BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Peter Spruit op 27 January 2013, 21:32:22
-
Hoe ik het voor mekaar heb gekregen weet ik nog niet maar 2 nieuwe 21 pins decoders zijn in rook opgegaan.
Deze gingen in een Trix 22636 SBB Crossrail lok ( heb er hier 2 van ).
Eerste reed fijn maar verlichting bleef onafhankelijk van de rijrichting gewoon branden... na korte tijd...rook, stank en 1 overleden en doorgebrande decoder.
Analoog rijdt de lok perfect met juist wisselende verlichting.
2 de ESU 21 pins decoder artikel 54615 gaat in de 2 de lok. Lichten branden beide zijden..lok rijdt zelfs geen mm en zelfde verhaal ..rook stank en gedaan met de pret.
Dik balen. 2 decoders naar de eeuwige jachtvelden en was maar gewoon simpel inprikken....
De vraag is ...Iemand enig idee wat er ergens verkeerd gegaan kan zijn. Want dit is echt balen natuurlijk.
Groetjes
Peter
-
Hoi
Ja ondersteboven.............
teunis
-
Onderste boven gaat niet, ga ervan uit dat er maar 21 gaten in de decoder zit net zoals lenz decoders.. Dus daar kan het niet aan liggen.
-
Onderste boven gaat niet, ga ervan uit dat er maar 21 gaten in de decoder zit net zoals lenz decoders.. Dus daar kan het niet aan liggen.
Waarom niet??
teunis
-
bij lenz
x x x x x x x x x x z
x x x x x x x x x x x
elke x is 1 pin waar de z staat zit geen pin en de decoder heeft 21 gaten
o o o o o o o o o o
o o o o o o o o o o o
elke o is een gat. Ik kan de decoder niet zo draaien dat ik hem er verkeerd opdruk.
Ben net zelf vrijdag en zaterdag druk geweest met 21-polige decoders maar dan van lenz.
en ik ga ervan uit dat esu hetzelfde heeft.
-
Omgekeerd / ondersteboven kan wel degelijk. Kijk maar eens op pag. 11 van de handleiding, rechtsonderaan. Daar zie je dat de decoder met het baardje naar boven of naar beneden erin gezet kan worden. Ik verwijs hier naar de plaats in de handleiding van de ESU V3.0, 21 pins, artnr. 52614.
Of de decoder bij verkeerd plaatsen dan ook meteen affikt, kan ik niet beoordelen.
Soms fikken goed geplaatste decoders af. Ik heb dat niet zo lang geleden meegemaakt met een Esu 21-pins V4.0. Je kunt een slechte treffen, blijkbaar. Maar dat een tweede ook affikt, is niet normaal. Toen er bij mij een andere inging, functioneerde alles naar behoren.
Groet,
Ruud
-
Besten
Zoals gemeld, het is wel degelijk mogelijk de decoder er verkeerd om in te zetten.
teunis
-
Hoi
Als er 2 decoders echt afbranden, dan heb je wel degelijk iets helemaal fout gedaan.
Dan vraag je natuurlijk, wat ???
Heb je de juiste kleurcode van de draden aangehouden?
Ik heb er 100en ingebouwd, nog nooit een fikkie gehad.
teunis
-
Ik ben nu wel geen expert in decoders maar verkeerd omzetten gaat echt niet in deze loks. En
ja...ze zaten er juist in op de goede manier. Dat heb ik wel degelijk goed gecontroleerd
De 2 de is trouwens in een andere -weliswaar gelijk type lok gezet en gaf onmiddelijk zelfs een foutmelding op de IB.
Blijkt ondertussen dat deze Trix loks effectief een probleem hebben met de Esu decoders. Of dit de enigste oorzaak is weet ik nog niet,wel ondertussen dat ze er slecht op reageren en ook weet ik zeker dat ik nergens een sluiting heb veroorzaakt. Decoder ligt trouwens volledig in een kunstof houder.
Er wordt verder gezocht naar de juiste toedracht ;)
Hoi
Als er 2 decoders echt afbranden, dan heb je wel degelijk iets helemaal fout gedaan.
Dan vraag je natuurlijk, wat ???
Heb je de juiste kleurcode van de draden aangehouden?
Ik heb er 100en ingebouwd, nog nooit een fikkie gehad.
teunis
-
Na wat na spitten op vooral de Duitse forums blijkt de combinatie Lopi4 met Trix Crossrail loks 22636 en 22632 ( en denkelijke met andere gelijklopende Trix modellen ) een rokende combinatie te zijn.
MA/TRIX zijn hier zelf een eigenzinnige weg ingeslagen door bepaalde zaken in hun pinconnector te wijzingen waardoor dat in alle gevallen de lokverlichting en lichtwisseling niet werk en in diverse gemelde gevallen op bepaalde uitgangen een overbelasting optreedt met doorbranden van de decoder tot gevolg.
Dit probleem blijkt zich redelijk frequent te stellen en men adviseert dan ook om in dit type van trix loks geen Lopi te plaatsen .
Als geschikte decoder beveelt men een Doehler & Haas DHP250 of specifieke Ma/Trix decoder. Ook de Zimo's zouden blijkbaar zonder problemen functioneren.
Lopi 4 kan enkel mits men zelf enige aanpassingen maakt in de electronica om aldoende de verlichting correct gestuurd te krijgen en in de hoop dat ie ondertussen niet uit fikt.
Vraag me niet teveel technische details.... dat gaat me net iets te ver maar wil dit toch wel even delen dat er inderdaad in deze combinatie rare dingen kunnen gebeuren.
Mij heeft het 2 goede decoders gekost... >:( Dus men weze gewaarschuwd ;)
Peter
-
Dit is echt bizar van Trix: een loc bouwen waarin een veelgebruikte decoder affikt. Zou niet moeten kunnen en is bovendien voor de consument een kostbare geschiedenis.
Groet,
Ruud
-
Hoi
Dat is helemaal niet bizar. Je hebt voor deze lok 4 versterkte functieuitgangen nodig.
Een ESU heeft die niet en fikt dus af.
Bart
-
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat iedere DCC-decoder (met de juiste pins natuurlijk) in iedere loc past (al pakt de ene combinatie wat beter uit dan de andere). Niet dus.
Groet,
Ruud
-
Dat is helemaal niet bizar. Je hebt voor deze lok 4 versterkte functieuitgangen nodig.
Een ESU heeft die niet en fikt dus af.
Bart
Verklaar je nader, waarom en waarvoor heb je 4 versterkte functieuitgangen nodig?
De lopi heeft er 2 elk met een vermogen stroom van een 100 mA
teunis
-
De lopi heeft ook vier versterkte uitgangen (twee keer f0, aux1 en aux2) en twee onversterkte (aux3 en aux4). Ze zullen dus wel direct iets aan aux3 en aux4 hebben gehangen en die zijn bij de LoPi onversterkt, overeenkomstig NEM 660.
