BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Bart51 op 15 January 2013, 13:12:51
-
Op diverse beurzen worden heel veel loks aangeboden. :) Als leek zijnde kan ik vanaf de buitenkant niet zien of het lijdend voorwerp van slechte of goede kwaliteit is ???. Ook veel merken kan je ook niet zien of de lok al voorzien is van NEM stekkers of dat het verbeterde versies zijn :'(. Is er iemand die daar iets over weet en waar je op moet letten op de beurzen :-\? Want je ziet vaak leuke locs en dan weet je er eigenlijk niets van en dan moet je afgaan op de verkopers, maar ja, die zeggen zonder uitzondering dat het spul goed is :'(. Zelf rijd ik met spoor N (Piccolo) en daar zie je ook al de zelfde loks met diverse productienummers. Kortom, je ziet door de bomen het bos niet meer.
-
Op de meeste beurzen is wel een testmogelijkheid aanwezig. Direct na aankoop ga je daar naar toe om te kijken of je aanwinst voldoet aan de beloften van de verkoper. Zo niet, dan direct terug om de koop ongedaan te maken.
-
Het is juist wat Klaas zegt, maar daar dek je slechts een deel van de genoemde en niet genoemde aspecten mee af. Je kunt een naamkaartje van de verkoper vragen - als hij dat al heeft - maar dan nog kan het een gedoe zijn. Ik koop beslist niet op beurzen als er te veel terechte "mitsen" zijn, het is nu eenmaal van twee ëén: of een risico, of SOMS iets meer betalen. En verkopers liegen lang niet altijd (bewust) als ze verkeerde info geven, velen weten het helemaal niet of zeggen maar wat.
Gr. Romeo
-
Ook veel merken kan je ook niet zien of de lok al voorzien is van NEM stekkers of dat het verbeterde versies zijn
Bart, een klein beetje voorstudie en dan weet je dat meestal wel. Wat je hier schetst gaat meer over de impulsaankopen ;)
Op diverse beurzen worden heel veel loks aangeboden. :) Als leek zijnde kan ik vanaf de buitenkant niet zien of het lijdend voorwerp van slechte of goede kwaliteit is ???.
Een kleine testrit laat al veel zien. Ik test elke loc bij aankoop (in een winkel) eerst op hun testspoor. Kan dat niet is de kans groter dat ik 'm laat liggen zeker als die 2e hands is. Van een bekende 2e hands kopen is natuurlijk veel betrouwbaarder maar ook hier wil ik toch de loc zien rijden.
Testrit: even voor- en achteruit op wat verschillende snelheden. Even volgas beide kanten op en even heel langzaam cq kruipen. Kost 2 minuten en verteld jou als koper veel over de loc qua rijgedrag maar ook de staat er van.
Zoals Klaas al aangeeft is bv in Houten een testbaan aanwezig. Wil de verkoper hier niet aan meewerken lijkt 't mij duidelijk dat je dan niet koopt.
Want je ziet vaak leuke locs en dan weet je er eigenlijk niets van en dan moet je afgaan op de verkopers, maar ja, die zeggen zonder uitzondering dat het spul goed is :'(. Zelf rijd ik met spoor N (Piccolo) en daar zie je ook al de zelfde loks met diverse productienummers. Kortom, je ziet door de bomen het bos niet meer.
Als jij die koopt en zonder meer van de blauwe ogen van een vreemde verkoper (particulier) uitgaat is dat een ingecalculeerd risico. Is het een bedrijf is er natuurlijk een veel grotere zekerheid dat het goed zit.
Ook hier geldt; goedkoop is meestal duurkoop, mits je een "barrel" koopt om te verbouwen en/of als basis van een ander project.
En geloof me; we hebben allemaal, ook ik, wel eens een aankoop gedaan waar we later spijt van hadden en die niet was wat we ervan verwacht hadden ;D ;)
-
Toen ik mijzelf een aantal jaren geleden ook leek noemde, dacht ik na uren, dagen, weken te hebben vertoefd op alle denkbare forums alles af te weten van onze hobby.
Ik verzamel meer als dat ik daadwerkelijk met mijn materiaal rijdt. Maar nu ben ik langzaam aan alles aan het digitaliseren en wordt ik met de neus op de feiten gedrukt. Maar niet getreurd hier en op andere digitale plekken is zo ontzettend veel informatie beschikbaar dat het haast ondenkbaar is geworden dat ik een locomotief niet kan ombouwen (daar beleef ik mijn plezier in).
