BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 16 January 2013, 15:06:36
-
Ik kwam deze charmante foto tegen op Flickr. Het laat zien hoe enorm de Portugese Allan stellen op onze DE stellen lijken. Wanneer de NS de stroomlijnkop niet in het bestek had gestopt hadden onze stellen er waarschijnlijk ook zo uitgezien. Minus de giga dakkoeler wellicht ;) en het normale stoot- en trekwerk.
(http://farm9.staticflickr.com/8020/7143478125_9ebc02c481_o.jpg)
Iemand er wel eens ingezeten op vakantie? Het zal vast een heel vertrouwde ervaring zijn voor wie de stellen nog in dienst heeft gekend.
mvg, Paul
-
Absoluut een hele goede ervaring. Wat je aan de buitenkant niet ziet, is dat de binnenkant vrijwel gelijk was aan onze stellen. De banken met de ribbels, de ramen met de slingertjes, de roostertjes in de wanden, de opstaptreden binnen. Alleen de sticker "Achtung! Stufe!! was niet overgenomen :) :)
Ergens in mijn archief zitten dia's met interieuropnames. Maar die moet ik dus eerst opzoeken, daarna inscannen, waarschijnlijk nog bewerken en dan hier plaatsen. Dat gaat dus helaas nog wel even duren. Je zult me dus moeten geloven op mijn blauwe ogen ;D
Groet,
Raymond v/d Hoven, juist voor deze stellen Portugal bezocht
-
Fraai treinstel. En die gigantische dakkoeler doet me denken aan een bepaald soort dinosaurussen.
mvg,
Gert
-
Die blauwe is een in de oorspronkelijke kleur teruggebracht exemplaar (samen met allerlei locs).
Anderen werden "gemoderniseerd" als in "futuristisch".
Zo zagen de breedspoorstellen er normaal uit (Coimbra-Parque 1994; achter de trein op de eerste foto is het straatspoor vanaf "Coimbra-A" waarover de stellen voor de lijn naar Serpins vanaf het hoofdstation "Coimbra-B" werden overgebracht):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12269.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12269.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12270.jpg)
Zo zagen de smalspoorstellen er uit, waarbij duidelijk is dat de fronten verbouwd zijn - persoonlijk vind ik dit front veel mooier/leuker dan het onverbouwde (Vila da Feira 1994):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12260.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12260.jpg)
Daarin zittend was het echt (om het netjes uit te drukken) kicken om op te trekken, qua geluid net alsof je weer in 1985 was (en ze trokken volgens mij wat sneller op, vast een andere overbrenging wegens lagere maximumsnelheid).
-
Hoewel ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die dit afschuwelijk vinden, vind ik dat gerenoveerde stel in die 'futuristische stijl' echt heel fraai!
Volgens mij heeft er in RH of RM ooit een artikel over gestaan. Van jouw hand wellicht Illya?
mvg,
Gert
-
Hoe is Allan indertijd eigenlijk aan die order gekomen? Werkspoor kreeg in de jaren '50 Argentijnse orders dankzij Bernhard, maar is dat bij Allan ook via zo'n constructie gegaan (niet noodzakelijkerwijs Bernhard)? Of kwamen de Portugese spoorwegen gewoon toevallig uit op Allan?
Eelco
-
Het zal geen Europeese aanbesteding geweest zijn. ;D
Portugal en het kolonels regime... Bernhard.. het zal toch niet... 8)
Ik moet trouwens ook nog foto 's hebben.
-
Plaatjes van de stellen staan ook op Railfaneurope, hier (http://www.railfaneurope.net/pix/pt/diesel/dmu/0350/pix.html) en hier (http://www.railfaneurope.net/pix/pt/diesel/dmu/0300/pix.html). De gemoderniseerde zien er heel anders uit, kon dat ook niet met de DE-stellen hier? :P
-
Volgens mij heeft er in RH of RM ooit een artikel over gestaan. Van jouw hand wellicht Illya?
