BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: amber op 18 June 2007, 18:06:16
-
Ik ben op dit moment bezig met het aansluiten van de elektrische wissels van minitrix. Ik wil hierbij geen minitrix schakelaars, maar gewone schakelaars gebruiken. (simpele uit-aan-uit schakelaars). De witte draad gaat aar de trafo op de wisseluitgang, een zwarte gaat va de middelste pool op de schakelaar naar de andere wisseluitgang. De groene en gele draad worden op de buitenste polen aangesloten. Maar dan kijken of het lukt.
Nee dus, een zwaar brommend geluid, een wissel die vaak half omgaat en wisselmotoren die snel heel warm worden. Je zou dus gaan denken aan kortsluiting, maar de draden liggen allemaal los van elkaar. Wat kan dit dan nog meer veroorzaken? Ligt het aan het soort schakelaar? Of toch aan de motor?
-
Klinkt als een wissel waarvan beide spoelen tegelijk spanning krijgen. Misschien helpt een fotootje waarop duidelijk de schakelaar en de aangesloten draden te zien zijn?
-
Hallo Amber,
Waarschijnlijk is je schakelaar niet geschikt.
Heb zelf ook minitrixwissels gebruikt, gebruikte er altijd momentschakelaars voor.
Aandrijvingen hebben geen constante stroom nodig die je nu wel geeft door een schakelaar.
gr Alexander
-
mmm... ik ben geen n-spoorder, vandaar de vraag: hebben minitrix-aandrijvingen dan geen eindafschakeling?
-
Hallo Reinier,
Heb in begin ook schakelaars gebruik die je kon kiezen stand 1 en 2 , heeft me toch aantal aandrijvingen gekost, ben vrij snel over gegaan momentschakelaars 2 per wisselaandrijving geen last meer gehad van storingen.
De groene minitrix schakelaars zijn ook momentschakelaars wat ik me zo herrinner.
Alexander
-
Waarschijnlijk is je schakelaar niet geschikt.
Ik was er al bang voor. Zodra ik weer in de stad ben zal ik wat momentschakelaartjes halen. Heb je er daar standaard 2 per wissel voor nodig? Een voor de afbuigende stand en een voor rechtdoor?
Over het constante stroom heb je, denk ik, gelijk. Vandaar dat de aandrijving zo snel zo warm werd.. Bedankt!
-
Hallo Amber
Klopt inderdaad dat je 2 momentschakelaars gebruikt, een rode en groene is duidelijk voor gebruik. Net als je een 2 reedcontacten gebruikt voor 1 wisselaandrijving.
Helaas door de jaren heen dat alles op zolder steeds verzet en verplaatst is ben ik het elektronica schema kwijt.
Daar had ik een printje waar je op een schakelpaneel met momentschakelaars en via relaistje, ledjes die constant branden blijven te maken.
gr Alexander
-
Is het aansluiten van een momentschakelaar dan zo heel erg anders dan een "gewone" schakelaar? Ik heb gelukkig niet veel elektrische wissels, dus de bovenste schakelaar is dan voor het afbuigende spoor. Ofwel: druk de schakelaar in die op hetzelfde spoor zit als waar je de trein wilt hebben.
-
Hallo Amber,
als je schakelpaneel maakt en je zet de schakelaars zo dat ze in de richting voor rechtuit en afbuigen dan is het simpel op die momentschakelaar drukken.
Helaas is me digi niet werkend , anders had ik een foto van mijn oude schakelpaneel gemaakt
Zal eens vragen of iemand voor mij die foto kan maken.
Gr Alexander