Ja ik heb er ook een (misschien nog wel meer) die defect bleek, niet zichtbaar en tijdens een normale test (zoals hierboven word aanbevolen) niet eens merkbaar. Het probleem komt pas aan het licht als je er een sleep wagons achter hangt. Geen trekkracht, maar het motortjes zoemt vrolijk door, de wieltjes slippen niet. Wat bleek gescheurde koppelingen (ik ben n-spoorder), bijna niet te zien. Natuurlijk geen onderdeel meer te vinden... uiteindelijk met behulp van het digitale medium wel opgelost.
Ik heb nog wel meer van die "uitdagingen", maar ik ga ze allemaal aan. Nu weet ik natuurlijk ook veel beter waarop ik moet letten, maar dat heeft me gewoon een paar jaar gekost. De buitenkant zegt zo weinig, een testrondje (mijn eigen ervaring) is ook niet alles zeggend. Verdiep je vooraf in de modellen die je graag wil aanschaffen, je hebt vast een voorkeur voor een land/periode/type. Concentreer je dan op een beurs puur op die modellen die je zoekt en laat je niet verleiden.
-
Het Kan ook omgekeerd passeren.
Op een beurse een Re 4/4 in swissexpres kleuren van HAG voor € 150.—zien liggen.
De handelaar of hij de lok. op zijn testspoor wou laten rijde.
Op het spoor gezet en hij reed niet.
Om dat de lok niet reed en ik nog ersatz motoren van HAG heb, heb ik de prijs naar onder gehandeld op € 75.-- .
Tuis gekomen de lok. open gemaakt en bekeken, dan zie ik dat de lok. Op bovenleiding staat.
Schakelaar om gezet en uitgeprobeerd en ja de lok. reed.
Ik heb mij alleen afgevraagd wat voor een handelaar dit is geweest.
RE465
-
Ook ik heb in Houten ooit een loc gekocht.
Bij een kraam die ontzettend veel te koop had staan.
Natuurlijk gevraagd of hij reed.
Hup, het testbaantje op en rijden.
Thuis gekomen was dat kreng amper vooruit te branden.
De verkoper stond met de rug naar mij toe.
Ik zie het treinstel rijden en nog altijd denk ik dat hij er stiekem een andere heeft laten rijden.
Nooit heeft dat ding het gedaan.
Nooit zal ik nog een loc of treinstel op een beurs kopen.
Alleen nog maar wagons, aankledingen of rails.
Groet.
-
Het geeft eigenlijk wel aan dat je een beetje een meer ervaren modelspoorder moet wezen om 2e hands te kopen (zowel technisch als commercieel kan handig zin).
Ben je dat zelf niet, neem dan een ervaren persoon mee.
Je kunt altijd een keer flink pech hebben, maar veel miskopen zijn toch wel te voorkomen.
-
ik koop altijd goedkoop wrakkig puin, stuk of 4 locs per keer dak naar houten ga, de gein is dat driekwart ervan het gewoon meteen doet en de rest binnen een kwartiertje klooien. Een heel enkele keer is het meer werk. Scheelt natuurlijk dat ik zoveel spul sloop dat ik wel een aardig onderdelenarchief heb.... maar alles dat ik sloop moet wel eerst gereden hebben, gewoon omdat het leuk is om eraan te kloten. ;D
-
Weet je meteen de kwaliteit van het spul. In eerste instantie geen, maar als het dan rijdt toch wel ;D
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
ja, gewoon spul kopen voor prijzen waarvoor het kapot mag zijn, doet het t dan toch dan hebbie mazzel, zo simpel is het eigenlijk. Jamaar boehoe ik kan geen treinen fixen, nou, mooie gelegenheid om het te leren. betere storingszoekpuzzeltjes zijn dr niet.
-
Ik ben ook wel eens de mist in gegaan, maar dat risico loop je als je een goedkoop lokkie koopt.
Kocht een keer een zeer fatsoenlijk ogende NS2200 die bij thuiskomst een dummy bleek te zijn ;D
Stom natuurlijk want als ik even aan de wieltjes had gevoeld had ik het geweten.
Nu had ik een tamelijk kreupele 2200 liggen en heb toen van beide loc's één goed lopende gemaakt.
Vaak kan je met wat simpele ingrepen voor weinig geld een leuk werkend locje scoren.
Is er helemaal niets meer mee te beginnen dan levert het vaak weer een leuke aanvulling voor de rommelbak op.
Gerrit
-
Ik ben ook wel eens met een zepert thuisgekomen :D
In een grijs verleden [net niet het stenen tijdperk] op houten een 2e hands locje gekocht.
