BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Peter Broere op 18 June 2007, 16:10:56
-
Ik ben met een Walthers fabriek bezig. Naar aanleiding van een eerder draadje wil ik voor de daken fijn schuurpapier gaan gebruiken om ze een bitumen-look te geven. Heeft iemand suggestie's hoe de "teer"-naad tussen de verschillende banen en staande muren weer te geven?
bedankt,
Peter
-
Dag, als bouwkundige moet je daar wel een zinnig antwoord op kunnen geven.
uitgangspunten; een bitumineus dak (officiele term voor teer als dakbedekking) wordt in banen aangelegd. Elke baan is ca een meter breed en ca 10 meter lang. Dit formaat banen is op rol nog door 1 man te tillen, groter zullen ze nooit zijn. De banen worden op de ondergrond vastgebrand; rol neerleggen en stukje uitrollen, richten (netjes recht tov 1 lange zijkant) en beginnen met vastbranden; optillen, brander eronder en neerleggen; weke warme teer hecht aan ongeveer elke onderlaag. Verder rollen en de brabder tegen de buitenkant(wordt onderkant) van de rol aanhouden en langzaam afrollen. De tweede baan wordt overlappend met de eerste gelegd en ook de rand meegebrand. Dat betekent dat onder de rand van de tweede baan een beetje teeruitvloeit, in de praktijk niet meer dan enkele centimeters. Let op; de eindnaden van de banen liggen nooit in 1 lijn, dat geeft op een plek een overlap van 4 lagen, dat doet geen dakdekker; te ingewikkeld en teveel kans op lekkage.
De randen van de dakbedekking worden in meterstukken tegen opgaand metselwerk (aanliggende muur) en afgewerkt met een strook lood in de muur overlappend over de dakbedekking. Als er sprake is van een dakrand; zelfde verhaal, meterstukken en afgewerken met een aluminium profiel (op schaal nauwelijks zichtbaar).
In H0; knip stroken van het schuurpapier in de (verschaalde) maten als bovenstaand. Lijm ze strak tegen elkaar, ZONDER OVERLAP, dat wordt veel te dik, onrealistisch. Ga met een fijn penseeltje met glanzende zwarte verf de naden langs om de uitgevloeide teer te imiteren.
Ook hier de randen in meterstukken opzetten en afwerken met lood (halslood van wijnflessen) ook in meterstukken. Onieuw; noet laten overlappen, dat wordt te dik. strak tegen elkaar is al genoeg.
alle dakdoorvoeren (ventilatiepijpjes, buizen, maar ook afvoeren, worden apart ingeplakt; knip een rond (pijpen en buizen) of vierkant (regenwaterafvoeren aan de rand van een dak) stuk schuurpapier uit en plak die er apart in.
Beste tip; ga kijken naar daken, op websites en in het echt en verzin zelf hoe het gemaakt is. Tip 2; neem voor vrij nieuwe gebouwen zo fijn mogelijk schuurpapier, je mag het niet voelen, alleen de schittering zien. Moderne daken worden niet meer voorzien van grind als ballast. Oudere daken wel voorzien van grindballast en uiteraard mosaangroei. suc6 Gert
-
Hoi Gert en Peter,
als alternatief voor het vrij dikke flesselood gebruik ik de doffe zijde van aluminiumfolie. Dat laat zich in hoeken ook heel prettig plooien en vouwen zonder dat je dan moet gaan snijden.
De daktrim (alu-profielen) is in dunne strips van Evergreen goed uit te beelden.
Tja, en het is voor de scenery-freaks jammer dat de moderne daken geen grind meer hebben ;D
Toch zie je ook op de nieuwe daken plakken mos een plekje vinden hoor!
Iemand overigens nog een idee hoe je die kleine ronde lichtkoepels (Solar-tubes e.d.) in H0 kunt uitbeelden?
-
Bob.
is een doordrukstrip van bijv. medicijnen iets om een lichtkoepeltje na te bootsen? :-|
Erich
-
Voor het na boodsen van die licht koepeltjes (die solar tubes zijn overigens wel klein) Kan je misschien een lampje of witte led in je dak zetten. Onderkant weghalen en de bol laat je natuurlijk uit het dak steken.
Aanvullend over het grind op het dak....
Die werd niet alleen als ballast gebruikt maar ook als bescherm laag tegen het uitdrogen van de bitume. Dit laatste werd zelfs in de jaren '80 en '90 nog wel gedaan.
m.v.g.
Mark
-
Bob.
is een doordrukstrip van bijv. medicijnen iets om een lichtkoepeltje na te bootsen? :-|
Erich
Smart!
-
Smart!
Ja, een smart kun je d'r ook op zetten... :D
-
Da's inderdaad ook een licht koepeltje 8)
-
... de daken fijn schuurpapier gaan gebruiken om ze een bitumen-look te geven. Heeft iemand suggestie's hoe de "teer"-naad tussen de verschillende banen en staande muren weer te geven?
bedankt,
Peter
beste Peter,
kijk eens hier: http://modeltreinbaan.nl/?p=347
groet,
Eelco
-
Bedankt voor jullie reaktie's zover. Ik ga met aluminium en halslood van wijnflessen(eindelijk een excuus!) aan de slag. Met name de reaktie van Gert vat samen wat ik boeiend vind aan deze hobby; al knutselend op je zolderkamer je gaan afvragen hoe "de werkelijkheid" daarbuiten er nu eigenlijk uitziet, cq zag, daarover wat leren, en weer aan de slag, ter leringhe ende vermaeck........ ;)
Peter
-
beste Peter,
kijk eens hier: http://modeltreinbaan.nl/?p=347
Inderdaad, witte houtlijm+zwarte acrylverf is een goede mogelijkheid. Let er wel op dat die uitvloeisels eruit zien als dropvetertjes, het is en blijft dikvloeibaar spul. Tegelijk is op plaatje 4 (met de schoorsteenveger) de reden te zien waarom je bij voorkeur niet overelkaar heen moet plakken; je krijgt een te dik pakket wat al snel slordig oogt. In werkelijkheid is bitumineuze dakbedekking slechts 5 mm dik, op die foto oogt het als omgerekend 5 cm (sorry Jaap, kan er niks aan doen).
@mmhajvth; Grind werd inderdaad gebruikt als ballast en als bescherming tegen UV. Maar tegenwoordig niet meer voor grotere daken, alleen een enkel dak van een schuurtje nog door iemand die nog wat heeft staan. Men gaat voor grotere daken over op EPDM of kunststoffen als PVC. Voordelen; sneller aan te brengen zonder bitumineus plakken (brandgevaar), gelijkmatiger laagdikte en betere laagopbouw, minder gevoelig voor prikkrachten. Grind+bitumen leidde nogal eens tot het intrappen van grind, gevolg; lekje.
-
op die foto oogt het als omgerekend 5 cm (sorry Jaap, kan er niks aan doen).
Je hebt gewoon gelijk Gert :)
Groet Jaap