De lok heeft volledig onafhankelijke aansturing van front- en sluitseinen zie ik, maar daarvoor zijn vier uitgangen genoeg en schrijft de standaard zelfs voor dat de frontseinen via de f0 uitgangen en de sluitseinen aan aux1 en aux2 worden gehangen. Cabineverlichting of zo? Iets met Zwitserse verlichting? In ieder geval had Trix voor versterking op de print moeten zorgen. Daar schiet je als modelspoorder niks mee op, maar de fout ligt bij Trix.
-
Hoi
Er staat helemaal nergens in de gebruiksaanwijzing of waar dan ook geschreven dat de lok een 21MTC connector heeft. (heeft hij ook niet).
De afmetingen zij weliswaar gelijk, maar de connector is volgens de märklin-norm.
Je hebt voor deze lok versterkte F3/F4 nodig, omdat hieraan het uitschakelen van het licht per cabine hangt.
Verder is de lok al op schijnwerpers voorbereid ::) Weerstanden zijn aanwezig, maar de LEDs nog niet. :o
Er zijn overigens al boeken volgeschreven over deze loks en een lokpilot. Beetje vreemd dat dit nog niet bekend is.
Leesvoer:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=42582
bart
-
beste Bart
Sorry je hebt het over een 21MTC connector en dat staat er inderdaad niet, wel dat het gaat om een 21 pins connector.
Beste Bart
Gehaald van de volgende website met url: trix 22636 (http://www.reynaulds.com/products/Trix/22636.aspx)
groeten van teunis
Product Features and Details
.
Prototype: Class 185.5 electric locomotive painted and lettered for the Swiss firm Crossrail. Built starting in 2005 by Bombardier as a regular production locomotive from the TRAXX type program. Road no. 185 578-2. Use: Freight service.
Model: Era V. The locomotive frame is die-cast metal. The locomotive has a 21-pin digital connector. It also has a 5-pole motor with a skewed armature and a flywheel, centrally mounted. 4 axles powered through cardan shafts. The headlights are maintenance-free, warm white LED's, and they will work in conventional operation. The headlights can be turned off in digital operation at the end of the locomotive with Cab 1 or 2. The locomotive has detailed roof equipment. The engineer's cabs have interior details, and there is a figure of engineer in the front cab. The locomotive has NEM coupler pockets with a guide mechanism. Brake hoses in a long and a short version and buffer beam details are included in a bag so that the front of the locomotive can be fully equipped for display or equipped for operation. Length over the buffers 217.2 mm / 8-9/16".
-
Deze connector is door Märklin ontwikkeld en door sterk aandringen van Märklin ook genormeerd. Dat Märklin dan weer gaat afwijken in de hoop eigen decoders te slijten hoort bij het bedrijf, maar dupeert in dit geval de consument. De verwarring is volstrekt logisch en de gebruiker wordt nergens door het bedrijf gewaarschuwd wat ze precies onder een 21-pins decoder verstaan.
-
Hoi
Tja, bij marklin wijkt alles af, er is niets overeenkomend met de normen.
Nadat Trix en LGB zijn overgenomen door Marklin, zullen die merken er ook aan moeten geloven dat ze ineens niet meer volgens de normen werken.
teunis
-
Hoe het ook zij, we snappen het inmiddels. Die lok verwacht alleen versterkte functieuitgangen.
-
Het officiele antwoord van Ma/Trix was ook lekker " duidelijk " en dubbelzinnig ..... ( had ze een kwaaie mail gestuurd )
Quote
The decoder from Esu is not able to support all technique in this model. We prefer a Marklin decoder 60949 for this model.
We can only tell you that this 21 pin connection ... en nu komt de spreekwoordelijke aap uit de Marklin mouw .... is defined by us and that we are in this norm with this model.[/u]Unquote
Maw woorden ze geven toe dat het een zelf ontwikkelde normen hebben die dus afwijken van de bij de meeste mensen gekende normen -lees reguliere - standaard 21 pins decoders en dat deze special van toepassing zijn op dit model waarbij het model dus onder normale omstandigheden enkel met de specifieke door Marklin ontwikkelde decoder goed kan functioneren.
Het gebeuren is inderdaad meer dan verwarrend te noemen.
Maar vooral uiterst misleidend. Begin steeds pissiger te worden en denk dat ik gewoon morgen een nog kwadere mail ga terug sturen naar hun service desk. >:(.
Niet dat ze er daar waarschijnlijk van wakker zullen liggen maar ga ze nu toch ook wel op hun woorden beginnen pakken en ook op hun misleidende info.
Peter
-
En maar raar opkijken dat veel tweerailers alleen Trix aanschaffen als er echt geen alternatief is. Tweerailers hechten nogal aan universele normen en uitwisselbaarheid.
-
Ronduit schandalig dat ze een nieuwe norm bedenken en doodleuk roepen dat hun loc aan hun norm voldoet!
Ze hebben dat ding dus willens en wetens op de markt gebracht terwijl ze wisten dat gebruikers ervan dit extra geld zou gaan kosten zodra ze er een andere decoder dan van henzelf in zouden zetten.
Jakkes, wat een walgelijke mentaliteit...
mvg,
Gert
-
inderdaad
En ze geven het nog toe ook maar verder trekken ze zich er niets van aan.
Heb veel zin om deze klachten van andere gebruikers ook te bundelen en dit verder aanhangig te maken
Hierbij officieel antwoord van Marklin/Trix
Quote
Dear Mr. Spruit,
this norm of this connection is made from us. So we are sure, that we are in that norm. If you want only a DCC-decoder for this model, you can use also the decoder 60942 from Märklin. We don’t test our models with ESU-decoders. So we aren’t able to tell you, if they will function. This is a question, you have to ask to ESU.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
Unquote
-
Hoi
Dat een ESU "affikt" ligt eerder aan ESU dan aan märklin.
Verder staat er aangegeven welke decoder er in hoort, dus niet zeuren wat mij betreft.
In een auto op benzine gooi je ook geen diesel omdat je vorige dat toevallig nodig had.
bart
-
Autofabrikanten hebben dan ook niet de gewoonte vaag te zijn over het type brandstof of eigen brandstof te bedenken.
Als het even kan laten staan, die Trixen.
-
Hoi
Dan laat je dus het beste TRAXX model op de markt gewoon liggen. Jammer.
De "schnittstelle" is een voortvloeisel uit de marklin Sinus loks. Deze hebben pins nodig voor de terugmelding van de HALL sensoren.