TIP: Ik had in die tijd een batterijtje[9v] op zak dus dat even tegen de wielen geplaats, en ja hoor ik voelde het motortje lopen.Oke die doet het dacht ik.
Bij thuiskomst het locje maar even op het spoor gezet en wat bleek: het motortje hoorde je i.d.d. draaien maar rijden ho maar! ???
Bij nadere inspectie bleken er twee tandwielen te ontbreken in het ding.
Locje is een jaar later door mij weer verkocht, nu wel met de ontbrekende tandwielen erin ;D Maar voor mij was de lol eraf!
Soms moet je een beetje geluk hebben.
Wim.
-
In principe is iedere trein/loc wel weer aan de praat te krijgen.
Zeker een analoge.
Zo niet, dan kun je hem kanibaliseren, of als statisch model gebruiken in de vitrine of op de baan.
Maar dat heeft natuurlijk niet de voorkeur... ;)
Spijt aankopen, of (achteraf) overbodig materieel kun je altijd weer proberen te verkopen.
Ik ben daar financieel nooit slechter van geworden.
-
Ik sluit me bij Floris aan! Ik krijg iedere loc tot nu toe nog steeds aan de praat. Ook digitale machientjes!
Andre
-
That's the spirit, Andre! ;)
-
Wat ook irritant is dat ze er een verkeerd doosje omheen doen.
Zie je bij Marklin ICRs vaak oude ICRs in witte doosjes waarbij je niet 123 ziet dat ze geen KK hebben enzo.
En dan staat er niet eens op vervangende verpakking, maarja goed uit je doppen kijken doet wonderen.
-
Eigenlijk vind ik het ook wel zorgelijk wat er tegenwoordig als "nieuw" in de winkel ligt.
Omdat het steeds vaker uit lage-lonen-landen komt, zitten er ook steeds meer schoonheidsfoutjes en problemen in.
Dat zou niet moeten mogen (zie ook het draadje "wel of niet inlopen van treinen").
Een nieuw model behoort gewoon feilloos te werken, met weinig of geen reden tot extra inlopen.
Zie bv. een terugroep actie van Roco, en het feit dat Artitec de DDM maar niet in de winkels krijgt. Zij gaan blijkbaar wel echt voor hun kwaliteit.
Tweedehands materieel is gewoon een ander verhaal, omdat je de voorgeschiedenis van het model niet kent.
Dan is het wel eens handig als je een beetje doorgewinterd bent, met een uitgebreide gereedschapsset en een voorraadje onderdelen...
-
Een nieuw model behoort gewoon feilloos te werken, met weinig of geen reden tot extra inlopen.
Dat inlopen, als het nodig zou zijn, laten ze door de klant doen. Als ze dat in de fabriek zouden doen, dan kost dat tijd en zouden de modellen nog duurder worden, Dat proberen ze op deze manier te voorkomen. Om dezelfde reden moet de klant bij sommige modellen zelf details aanbrengen.
-
Het kopen van gebruikte locs op beurzen en trouwens ook op internet is altijd een beetje een avontuur. Als je dat niet wilt aangaan, moet je gewoon nieuw in de winkel kopen, weliswaar tegen het volle pond. Als er toch iets mis mee mocht zijn, heb je garantie. Heb je geluk of ben je handig in techniek, dan kun je door het kopen van gebruikte locs wel veel geld besparen. Je kunt meestal wel een inschatting maken van de staat van de gebruikte loc, maar soms vergis je je. Ik heb aardig wat goede gebruikte locs gekocht, maar ook wel eens miskopen gedaan. Dat blijft het risico.
Groet,
Ruud
-
Sommige mensen willen bepaalde dingen te graag hebben. Daardoor laten ze zich verblinden en letten niet meer goed op. Dan komt thuis de teleurstelling. Ik heb vaak dingen in handen gehad die ik heel graag wilde hebben. Toch heb ik ze laten liggen. Dat is dan meestal omdat de antwoorden van de handelaar me niet aanstaan, de prijs te hoog is en er niet over onderhandeld kan worden, doordat er kleine dingetjes niet kloppen enzovoort. Als ik er niet direct een goed gevoel bij krijg, dan laat ik 't gewoon liggen. OK, daardoor mis je soms wat - prima. Dan houd ik het geld weer in de portemonnee voor andere leuke dingen waar ik wèl direct een goed gevoel bij heb. "Laat je niet gek maken".
