BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Peter Kleton op 17 January 2013, 19:05:14
-
Hallo,
In de NRC stond gisteren ,17 januari, het overlijdensbericht van Mej. Asselbergh , een vroegere directrice van het Spoorwegmuseum.
Ze was Directrice van 1937 tot ca 1987 (?) .
Ze was haar vader opgevolgd destijds en is ongeveer 95 jaar oud geworden.
Ik heb het bericht nergens anders gezien ,vandaar dit berichtje. Meer weet ik er niet over vertellen.
Vr GR,Peter
-
Ach Marie-Anne Asselberghs, wereldberoemd in Nederland door haar boek (uit 1981?) Daar komt de trein (uitgeverij De Bezige Bij)
Haar vader Henri was daarvoor directeur van het Spoorwegmuseum.
Oud-directeur van het Spoorwegmuseum Marie-Anne Asselberghs is dinsdag in Utrecht overleden. Ze had vanaf 1961 meer dan twintig jaar de leiding over het Utrechtse museum.
En bleef ook na haar afscheid actief betrokken bij het wel en wee van de treinencollectie. De Utrechtse is 93 jaar oud geworden.
Als klein meisje groeide Marie-Anne Asselberghs al op tussen de treinen. Haar vader Henri was sinds 1928 directeur van het Nederlands Spoorwegmuseum. Op 18-jarige leeftijd kwam de jonge Marie-Anne ook in dienst bij het museum, als assistent van de directie. Met de heropening van het Spoorwegmuseum in het voormalige Maliebaanstation, eind 1954, werd ze benoemd tot conservator.
In 1961 trad ze in de voetsporen van haar vader en werd ze directeur van Het Nederlands Spoorwegmuseum. Het was een bijzonder gegeven dat in een mannenwereld, wat het spoorbedrijf in die tijd was, een vrouw de scepter zwaaide. "Zonder haar grote gevoel voor de samenstelling van de collectie zou Het Spoorwegmuseum nooit zo bijzonder geworden zijn. Haar bijdrage aan de samenleving is van onuitwisbare waarde, waarvoor wij haar blijvend dankbaar zijn'' aldus de huidige directeur Paul van Vlijmen.
( Bron:RTVUtrecht:16-1-2013)
-
In De Volkskrant van vandaag zijn ze wat nauwkeuriger dan NRC. ;D Ze is van 1961 tot en met 1984 directeur geweest. Haar vader was de eerste directeur van het museum. Volgens het stuk, zowat een halve pagina, heeft ze vooral kans gezien de collectie flink uit te breiden, maar dat zal niet alleen over rollend materieel gaan.
-
"Zonder haar grote gevoel voor de samenstelling van de collectie zou Het Spoorwegmuseum nooit zo bijzonder geworden zijn. Haar bijdrage aan de samenleving is van onuitwisbare waarde, waarvoor wij haar blijvend dankbaar zijn'' aldus de huidige directeur Paul van Vlijmen.
Ik weet dat over de doden niets dan goed gezegd hoort te worden, maar op bovenstaande is wel wat af te dingen. Ja, ze heeft het museum met de haar beschikbaar gestelde middelen een mooie plek in het Nederlandse cultuurlandschap gegeven, maar ze heeft het museum ook bijzonderheden onthouden helaas.
Eelco
-
maar op bovenstaande is wel wat af te dingen.
Mee eens, de relatie met de Stibans was tot haar terugtreden zeer moeizaam. Als het aan haar had gelegen was de 1000 ook niet buiten het museum bewaard gebleven... Ik kan me de notulen in het Stibans-bulletin nog wel herinneren "een 1000 wordt niet bewaard". Om een DE-1 te kunnen bewaren had de Stibans al gesprekken met de VSM gevoerd. Na de directiewissel was het niet meer nodig de VSM hiervoor in te schakelen en bleek er veel meer mogelijk.
-
Inderdaad. Een soortgelijke stroefheid (sorry, een beetje off-topic) bestond er met de Afdeling In- en Externe Betrekkingen t.a.v. stoomritten e.d. op het hoofdnet. Daarvoor was de overgang van de zeggenschap naar ProRail nodig.
-
Een late maar frappante toevoeging. In de necrologie van NRC Handelsblad is al te lezen dat ze het niet echt moest hebben van het vernieuwde spoorwegmuseum. En nu blijkt dat haar hele collectie nadrukkelijk niet aan het spoorwegmuseum is nagelaten, maar aan diverse opkopers is verkocht.
Op Marktplaats doken deze week enige voorwerpen uit haar verzameling op, onder andere aan haar uitgereikte penningen. Het spoorwegmuseum heeft deze alsnog voor veel geld aangekocht.
Eelco
-
Waarmee maar weer eens bewezen is dat proberen te regeren over je graf heen een zinloze activiteit is...
mvg,
Gert