En voordat märklin nu gelijk zwart gemaakt wordt. De marklin 21 polige was er al voordat er een 21MTC verscheen. De normering hiervan wijkt dus af omdat men zich niet aan märklin wilde orienteren.
dit voornamelijk omdat de heren van de Morop het onzin vonden om pins te verkwisten aan zoiets onzinnigs als bijvoorbeeld Hall sensoren.
Maakt allemaal niks uit. Zelfs een ESU hoort normaal niet te overlijden in een TRIXTRAXX.
Alternatief voor de märklin eigen decoders zou ook nog een ZIMO kunnen zijn. Deze is gewoon plug en play in de lok.
Op het ESU forum staat er ook nog het nodige vermeld betreffende de Lopi in deze loks. Maar ESU vind het blijkbaar niet nodig om deze info gewoon openbaar te maken.
bart
-
Hoi
Dat een ESU "affikt" ligt eerder aan ESU dan aan märklin.
Verder staat er aangegeven welke decoder er in hoort, dus niet zeuren wat mij betreft.
In een auto op benzine gooi je ook geen diesel omdat je vorige dat toevallig nodig had.
bart
Dit vergelijk gaat alleen maar op als er in de handleiding zeer nadrukkelijk wordt gesteld dat er per se een Märklin-decoder in moet.
mvg,
Gert
-
Hoi
Een zimo mag ook, en een ESU kan ook. Alleen werkt bij de laatste niks naar behoren ;D
Hetzelfde heb je toch ook met LSM, waar je van alles dient te mappen. Of je stopt er een LSM decoder in en je hebt geen gezeur.
Bart
-
Die zogenaamde LSM decoder is gewoon een ESU decoder...
Maar het punt blijft dat in de tankdop van iedere moderne auto staat welke soort brandstof je in de tank moet doen.
Staat er nou wel of niet in de handleiding van de bewuste loc dat het ding alleen met Märklin-decoders werkt?
mvg,
Gert
-
Hoi
Dit staat in Manuel ;D
Diese Lokomotive ist mit einer Trix-Schnittstelle für Digitalbetrieb
ausgestattet und kann mit dem Trix-Fahrzeug-Decoder
66839/66849 nachgerüstet werden
bart
-
Dat staat in de handleiding van iedere lok, dat je toch vooral de decoders van eigen merk moet gebruiken. Zo bezien een weinig zeggende mededeling.
Je gaat niet op de kern in Bart. Voor tweerailers is het van groot belang dat fabrikanten zich aan Morop houden en niet zelf allerlei nodeloze afwijkingen daarvan bedenken. Die Trix loc voldoet niet aan de Morop norm, hoewel dat heel eenvoudig had gekund. Dan krijg je dit soort onduidelijkheden.
-
Er staat dus doodleuk geen waarschuwing in.
Volgens mij zou je, als je een zaak aanspant tegen Märklin, nog winnen ook.
mvg,
Gert
-
Hoi
Beter lezen, er staat toch duidelijk TRIX Schnittstelle ;D
Bart
-
MaTrix garandeert de werking bij gebruik van originele MaTrix onderdelen. Dat staat in de handleiding van elke lok en daarmee is het klaar.
Of het chique is is een andere zaak.
Gr, Ben.
-
Die Trix loc voldoet niet aan de Morop norm, hoewel dat heel eenvoudig had gekund. Dan krijg je dit soort onduidelijkheden.
Hoi
Je moet ook even naar de leeftijd van de lok kijken.
De Morop voorzag toendertijd niet in een dergelijk ingewikkeld electronisch geval. Per kant uitschakelbare verlichting, schijnwerpers en rangeerlicht zaten toen op nog geen enkele DC lok, terwijl märklin er al enkele jaren mee rondreed.
Vandaar dat het voor marklin logisch was dat de lok niet geheel conform NEM was.
Overigens is het niet zo dat motoraansluitingen e.d. opeens op 'lichtplekken' zitten. Alleen de verlichting zit nogal krom in elkaar volgens de NEM.
Vandaar dat het normaal niks uit maakt of er nu wel of geen versterkte uitgangen in zitten. Sommige dingen werken dan gewoon niet, maar voor een decoder zou dit niks uit mogen maken.
-
Märklin begeeft zich met TRIX op de gelijkstroommarkt en moet zich gewoon conformeren aan de daar geldende normen.
Klaar.
mvg,
Gert
-
Hoi
Nee, waarom?
Even andersom.
Een roco-lok heeft toch ook geen 21 polige stekker volgens märklin norm?
Een 16 polige plux waar je (tot voor kort, of nog steeds?) geen MFX voor kunt krijgen?
bart
-
Natuurlijk heeft een Roco-loc dat niet. Die is gemaakt voor de gelijkstroommarkt, dus waarom zouden ze zich dan aan Märklin-normen gaan houden? ::)
mvg,
Gert
-
Ehh...omdat ze ook AC modellen verkopen? Net zoals märklin ook gelijkstroomloks verkoopt?
Bart
-
Roco AC locs zijn toch standaard digitaal zodat je zelf geen decoders hoeft te kopen?
-
Hoi
Helaas wel. MFX is tot voor kort volledig aan hun voorbijgegaan, terwijl dit toch momenteel het meest gebruikt wordt onder 3-rail rijders.
Betekend dat je er meestal toch een andere decoder in wil proppen. Maar ja..plux en MFX ::) ::)
bart
-
Ehh...omdat ze ook AC modellen verkopen? Net zoals märklin ook gelijkstroomloks verkoopt?
Bart
Je had het over Roco-locs, niet specifiek over AC-versies daarvan. Maar soit...
Feit blijft dat de Morop-normen duidelijk zijn. Roco houdt zich daar aan, Märklin/Trix niet.
mvg,
Gert
-
Esu heeft een LokPilot V4.0 in M4 (MFX) met PluX12 en 16. ;)
http://www.esu.eu/produkte/lokpilot/lokpilot-v40-m4/
Gr, Ben.
-
Yep, spiksplinternieuw produkt.
Zit ook al in de roco 218.
En nu komt de principekwestie :o
Maar ten tijde van de crossrail nog niet >:(
Dus dat märklin toen ook hun eigen "hardware" gebruikte kun je hun niet kwalijk nemen.
Nog wat theoretisch geneuzel tenslotte.
Ik geloof dat men bij märklin er ook stellig van overtuigd was dat de meeste trix rijders hun baan met selectrix, i.p.v. DCC bestuurden. Vandaar ook hun keuze voor een eigen decoder die toen zowel DCC als selectrix aankon.
Bart
-
Feit blijft dat de Morop-normen duidelijk zijn. Roco houdt zich daar aan, Märklin/Trix niet.
Hoi
Märklin houdt zich daar ook aan. Feit is gewoon dat de lok niet volgens de MOROP genormd is omdat de norm nieuwer is dan de lok.