En wil je meer zekerheid, dan koop je je locs niet op een beurs, maar gewoon in een winkel. Dan kun je gemakkelijker terug als er iets niet goed blijkt. Aan rijtuigen of wagons kan minder verkeerd zijn. Een goed visuele inspectie voor aankoop is dan meestal al wel genoeg. Dat geldt ook voor rails: wissels kopen in de winkel en de "rails zonder poespas" na goede inspectie ook op de beurs.
Last but not least: betaal niet meer dan dat je denkt dat iets waard is. Handelaren vragen vaak de hoofdprijs. Dat doen ze natuurlijk alleen maar omdat ze weten dat er altijd wel mensen rondlopen die de prijzen niet kennen en denken dat alles op de beurs goedkoop is. Koopjes moet je zoeken. Soms zijn de beursprijzen zelfs hoger dan in de winkel! Een voorbeeldje: de 1103 van Roco lag afgelopen december nieuw voor 150,- in Houten, terwijl die overal gedumpt werd voor 99,-. Met een beetje opletten kon je afgelopen jaar zelfs een 1145 scoren voor <40,-!!
-
... Koopjes moet je zoeken...
Helemaal mee eens.
En dan kun je leuke dingen weghalen op een beurs.
Zoveel mazzel als in het draadje hieronder heb ik nog niet eerder gehad:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49149.msg791344.html#msg791344
(berichtje #36)
-
Het vervelende is alleen, dat wij zuinige Hollanders de mazzeltjes tot toekomstige norm neigen te nemen. De duurdere maar in feite juist prijzende verkoper moet dan verklaren waarom hij 99 € voor een 1103 vraagt, nou nee dus. Niemand zal de verkoper met 40 € op die prijs aanspreken. Een (begrijpelijke) inconsequentie.
-
Die (grote) prijsverschilen vormen naar mijn idee juist een deel van de charme van een beurs.
En die mazzeltjes zijn inderdaad niet de norm, maar houden je wel scherp. Er zijn immers altijd wel ergens 'opportunities'.
-
Uit eigen ervaring gedurende tientallen beursjaren kan ik zeggen dat het effect van volstrekt incidentele mazzeltjes op een beangstigendende manier de "handel" blokkeert. Het probleem zit voor een flink deel bij mensen die de hobby al tientallen jaren beoefenen (tja, ouderen klinkt namelijk discriminerend). Als een verkoper gespecialiseerd is in onderdelen zoals ik, komt daar nog bij "zoveel kostte de hele loc in 1965".
Gr. Romeo
-
Wat ik wel eens grappig en ook irritant vind zijn de handelaren die verschillende meningen hebben. Hierbij doel ik op de Koll. Als de Koll prijs lager is dan wat ze vragen hebben ze commentaar hoe belachelijk de Koll is en dat er niets van klopt.
Als hun prijs lager is, vinden ze dat de Koll onrealistische hoge prijzen weergeeft (komt minder vaak voor).
Maar iedereen heeft commentaar als je eerst eens de Koll erbij pakt. ;)
Ik koop gewoon van wat ik het waard vind. ;D :)
-
Als verkoper vraag ik wat het waard IS. En dat is een percentage van de adviesverkoopprijs, dat afhangt van een aantal factoren. Dat noem ik de gebruikswaarde / speelwaarde. Dat is de waarde, die eigenlijk iedereen zonder het bestaan van de Kull zou aanvaarden. Ik verkocht namelijk al toen er nauwelijks nog een Kull was. Ook kopers houden de Kull stiekem in hun binnenzak, als de vraagprijs lager is. Wie wil weten, hoe je de Kullprijs kunt manipuleren, mag een PB sturen.
Gr. Romeo
-
Of wat dacht je van een 1842 met juiste Rooster en een onderstel van een oer 1600 ;D, ben ik tegengekomen.
123 zie je dat niet maar als je vervolgens heel goed kijkt zie je het wel.
-
Bastaard, daar is niets mis mee, als de prijs maar OK is en er maar niet wordt beweerd, dat de loc digitaal is voorbeid.
-
Ook op de "beurs" kun je ook zekerheid krijgen bij een aankoop. Gewoon vragen ipv eventueel via een omweg (hier) klagen.
Mvg
Kees-Jan
Ik geef gewoon garantie op nieuw spul!
-
... komt daar nog bij "zoveel kostte de hele loc in 1965".
Dat is natuurlijk ook niet realistisch.
Het kan nooit de bedoeling zijn om een handelaar een poot uit te draaien.
Of die er nu van moet bestaan of niet.
