BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: nscargo op 18 January 2013, 18:53:35

Titel: Treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: nscargo op 18 January 2013, 18:53:35
Howel mijn eigen baan nog in de opbouwfase van het frame is is mij de volgende vraag gesteld.
In een zorgcentrum waar oude(re) mensen wonen zijn vage plannen om een modeltreinbaan te bouwen die te bedienen moet zijn voor iedereen.
Het moet een solide baan worden, waar geen electrische componenten zitten die door de bewoners kunnen worden aangeraakt, dus ook geen trafo's.
Deze zullen allemaal moeten worden weggewerkt
Het beste zou zijn dat een bewoner op een knop kan drukken waarna er één trein gaat rijden, en na een rondje vanzelf weer stopt.
Drukt een andere bewoner op een andere knop, dan gaat er dus een andere trein rijden, maar de twee treinen moeten dus onafhankelijk van elkaar kunnen rijden, maar elkaar niet raken.
Er hoeven natuurlijk niet zo heel veel treinen tegelijk te rijden, er wordt gedacht aan maximaal 3 of 4.
Om te voorkomen dat de bewoners de treinen zullen grijpen zal er een plexiglas kap over worden gemaakt.
Iemand een idee hoe zoiets te realiseren?
Het zit allemaal nog in de plan fase, maar als het groene licht gegeven wordt dan kan met de boui van de baan snel begonnen worden.
Harm
Titel: Re:treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: Jeronimos op 18 January 2013, 19:18:30
Ik heb het idee dat dit in het verkeerde hoofdstuk staat. Zal een mod vragen dit te verhuizen.
Titel: Re:treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: Bert Mengerink op 18 January 2013, 22:03:22
Je hebt 2 opties voor de beveiliging, zoals ik het zie.
Je kunt gaan voor analoge beveiliging met relais, etc. of voor een simpele computer met een vast programma.

Ik zou wel adviseren om het zo eenvoudig mogelijk te houden.

Groet,
Bert
Titel: Re:treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: Richey op 18 January 2013, 22:13:33
Als ik het zo lees denk ik "koploper met semi automatisch rijden en een schakeltableau"... Oud pentium4tje met xp, multimuisje verstopt en alleen dus een paar simpele knoppen (of zelfs van die robuuste tuimelschakelaars)...

Gr Richey
Titel: Re:treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: Kees 49 op 18 January 2013, 22:16:44
De knoppen en weggewerkte trafo's, analoog, is precies de manier waarop we in het modelspoormuseum in Sneek de banen (laten) bedienen. Als je morgen langs komt of belt, vraag dan naar Tjeerd. Die kan je ongetwijfeld aan ideeën helpen.
Titel: Re:treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: Marco EB op 18 January 2013, 22:18:18
Leuk idee.
wellicht is hier op het forum voldoende informatie en kennis aanwezig voor tips en trucks.

Ik kan je wat ervaringen delen van mijn kerstdiorama.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=48166.30
dit heeft 120 uur gedraaid.
Was analoog.
met wat relais.
hele simpele sturing.

waar zou je rekening mee zou kunnen houden:
Analoog heeft voor mooi rijden een lage spanning, bij vervuiling van wieltjes en rails gaat de trein minder rijden.
Ik heb Fleischmann model rails gebruikt en vind dat deze snel vervuilen.

Vermijd hellingen, deze plegen een enorme aanslag op de motortjes.

In dit geval misschien twee losse cirkels met een brug er in waar er 1 over de ander heen rijdt , ziet er altijd leuk uit.
met in en uitschakelbare baanvakken. bij bijv een station.
eventueel simpele digitale roco set hoge spanning op de rails hopelijk minder vervuiling.
en bij stroom aan loopt de trein weer mooi weg (kwestie van de instellingen)
niks computer nodig





Titel: Re:treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: Reinier Z. op 18 January 2013, 22:20:05
Het makkelijkste lijkt me als elke trein z'n eigen rondje heeft. Dan kunnen ze elkaar sowieso niet raken en heb je geen wissels nodig, dus minder storingskans.

Elektrisch: Elk rondje geef je één stopgedeelte, waar de trein in ruststand stilstaat. Bij een druk op een knop wordt een bistabiel relais omgegooid, dat het stopgedeelte inschakelt. Trein gaat rijden. Ergens voorbij het stopgedeelte bedient de trein een schakelrail, die het bistabiel relais weer terugzet. Stopgedeelte gaat weer uit, en zodra de trein daar is teruggekeerd stopt hij daar dus vanzelf.

Lijkt me het simpelste. Alleen is het dan wel aan/uit, geen langzaam optrekken en afremmen. Dat zou je nog kunnen oplossen door digitale treinen te nemen en het stopgedeelte in de 'uit'-stand te voeden uit een remgenerator.
Titel: Re:Treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: Waelsteder op 19 January 2013, 00:39:22
En natuurlijk in schaal IIm (=LGB) bouwen, omdat:
- LGB doorrijdt bij vervuiling, waar andere schalen stoppen...
- LGB robuust genoeg is om vele uren te kunnen blijven rijden, zonder noemenswaardig onderhoud...
- LGB ook zonder leesbril te zien is...

Groeten. Rob.
Titel: Re:Treinbaan bij zorgcentrum
Bericht door: nscargo op 19 January 2013, 17:29:16
Was inderdaad per ongeluk in het verkeerde hoofstuk gezet, bedankt voor het verplaatsen

Dankjewel voor de tips, het is inderdaad de bedoeling om het zo eenvoudig mogelijk te maken.
En inderdaad geen hellingen.
We hebben het ook over de schaal gehad, N en Z vielen al bij voorbaat af.
Bleven LGB en HO over, LGB is inderdaad robuust en rijdt eigenlijk altijd
Maar vanwege de kosten en beschikbare ruimte zal het waarschijnlijk wel HO worden.
Het zullen waarschijnlijk wel Roco loks worden, die zijn erg betrouwbaar.
Of we gaan voor de Piko hondekoppen.
Het zal de meeste mensen niet veel doen als de baan niet super gedetaileerd gaat worden, maar als we ermee beginnen dan willen we het wel zo mooi en degelijk als mogelijk maken.
Maar er zal bv geen Faller carsystem gaan rijden, en ook geen fietsertjes ( vind ik persoonlijk erg jammer, maar is waarschijnlijk te klein  om te kunnen worden herkend door de ouderen.)
De knoppen die we voor de bediening gaan gebruiken zijn robuuste schakelaars die bv worden gebruikt als bediening van electrische deuren.Ze lijken wel op een noodstop knop, maar hebben een andere kleur en er zit geen vergrendeling op
Het zijn pulsdrukkers, dus het idee van Reinier zou dan kunnen.
Ik ga binnenkort even naar sneek, dat is vlakbij, en ga eens praten met Tjeerd.
Voor alles, het moet veilig zijn, tegen een stootje kunnen, en voor ons, redelijk gemakkelijk te onderhouden.
Als we groen licht krijgen dan laat ik het weten.
Harm