BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Jaap Smith op 20 January 2013, 12:43:19
-
Heren,
Zeg ik heb een vraag met betrekking tot licht- en armseinen. Wat is het geval, ik ben van plan een baan te bouwen waar op een enkelsporige hoofdbaan ligt met vertakkingen naar een verschillende goederenemplacementen. Zoals een haven en een tankopslag.
Mijn vraag is nu: kan ik op de hoofdbaan lichtseinen plaatsen en op het goederen gedeelte armseinen. De hele baan wordt gesitueerd in de jaren 50/60.
Vriendelijke groet Jaap Smith
-
Lijkt me wel.
Je zou ook alles met armseinen kunnen doen, maar in de jaren 50-60 kwamen de lichtseinen al behoorlijk op, zeker op de hoofdlijnen.
Hendrik Jan
-
@Hendrik Jan,
Dat was ik eerst van plan, maar het lijkt mij juist leuk om beide te hebben zodat je de overgang ziet. Maar ik wil zeker weten dat dit ook in werkelijkheid zo is geweest.
Vriendelijke groet Jaap Smith
-
Even dan nog een vraag Jaap.
Wordt het een nederlandse baan of iets naar duits voorbeeld ?
Kan miss van belang zijn bij hoe t in de werkelijkheid was ;)
-
Het is een Nederlandse baan.
Vriendelijk groeten Jaap Smith
-
Utrecht Goederen heeft tot 2006 armseinen gehad, als enclave in de lichtseinwereld van Utrecht Centraal en de rest van Nederland.
Dus wat je wilt, kan wel. Al denk ik wel dat de aansluiting op de hoofdbaan in die gevallen dan wel altijd hetzelfde soort seinen als op de hoofdbaan waren.
Huub
-
bij de zlsm staan ze nog steeds en hier komt ook modern spul
-
Combinaties zag je wel vaker, vooral bij knooppunten.
De grote doorgaande lijn was dan al gemoderniseerd, terwijl de aftakkende zijlijn nog niet zover was.
Dit zag je in de jaren '80 nog vrij veel in Nederland. Ik reed in 2004 in Duitsland per trein door de Eiffel, en zag daar hetzelfde. De hoofdlijnen allemaal modern, maar het lokaaltje van Keulen naar Trier nog met klassieke armseinen, bediend met trekdraden.
Afgelopen herfst in Bacharach (in Duitsland, langs de Rijn) zelfs nog een overweg gezien die door een mannetje werd bediend. De seinen waren daar wel modern, maar werden ook nog lokaal bediend (door hetzelfde mannetje). Dus niet zoals in Nederland vanuit de centrale verkeersleiding, die dan meteen een hele provincie doet.
Hendrik Jan
-
Voor zover ik weet, mag het rustig naast elkaar (niet dóór elkaar ;) ) en het is zélfs "voorbeeldgeoriënteerd" om lichtseinen te bedienen vanuit een klassiek bloktoestel...
Uit eigen ervaring roep ik HgII (Haarlem Goederen bij de Pijlslaan), waar een klassiek bloktoestel stond, je ook aan "den Overweg" moest denken en Hlm-Ldn al heel lang lichtseinen had...
Amuseer je dus/leef je uit!
Frans
-
in duitsland worden ze door elkaar gebruikt.