BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: lokloods op 27 January 2013, 17:18:31
-
Ik ben overgestapt van Flm railmateriaal op Peco code 75.
In mijn hoofdstation(netje) kom ik er echter niet uit. Ik heb of sluiting of geen spanning op de baan ondanks het volgen van de handleiding. In het station moeten alle bewegingen mogelijk zijn. Ook heb ik de gedachte om het gehele station op een LK 100 van Lenz te zetten. Ik rijd namelijk met Lenz. Verder ligt het station in een dubbelsporige baan
Wie kan mij vertellen hoe ik e.e.a moet aansluiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4464_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4464_3.jpg)
-
Waarschijnlijk heb je wissels met een gepolariseerd puntstuk. Heb je hier aan gedacht en aan het isoleren van de railstaven gedacht?
Bij fleischmann heb je dat dus niet!
mvg Harry
-
check (https://www.google.nl/search?q=peco+electrofrog&hl=nl&safe=off&client=firefox-a&hs=WOr&sa=X&tbo=u&rls=org.mozilla:nl:official&tbm=isch&source=univ&ei=s1kFUbvNBbKN0wWPtIGwBg&ved=0CEIQsAQ&biw=1347&bih=783)
en de puntstukken in die kruizingen die je hebt gemaakt kun je ook heel makkelijk schakelen via de wissels.
-
Hier heb je een onvervalst keerlusprobleem. Als je vanaf het bovenste spoor links inrijdend afbuigt het onderste op, zitten daar de plus en de min van de spoorstaven precies andersom. Die keerlusproblematiek moet je dus oplossen met isolatie en/of een keerlusmodule.
Hoe je dat in dit geval precies moet aansluiten, daarover kan de handleiding van de LK 100 van Lenz vast wel opheldering bieden. In ieder geval moet er geïsoleerd worden.
Er zijn ook andere oplossingen voor keerlussen (ultieme keerlus), maar daar ben ik niet in thuis. Ik gebruik zelf ook een LK 100, al is dat in een andere situatie, nl. bij een draaischijf. Over het gebruik van de LK 100 wordt verschillend gedacht, omdat er kortsluiting ontstaat, die de LK 100 oplost. Niet iedereen vindt dat een goede oplossing.
Groet,
Ruud
-
Dank voor de reacties tot zover.
@Ruud,
Ik weet dat het een keerlusprobleem is. Daarom dacht ik om alles binnen de vier buitenste wissels op de LK 100 te zetten, maar dan blijven de loks stroomloos hangen op de kruisingen. Soms denk je de oplossing te heen en dan weer niet. Het moet toch op te lossen zijn ?
Wiebe
-
Hier heb je een onvervalst keerlusprobleem.
Waar zie jij die keerlus dan?
Zonder de rest van het sporenplan te kennen kun je daar niks van zeggen.
-
Klaas, omdat rijdend van het bovenste spoor van rechts naar links en dan kruisend naar het hoofdspoor dat van links naar rechts gaat , er een probleem komt met de polarisatie.
Het is echter niet een echt keerlusprobleem, maar wel een gerelateerd probleem. Mogelijk op te lossen door alle sporen in het station op de keerlusmodule te zetten ?
Vr,
. Groet Wiebe
-
Wiebe, je rijdt digitaal. Dan heeft de polariteit op het spoor niks meer met de rijrichting te maken.
Dus gewoon alle stationssporen gelijk polen.
Wat zit er trouwens buiten het station. Oftewel: hoe ziet de rest van het sporenplan er uit?
-
Keerlus: Dat heb je alleen als het spoor linksboven met een lus naar het spoor linksmidden gaat en/of het spoor rechtsboven met een lus naar het spoor rechtsonder gaat. oftewel een hondebot.
-
Klaas, het is eigenlijk een samengevouwen hondenbot. Daarom krijg ik wel degelijk sluiting als ik het bovenste spoor verbind met het andere spoor via de kruisingen. Welliswaar heb jij gelijk met je opmerking over de polarisatie. Dat heb ik verkeerd benoemd.
Harry, volgens mij dus wel een keerlusprobleem
Wiebe
-
Ja, die indruk heb ik ook. Als je rechts onderin vertrekt en de trein komt rechts bovenaan binnen, dan heb je een keerlus als je trein van rechtsbovenaan linksaf laat buigen naar het onderste spoor waarop je vertrokken bent.
Aan de andere kant hetzelfde.
Groet,
Ruud
-
Maar nu nog graag een oplossing voor het probleem. Ik kom er even niet meer uit. Ook niet met enige logica. Wie gaat voor de roem.
Wiebe
-
Wiebe, schets dan even het hele verloop op een papiertje. Da's duidelijker voor iedereen om je goed te kunnen helpen.