Vandaar ook dat het (verplichte!!) 21MTC logo nergens vermeld staat bij deze lok.
Bart
-
Bart en andere volgelingen :
Eerst en vooral gaat me dit niet om voor of tegen Marklin te zijn of welk merk dan maar ook.
Waar het wel om gaat is duidelijke product informatie :
- doos vermeld 21 polige decoder aansluiting
- handleiding vermeld enkel : "wij bevelen aan "
- nergens wordt er melding gemaakt dat het model niet conform is aan de normale geldende norm van toepassing bij
gewone 21 pins decoders in gebruik bij gelijkstroom modellen.
- een aanbeveling is nog steeds iets anders dan een verplichting. Bij een aanbeveling ga je er logisch vanuit dat er ook
andere 21 pins decoders in passen en overeenkomstig functioneren.
Zoniet had men duidelijk moeten schrijven dat dit model " enkel storingsvrij functioneert bij gebruik van een specifieke
Marklin decoder " en het gebruik van andere type decoders tot schade aan lok of decoder kan leiden.
- De Trix decoder die men trouwens aanbeveelt is practisch niet meer te verkrijgen en vervangen door een marklin specifieke
decoder.
- hun technische dienst beveelt zelfs volgens een voorafgaande mail aan om een Marklin SOUND decoder te installeren !!
Kassa kassa en waar zit hier nu in hemelsnaam zelfs nog enige verdere logica !! ( en dit heb ik dus effectief zwart op wit van Marklin !! )
Procederen.... zover wil ik nog niet gaan maar loslaten doe ik het voorlopig nog niet.
Om even op Bart zijn reacties terug te komen :
Als ik een auto komt beveelt de fabrikant ook vaak een bepaald merk banden aan. Maar in realiteit maakt het toch geen verschil of ik nu Vredenstein/Michelin/Uniroyal/Firestone of welk ander merk ik eronder zet zolang de bandenmaat maar klopt.
En daar dient toch juist een norm voor, zoals bvb en standaard 21 pin connector ?
Mvg
Peter
-
Precies, een heldere waarschuwing was op zijn plaats geweest: "wij weten dat u Morop genormeerde loks verwacht, maar helaas voor u is dat niet zo" en dan een middelvinger erachter ofzo.
-
Hoi
Volgens diezelfde morop zou er een logootje op de doos moeten staan.
Staat er niet op, dus niet volgens de norm. Simpel.
"
Deze locomotief is uitgerust met een Trix-stekkerbus voor
digitaalbedrijf en kan voorzien worden van een Trix-locdecoder
(66839/66849"
Waar staat het woordje "aanbeveling" ?
bart
-
En waar vinden we dan de specificaties van die 'Trix stekkerbus"?
Overigens had Morop het wat mij betreft gewoon bij de superieure Plux moeten laten.
-
Hoi
Specificaties hoef je niet te weten, je stopt gewoon een passende decoder erin toch? ;D ;D
In de oude MOROP is deze als voorloper van 21MTC ooit genoemd. Bedenk dat het ding door märklin samen met ESU ontwikkeld is in 2005 .
Zeker weten doe ik het niet, maar hier kun je er misschien nog iets over vinden.
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/S-9.1.1_2012_07.pdf
Bart
-
"
Deze locomotief is uitgerust met een Trix-stekkerbus voor
digitaalbedrijf en kan voorzien worden van een Trix-locdecoder
(66839/66849"
Waar staat het woordje "aanbeveling" ?
bart
Ik lees toch duidelijk " kan voorzien worden van "
De duitstalige handleiding : "wir empfelen " = wij bevelen aan
-
"Locomotive manufacturers shall specify the maximum current drawn on these pins ..." ;D
Bij Mätrix vertikken ze het om te begrijpen wat in de tweerailwereld van belang is.
-
Ja, laten ze dan alsjeblieft het merk Trix verkopen. Dan kan dat weer als een volwassen merk verder in plaats van stiefmoederlijk behandeld (lees: mishandeld) te worden...
mvg,
Gert
-
En ze geven het nog toe ook maar verder trekken ze zich er niets van aan.
Heb veel zin om deze klachten van andere gebruikers ook te bundelen en dit verder aanhangig te maken
Hierbij officieel antwoord van Marklin/Trix
Quote
Dear Mr. Spruit,
this norm of this connection is made from us. So we are sure, that we are in that norm. If you want only a DCC-decoder for this model, you can use also the decoder 60942 from Märklin. We don’t test our models with ESU-decoders. So we aren’t able to tell you, if they will function. This is a question, you have to ask to ESU.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
Unquote
Hallo
Begrijp jullie commotie in het geheel niet.
Als je iets wilt doen wat anders is dan waarvoor het is gemaakt, dan moet je eerst goed lezen en jezelf op de hoogte stellen van de mogelijkheden.
Als Marklin een eigen norm ontwikkelt wat is daarop tegen. Als anderen de norm namaken dan moeten ze dat zelf weten maar dan loop je risico's als hier weergegeven in dit topic.
Mijn idee is dat jullie gewoon niet goed lezen en blindelings maar wat doen.
Altijd moet je nagaan of iets wel gaat passen voordat je iets ombouwt.
teunis
-
Nja
Ik zie het ook niet zo. Het komt op mij een beetje over (en ik overdrijf een beetje) op een gevalletje kat drogen in de magnetron en dan klagen dat het beestje sterft. "Het stond er niet specifiek op....".
Samenvattend: Marklin zegt niet dat het conform die Morop norm is, maar wij verwachten het wel, en dus is Marklin fout want ze zeggen niet expliciet dat het NIET volgens norm is ?
Mwah....... Toegegeven, ik zou ook balen, maar mijn les zou zijn om nog een keertje na te denken. Ja, ik weet dat die standaardiseringen eea zouden moeten vergemakkelijken, maar ook die standaarden ontwikkelen (zoals Bart zegt). Dus die gedachten over compatibiliteit zijn niet zo gek
M
-
Teunis,
Als je niet begrijpt waar het over gaat moet je je er ook niet mee bemoeien.
Jij begrijpt duidelijk de discussie niet die hier gevoerd wordt. :-X
En dat eerst goed lezen moet je je eerst ook zelf eigen maken.
Het gaat helemaal niet om een norm die door anderen nagemaakt is. De norm is door Marklin en ESU samen bedacht. En nu past Marklin die zelf enigzins aan om alleen eigen producten hiervoor geschjikt te hebben. En dat vermelden ze dus niet in de handleiding.
Zoals al aangehaald is in dit draadje staat er in de loc handleiding dat de er Trix/Marklin decoders aanbevolen worden en nergens dat een ESU niet zo functioneren.
Dus nagaan of iets past was geheel van toepassing. De decoder paste. Dat het functioneel niet werkte straat/stond niet in de handleiding.
