BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Martijn1974 op 13 January 2013, 12:56:54
-
Hallo,
Ik heb een mooie reeds gebouwde Kleinspoor loc.
Nu wil ik die digitaliseren maar de ruimte is nogal beperkt in de loc, zodoende wil ik er graag een ESU Lokpilot micro V4.0 in bouwen dat past wel.
Maar zoals bekend is heeft die decoder minder vermogen (0.75A) dan de normale variant (1.1A).
Ik heb gemeten hoeveel stroom die motor trekt, en wil graag een bevestiging of het goed heb gedaan, of niet.
En zo niet, hoe het dan wel moet.
Ik heb kunnen ontwaren dat het een Mashima motor betreft, maar geen type nummer gevonden.
De multimeter op de 10A stand, de stekker overgeplugd in het bijbehorende gat op de meter.
Ik heb de loc op een trafo aangesloten en de 'plus' onderbroken en daar de meter tussen gezet.
Bij volgas op de trafo met de wielen vrij van de grond..krijg ik de waarde: 0.10A
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_123233.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_123233.jpg)
Bij volgas op de trafo met de wielen vrij, maar met lichte druk op het vliegwiel d.m.v. vinger lees ik: +/- 0.30A
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_123248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_123248.jpg)
Bij volgas op de trafo met de wielen op de snij mat, tegen gehouden door mijn hand, +/- 0.50A
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_123351.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_123351.jpg)
Zoals ik het nu zie trekt de loc 0.50A als ik er een behoorlijke weerstand op los laat. Meer weerstand dan hij ooit in zijn leven op het spoor zal tegenkomen.
Er moeten nog wel Led's in komen, front- en sluitseinen, maar die zullen niet meer dan 0.25A trekken, of wel?!
Heb ik het zo goed gemeten?
Zou ik de ESU Lokpilot micro V4.0 hierin kunnen toepassen? Of is de marge te klein?
mvg,
Martijn.
-
Lijkt mij een goede meting.
Waar ben je van plan de decoder te plaatsen?
De ruimte om draden door de kap te leggen is wel erg beperkt.
Tinus.
-
Zou geen probleem hoeven te zijn.
Er moeten nog wel Led's in komen, front- en sluitseinen, maar die zullen niet meer dan 0.25A trekken, of wel?!
Mag ik hopen van niet 8)
250mA voor een paar ledjes is een flinke overkill. Met moderne ledjes praat je over +/- 10mA per ledje dus reken zelf maar uit wat je totaal aan led stroom kwijt bent.
De rest is dan ook nog beschikbaar als motorstroom.
Gr.
Eric
-
Waar ben je van plan de decoder te plaatsen?
De ruimte om draden door de kap te leggen is wel erg beperkt.
Tinus.
Het is een 6500 loc en ik wil de decoder tegen de buitenwand van de cabine doen, zeg maar onder de zijramen.
Een gewone LoPi past net niet en het is eigenlijk de enige plek.
De draden zullen op tactische plaatsen vast getaped worden om zwerven te voorkomen.
Mvg,
Martijn.
-
Ik heb wel vaker een locpilot micro toegepast in een HO loc. Gaat prima. Jouw metingen lijken goed te zijn. Theoretisch zou het moeten kunnen.
Andre
-
Een kleine kanttekening is dat een lok bij de zwaarste belasting, waar de wielen nog net niet slippen, een fractie meer verbruikt dan met slippende wielen. Dus als het kritisch zou zijn, zou dat net vervelend kunnen zijn.
Gr, Bert
-
Was het niet zo dat je een loc normaal rijdend tot stoppen moet dwingen waarbij de wielen stilstaan? Alleen dan krijg je de maximale stroom bij "stall" zoals de Engelden dat zo mooi zeggen ofwel stilstand. Denk dat die stroom zeker hoger is dan die 0,5 A Even voor de zekerheid meten, de micro kan 0,75 max hebben.
-
hmmm...zekerheid voor alles ga ik dat maar even doen...
(ik hoop dat mijn aandrijflijn daar niet kapot van gaat)
-
Dat hoeft maar even hoor, geen 10 minuten ;) Kan niks gebeuren, even de stroom naar max laten lopen en loc weer laten gaan. Dan weet je het zeker.
-
Ronald,
Dat gaat met een digitale multimeter ook niet lukken om dat precies te meten, aangezien deze maar één keer per (onbekende) tijd een uitlezing doet, en waarschijnlijk zal die max net even tussen 2 meetmomenten vallen.