-
Stink je hier niet in het conflict tussen 'hosentrager' en gepolariseerde wissels:
als de kruising de spanning gewoon 'doorgeeft' via de doorgaande richting, dan
heb afhankelijk van de stand van de wissels kortsluiting.
fred
-
Ronald, Dan ben ik nog even aan het tekenen. Daarom mijn aangeven van het hondenbot. Kijkend naar het schetsje dat ik heb gemaakt vertrek ik uit het station naar links (zie pijl ) en kom weer binnen aan de linkse kant van het station op het onderste spoor waar de pijl naar rechts staat getekend. Als ik het station verlaat via datzelfde spoor naar rechts kom ik weer binnen in het station aan de rechterzijde op het bovenste spoor daar waar de pijl naar links getekend staat. Alles ertussen bestaat uit een fors schaduwstation van 11 sporen, maar dat is niet van invloed op het geschetste probleem.
vr. groet,
Wiebe
-
Fred,
Daar zit nu juist het probleem waar ik geen oplossing voor weet te verzinnen.
vr. groet,
Wieb
-
Zijn het Peco Electrofrog? Want daar moet je dan wat aanpassingen aan doen!
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
Thijs
-
Wieb, je hebt 11 schaduwsporen. Voor elke kant denk ik. Maak dan even een tekening met 3 ipv 11 sporen. Voor het intekenen van waar je keerlusgarnituur moet komen te liggen maakt het niet uit of je 3 of 11 sporen hebt.
Naar mijn idee ben je er namelijk 2 nodig.
Harry
-
Harry,
Het is geen kunstwerk maar zo ziet het er uit. Er zijn twee helixen en is het allemaal wat netter dan getekend.
De schaduwsporen liggen op ca 35 cm onder het stationsdeel en de sporen ter rechterzijde van het station. De schaduwsporen zijn allemaal ca 4,5 meter lang en hebben lichtsluizen. In combinatie met Koploper kan ik daar dus 22 treinstellen kwijt. E.e.a. als nadere informatie. Heeft uiteraard met het probleem niets te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4465.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN4465.jpg)
-
Hoi Wiebe,
Dit lijkt mij een gevalletje van 2 keerlussen ;)
1ste:"S"-vormig spoor in het midden;
2e: die lus aan de onderkant van je tekening.
Tip. Pak een rode stift/pen en begin boven met de "+" kant van het spoor te markeren. Als je dan het hele spoor volgt zie je vanzelf waar je kortsluiting krijgt.
Ik zou de keerlusmodules in de "S" en de lus aan de onderkant plaatsen, let wel dat je keerlus ten minst net zo lang is als je langste trein.
Succes!
Jeroen
-
Het is nu een stuk duidelijker. Je hebt 2 keerlussen. vanaf je station links onder naar je schaduwstation is een keerlus en vanaf je station rechtsonder naar je schaduwstation is de 2de keerlus. Als ik het goed heb ben je dan 2 x een LK100 nodig. Klaas heeft vast een beter alternatief voor jou.
Percies zoals Nachbar (een goede buur....) zegt.
-
kijk hier (http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html) maar eens voor een goede keerlusoplossing.
Groet,
Jeroen
-
Mannen, ik ga het morgenavond op mijn gemak even bestuderen. Alhoewel ik het nog niet goed begrijp omdat ik een station maak zou het verderop in de baan zitten. Morgen maar even verder. Jullie horen nog.
Vr. Groet,
Wiebe
-
Ik zal het proberen uit te leggen. Als alle wissels op rechtdoorstaan heb je doordat je gepolariseerde wissels hebt een goede stroomkring (dus zonder kortsluiting).
Als je dus, om van de buitenbaan naar de binnenbaan 2 wissels omlegt (naar afbuigende stand) dan krijg je puur op dat korte stuk een probleem. Dus kortsluiting. Leg je 1 wissel om heb je nog geen probleem omdat de andere op rechtdoor staat. Rij je met je lok over de afbuigende wissel en komt hij over de isolatie van de rechtdoor liggende wissel heb je kortsluiting. Dat is dus de reden dat jou lok blijft staan op de kruizing.
De plaats die nachbar en ik aangeven voor keerlusgarnituur is de gemakkelijkste plaats. Tussen je beide wissels, ben je in jou geval 2x diagonaal van boven naar beneden en 2x diagonaal van beneden naar boven 4 setjes nodig. Plus dat je veels te weinig spoorlengte heb om het goed aan te sluiten.
Je vak C1 moet zo lang zijn dat je langste complete trein (Lok+alle wagons van je langste combinatie), daar in kan staan.
Dat is de reden dat wij jou die plaats adviseren en dat jou probleem niet meer bij jou station ligt maar ernaast.
Harry
-
Dag Harry,
Dank voor je uitleg. Ik begin het geloof ik wel te snappen. Zal morgen even op de tekening aangeven waar ik de LK 's moet plaatsen en of ik dat dan goed begrepen heb.
Nu maar slapen want morgen een lange dag.
Vr groet,
Wiebe
-
Harry,
Als ik mijn baan naloop en plusjes zet (wissels recht) kom ik nergens sluiting tegen. Het is dan eigenlijk een groot ovaal.
Ik begrijp heel goed dat de sluiting ontstaat als de wissels worden omgezet. Maar waar dan de LK's moeten komen begrijp ik niet goed. Ik ben gewoon het pad kwijt.
Kun jij mij aangeven waar de LK's moeten komen en welk baanvak of vakken dan aangesloten moeten worden op de LK.