RM 181 & 183 :)
Aldus: http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/bronnen/spoorbladen/railmagazine/index.html
-
Wellicht dat prins Bernhard een rol heeft gespeeld bij het binnenhalen van de order. Er zijn wel gekkere dingen gebeurd. De RET heeft, niet veel later, een tramorder bij Schindler in Zwitserland uitgezet. Met een huisleverancier om de hoek. Dan kan je het Allan niet euvel duiden dat ze voor een kolonelsregime treinen bouwen.
Paul
-
Volgens mij heeft er in RH of RM ooit een artikel over gestaan. Van jouw hand wellicht Illya?
Nope :)
edit: vermoedelijk Maarten van der Velden (en/of Maarten Tjebbes en/of Meindert Mulder)
-
En gevonden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0442.jpg)
Twee stellen in Coimbra, 11 juli 1989 (eigen foto, uiteraard....)
Op deze foto komen de luchthappers wel erg stoer over, soort van hanenkam.
De bevestiging van de sporen op de voorgrond is ook wel interessant overigens.
-
Op deze foto komen de luchthappers wel erg stoer over, soort van hanenkam.
Precies! Doet me aan deze jongen denken: http://www.themacompany.nl/image/product-afbeelding-5416.large.jpg
mvg,
Gert
-
niet aan deze?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ikke_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ikke_1.jpg)
;D ;D ;D
-
Durf jij zo over straat in Denemarken? ;D
Anyway; rijden er nog stellen of zijn ze allemaal omgesmolten?
-
niet aan deze?
Zeker wel! Ik hoopte al dat je 'm zou plaatsen. ;D
mvg,
Gert
-
Zoals de pioniers in de USSR reeds zeiden: altijd bereid! (y)
;D
Durf jij zo over straat in Denemarken? ;D
Dit is 10 jaar geleden... Mijn haar is tegenwoordig te dun om dit nog te kunnen doen :(
-
Lekker veel plaatjes van de smalspoor-Allans:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6244141
Groet,
Raymond v/d Hoven
-
Zeer sfeervolle plaatjes! (y)
-
Waar ik hem vandaan heb weet ik niet meer maar ik heb ergens een foto gevonden in de originele staat van 1952
(http://[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/k_Allan_41_van_CP_1952_.jpg][img width=400]https://images.beneluxspoor.net/bnls/k_Allan_41_van_CP_1952_.jpg)[/url][/img]
-
hoop dat hij het nu doet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/k_Allan_41_van_CP_1952_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/k_Allan_41_van_CP_1952_.jpg)
-
Lekker veel plaatjes van de smalspoor-Allans:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6244141
Groet,
Raymond v/d Hoven
en vergeet ook de mini-2400 niet he!
-
Ik vind een heel leuk filmpje op youtube over de stellen. Mijn portugees is niet zo best, maar ik vermoed dat het een docu is over de erbarmelijke staat van dit ooit in een ver buitenland gebouwde materieel. Let op het interieur. Je zou je bijna in een Blauwe Engel wanen wanneer er niet zoveel portugees werd gesproken. Maar aan de andere kant, in de uithoeken waar de engelen reden kon je de mensen vaak ook niet best verstaan (duik). ;D ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/interieur_portugese_allan.jpg)
Dit is de link van het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=Wsa0pXb7KpQ
mvg, Paul
-
;D
Grappenmaker, je verwoordt het goed; het gaat om het 'verstaan' ;) . Ik (noorderling) heb vaak met de rode duivelen gereisd. Los daarvan viel het mij afgelopen zaterdag in Rijswijk op dat ik de aanwijzingen-in-dialect die Limburger Gerrie aan z'n maten gaf prima kon volgen.