Nu is de vraag of het nodig is dit tevweten, aangezien de meeste decoders een max. Vermogen continu kunnen leveren, maar ook een max Kortstondig. En die is iets hoger.
Ik verwacht dat die gemeten 0,5 A niet ver zal afwijken, misschien orde grootte van 0,6..
Gr, Bert
-
Ik denk dat het geen probleem is om deze decoder toe te passen.
Mashima's zijn geen zware stroomvreters en bovendien zal een loc vrijwel nooit met geblokkeerde wielen stilstaan. In de praktijk zullen de wielen alleen doorslaan en daarmee de motorstroom beperkt blijven.
Bovendien zal de beveiliging van de decoder in het zeldzame geval van geblokkeerde wielen er voor zorgen dat er niet direct schade ontstaat.
Ga binnenkort ook een micro toepassen in een H0 loc en heb er het voste vertrouwen in dat dat goed gaat.
Groet,
Gerrit
-
Daar ben ik weer...
Ik heb wederom de trafo voluit gezet, de wielen op toeren laten komen...om hem vervolgens middels weerstand tot geleidelijk tot stoppen te dwingen.
Dit heb ik 3 keer gedaan en het klonk niet alsof hij het leuk vond :(
Dit zijn de verkregen waardes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_160914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_160914.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_160918.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_160918.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_160930.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130113_160930.jpg)
Zoals je ziet blijft hij in ieder geval onder de 0.60A. Lijkt mij veilig dus.
Totdat...ik ineens bedacht dat de trafo slechts een slappe 12V geeft...en de ECoS II geeft een krachtige 16V. :o
Dan gelden hele andere waarden zeker?
mvg,
Martijn.
-
Ik lees dat je leds gaat gebruiken. Bedenk wel dat je de totale belasting van de decoder niet overschreidt. Tel het verbruik van de leds en motor bij elkaar op. Dat is het max verbruik. (y)
-
@zuylen,
Ik heb nog niet zo lang geleden geleerd wat ledjes verbruiken...
Met moderne ledjes praat je over +/- 10mA per ledje
En dat moet geen probleem zijn voor de decoder.
mvg,
Martijn.
-
De uiteindelijk spanning op de motor wordt bepaald door de decoder en niet door de centrale die je gebruikt.
Dus maak je geen zorgen. ;)
Groet,
Gerrit
-
Goed om te weten.
Nu nog wachten op de Led lichtset, op speciaal verzoek gemaakt door T.v.W. (y)
mvg,
Martijn.
-
Uit P=UxI volgt dat bij U=16V de stroom I kleiner is dan bij 12V
12V x 0.55A = 6,6W
6,6W : 16V = 0,41A
Dus geen probleem
Ride On
Rino
P.s. Welk Kleinspoor lokje is het?
-
Uit P=UxI volgt dat bij U=16V de stroom I kleiner is dan bij 12V
Dat is iets te simpel voorgesteld. Je veronderstelt hier dat P constant is, maar een geblokkeerde motor gedraagt zich als een weerstand. Dus meer spanning betekent meer stroom.
Overigens denk ik dat er niet echt een probleem is, het komt niet zo vaak voor dat een motor geblokkeerd staat.
-
maar een geblokkeerde motor gedraagt zich als een weerstand. Dus meer spanning betekent meer stroom.
@ Klaas bedankt voor je inzicht
P = U x I is de formule die ik heb onthouden van de natuurkundeles op de middelbare school. De wet van Ohm had ik niet meer paraat en die heb ik ff opgezocht.
R = U / I
Dan volgt
Weerstand = 12V / 0,55A = 21,8 Ohm
Stroom bij 16V / 21,8 Ohm = 0,73A
Gelukkig hebben de meeste decoders een kortsluitbeveiliging
@ Martijn
Als je kortsluitbeveiliging niet goed werkt en de wielen van je Lok stilstaan heb je een probleem bij 16V.
Ride On
Rino
-
Bedenk wel dat een aantal minidecoders de kortsluitbeveiliging niet hebben.
-
Dit is de decoder die ik wil toepassen;
ESU LokPilot micro V4.0
Operation modes:
NMRA/DCC with 14, 28 and 128 speed steps
DCC 2-digit and 4-digit addresses (long and short)
Digital Motorola® (old and new) (NO analog AC!)