Ik gebruik LK's omdat ik er nog een paar heb liggen.
vr. groet,
Wiebe
-
Hoe de aansluitingen van de LK100 is weet ik zo niet. Heb in het verleden de xtreme keerlusoplossing van Wim Ros een bestudeerd. En dat werkt in mijn ogen logisch.
Ik kan op het net alleen de handleiding van de LK200 vinden. Ervan uitgaande dat er verschillen in kunnen zitten durf ik niets te zeggen.
-
Harry,
De LK 100 heeft een ingang waarop je de digitale spanning zet en heeft een uitgang die je op het baanvak zet waar gepoold moet worden. Meer is het niet. Heb je hier iets aan ?
wiebe
-
Wiebe,
De kortsluiting ontstaat ook alleen maar door de wissels in je station. Als je die weglaat heb je ook geen kortsluiting ;D.
Advies is om je hele station gelijk te polen dan is het probleem verholpen. Alleen om dit te realiseren heb je 2 x een keerlusmodule nodig om dit te realiseren.
Ik heb de gebruiksaanwijzing van de LK 100, kijk vanavond wel even. De LK200 werkt volgens mij het zelfde.
Laat je baanplan met plusjes even zien.
Groet,
Jeroen
-
Jeroen, Zal dat vanavond even doen. Ben nu op werk
Wiebe
-
Ik ben even aan het tekenen geweest. Als je op de grijze lijnen de plusjes en minnen aan de zelfde kant op zet, dan zul je er achter komen dat in het gele en het blauwe deel je niet uit komt. Op jou tekening heb je je probleem gelegd bij de wissels. Jeroen (nachbar) en ik verleggen hem naar buiten jou station.
Als ik de handleiding van van de LK200 lees hoef je alleen maar aan het begin en het eind van het gele gedeelte op beide raillassen (+ en de -) isolatielassen te maken en op dat stuk rails 2 nieuwe aansluitingen te maken die je aansluit op de uitgang van je LK100.
Je 2de LK100 ben je nodig voor het blauwe gedeelte.
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/lokloods2_zps52833d8e.png)
Graag even wachten op de bevestiging van Jeroen.
mvg Harry
-
Wat Harry laat zien is de correcte oplossing voor het probleem.
Als je in google zoekt naar lk 100 lenz of lk 200 lenz en je zoekt alleen naar afbeeldingen, dan zie je vanzelf dat ze op dezelfde manier worden aangesloten. Twee draden aan de digitiale spanning en twee draden aan de ompoolsectie.
De LK 100 en LK 200 werken op basis van kortsluiting. de module poolt dus pas om als er een kortsluiting wordt geconstateerd.
De eXtreme keerlusmodule schakelt om voordat de kortsluiting ontstaat. De aansluiting is wel iets ingewikkelder, je moet extra onderbrekingen in je spoorstaven slijpen, maar het werkt wel veel fraaier.
Aansluiten is overigens niet echt een heksentoer, je krijgt er een duidelijke handleiding bij. Gewoon precies doen wat daar in staat, en het komt voor elkaar.
-
Heb ik nog 1 ding, er mag maar 1 trein in je keerlus staan. Als je in dat gedeelte meerdere blokken hebt, moet je hier rekening mee houden.
Klaas heeft het bekeken en dat is (in mijn ogen) een vakman op het gebied van elektronica.
mvg Harry
-
Nou Harry, zo moeilijk was dat niet. Jouw plaatje is heel duidelijk en laat een klassiek voorbeeld zien van een ovaal met twee diagonalen.
Alleen zijn de diagonalen hier niet echt diagonaal, maar ze doen wel hetzelfde. Je kunt rechtsom het ovaal uit, en linksom er weer in (blauwe lus) of rechtsom er uit en linksom terug (gele lus)
-
Heren,
Dank voor het meedenken en Harry met name voor het tekenen . Het is mij nu duidelijk.
Vanavond ga ik kijken hoe e.e.a. te realiseren omdat het aanbrengen van isolaties moeilijk wordt daar een deel van de baan waar de secties in zitten niet goed bereikbaar meer is. Ook komen er meerdere blokken in voor. Ik moet dus kijken naar wat mogelijk is.
Nogmaals, tot nu toe dank voor jullie denkwerk.
vr. groet,
Wiebe
-
Als je in het blauwe, resp. gele deel meerdere blokken hebt, dan hoef je maar 1 blok om te schakelen. Met als voorwaarde dat dat blok langer moet zijn dan je langste trein.
Wat de prijzen betreft, voor de eXtreme keerlusmodule zou je contact op kunnen nemen met Rosoft (http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html)
Andere keerlusmodules, zoals de LK 100 van Lenz, of gelijksoortige modules van Littfinski of Digirails liggen in prijs van ca. 40 tot 60 euro. Die informatie kun je vinden op de website van winkels
-
beste helpers,
Het is nu inderdaad voor elkaar. Ter linkerzijde heb ik een blok liggen van 5,5 meter en ter rechterzijde een blok van 3,75 meter. Een trein met een lengte van om en nabij de 3,5 meter is toch behoorlijk. Nogmaals dank voor de meedenkers.
vr. groet,
Wiebe