen is er een waterput met gereedschap hokje. Ook is in het dorp een cafeetje te vinden en een speelplaats. Nadat je het station verlaat kom je een autoweg tegen ik heb besloten de autoweg ONDER de spoorbaan door te laten gaan naar aanleiding van een prachtige schets in de miba en ik ben van plan net zo1 daar in te gaan bouwen.
Als je het dorp dan uitrijdt zie je daar groene dikke blokken met daartussen grijze streepjes dit zijn dijken met deuren zoals je ze het vroeger wel zag dat bij wateroverlast het niet de dorpen in dreef ( stond ook in de miba ) het huisje wat je dan ziet is het kantoor van een oudijzer boer waar oude dingen worden gesloopt opgeborgen . tegenover zie je een perronetje vanaf daar wordt het oudijzer naar een andere plek gebracht waar het weer uitgeladen wordt .
Rij je verder zie je 3 bruggen en 1 kanaal . Dit wordt een hoofdkanaal met 2 vrachtschepen en een paar plezierschepen. Zo kan ik toch het water in de modelbaan houden en het past goed bij die dijken want als de rivier overstroomde bla bla bla zo hebben de dijken ook een echte betekenis. het worden 2 spoorbruggen en 1 weg/fietsersbrug . deze brugger ben ik van plan zelf te gaan bouwen en naar een mooi nederlands voorbeeld ook. ( had M-track niet die mooie grote witte bruggen met in het midden een boog ? ze hebben eens in de railhobby gestaan met die foto )
ben je het kanaal over ga je als automobilist weer onder een tunneltje door met spoor er boven op dan kom je op een kruising . rechtdoor gaat naar een landweggetje dat uitkomt bij de voorkant van een boerderij erf wat ik wil nabootsen . ga je richting dat perronetje daar komt een zandstort installatie van volmerr te staan en een grijpkraan om ook oudijzer er uit te halen. en ga je de andere kant op rij je richting het locdepot. Ben je machinist dan rij je rechtdoor richting het locdepot OF richting de hoofdbaan waar de ook wel de reizigers treinen rijden via die optie kun je ook weer bij het oudijzertrein komen. Deze gaat onder een flyover door waar de reizigerstreinen overheen komen. het ziet er allemaal wat hoekig enzo uit maar ik ben geen tekentovenaar (ik zoek eigenlijk nog iemand die het zo mooi uit kan tekenen in potloodweergave zegmaar die je ook wel eens in de railhobby ziet wie wil mag zich aanbieden :-[ )
aangekomen bij het lokdepot wordt je bekoold , daarna waterkranen en nog wat andere frutsel bij een depot het wordt een 7 sporig locdepot met wat opstelspoortjes er naast.
Station B ook een kopstation en ik vind zelf dat ik een zo lang mogelijk weg tussen beide stations er uit heb weten te sleuren . er is ook een Parkeergelegenheid naast het station .
Ik vind dat ik hier niet teveel rails in gepropt heb en het een mooi rustige baan is met mischien wel niet superveel speel mogelijkheden maar wel genoeg mooie kodakplekjes om mooie foto's te schieten en prachtige sfeertjes oplevert .
Verdere vragen wil ik graag beanwoorden
Ook hoor ik graag wat jullie tips zijn om er bij te doen of weg te laten
of andere tips waar ik weer niet aangedacht heb en die jullie wel opvallen ;)
Ik hoop dat ik het wat beter heb gedaan als de vorige keer
Mvg
Roberto
(ps) wat mischien niet in de tekening is te zien is dat er na de flyover en rechtstuk gaat richting het spoor naar de oudijzerboer want anders kun je niet vanaf zandstort/ijzergrijper direct richting het oudijzerperron
-
mooie baan :)
gezien de locloods met draaischijf ga je stoom rijden?
dan is het waarschijnlijk wel handig om bij de kopstations een omloopspoor te hebben, voor als je eens een trein niet met 2 locs laat rijden ;)
-
Heej Robert
Ik vind zo'n handgemaakte schets wel cool, zie je niet veel meer.
Ik heb nog wel een vraag of 2 mischien
1.De onderste brug waar die 2 sporen samen komen en dan gelijk stopt naar 1 loklengte wat voor doel heeft dat?
2. Verhouding lokdepot/2 sporig kopstationetje is een beetje zoek als ik dat mag zeggen? Ga je in die lokloods mooie Philotraintjes zetten?
Groeten Jeroen
-
nee wordt het niet alleen stoom
bij de stations wordt alleen met treinstellen gereden zoals de IRM en hondekop vandaar dat er is gekozen voor kopstations .
De functie daarvan jeroen begrijp ik dat je dat niet duidelijk vind het perron wordt aan de onderkant wat langer zodat er als het waren 2 sporen kunnen worden geladen ;)
er wordt met stoom en diesel voor het goederen verkeer gereden
-
De functie daarvan jeroen begrijp ik dat je dat niet duidelijk vind het perron wordt aan de onderkant wat langer zodat er als het waren 2 sporen kunnen worden geladen ;)
Aha