Gr.
Eric
-
Teunis,
Als je niet begrijpt waar het over gaat moet je je er ook niet mee bemoeien.
Jij begrijpt duidelijk de discussie niet die hier gevoerd wordt. :-X
Beste Eric
Ik dacht dat een forum altijd vrijheid van meningsuiting hebt.
Kennelijk bij jou niet. '
Dat heb ik al vaker aan jouw manier van schrijven gemerkt.
Ik interpreteer de topic anders waarschijnlijk dan jij.
teunis
-
Gelukkig hebben we hier vrijheid van meningsuiting. Is niks mis mee.
Alleen jij snapt de commotie niet omdat de essentie je ontgaat.
Het gaat erom dat Marklin een andere definituie van de norm hanteerd (en dat als waarheid propageerd) zonder dat expliciet te vermelden waardoor een gebruiker op het verkeerde been gezet wordt.
Dat ontgaat jou in de discussie.
Gr.
Eric
-
Alleen jij snapt de commotie niet omdat de essentie je ontgaat.
Het gaat erom dat Marklin een andere definituie van de norm hanteerd (en dat als waarheid propageerd) zonder dat expliciet te vermelden waardoor een gebruiker op het verkeerde been gezet wordt.
Dat ontgaat jou in de discussie.
Het gaat erom wie als eerste de norm heeft ontwikkeld, of het kan ook zijn dat het nooit als norm is begonnen maar later tot norm is verheven buiten marklin om.
Als je gewoon de handleiding van de marklin decoders leest, dan staat er in hoe de aansluitingen zijn en dan had je zelf de conclusie kunnen trekken dat het niet klopte of gaat passen. Marklin heoft helemaal niet expliciet te vermelden dat andere decoders niet passen, dat is jouw verantwoordelijkheid.
Zeker als je iets anders wil dan waarvoor het bedoeld is.
Als ik een andere decoder wil inbouwen in mijn loks dan ga ik draadje voor draadje na of het wel past, bij mij is nog nooit een decoder overleden door verkeerde aansluitingen.
Zo interpreteer ik dit topic. Ik wil alleen maar zeggen dat als je iets doet je het goed moet voorbereiden. Als het fout gaat , zoals beschreven in dit topic dan geef je een ander de schuld. In dit geval dus marklin omdat ze een eigen aansluiting hebben.
Nu marklin heeft alles afwijkend, ze hebben al meer dan 150 jaar een eigen norm. Ze houden zich niet aan de amerikaanse opgelegde NMRA norm.
teunis
-
Het gaat erom wie als eerste de norm heeft ontwikkeld, of het kan ook zijn dat het nooit als norm is begonnen maar later tot norm is verheven buiten marklin om.
Hoi
Zo is het ook. De lok is nog van voor de NEM norm. Hoe kun je dan verwachten dat hij aan de norm voldoet?
Als ik een andere decoder wil inbouwen in mijn loks dan ga ik draadje voor draadje na of het wel past, bij mij is nog nooit een decoder overleden door verkeerde aansluitingen.
Dat is dan weer overdreven. Een decoder hoort niet te overlijden.
Het is voor mij ook een beetje overklaarbaar, want ik heb al vaker ESU decoders in dese lok gepropt zonder problemen.
Je moet dan wel aan de printplaat rommelen om e.e.a. werkend te krijgen, maar stuk gaat het niet.
Bart
-
Hallo
Begrijp jullie commotie in het geheel niet.
Als je iets wilt doen wat anders is dan waarvoor het is gemaakt, dan moet je eerst goed lezen en jezelf op de hoogte stellen van de mogelijkheden.
Als Marklin een eigen norm ontwikkelt wat is daarop tegen. Als anderen de norm namaken dan moeten ze dat zelf weten maar dan loop je risico's als hier weergegeven in dit topic.
Mijn idee is dat jullie gewoon niet goed lezen en blindelings maar wat doen.
Altijd moet je nagaan of iets wel gaat passen voordat je iets ombouwt.
teunis
Euhhh ???
Goed lezen en blindelings wat doen.... Nou breekt mijn klomp.
Misschien zelf ook eerst eens even rustig het topic lezen ipv gelijk Ma in bescherming te nemen.
punt 1) ik heb de GDF manual gelezen - voor zover je van een manuel kan spreken. Er staat echter alleen geen ene
jota van in.
Punt 2) er valt niets aan te passen. Het is een standaard 21 pins decoder die erin zit ! Plug & play
Niks geen aanpassingen/ombouw of zelfs maar aangeweest.
Waar het op neer komt is gewoon dat er geen info wordt gegeven door Ma wat resulteert in deze problemen.
Dat het een oud model is?? Model is pakweg 2 jaar geleden uitgekomen. Dus dat toen de normering nog niet bestonden is bullshit. De printplaat is trouwens zeer modern met speciale sturings mogelijkheden voor schijnwerper licht etc. Dus een oud model klopt hier echt niet. Nogmaals Ma verzuimd juiste en correcte product info te geven.
And that's all there is !!
Peter
-
Hoi
Je bent gewoon kwaad omdat er een paar decoders afbranden. Heel begrijpelijk overigens, maar heeft niks met de "schnittstelle" te maken.
Er is iets anders aan de hand, met de lok, of met de decoders.
Waren de decoders niet stuk gegaan dan had je je waarschijnlijk geërgerd dat de lichtfunctie niet fatsoenlijk had gewerkt, maar er niet zo'n ophef over gemaakt.
In de norm staat nergens dat ik F3/F4 niet ook mag gebruiken om de verlichting geschakeld te krijgen.
bart
-
Hoi
ik heb nog eens even op de ESU site gekeken. De decoder kan er bij deze lok inderdaad verkeerdom ingeprikt worden.
Dit schrijft ESU erover:
Achten Sie darauf, dass Sie den Decoder richtig herum aufstecken, also mit der Decoderplatinenseite (nicht mit der Buchse) zuerst auf die Pins der Lokplatine.
Bart
-
Nee ik ben eigenlijk zelfs niet kwaad dat de decoders in de hens gegaan zijn.
Ik ben wel kwaad dat dit heel eenvoudig had kunnen voorkomen worden moest de producent Ma/Trix ipv te vermelden dat de lok digitaal gemaakt kan worden door het inpluggen van een " gewone " decoder met 21 pins connector hier duidelijk had vermeld dat enkel specifieke type decoders hiervoor gebruikt kunnen worden.
Het gaat hem dus zuiver om de manier van communiceren.
Als ik zo ondertussen lees hoeveel andere forum gebruikers in onder meer Duitsland tegen dezelfde problemen opgelopen zijn en de nodige schade en frustraties hebben opgelopen, lijkt mijn boosheid toch wel iets of wat terecht .
