BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: mallet96 op 21 January 2013, 19:45:47

Titel: Telegraafmasten langs nebenbahn, waar te plaatsen?
Bericht door: mallet96 op 21 January 2013, 19:45:47
Hallo,

Ik heb een vraagje over telegraafmasten langs een nebenbahn. I.v.m. het plannen/indelen van een modelbaan met als thema nebenbahn, zou ik willen weten waar en hoe het zit met de telegraafmasten. Staan er telegraafmasten in het stationsgebied en hoe zit het als er tunnels voorkomen? Wordt er gebruik gemaakt van eindmasten?

Bedoeling is dat ik een nevenlijn (nebenbahn,tpIII) ga nabouwen, in een bergachtige omgeving. Spoorlijn komt uit een tunnel, passeert een brouwerij, steekt dmv een brug een beekje/riviertje over en komt aan in het eindstation. Hier gaat de spoorlijn als goederenlijn verder naar een evt cementfabriek. (zie baanontwerp hieronder)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Altmhlernebenbahn2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Altmhlernebenbahn2.jpg)

Iemand een idee hoe en of waar ik evt telegraafmasten zou kunnen/moeten plaatsen (en evt welke).
Ik heb in de Encyclopedie gekeken, maar kan nog niets vinden (of ik moet er overheen gelezen hebben).

Alvast bedankt voor het lezen en hoop op reacties,

Marcel
Titel: Re:telegraafmasten langs nebenbahn
Bericht door: Simplex op 21 January 2013, 19:55:50
In Zweden gaat bij veel lijnen met bovenleiding meteen de hoogspanning
mee. Dmv een kroon met drie isolatoren. Bij een tunnel of viaduct worden
diezelfde kabels aan de bovendraad van de bovenleiding vastgemaakt
en volgen daarmee dezelfde weg als het spoor. In onderstaande link
kun je rechts in beeld zien hoe dat zit. Drie masten verderop is een trafo
te zien waar de kabel even aftakt, en daarna weer verder gaat.

http://www.youtube.com/watch?v=CDCpV9EpZqk&list=UUG1cVtOovKE0W7kfmRqTrhA&index=20 (http://www.youtube.com/watch?v=CDCpV9EpZqk&list=UUG1cVtOovKE0W7kfmRqTrhA&index=20)

Bij telegraaf masten heb ik al meerdere malen gezien (ook in Zweden, daar
gaat niet zoveel de grond in) dat de kabels bij de ingang van een tunnel
de kabels via de paal naar beneden geleid worden en vervolgens aan de zijkant
onder het ballast zitten. Bij diesellijnen gaan telegraaf kabels gewoon over het
emplancement heen. Net als in Duitsland en Denemarken waar het ook over de
weg zo loopt. En dan maakt het geen verschil of het een achteraf weggetje is,
of de rijksweg. Zolang je maar erg houd in de hoogte.
Titel: Re:telegraafmasten langs nebenbahn
Bericht door: mallet96 op 21 January 2013, 20:03:40
Hallo Steef,

Bedankt voor je info. Wel ben ik in mijn vraag vergeten om te melden dat ik mijn modelbaan/modulebaan naar Duits voorbeeld wil bouwen, met een diesellijn.
Ook ben ik eigenlijk vergeten om te vragen hoe het is/gaat bij een eind/kopstation, waar blijven de telegraaflijnen/masten? Gaan deze naar een soort trafohuisje, of gaan ze verder "hun weg" langs de weg?


Groet,

Marcel
Titel: Re:telegraafmasten langs nebenbahn
Bericht door: Simplex op 21 January 2013, 20:20:18
Dat kan op verschillende manieren, zoals ik al schreef de grond in.
Maar Artitec heeft bv deze:
http://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwpakketten/item/transformer-kiosk?category_id=121 (http://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwpakketten/item/transformer-kiosk?category_id=121)
En die komen in Duitsland genoeg voor. Langs de A1 bv ter hoogte van
Bremen staan er een paar. Je kunt ook de kabels in een inpandige trafo in je
stations gebouw laten verdwijnen. Het laten doorlopen van de lijnen kan ook,
eventueel in een hoek dwars over je baan/module heen naar de achterwand.
Titel: Re:telegraafmasten langs nebenbahn
Bericht door: Edde op 21 January 2013, 20:26:53
Ik heb ong.2 meter met masten langs mijn baan gehad.
Aan de laatste masten heb ik een draad gelijmd,alsof de leidingen
door een pijpje omhoog komen.
Foto's zeggen veel meer,kijk maar eens in mijn draadje van mn baan;
"Vroeger in Breitendorf"

Gr Ed
Titel: Re:telegraafmasten langs nebenbahn
Bericht door: Marinus op 21 January 2013, 20:40:07
Volgens mij is er een verschil tussen een "telegrafenmast" ( Streckenfernsprechleitung  (http://de.wikipedia.org/wiki/Telegrafenmast) ) en een "freileitungsmast" (  stroomvoerend  (http://de.wikipedia.org/wiki/Freileitungsmast) ).

de telegrafenmast stond/staat naast de spoordijk en de freilandleitung naast de weg... :)

en de telegrafenleitung ging van Blokpost naar blokpost en station

Gr.
Marinus
Titel: Re:telegraafmasten langs nebenbahn
Bericht door: Simplex op 21 January 2013, 20:48:54
Vroeger ging stroom en telefoon met één en dezelfde mast.
In grote delen van zuid en noord Europa nog steeds...  ;)
Titel: Re:telegraafmasten langs nebenbahn
Bericht door: thonis op 21 January 2013, 21:26:05
Hoi hoi!
Is het wel zo handig om stoom en telefoon te combineren? Bij draadbreuk kan dat gevaarlijke toestanden opleveren. Ik heb het in Nederland tenminste nooit gezien, maar elders kijkt men vaak niet zo nauw.
Aan het eindstation lopen de telefoondraden door een metalen kokertje naar beneden en onder de grond door naar het station. In Nederland stonden vroeger bij bruggen e.d. vaak hoge houten kasten, waarin de leidingen naar beneden werden gevoerd. Op oude foto's zie je ze nog, later niet meer. Bij de elektrificatie legde men de telefoon ondergronds, om inductiestromen te vermijden. Bij de Mariazellerbahn in Oostenrijk heeft men bij de elektrificatie de bovengrondse leidingen gehandhaafd, door om de paar masten de draden te kruisen. Dat helpt blijkbaar ook. Bij tunnels wordt de telefoonleiding daar gewoon over de berg gevoerd, via een eigen route. Ook de voedingsleiding van de tractie, die normaal aan de bovenleidingsmasten zit, snijdt bij Laubenbachmuehle een hoek af. Dit stuk is recentelijk ondergronds gelegd.
Groet van Thonis
Titel: Re:telegraafmasten langs nebenbahn
Bericht door: T.Spat op 21 January 2013, 22:39:38
In Frankrijk zie je langs de weg vaak betonmasten voor de stroomvoorziening,
met halverwege de mast nog een of twee draden, geisoleerd, die zijn voor de
telefoonverbinding :)

De telgraafmasten zien er anders uit, die zijn van hout, met meestal 8 of 16
draden, en die zijn nog altijd bij zijlijnen daar te zien...