Iedere handelaar heeft wel ergens kosten. Dan is het ook normaal dat hij/zij er wat op verdient.
En vind je iets dan te duur als koper?
Niet kopen, jammer, volgende keer beter. Een volgende koopt het misschien wel...
-
Bastaard, daar is niets mis mee, als de prijs maar OK is en er maar niet wordt beweerd, dat de loc digitaal is voorbeid.
Geen vliegwiel, geen led verlichting, geen decoder stekker, oude type moter, koppelingen vast aan draaistellen dus niet uitwisselbaar.
Prijs was 135,- (wel een jaar terug) toen waren ze nieuw 169,-
Toch vraag ik me af hoe die handelaar de ledjes verwisseld heeft want er zit normaal lichtgeleiders in en bij de nieuwe versie zijn ze verdwenen maar goed.
Altijd goed opletten, je Smartphone meenemen en op de prijzen letten, zie je het goedkoper laat je het zien en ding je af, gaat hij niet mee dan loop je verder (y).
-
Als verkoper vraag ik wat het waard IS.
Dat is wel heel stellig. De vraag is denk ik of de verkoper dat bepaalt...
-
Zoals gezegd, zonder Kull blijkt daar verregaande consensus over te zijn. Dus de Kulloze markt bepaalt dat.
-
Vraagjes/Opmerkingen ???
Bij de beurs in Houten (daar kom ik het meest): even kijken wie er aan de tafel van BNLS zitten voor extra info. (y)
Kunnen de handelaren die zich hier in dit topic mengen zichzelf kenbaar welke tafel/naam zij gebruiken in Houten.
Wat is een kull lijst(soms een soort tweedehands boekje gelijk als bij de anwb voor auto's), en waar kan je deze lijst zien?
En wie kan mij helpen/is er handig met het inbouwen van decoders in de buurt van Alphen aan den Rijn + ong. 25 km.
Mijn soldeerkunst is allerbelabberst :'(
-
bart
kull = verbastering van Koll's, een veelvuldig gebruikte prijslijst
voor maerklin. Je kunt genoeg meningen over nauwkeurigheid vinden.
fred
-
Uit eigen ervaring gedurende tientallen beursjaren kan ik zeggen dat het effect van volstrekt incidentele mazzeltjes op een beangstigendende manier de "handel" blokkeert. Het probleem zit voor een flink deel bij mensen die de hobby al tientallen jaren beoefenen (tja, ouderen klinkt namelijk discriminerend). Als een verkoper gespecialiseerd is in onderdelen zoals ik, komt daar nog bij "zoveel kostte de hele loc in 1965".
Gr. Romeo
Handel blokkeren, ik zelf zie dit meer bij handelaren die maar stellig vasthouden aan hun prijs, terwijl die om hen heen (helaas voor hen) lager worden. Niet alleen op beurzen, maar ook in (web)winkels. Wees wel realistisch, houd in de gaten wat er in de markt gebeurt en pas je daar op aan. Hoe jammer dat vaak ook is, het is wel de realiteit.
Ik krijg de indruk dat ik op de beurs in Houten voor een zeker deel maand na maand na maand na maand hetzelfde zie liggen. Onverkoopbaar dus door onjuiste prijs/kwaliteitsverhouding. Als dat te veel wordt, en de leuke dingen meer en meer alleen bij de stands van bekende winkeliers te vinden zijn, kan dat de populariteit van deze beurs zeker beïnvloeden. In negatieve zin.
Overigens, om on topic te blijven, regelmatig locs gekocht in Houten en op Eurospoor. Slechts 1x een mindere ervaring. Piko wisselstroomloc in het gelijkstroom doosje (overigens bij een grote handelaar met veel nieuw spul). Maar was om te bouwen, dus oplosbaar.
-
Mijn ervaring is, dat de objecten in mintstaat (de doos daaronder begrepen) hun waarde redelijk houden (geen stijging, geen daling). Maar die stukken liggen niet op beurzen. Dat kan ook niet, want door veelvuldige handling wordt alles smoezelig. En dat zijn de stukken, die dan inderdaad blijven liggen als je niet afprijst. Want er ligt de volgende keer een gavere, die dan wéér eerst weggaat. In Duitsland doet een puntgave lege doos van een Märklin 3029 30 tot 40 €, dat is meer dan een "volle" doos..... Maar als je dat in Nederland op een beurs vraagt, wordt je uitgelachen en komen er Hollandse verhalen over "een stukje karton en een stukje piepschuim".