BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Wijbe op 24 January 2013, 21:35:29
-
Hoi,
Hebben Sikjes ooit rondgereden met een rood licht? Natuurlijk stond er zo af en toe 1 of meerdere 'lantaarns' op een Sik, maar waren er ook rode lantaarns?
Het sikje wat de Langste reizigerstrein ter wereld duwde (http://www.feijenoordsemeesters.nl/LRtW/verloop_19_02_1989_5.htm) had een 'rode' goederenlantaarn. Maar verdere 'gevallen' kan ik niet vinden.
-
In tp 4 werden er volgens mij gewoon idd goederensluitseinknipperbollen op de sik gehangen als 'rood licht' .
-
Sikken hebben rode glaasjes die voor de witte lamp geschoven kunnen worden, om zo een sluitlantaarn te maken.
-
Als die dingen met een goederentrein overgebracht werden hingen ze achteraan de trein. Kan me voorstellen dat onder bepaalde omstandigheden een rode pit gevoerd werd.
Grt,
Ger
-
Ik heb vroeger sikken wel vaak van dichtbij bekeken maar rode glaasjes kan ik me niet herinneren.
archiefbeeldje http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/8400471030/in/photostream
-
En als ze 'dan' rode seinen hadden? 1 of 2 per zeide. Kwestie van duo-ledje erin frotten.
-
Sikken kenden geen sluitlicht. Indien nodig werd een losse rode lantaarn en later inderdaad een rood knipperlicht gevoerd. Overdag was het een eenvoudig sluitbord (wit met rode 'zandloper'). En heel consequent was dat niet altijd.
-
Ik heb vroeger sikken wel vaak van dichtbij bekeken maar rode glaasjes kan ik me niet herinneren.
archiefbeeldje http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/8400471030/in/photostream
Op die foto zie je links, rechts en onder het glas haakjes waarin het rode glaasje gehangen kan worden. Ook de latere kleine lampjes hebben de mogelijkheid om een rood glaasje op te hangen.
-
ja, maar of dat nog gebruikt werd? Iig zijn er genoeg sikjes over hier en daar om het eens irl te gaan bekijken, zou ik willen aanraden!
-
Hoe vaak dat vroeger gebruikt werd, weet ik niet. Er zijn in dit draadje meerdere mogelijkheden gegeven voor sluitseinen op een sik, en ze zullen allemaal gebruikt zijn zoals het uitkwam. En wat het bekijken van sikken betreft: die zie ik elke dag en met enige regelmaat rij ik er ook mee.
-
Overigens een kanttekening: Ik kan wel bedenken waarom een sik een knipperbol o.i.d. achterop kreeg in plaats van een lamp met rode glaasjes: over het algemeen zullen sikken geen 4 losse lampen hebben gehad, maar 2. Als er al twee voorop moeten staan heb je er natuurlijk geen twee meer voor achter....
Bij een sik die achterop een trein hangt, zou het trouwens wel weer gekund hebben. Sikken mochten overigens op een gegeven moment niet meer alleen de lijn op.
-
En dit is ook een mooie, met sluitlantaarns in de lantaarnijzers boven: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/151592
-
ja die is schitterend (y)
-
idd prachtige foto
die ijzers waar de sluitlichten op staan zie je eigenlijk nooit op een sik.
-
http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/8391076566/in/photostream/ :D
-
ik bedoel die achter op het mach huis ;D
-
(daar had ik zo gauw geen pic van...)
-
Plaatje van een rood glaasje op een 'moderne' lamp.
Plaatje van een glaasje op de oude grotere lamp lukte even niet, ik kreeg het glaasje niet uit de houder met m'n koude vingers ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_25_104934.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_01_25_104934.jpg)
-
idd prachtige foto
die ijzers waar de sluitlichten op staan zie je eigenlijk nooit op een sik.
Die zitten hier (dwz bij de SGB) er gewoon op hoor.
-
(y) erg leuke combi
Heb je dus een museumsik dan is alles mogelijk ;D
-
Bij de BSH hebben we voor de lol wel eens zon ding er op gezet. Maar in dienst bij ns weet ik niet..
-
Op veel trajecten mocht een sik niet achteraan hangen, ivm hellingen moest het laatste voertuig (wagen) beremt zijn. Bij zwaardere treinen moest de sik meestal op de tweede of derde plaats vanachter vervoerd worden. Max snelheid 65 km/u.
Groeten Jan
-
Klopt, ik heb daar diverse bewijsfotos van ;D
Een sik los kon ook geloof ik niet de baan op, die moest een wagentje meenemen? (maar hier gaan we een beetje off topic al blijft het interessant al dat soort details! ;)
-
Ja, klopt, dit vanwege de lage aslast (ca. 10,5 ton) van de sik en de daarmee niet gegarandeerde detectie.
gr. Carlo
-
Dan heb je het pas over de allerallerallerlaatste jaren hoor. Toen kwamen Sikken al bijna niet meer de baan op.
Op de grote electrische lantaarns (zie foto eerder hier) zit een klepje, daar binnenin zit een rode kunststof schijf. Ik kan wel een keer een foto maken, alleen het is nu winter en dan rijden we amper dus dan kom ik ook niet bij de lampen (die liggen veilig opgeborgen).
-
idd prachtige foto
die ijzers waar de sluitlichten op staan zie je eigenlijk nooit op een sik.
Nou, die hebben er altijd opgezeten hoor,
http://www.flickr.com/photos/janbarnier/4098350345/ daar zitten ze er ook nog op.
@ Tim,
die grote schijven waren origineel gewoon van glas.
-
O, dat zal best, later kwam men er waarschijnlijk achter dat dat toch te breekbaar was.
-
nee, later vond men doorzichtig plastic uit, en bedacht men dat het als kunstofglas makkelijker hanteerbaar was voor sommige gebruiksdoeleinden (y)
-
Ja, zoiets bedoelde ik ook, het was al laat ;)
-
Dat is net zoiets als de rode seinschijven voor het oudere stroomlijn materieel, zoals oa mat54 en De1, die kon je voor in normale frontseinen zetten om sluitseinen te maken als de andere defect waren. Alleen gebeurde dat maar zelden, ik heb het nooit echt op foto's gezien eigenlijk.
-
fout ;D
omschrijving van het seinbeeld:
'Twee naar voren gerichte lichten, links rood, rechts wit op gelijke hoogte, daarboven één wit licht voor op de locomotief of - bij geduwde treinen - op het voorste voertuig'
betekenis:
'Voorzijde van een trein. De trein rijdt op verkeerd spoor. Er komt een buitengewone trein uit tegengestelde richting'
(moest het ook weer even opzoeken, zie o.a. seinreglement 1954 ;))
mvg,
Robin
-
Ow, dat hadden we ook nog ja :)
Kwam het nog minder voor :P
-
Om een beetje bij de verlichting te blijven.
Voor de oude 'olielantaarns'. Oranje/geel ledje gebruiken inplaats van een warmwitte lijkt me verstandig?
-
Ja, de XXL-lantaarns waren olielantaarns (waren overdag trouwens doorgaans gedoofd, ter info...). Niet te verwarren met de grote elektrische lantaarns die tot medio jaren '80 op de Sikken stonden.