BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: 1200blauw op 20 January 2013, 22:36:44
-
Na wat speurwerk in vooral oude topics en snuffelwerk op beurzen en in winkels stel ik mijn vraag maar gewoon direct.
Ik ben op zoek naar NS bovenleidingmateriaal (portalen, draden etc.) die voor een jaren '70 baan geschikt zouden kunnen zijn. Het moet degelijk materiaal zijn, en vooral realistisch. Of het functioneel moet zijn ben ik nog niet over uit. Voorlopig zit ik op het spoor dat dat teveel van het goede is. Ik denk erover met een stukje zwart garen de stroomafnemers nèt onder de rijdraad af te vangen, zodat het lijkt of ze ertegenaan staan, maar dat dus niet doen.
Het gaat om een deel dubbelsporig en een deel viersporig. Ik ben vooralsnog op Sommerfeldt uitgekomen en heb een mastje op proef gekocht om er ervaring mee op te doen. Ik ben geen geweldenaar met de soldeerbout, dus dat is wel nodig. Viersporig wordt door dat merk niet geleverd. Nu kan ik dat oplossen door de sporen iets uit elkaar te leggen (dat is een streep met een pen want een nieuwe baan is er nog niet) om zo een excuus te hebben voor twee keer dubbelsporige masten te gaan, maar dat vind ik eigenlijk een zwaktebod. In sommige draadjes van anderen zie ik wèl viersporige (of zelfs nog bredere) overspanningen. Is dat eigenbouw, of heb ik een fabrikant gemist?
Ik hoor graag!
-
Het nadeel van de Nederlandse Sommerfeldtbovenleiding is dat deze qua afmetingen niet geheel kloppen (afstand tussen rijdraad en hangdraad is te klein). Ik zou voor eigenbouw gaan met messingprofielen. Heb al eens een overspanning voor meerdere sporen gemaakt, en dat ging prima.
Maarten
-
Ik heb hier ooit wat tekeningen voor gemaakt:
http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm (http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm)
-
Dat ziet er goed uit !!
Ook alles staat netjes beschreven en keurig onderdelenlijst erbij.
Hier kan ik ook mee gaan werken.
Bedankt ,
Wesley
-
moet ik voor N. spoor alles door de helft doen qua maten
gr, Rob
-
Wat denk je 8)
1:87 of 1:160 = ongeveer de helft ;D
Gr.
Eric
-
Of iets verder naar beneden scrollen op die pagina van de eerder in dit topic genoemde link.
De bovenste paar portalen zijn H0 en vanaf ongeveer de helft van de pagina gaat het over N spoor.
-
Nu kan ik dat oplossen door de sporen iets uit elkaar te leggen (dat is een streep met een pen want een nieuwe baan is er nog niet) om zo een excuus te hebben voor twee keer dubbelsporige masten te gaan, maar dat vind ik eigenlijk een zwaktebod.
Je kan hier de geschiedenis laten spreken. Stel dat er eerst 2 sporen lagen, daar staan dan portalen overheen. Als ze daar later aan één kant twee sporen bij gelegd hebben, dan hebben ze daar ook weer portalen overheen gezet.
Maar als ze een spoor aan de ene kant en een spoor aan de andere kant hebben toegevoegd, dan is het ook denkbaar dat ze uithouders aan de bestaande portalen hebben gemaakt. Dus eigenlijk is van alles mogelijk, als je er maar een goed verhaal bij hebt.
-
Het is iig een geruststelling dat ik kennelijk geen fabrikant over het hoofd heb gezien. De site die wordt genoemd is beslist interessant. Nu is de overweging natuurlijk òf gaan voor een niet kloppend portaal dat met beperkte soldeervaardigheden te doen is, òf gewoon meer ervaring met solderen opdoen en zelf gaan bouwen met wellicht een beter resultaat. Dank voor de reacties tot dusver.
-
zo lang dat ik met modelspoor bezig ben heb ik de boven leiding altijd zelf gemaakt
Het eerste baanplan was met railprofielen en koperen rijdraad van 0.4m/m draad
Het tweede plan met masten van liggers van Evergreen strips en palen van railprofielen,kijk maar is op mijn bouwdraadje Doornvliet, daar bespreek ik het maken van masten en rijdraden
Cor