Selectrix® system
Analog DC (de-selectable)
Automatic recognition of operational mode and DCC speed step selection.
Supports Lenz® LG100, Märklin®, Roco® braking sections, Lenz® ABC brake mode
Wrong-direction bit / stores operational status
Intelligent programming mode with Märklin® 6021®
Switching speed- and acceleration / deceleration key selectable
Throttle:
0.75 A continuous load
Runs DC and coreless motors
Silent, safe 20 / 40 kHz pulse width frequency motor regulation
Motor terminal overload protected. Fifth generation load back EMF (de-selectable)
Function outputs:
2 outputs; 150mA load per output
approx. 280mA total load of all function outputs. Outputs short circuit protected
2 logic outputs; Connection for »PowerPack«
Free function allocation (function mapping)
Dimensions:
10.5mm x 8.1mm x 2.8mm (Next18: 15.0mm x 9.5mm x 2.8mm)
Bron: Esu.eu
Voor zover ik begrijp is dat de motor aansluiting beveiligd is tegen overbelasting, en de functie uitgangen tegen kortsluiting.
mvg,
Martijn.
-
Je zou deze gewoon kunnen gebruiken.
Bovendien ik kan maar een paar loks die in de buurt van 0,75 ampere gebruik komen.
En dat zijn hele oude Marklin locs uit de jaren zestig die heb ik tot 1 ampere zien pieken op een analoge baan met een amperemeter.
Tegenwoordig gebruikt een digitale lok tussen de 0,1 en 0,5 ampere en dan nog wel met alle toeters en bellen aan. Grootste stroomvreters tegenwoordig zijn treinstellen met licht zeker de oudere met lampjes nog; zoals een ICE3 die komt tot boven de 1 ampere.
-
Hai Martijn, indien mogelijk zou ik eerst een praktijktest in analoge mode doen en daarbij de stroom opname meten.
Voorts moet je ook bij de inbouw van de decoder rekening houden met warmte ontwikkeling.
groet, Rob
-
Ik heb een praktijktest in analoge modus gedaan, en daarbij een meting gedaan, zie de eerste post in dit draadje ;).
Meer analoog heb ik niet.
Qua vermogen zou het moeten kunnen wordt ingeschat.
De micro decoder heeft ruimte genoeg op de door mij gewenste plek dus problemen met de warmte verwacht ik niet.
mvg,
Martijn.
-
Nou niet langer L***en maar poetsen. ;D
Inbouwen dat ding.
Als hij rookt, is tie kapot ???
Zo niet veel plezier. (y)
Langer wachten vergroot alleen je onzekerheid. :-\
Gewoon doen.
Ride On
Rino
-
Hahaha..mijn idee.
Echter wacht ik nog op de Led's die bij T.v.W. vandaan moeten komen.
Dan hoef ik maar een keer in die loc te wezen, en dan heb ik minder kans op schade. (y)
Mvg,
Martijn.
-
Inmiddels zijn we een tijdje verder, maar ik wilde dit draadje nog wel even afsluiten.
De Led's zijn gekomen en ingebouwd.
En toen hij eindelijk de baan op kon bleken de RP25 wielen problemen te geven op mijn Fl* profi rails ::).
Nu is hij voorzien van NEM wielen en kon hij eindelijk echt getset worden.
En...hij doet het prima.
Hij trekt zonder problemen mijn zwaarste trein, en rijdt heerlijk soepel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130219_173902.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130219_173902.jpg)
Iedereen bedankt voor de ideeën, meningen en antwoorden.
mvg,
Martijn.
-
Hoi Martijn
Mooi dat het allemaal gelukt is zonder rook (y)
Ik had ook problemen met de RP25 wielen van Artitec maar dan op Märklin C-rails ik heb ze vervangen voor Piko wielen
Veel plezier met je Leuke Lok
Ride On
Rino
-
Merkwaardig dat er zo weinig ruimte is in zo'n moderne lok, zonder digitale voorziening...
Interessant draadje, heb me altijd al afgevraagd hoe ik de afgenomen ampère berekende van een motor. Zo dus.
-
Komt omdat het een bouwpakket is van KleiNSpoor. Edwin maakt gebruik van onderdelen van anderen, zoals de draaistellen. En dan is het maar weer afwachten hoeveel ruimte je overhoud, in tegenstelling tot de "allesmakers", die dan ruimte kunnen inplannen voor de decoder.
Gr, Bert