-
Ik heb er ook regelmatig in gereisd, ook in het noorden van het land. Ik kwam toen staand nauwelijks boven het raam uit, maar de stellen hebben zich, desondanks, diep in mijn (onder)bewustzijn vastgehaakt. De geur van smeerolie, het wat rozige gloeilamplicht en vooral het geluid kan ik zo terughalen. Merkwaardigerwijs herinner ik mij een ander geluid dan de tractor-achtige brom wat er nu uit de 41 komt. Een donkere ronde brom met een soort gong-achtige echo er in. Het zal wel een persoonlijke bias zijn. :)
-
Is dat niet een ervaring in DE-2's dan? Die hadden andere motoren gekregen...
-
Dat zou kunnen, als vijfjarige had ik dat verschil tussen eentjes en tweetjes nog niet zo scherp denk ik. ;)
Een DE-II heeft ook het dubbele aantal motoren. Dat kan het echo effect verklaren.
-
Nee nee, een DE-1 heeft 2 dieselmotoren en een DE-2 ook. Daarom zijn^H^H^H^Hwaren de laatsten langzamer.
-
Aha! Bedankt voor de correctie, ik zal het niet meer vergeten! :)
-
Lekker veel plaatjes van de smalspoor-Allans:
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,6244141
Alles is zeer bekend aldaar (y)
En om het verhaal af te maken, de Allan-bordjes in de 41 hebben we er persoonlijk uit sloopstellen (bijwagens) mogen halen te Sernada Da Vouga! We werden nog even terug geroepen na de vraag en het verkregen 'ja'-antwoord, maar dat was alleen maar om de benodigde schroevendraaier te overhandigen door een werkplaatsmedewerker ;D
Overigens, let ook op de 14e foto van de hier bovenstaande link. Daar loopt een vrouwtje bij de brug. Deze verzorgt het afsluiten van de brug voor autoverkeer als er een trein overheen moet. Anders gezegd, die spant een simpel kettinkje over de weg ;D
mvg,
Robin
-
Die ketting werd aan beide zijden gespand, ook wel door mannen. Voor die mensen was aan beide zijden een hokje.
Hier wat opnames op 23 juli 1994 van CP 9310 als tr.5108 naar Aveiro over de spoor-/wegbrug over de Rio Vouga vertrekkend uit Sernada do Vouga (12.27) en CP 9301 als trein 5107 uit Aveiro aankomend (13.22).
Als toch vooral treincentrisch hobbyist heb ik "helaas" de trein van achteren pontificaal voor de ketting en wachters, dus het moet maar met wat uitsnedes. Bij de eerste trein zie je de wachter (zijde van het station) met blauw shirt en het bord dat aan de ketting hangt (de ketting zelfs is te dun voor de afstand). Bij de tweede trein staat de wachter (zijde Aveiro) in wit shirt bij het wachtershokje staan (en ook het bord aan de ketting).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12291.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12291.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12292.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12292.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12292c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12292c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12292c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12292c2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12293.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12293.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12296.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12296.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12296c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12296c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12298.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12298.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12299.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12299.jpg)
Als toegift nog een opname met klaarstaande poetsmadammekes voor een zaterdagse trein uit Aveiro die wegens een gezelschap tot een onderwegstation tot 4 bakken verlengd was (ik mocht bij dat station niet uitstappen van mijn vrouw uit vrees dat ik achterbleef, maar dat had makkelijk gekund en was toen nog in de zon ook :-\ ).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12277.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12277.jpg)
-
Hoe is Allan indertijd eigenlijk aan die order gekomen? Werkspoor kreeg in de jaren '50 Argentijnse orders dankzij Bernhard, maar is dat bij Allan ook via zo'n constructie gegaan (niet noodzakelijkerwijs Bernhard)? Of kwamen de Portugese spoorwegen gewoon toevallig uit op Allan?
Zal van deweek mijn map met met 'Allan Details' (bedrijfsblad uit de jaren 50 van Allan) eens opzoeken. Meen dat er wel iets in staat hierover.
mvg,
Robin