BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Tanks+Treinen op 25 January 2013, 21:47:16
-
Ik: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.msg801387.html#msg801387
Dit is, of liever gezegd, was mijn plan. Een rondlopende baan met een plattelandsstation en en een groter havenstation. De tunnels leiden naar (onzichtbare) opstelsporen. Hierbij staat in en bij de haven allerlei militair materieel opgesteld , voor een grote oefening voorafgaand aan D-Day. Het geheel bevindt zich rondom de getijde monding van een rivier uitkomend op de Ierse zee. Het plattelands station is als losse module bedoelt, zodat ik daar mee kan beginnen om wat ervaring om te doen met het bouwen van een Engels-Welsh landschap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/layout_now.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/layout_now.jpg)
Hieronder een 3D impressie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan3d_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan3d_2.jpg)
Het plan moet worden aangepast, want de logeerkamer waar het gerealiseerd zou worden is ondertussen verboden gebied... In plaats daarvan wordt het nu de kelder, die echter wel behoorlijk groter is. Nadeel is dat deze kelder lek en dus nat is, maar volgens de specialist is dat goed te verhelpen.... Het basisidee wil ik graag handhaven, maar door de de grotere en anders gevormde ruimte zal er wel het een en ander moeten worden bijgespijkerd aan het plan.
Ik ben vanavond bezig geweest met het aanpassen van het ontwerp, hierbij alvast een voorproefje van de beschikbare ruimte, ongeveer 5 bij 3,5 m
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kelder2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kelder2.jpg)
Voor de trap de fiddle yard (die door een bestaande kast heen moet), op de korte muur het plattelands station. De minumum onzichtbare boog is radius 3, 505 mm, de kleinste zichtbare radius was 660 mm en kan nu nog iets groter. Rails Peco code 75 met electrofrog wissels. Het ontwerpen gaat door, maar de realisatie zal wel even op zich laten wachten. Ik wil wel deze zomer beginnen met de bouw van het plattelandsstation, daar heb ik nog wel een plekje voor.
Sierd Jan
-
Sierd Jan,
dat nat, daar zou ik schrik van hebben. Experts hebben vaak gelijk. Eerst maar zien en geloven, een ontvochtiger kan
dan aardig helpen. Na wat waterproblematiek op m'n werk stonden zie netjes te draaien
fred
-
Ik vind het een fijn plan, lekker veel mogelijkheden. Ik zeg: doen! (y)
Thijs
-
Ik zag dat ik hier nog nooit mijn voltooide (nou ja, er kan altijd nog iets veranderen...) baanplan heb geplaatst. De ruimte is helaas nog (steeds) niet beschikbaar (Mea Culpa). Maar zo zou het uiteindelijk ongeveer moeten worden, tijdvak jaren veertig, stoom:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aberdovey_Beneluxspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aberdovey_Beneluxspoor.jpg)
En een 3D plaatje van het beoogde resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_room03_back.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D_room03_back.jpg)
Misschien dat er nog iemand is die het leuk vind om te kijken en/of commentaar te leveren!
Sierd Jan
-
Sierd Jan,
Slechts 1 commentaar WAUW GAAF, wou dat ik zo'n ruimte had
-
Sierd Jan,
Mooie ruimte wel, plan is ook leuk.
Ik ken de kust van Wales onvoldoende om te zeggen of de aankleding klopt. Volgens mij is het er behoorlijk leeg dus dat heb je goed te pakken ;D.
Volgens mij is het ook behoorlijk heuvelachtig, niet in de laatste plaats aan de kust.
Werk je vanuit een specifiek voorbeeld? Of meer vertaling van algemene kenmerken?
Groet, Sicco Jan
-
Ziet er mooi uit. (y)
Leen.
-
@ Sicco Jan
Het plan is gebaseerd op echt bestaande plaatsen In Noord Wales. Dat is ongeveer zo gegaan:
Overgetrokken plan van Aberdovey:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aberdovey_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aberdovey_1.jpg)
Aanpassen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/post_13158_0_70564900_1359494431.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/post_13158_0_70564900_1359494431.jpg)
Draaien, en in de beschikbare hoek prutsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/post_13158_0_29733200_1359494502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/post_13158_0_29733200_1359494502.jpg)
En daarna het geheel in het Railprogramma verder uitwerken. Simpel.... ::)
Sierd Jan
-
Niets meer aan veranderen. Je hebt de werkelijkheid mooi vertaald in je plan. Ik denk dat Machynlleth een mooie bonus is. Veel rangeerwerk en een depot voor allerlei locverkeer.
Mooi plan. (y)
-
Leuk om het wordingsproces hier ook eens te zien! (y)
Groet, Sicco Jan
-
Hallo Sierd Jan
Je vraagt eventueel commentaar.