Mvg
Peter
-
ik heb nog eens even op de ESU site gekeken. De decoder kan er bij deze lok inderdaad verkeerdom ingeprikt worden.
Dit schrijft ESU erover:
Achten Sie darauf, dass Sie den Decoder richtig herum aufstecken, also mit der Decoderplatinenseite (nicht mit der Buchse) zuerst auf die Pins der Lokplatine.
Hoi
Bedankt Bart.
@Peter
Kijk nog eens naar mijn antwoord in bericht no 1
teunis
PS probeer eens contact te krijgen met van Biervliet, de grote MarklinBelg, hij heeft vast meer toegang tot marklin dan wie anders ook.
-
ja hoor maar stop daar nou eens mee Bart want dit is gewoon niet ter zake doende !!
Probeer dat maar zelf eens uit en dan zie je gelijk wat ik bedoel. In deze lok kan de decoder er maar op 1 manier in !!
Tenzij je een stuk van de decoder in de cabine door de vooruit laat uitsteken.
Dus dit is totaal naast de kwestie.
Tx
Peter
Hoi
ik heb nog eens even op de ESU site gekeken. De decoder kan er bij deze lok inderdaad verkeerdom ingeprikt worden.
Dit schrijft ESU erover:
Achten Sie darauf, dass Sie den Decoder richtig herum aufstecken, also mit der Decoderplatinenseite (nicht mit der Buchse) zuerst auf die Pins der Lokplatine.
Bart
-
Nu marklin heeft alles afwijkend, ze hebben al meer dan 150 jaar een eigen norm. Ze houden zich niet aan de amerikaanse opgelegde NMRA norm.
teunis
Dat hoeft ook niet, maar misschien moeten ze dan geen tweerailmodellen willen leveren. In ieder geval moeten ze afwijkingen goed documenteren en zelfs dat vertikken ze. Dan is het niet raar als mensen in verwarring raken. Het gedoe met deze loc is niet voor niets op zowat alle fora terug te vinden.
Is de loc pas twee jaar oud? Toen was de inhoud van de norm al lang bekend. Märklin had er zelf aan meegeschreven.
Die normen zijn belangrijk in tweerailland. Ze zorgen ervoor dat de merken uitwisselbaar zijn en dat je dus niet vooral aan één merk vastzit. Dat dringt maar slecht door in Göppingen en uiteindelijk hebben ze daar ook zichzelf mee. Voor nogal wat tweerailers is Trix inmiddels een 'Nee, tenzij' merk en dat lag met zo'n sterke merknaam bij voorbaat helemaal niet voor de hand.
-
Hoi
Waarom zouden ze "afwijkingen" moeten melden?
Ze beschrijven hun eigen decoder inbouw en als men dat volgt kan er niets fout gaan. Als men andere decoders wil inbouwen dan moet je zelf zo schrander zijn de afwijkingen op te merken.
teunis
-
Dan heb je dus het belang van normering niet in de gaten.
-
Hei
Het belang van normering is dat je iets kunt doen zonder er bij na te hoeven denken en gewoon blindelings kan doen. Als je dat maar blijft volgen dan gaan er dingen fout, zie topic.
En als het fout gaat dan geeft men de ander de schuld.
Dat is waar ik het over heb/
teunis
-
Nee, het belang van normering is dat je verschillende merken zonder nodeloos gedoe door elkaar kan gebruiken. Maar dat lijk je maar niet te begrijpen. Je bent in goed gezelschap hoor. In Göppingen snappen ze het ook niet.
-
Dan heb je dus het belang van normering niet in de gaten.
We waren er toch al uit dat het ding niet volgens de norm is?
Blijf hier dan ook niet over doorgaan.
NEM 660 schrijft:
--Die NEM 660 - Elektrische Schnittstelle 21MTC definiert eine einheitliche Schnittstelle namens 21MTC zum sicheren und schnellen Einbau oder Austausch von Elektronikbaugruppen. Sie besitzt den Status einer Empfehlung--
Bij de morop is de uitgang van Aux3/4 als logische uitgang gemerkt met max 0,5mA.
Bij de NMRA mag dit een gewone uitgang zijn.
De Trixx voldoet dus aan de NMRA standaard maar niet aan die van de Morop.
Zover de normen.
bart
-
Teunis
Waarom blijf je zo doorgaan op het beschrijven van Marklin ivm de decoder inbouw??
Er is gewoon GEEN beschrijving !!
Niet in de bijlage bij de lok, gewoon nergens niet buiten de vermelding dat de lok is uitgerust met een 21 pin connector.
Er valt dan ook niets in te bouwen, gewoon enkel een decoder in te pluggen met 21 pins connector ( of dat had het ook gewoon zo moeten zijn in teorie )
Peter
Hoi
Waarom zouden ze "afwijkingen" moeten melden?
Ze beschrijven hun eigen decoder inbouw en als men dat volgt kan er niets fout gaan. Als men andere decoders wil inbouwen dan moet je zelf zo schrander zijn de afwijkingen op te merken.
teunis
-
We waren er toch al uit dat het ding niet volgens de norm is?
Blijf hier dan ook niet over doorgaan.bart
Omdat het kennelijk nodig is, gezien de opmerkingen van Teunis.
In Europa geldt Morop en niet NMRA.
NMRA schrijft dan ook nog voor dat de fabrikanten moeten aangeven wat een loc van de verschillende uitgangen verlangt en zelfs die moeite neem Trix niet.
Geheel los van de rol van de NMRA - die pluggen worden in de VS nauwelijks gebruikt - is dat laatste de kern. Normering moet ervoor zorgen dat de producten van verschillende fabrikanten door elkaar kunnen worden gebruikt. Bij tweerail is dat belangrijk. Het betekent helaas niet dat we blindelings kunnen vertrouwen dat het in orde is (zou eigenlijk wel moeten) maar toch wel dat we erop moeten kunnen vertrouwen dat fabrikanten zich inspannen om aan de normen te voldoen en zo niet daarover heldere uitleg geven. En zelfs dat vertikt Trix. Dan schiet Trix toch echt tekort in het leveren van de minimale noodzakelijke inspanning met de gevolgen die we hier kunnen lezen.
-
met de gevolgen die we hier kunnen lezen.
Hoi
En dat zit me niet lekker. Waarom brand de decoder af?
Hier is iets anders aan de hand dan een afwijking van de norm.
Er zit gewoon ergens een fout. Dit kan zowel de lok als ook de decoder zijn.
Ik heb al heel veel geëxperimenteerd met märklinloks en ook deze TRAXXen in combinatie met lokpilots. Je krijgt soms de meest mooie effecten als je een functieuitgang aanzet, maar er is nooit iets in rook opgegaan.
