BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Hendrik Jan op 17 January 2013, 17:21:42
-
In december kocht ik in houten een stokoude roco br103.
Hij reed. Tenminste, een klein stukje op de testbaan.
Vanmiddag heb ik er een Uhlenbrock decoder ingebakken.
Hij reed.
Tenminste, een klein stukje op de testbaan.
Tot hij begon te haperen, stokte, en bleef staan.
En de verlichting begon te knipperen.
Hier gaat iets mis.
Kan het zijn, dat de lok te zwaar loopt, teveel ampères pakt en de decoder aan de noodrem trekt wegens overbelasting?
De groeten van...
Hendrik Jan
-
De gouden tip is altijd dat een loc vlekkeloos analoog moet rijden voordat je er een decoder in stopt.
De verschijnselen die je beschrijft kunnen er inderdaad op wijzen dat de motor te zwaar loopt.
Je zou eens kunnen beginnen met een drupje olie op de motorlagers, en de wielen en stroomafname schoonmaken.
-
de decoder is trouwens van Lenz, niet van uhlenbrock.
treintje leek wel aardig te rijden, in eerste instantie. Maar ik heb geen duurproef gedaan.
Misschien maar goed ook.
Nu werkt de decoder als beveiliger. Zonder was de motor misschien al naar de barrebiesjes.
Zal eens alle tandwielen etc reinigen.
Waarmee kan ik die handel het beste smeren?
Naaimachine-olie?
Vet?
wat voor vet?
Echte boter?
Hendrik Jan
-
Klinkt assemaal enigszins bekend. Die van ons lijkt ook nog eens kortsluiting te maken, soms...
In de oude 103 zit een grote rondmotor, die lijkt vaker problemen te geven (zoek maar eens op het forum). Ook lijkt bij ons de truck-ophanging een beetje verleten waardoor hij met de flenzen de onderkant van het stalen chassis lijkt te raken.
Zoals ik het zie zijn er dus een hoop werkzaamheden nodig, althans bij ons:
- lok uit elkaar, stalen frame bij de middelste assen wat verder uitfrezen;
- tandwielkasten reinigen, voorzien van nieuw Roco vet;
- oude rondmotor leeg lepelen en in de ronde bak op één of andere manier een mashima 18x33 zetten;
- andere cardanassen monteren zodat de maten weer kloppen;
- lampjes er uit, ledverlichting er in;
- lok weer inrijden...
Je snapt dat ik hem maar weer in de doos heb gedaan, kijk er een andere keer wel weer naar... 😉.
Groet,
Richey
-
Dat klinkt best serieus.
Ik vond het al zo'n koopje op de beurs...
Ik ga eerst maar eens de boel grondig reinigen, opnieuw smeren en dan kijken wat er gebeurt.
De verlichting had ik al aangepast, vond ik een peuleschil. Lampjes eruit, ledjes erin (zonder contact met de massa natuurlijk, maar retour via de decoder) en weerstandjes erin op de plek waar eerst diodes zaten uit het analoge tijdperk.
Wordt vervolgd.
Hopelijk zonder dat er een nieuwe motor in moet, want zo'n harttransplantatie doet mijn beursvoordeel teniet.
Blijft hoe dan ook een schitterende lok.
Hendrik Jan
-
Ik heb ook lopen zoeken in Houten, maar kon geen geschikt jonger broertje vinden voor een schappelijke prijs...
Groet,
Richey
-
Zojuist kwam de aap uit de mouw;
machine gedemonteerd, motor eruit, motor los doorgemeten met de multimeter en de transformator.
Wat blijkt? De transformator heeft kuren.
Dat kan dus ook nog. :-\
Piko-dingetje uit een startset. Geeft ineens 17 volt af, naar rechts. Naar links doet ie eerst niks. Draai ik dan de regelaar weer ietsje terug naar nul, knalt hier ook 17 volt door.
Ik geloof dat ik blij mag zijn, dat mijn andere testlok niet opgeblazen is.
Affijn: motor met andere trafo getest (oerdegelijke oude Fl*mann).
Motor is prima.
Spul weerin elkaar gezet.
Karren maar.
De br103 loopt als een eh....trein.
Hendrik Jan