Nou de opmerking die ik zou willen maken is zeker geen commentaar maar vol lof over de plannen
en het mooie getekende ontwerp.
Ik hoop dat je stap voor stap ;D ons mee laat genieten van de bouw daarvan hoewel ik hoop dat ik het
tot het einde mee mag maken.
Dit is geen opzet dat doe je even in een paar jaar denk ik.
Heel veel mooie hobby uurtjes.
gr,
Herwim Frank
-
Hallo Sierd-Jan,
Dat is een leuk plan en zorgt voor de nodige speelmogelijkheden. Ik zie dat je op Machynlleth een half station hebt gemaakt, naar voorbeeld van Iain Rice.
En een beetje opbouwende kritiek:
- Het spoor tussen Andover en de haven ligt dicht tegen een punt van de muur (waarschijlijk een schouw). Ik zou wat meer afstand tussen het spoor en de muur maken, zodat je deze punt kan "wegwerken" met een boom ofzo.
- De driehoek bij Machynlleth heeft vrij korte sporen. Wellicht te kort voor een keerlusmodule. Ik zou zelf de verbinding met de fiddle yard of Penhelig laten vervallen.
- Als je nog even puzzelt bij de fiddle yard dan is er mogelijk nog wel wat winst te halen in de spoorlengte. Hoewel je waarschijnlijk voldoende hebt aan een treinlengte van een 4MT met drie rijtuigen.
Groeten,
Werner
-
@ Werner.
Het boek van Iain Rice staat hier in de kast. ;)
Van de kelder, waarin deze baan gepland is, zijn de muren niet echt recht en strak te noemen. In het plan heb ik alle muurmaten met enkele cm's naar beneden afgerond, zodat ik bij de bouw hopelijk geen problemen tegen kom. De desbetreffende hoek is in werkelijkheid ook nog eens afgerond, zodat ik waarschijnlijk genoeg afstand zal hebben. Maar de praktijk zal het leren!
De keerkus was eigenlijk niet bedoeld als keerlus, maar meer om ervoor te zorgen dat in Machynlleth opgestelde treinen beide kanten uit kunnen rijden. In eerste instantie wordt Machynlleth ook niet gebouwd, maar wordt dat mijn knutselburo, waarop 1 kaal opstelspoor/testspoor komt te staan.
De fiddle yard heeft nu sporen waar een trein van 2,10 m op kan staan. Dat betekend een trein met maximaal 6 rijtuigen. In werkelijkheid werd er echter meestal gereden met kortere treinen (en soms langere...). Een 4MT komt helaas niet op de baan, die zijn net te laat voor mijn periode. Wel een mooie loc.... :-\
Sierd Jan
-
Dit is het idee voor fase 1 (eigenlijk fase 2, eerst die kelder nog klaar!)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aber_fase_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aber_fase_1.jpg)
En dit soort treinen gaat erop rijden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07525_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07525_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cambrian2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cambrian2.jpg)
Goederen trein met open "prive" wagons, getrokken door een GWR "Dukedog", een veel gebruikt type op de Cambrian coast line.
Wel nog even weatheren!
Sierd Jan
-
Hallo Gert Jan,
mooi plan!
Maar denk je wel aan een goede toegang tot de wissels links boven ,die in de kast liggen?
De ervaring leert ,dat de slechtst bereikbare wissels de meeste storingen hebben.
Ik ben een paar jaar geleden in Noord Wales geweest, oa bij Caernavon.
In het hele gebied lagen vroeger de sporen van British Rail in normaalspoor, zoals jij het gaat uitbeelden..
Die zijn door liefhebbers over genomen en nu is er smalspoor gelegd, zelfs met een nieuwe spoorbrug.
Groeten ,
Peter
-
Het stukje waar de Welsh Highland Railway gebruik maakt van het oude normaalspoortrackbed is vrij beperkt (Caernarfon-Dinas Junction), verreweg het meeste van die lijn was en is altijd smalspoor.
In de toekomst wordt er mogelijk weer een normaalspoorlijn aangelegd naar Bangor, deze verbinding is één van de voorbeelden van gesloten lijnen die waarschijnlijk wel rendabel hadden kunnen blijven en nu zeker. Het zal dan mogelijk zijn om per spoor een volledige ronde te maken nu ook de Welsh Highland Railway weer is herlegd tot Porthmadog en aansluit op de Blaenau Ffestiniog Railway. Hoewel die reis vermoedelijk niet in één dag te maken zal zijn...
Heel interessant modelspoorproject, ga ik zeker volgen...
-
Commentaar leveren vind ik lastig omdat zo'n baanontwerp nogal persoonlijk is.