Ook ik heb onversterkte uitgangen aan licht, sinusprints e.d. gehad. Zonder gevolgen voor decoder of lok.
Tja, en over het verkeerd inprikken. Het ligt eraan of Peter een testopstelling heeft gehad (losse printplaat), of daadwerkelijk de printplaat weer heeft teruggeplaatst.
In het eerste geval kun je de decoder met de connector als eerste plaatsen. (connectors tegen elkaar dus) De print past dan niet meer in de lok.
Wil je dit voor elkaar krijgen dan zul je de stekker door het decoderprintje moeten steken zodat de bouwhoogte klopt.
Peter zegt echter dat hij geen fout heeft gemaakt, dus geloof ik hem hierin.
Verder kan ik Peter alleen maar adviseren om de brugstekker terug te stoppen en te kijken of de lok nog normaal functioneert. Indien er iets met de lok aan de hand is brand je een ander merk decoder ook zo af.
Einde ;D
Bart
-
Misschien geeft dit wat duidelijkheid. Andere fabrikanten waarschuwen er ook al voor. Klik maar eens door naar pagina 50 en 51 van deze handleiding http://www.zimo.at/web2010/documents/MX620MX630MX640E-alt.pdf (http://www.zimo.at/web2010/documents/MX620MX630MX640E-alt.pdf)
Misschien zitten er ook wel de verkeerde weerstanden in jullie Loc.
Ben benieuwd
yeti
-
Goed gevonden! Als het waar is dat er geen weerstanden of 'loze' weerstanden in die loc zitten, dan is dat werkelijk schande.
Je zou bijna aan opzet denken, maar dat valt waarschijnlijk niet hard te maken.
Evenwel is het zo dat als er echt 'loze' weerstanden inzitten, Märklin wist wat het effect zou zijn met decoders van andere merken. En daar had het dan nadrukkelijk voor moeten waarschuwen.
Het lijkt me stug dat Märklin een zaak hierover zou winnen. Punt is natuurlijk dat niemand een zaak begint om een paar defecte decoders van een paar tientjes. Eigenlijk zou het wel interessant zijn als alle slachtoffers van deze loc zich zouden verenigen en een gezamenlijk proces tegen Märklin zouden aanspannen.
mvg,
Gert
-
Hoi
Gert hou toch eens op met je märklin-bashen.
Het gaat notabene over loks met Sinus die standaard door märklin met decoders geleverd worden.
Dat ZIMO het niet klaar krijgt om een fatsoenlijke decoder voor een sinusaandrijving te bouwen is Zimo's probleem.
Een ESU in een sinus gaat namelijk wel gewoon. Die blaast niks op en heeft ook nooit zulke problemen veroorzaakt.
bart
-
Wat nou bashen? Ik vraag me af of je wel weet wat bashen betekent?
Als je dit forum wat langer volgt, dan weet je dat ik me kritisch opstel, ongeacht het merk.
Kijk maar eens wat ik recent over LS Models heb geschreven. Ik ben erg blij met de vele
modellen die ik van dit merk heb, maar dat wil niet zeggen dat ik geen kritiek zal uiten jegens dit merk.
Of noem je dat nu ineens ook bashen?
Nee Bart, Märklin heeft er een rommeltje van gemaakt bij deze loc.
Je kunt wel proberen wat krom is recht te praten, maar teleurgestelde twee-railers trappen daar echt niet in.
mvg,
Gert
-
Hoi
En dat zit me niet lekker. Waarom brand de decoder af?
Hier is iets anders aan de hand dan een afwijking van de norm.
Er zit gewoon ergens een fout. Dit kan zowel de lok als ook de decoder zijn.
Ik heb al heel veel geëxperimenteerd met märklinloks en ook deze TRAXXen in combinatie met lokpilots. Je krijgt soms de meest mooie effecten als je een functieuitgang aanzet, maar er is nooit iets in rook opgegaan.
Ook ik heb onversterkte uitgangen aan licht, sinusprints e.d. gehad. Zonder gevolgen voor decoder of lok.
Nou ja, het verhaal van de normering gaat hooguit op voor het aansluiten van bijvoorbeeld verlichting aan een onversterkte uitgang. Ik weet niet of dat het geval is. Het hoeft niet voor het apart aansturen van front- en sluitseinen. Welke lichttrucjes hoort deze loc te kennen?
Allerlei rare lichteffecten hebben ook te maken met de standaard instellingen van een decoder. Die zijn in de regel ingesteld op front- en sluitseinen op f0. Als je de sluitseinen op aux1 en aux2 hangt, dan moet er worden gemapt om die naar behoren te laten functioneren. Wil je een trekduwloc, dan moet er weer anders worden gemapt. Vaak knap ingewikkeld en dan kan je je weer voorstellen dat mensen per se een ESU willen inbouwen als ze bijvoorbeeld een ESU-lokprogrammer hebben.
-
Hoi
Het is een combinatie van F0 en F3/4.
F0 is gewoon licht aan . Zowel rood als wit. F3/4 zorgen voor rangeerlicht en per cabine uischakelbare verlichting.
F1 is schijnwerpers en F2 is de decoderrookfunctie activeren ;D ;D
Bart
-
Decoderrookfunctie activeren met F2? Helemaal niet nodig: een ESU 21-pins in deze loc stoppen; dan begint hij vanzelf te roken.
Ik heb deze discussie gevolgd. Ik kan me nog voorstellen dat de loc niet naar behoren werkt met een andere dan een Matrix-decoder vanwege de vele extra functies, maar dat een andere decoder meteen affikt of defect raakt (ook een tweede exemplaar, het is dus niet toevallig een foute decoder), vind ik echt bizar en abnormaal.
Ik heb diverse Trix-locs met 21-pins aansluitingen waarbij dit gelukkig niet is gebeurd, maar na wat hier te lezen is, twijfel ik sterk of ik in de toekomst nog wel een Trix-loc zal kopen.
Groet,
Ruud
-
maar dat een andere decoder meteen affikt of defect raakt (ook een tweede exemplaar, het is dus niet toevallig een foute decoder)
Och, waaro niet. Er zijn ook mensen die de hoofdprijs winnen in een Loterij.
Peter heeft dus ook gewoon de ESU prijs gewonnen ;D
Bart
-
;D heb ik eerlijk gezegd toch liever de hoofdprijs in de loterij ;D
Enfin... ik ben nog steeds on speaking terms met de Marklin service desk....
Net even een paar zaken opgezocht en kan ze morgen weer van repliek dienen. Zo snel geef ik me nog niet gewonnen ;).
Peter
-
En terecht!
mvg,
Gert
-
Wel de speaking terms met Marklin zijn over.
Er valt gewoon met die mensen niet te spreken.
