BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bert2011 op 16 January 2013, 17:10:32
-
Beste Forumleden,
Ik weet inmiddels al het een en ander van de locdecoder; maar wat is nu bv V-max en hoe optimaliseer je nu je decoder voor remmen optrekken en wat moet je wel en niet met adres 29 doen.
Al dit soort zaken wil ik weten want nu zit ik vaak te prutsen en weet ik niet goed wat ik precies doe.
Dus mijn vraag zijn er simpele boeken of is er op het net een site met duidelijke info het liefst in NL.
Alvast bedankt.
-
Misschien moet je de titel even aanpassen? Want "boeken of internet" is wel een heel breed begrip ;)
-
Ik stem op boeken ;D
-
Als je goed lees, dan vraag ik of er boeken of info op het net is en niet dat er gestemd moet worden.
Dus graag serieus antwoorden of niet.
-
Toch zou ik de suggestie van Ronald even opvolgen, dan heb je veel meer kans dat iemand die het antwoord weet dit draadje aanklikt. Als iemand nu de titel ziet staan in de inhoudsopgave, heeft hij geen idee waar het over gaat.
-
Ik weet inmiddels al het een en ander van de locdecoder; maar wat is nu bv V-max en hoe optimaliseer je nu je decoder voor remmen optrekken en wat moet je wel en niet met adres 29 doen.
Al dit soort zaken wil ik weten want nu zit ik vaak te prutsen en weet ik niet goed wat ik precies doe.
Dus mijn vraag zijn er simpele boeken of is er op het net een site met duidelijke info in NL.
Hoi
Kijk eens op de site van esu en download de handleiding van 1 van de decoders. Maar och, sorry dat is in het duits.
Als je naar de site van Dankaert belgie gaat, daar is de nederlandse handleiding te downloaden.
link danckaert (http://www.modeltrainservice.com/NL/downloads.htm)
teunis
-
aangepast.
-
aangepast.
Bert
Heb je al gekeken op de site van dankaert?
Je kan alles vinden in de ESU lokpilot handleiding.
Verder kan je kijken in het boek Bits, Bytes en Bielsen geschreven door Wijffels, uitgegeven door elektuur of elektor (tegenwoordig)
succes
teunis
-
@bert
vmax, cv29, optrekken, etc. etc. zijn allemaal variabelen. => naar smaak aanpassen
cv 29 verschilt niet (las ik net) per decoder => maar ik zou voor deze zeker de gebruiks aanwijzing van de decoder erbij pakken.
Dussss gewoon veranderen naar hartenlust, kost niks, je sloopt niks en je ziet precies wat er gebeurt.
en mocht je dit spannend vinden, eerst de cv waarde uitlezen voor je die verandert.
-
Bert,
je geeft jammer genoeg niet aan welke decoder je gebruikt.
Echter, als je het over optrekken en afremmen hebt zijn CV2, CV3 en CV4 van belang.
Een goed overzicht biedt deze site: http://www.gertvanvoorst.nl/locdeco.html
Weliswaar toegesneden op Lenz decoders maar je kunt er wel algemene dingen uit halen.
Maar CV waarden kunnen per (decoder)merk verschillen.
Het is waar wat Lucky zegt: je moet per loc uitproberen wat voor jou de juiste instellingen zijn.
Knar46
-
cv 29 verschilt per decoder => gebruiks aanwijzing van de decoder.
Mark,
CV29 is nou juist zo'n voorbeeld van een CV die voor elke fabrikant hetzelfde is.
Dit is nl. 1 van de "genormaliseerde" CV's volgens de NMRA standaard (Mandatory oftewel verplicht). Bij sommige fabrikanten worden niet alle opties gebruikt, maar als gebruikt zijn ze altijd hetzelfde.
Net als CV1,2,3,4,5,6,7,8,17,18,19 om er maar een aantal te noemen.
Misschien leerzaam voor je (en anderen) om hier eens te kijken bij de NMRA (http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html).
De uitgebreidere opties (bv functiemappen) verschillen meestal per fabrikant.
Gr.
Eric
-
Hartelijk dank voor de antwoorden; ik gebruik de tams decoders ld-g-31en 32
-
Eigenlijk moet je zoals al gezegd gewoon proberen.
Pak de handleiding van de decoder erbij en ga wat wijzigen in cv waarden
waarvan je denkt dat het het gedrag van de lok verbeterd.
Heb je een centrale waarmee je kunt uitlezen is dit makkelijk.
Heb je die niet, pak pen en papier en schrijf op wat je wijzigt.
Doet het niet wat je ervan verwacht kun je altijd weer de instelling terug zetten.
Tinus.
-
Remunj,
een mens is nooit oud genoeg om te leren. Als ik de tabel I configuratie variabelen bekijk zie ik alleen maar bij CV1,7,8 en 29 een M(andatory).
Begrijp ik jouw opsomming goed dat als een fabricant bijv. optrekvertraging in zijn decoder heeft ingebouwd deze dan altijd onder CV3 te vinden zal zijn?
Bert: lees ook het draadje "Fleischmann 4237 digitaliseren met LD G 31" eens gepost in de rubriek "Digitaal" op 23 december 2009. De laatste opmerking in dit draadje luidt: "Het is natuurlijk ook niet voor niets dat er hier zeer regelmatig wordt aangegeven dat de Tams decoders in de categorie minder goed (of slecht zoals je wilt) vallen." Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik ben Lenzfan.
Knar46
-
Theo,
Dat klopt.
Elke decoder die wil voldoen aan de NMRA standaard moet de 4 genoemde CV's hebben.
Veel van de andere zijn Recommended oftewel aanbevolen en zullen dan bij elke fabriaknt onder hetzelfde nummer terug te vinden zijn. Idem voor Optional.
Er zijn ook reeksen van CV's gereserveerd die fabrikanten zelf kunnen invullen. Bijvoorbeeld CV47 - 64. Die kan elke fabrikant naar eigen inzicht gebruiken.
Daarom is het bij een vraag belangrijk om aan te geven over welke decoder een vraag gaat omdat het antwoord daar van kan afhangen.
Gr.
Eric
-
Dit is het zoveelste voorbeeld dat je optrekken en afremmen gewoon zou moeten kunnen instellen via afremmen en optrekken zonder al dat CV gezeik want dat is voor velen en zeker ouderen veel te ingewikkeld.
Dus gewoon in normaal Nederlands al je functies kunnen instellen.
-
Dan rijd je toch gewoon niet digitaal?
Als je je er toch niet in wilt verdiepen, doe het dan niet... wat een gezemel weer.