Er zijn een paar dingen die ik anders zou doen
. De haven voor het dorp is een oogtrekker. Daardoor valt het dorp wat weg, vrees ik.
. Het station ligt niet in het dorp.
Conclusie: ik zou station en haven wisselen van plek. Niks mooiers dan een station at the seashore, especially when rough weather ;-)
. Het depot in het midden. Dat ligt nu wat verlaten.
Hoe je dat anders zou moeten inpassen weet ik niet zo goed.
Nogmaals, is persoonlijk. Succes met de bouw. Ik ben jaloers op ruimte, thema en op voorhand op die geweldige Engelse locomotieven...... ;)
-
Het stukje waar de Welsh Highland Railway gebruik maakt van het oude normaalspoortrackbed is vrij beperkt (Caernarfon-Dinas Junction), verreweg het meeste van die lijn was en is altijd smalspoor.
In de toekomst wordt er mogelijk weer een normaalspoorlijn aangelegd naar Bangor, deze verbinding is één van de voorbeelden van gesloten lijnen die waarschijnlijk wel rendabel hadden kunnen blijven en nu zeker. Het zal dan mogelijk zijn om per spoor een volledige ronde te maken nu ook de Welsh Highland Railway weer is herlegd tot Porthmadog en aansluit op de Blaenau Ffestiniog Railway. Hoewel die reis vermoedelijk niet in één dag te maken zal zijn...
Heel interessant modelspoorproject, ga ik zeker volgen...
Hoi Peter, Sicco: De Welsh Highland Railway is zeker de moeite waard! Even wat reclame voor mijn geliefde Wales:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PorthMadog_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PorthMadog_1.jpg)
Porthmadog, een van de twee Beyer garrats van de WHR
En daar, door die bergen in de verte, rij je dan doorheen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snowdonia_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Snowdonia_1.jpg)
Snowdonia vanaf Porthmadog
Ik kom regelmatig en zeer graag in Wales!
Sierd Jan
PS, Peter, die sporen in de kast worden voorzien van een dekselconstructrie!
-
Commentaar leveren vind ik lastig omdat zo'n baanontwerp nogal persoonlijk is.
Er zijn een paar dingen die ik anders zou doen
. De haven voor het dorp is een oogtrekker. Daardoor valt het dorp wat weg, vrees ik.
. Het station ligt niet in het dorp.
Conclusie: ik zou station en haven wisselen van plek. Niks mooiers dan een station at the seashore, especially when rough weather ;-)
. Het depot in het midden. Dat ligt nu wat verlaten.
Hoe je dat anders zou moeten inpassen weet ik niet zo goed.
Nogmaals, is persoonlijk. Succes met de bouw. Ik ben jaloers op ruimte, thema en op voorhand op die geweldige Engelse locomotieven...... ;)
Dank, maar verplaatsen is geen optie (zolang ik tenminste enigzins de realiteit wil volgen). De haven ligt nu eenmaal voor het dorp en het station ligt daarbuiten. In het echt zelfs nog verder dan in mijn baanplan. Zie de tegenwoordige situatie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aberdovey_modern.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aberdovey_modern.jpg)
(Bron: Plaatje van een reclamefolder voor toerisme in Aberdovey & Omstreken. Ze zullen het vast niet erg vinden als ik nog even wat meer reclame maak. Ga naar Wales in je volgende vakantie!)
Het station is tegenwoordig niet meer dan een halte, en het spoor naar de haven is geheel opgeheven.
Sierd Jan
-
Aja, dan is er inderdaad weinig keuze.
-
@Huib,
Buiten dat Sierd-Jan de "verkeerde spoorwegmaatschappij" heeft gekozen (:)), is hij een kei in het uitwerken/vertalen van werkelijk bestaande situaties naar modelspoor layouts.
Ik ben hem nog steeds schatplichtig, gezien zijn aandeel in mijn eigen project.
Er zijn hier op het forum best veel mensen die meer vanuit gevoel en sfeer bouwen, dan naar realisme. Een ding is zeker, voor dat laatste is tamelijk veel research nodig, om het goed te (kunnen) doen. Dat is voor mij wel een heel plezierig deel van de hobby.
Grzz, Hans
-
Ook daarom zei ik al: het is erg persoonlijk. Je houdt vast aan de oorspronkelijke layout, of verandert dat naar persoonlijke voorkeur.
Wat de verkeerde maatschappij betreft: persoonlijk (jawel!) zou ik voor de LNER gaan, al was het alleen maar vanwege dit soort machientjes ;)
(http://www.docbrown.info/docspics/yorkscenes/NRM2/P6217103.jpg)
-
LNER? Nu ga je toch wel erg ver... ;D
-
Tussen de GWR en LNER zit natuurlijk altijd nog de LMS ;)
Werner
-
;D