Ben beleefd gebleven, geprobeerd hun iets uit te leggen maar is hopeloos.
Enfin lees zelf maar :
Oh ja...voor goede orde.. ik ben geen anti-marklinist en heb dus niets tegen MATRIX, 3 rail systeem rijders of wat dan maar ook. Had op dezelfde manier gereageerd als ik me in de zak gezet voel bij om het even ander merk dat probeert de boel te vernaaien omdat ze verdomme duidelijke info te geven.
En laat de rest maar een les wezen waar anderen hopelijk niet intrappen al vrees ik gezien de vele reacties ook op andere fora dat er nog menig een zal vloeken als men een gewone decoder in een moderne Trix wil plaatsen.
Van: Peter Spruit
Verzonden: donderdag 7 februari 2013 17:43
Aan: 'Service@maerklin
Onderwerp: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Dear Mr Mayer
It’s somewhat hard to understand the negative and unwilling attitude of Marklin/Trix on this.
You are answering completely outside the question and apparently are not willing even to understand the issue this is all about.
For me you can consider this closed.
I will further discuss this topic on the specialized forums I am attending and at least alert other user’s encountering same problems.
I thought Ma/Trix at least would have taken this as some positive feedback to avoid similar incidents to happen but going from the below reply there is even no intention that MA/TRIX will take note of this to inform the consumer in a more better way.
Very disappointing to hear.
For me this closes the door for any further Trix Models and think many will share same thoughts.
Kind regards
Peter Spruit
Van: Service@maerklin
Verzonden: donderdag 7 februari 2013 17:05
Aan: Peter Spruit
Onderwerp: AW: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Dear Mr. Spruit,
in our user manuals we tell you an decoder, which you can use. If you decide to take another decoder, you have to ask this company, whether you can use this version or not.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
Frank Mayer
Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Customer Service
Von: Peter Spruit
Gesendet: Mittwoch, 6. Februar 2013 13:26
An: Service Märklin
Betreff: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Good afternoon Mr Mayer
I do not fully agree on this.
It is not a matter about who developed certain norms but realy a matter about informing the consumer about this.
That Marklin is using specific developed norms for their 3-rail system is know.
But in this case we are speaking about a 2-rail product under the brandname Trix.
In the digital 2 rail system the MOROP norm is the standard norm where apparently you are defining other specifications to this norm.
For instance the norm NEM 660 is described as :
--Die NEM 660 - Elektrische Schnittstelle 21MTC definiert eine einheitliche Schnittstelle namens 21MTC zum sicheren und schnellen Einbau oder Austausch von Elektronikbaugruppen. Sie besitzt den Status einer Empfehlung—
Under Morop for instance the exits of Aux3/4 are marked to be max 0,5mA.
However under the NMRA standards this can be a regular exit with a higher output!
The Trix version therefore is apparently as per NMRA standard and not conform the 21MTC Morop norm and this is giving problems with consumers who in good faith install a standard 21MTC decoder as per Morop norms where in addition to the standard Aux1/2 exits for light , you used the Aux3/4 for this functions.
In addition I have attached a copy of the manual and box info:
The box info only mentions the international Morop symbol of a 21 pin connector
The manual does not give any other clear info about the fact that the model will not properly operate with other type of decoders and only refers to 2 Trix decoders which can be used ( again can…meaning also other 21 pin decoders will be suitable ) and where even the Trix decoders mentioned are not available anymore in the trade!
The point is Mr Mayer that the info given is unwilling misleading and incomplete and thus causing frustration and damages to many 2-rail modelrailroaders.
This easily can be resolved in future to give correct info with your models and to have this updated. It would save a lot of us extra costs and perhaps would lead us to keep buying Trix models as well where more and hobbyist are complaining these days about this type of problems occurring.
You can compare it as when you are buying a car. Then it is also clearly described what type of engine oil MUST be used ( e.g. synthetic, half Syntretic, grade types etc )
Without this info and using the wrong type of oil the engine will get damaged as well.
The same is the case with the above discussion.
If I read for instance the comments and complaints made on the German Stummi Forum, I think Marklin should take some positive actions out of this.
Many users/ buyers of the Traxx version are complaining about the same problems and incidents I am complaining about.
Think this proves indeed that there is a huge need of some more detailed info and clear mentioning of type of decoders to be used and this must be made clearly visuable to the consumer by mentioning this on the packaging and added leaflet / catalogi.
Going from the understanding that 2-rail modelrailers are supposed to know that marklin/trix, although offering same standard 21 pin connecters are using in SOME models other configurations and standards defined by marklin/trix themselves is in my opinion the wrong approach and only leading to unpleasant situations as we have now.
Still hoping that this feedback will be appreciated in a customer service point of view, I would be pleased to hear back and hope that we might find a solution soon for this pending claim.
Kind regards
Peter Spruit
Van: Service@maerklin
Verzonden: dinsdag 5 februari 2013 17:14
Aan: Peter Spruit
Onderwerp: AW: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Dear Mr. Spruit,
that isn’t right, what you are saying. We have first made this norm. We have given from the start all customers the necessary informations about this norm.If other companies have problems to make products for this norm, this isn’t our responsibility.
Sincerely yours,
Your Maerklin Customer Service
Frank Mayer
Gebr. Maerklin & Cie. GmbH
Customer Service
Von: Peter Spruit
Gesendet: Montag, 4. Februar 2013 15:21
An: Service Märklin
Cc:
Betreff: RE: Complaint on Trix 22636 + 22633 E- loc Crossrail Reihe BR 185.5
Good afternoon Mr Mayer
This is quite some interesting approach from the side of Marklin/Trix.
You at least confirm that this is a non –standard norm and that the norm has been made by Marklin/Trix themselves without informing the consumer.
Please explain me then why Marklin / Trix even does not take the responsibility to clearly mention this on their description of the modell or even on the packaging .
In the contrary Marklin/Trix only mentions a 21 pin connector. Without any further additional info or explanation.
Is this been done deliberatately to upset buyers of Trix products or what is the idea behind this.
Still feel that Marklin/Trix made a serious mistake and gave misleading and wrong information to the customer.
With kind regards
Peter Spruit
Unquote
-
Waar Marklin zijn kop in het zand steekt en absoluut geen service biedt is dit bij ESU toch wel heel wat anders.
Van ESU een perfecte service gehad en zonder gemor, discussie of gezeur de beide decoders vervangen gekregen.
TOP van ESU !! (y)
Peter
-
Dat is heel netjes van ESU, maar daarmee heb je het probleem met deze loc nog niet opgelost.
Wat ga je nu doen? Van lieverlee dan toch maar een Trix-decoder kopen?
mvg,
Gert
-
Zitten nu ondertussen Marklin Decoders in en alles functioneert nu feilloos.
Mvg
Peter