BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Maartenkr op 12 January 2013, 21:55:26
-
Ik ben bezig om een baan te gaan kopen. Maar ik kan niet kiezen tussen N spoor of HO spoor. Welke is het "beste". Het moet digitaal zijn. En merk maakt niet heel veel uit.
Marklin heeft wel een klein beetje voorkeur.
-
Hoi ,
Jaah , dat ligt er denk ik ook een beetje aan wat voor ruimte je hebt ..
Zelf bouw ik net in HO en dat werkt makkelijker en heeft naar mijn mening ook meer details en daar hou ik wel van.
Als jij er geen probleem mee hebt om met dat hele kleine spul te werken en je hebt bv een kleine ruimte tot je beschikking ??
Tis maar net wat je zelf wilt ..
-
Marklin heeft je voorkeur, schrijf je. Die heeft alleen geen n-spoor...
-
Het belangrijkste is wat voor soort baan je wilt hebben gegeven je ruimte.
Als je veel lange treinen wilt, kom je met 3*1m in N nog wel ergens, in H0 kun je
dat vergeten.
De andere kant op: als je veel detail wilt, dan pas je je concept aan aan je ruimte, H0, of zelfs O.
Met minder ruimte wordt het dan een lokaalbaantje.
Alhoewel, dit voorbeeldje is n, maar dat is wel buitencategorie (zijn inmiddels wat paginas, maar de mond
blijft gewoon openvallen):
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=50628&start=250
fred
-
@ruudk weet het.
Heb nu niet veel ruimte. Maar hoop in de toekomst wel. Maar wat is echt het grootste verschik. En dan niet het formaat
-
Hoi!
Je moet jezelf de vraag stellen: Wat je leuk vindt en wat wil je nu echt. Als je nu wilt beginnen en je hebt weinig ruimte dan kan je kiezen voor N-spoor dat is meer in weinig ruimte. In H0 kan je met weinig ruimte goed in modules werken. Dat doe ik namelijk ook.
N-spoor is net als H0 goed digitaal (kies een systeem met een DCC-protocol, dat is het meest verbreide protocol op het ogenblik) te maken dus daar zit geen problemen. Er zijn geen slechte merken meer. In H0 heb je dan wel nog de keuze tussen 2rail en 3rail. Dan zou ik persoonlijk niet snel voor het 3rail-systeem kiezen.
Groeten Ronal.
-
Hallo Maartemkr,
Het grootste verschil met N-spoor is toch wel dat je met veel meer en langere treinen kan rijden dan met H0!
En de rijeigenschappen van N-spoor doen tegenwoordig ook niet meer onder voor H0, vooral niet als je digitaal gaat rijden!!!
Groet,
Raymond
-
Wat lastig allemaal. Wat is een goed digitaal startset van N spoor. En dan van deze tijd en dan beroeps vervoer
-
van de oosterburen een voorbeeldje wat in n met beperkte ruimte kan
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=86547
fred
-
Zelf ben ik door ruimtegebrek met N gaan rijden. Nu ik verhuisd ben en meer ruimte heb twijfel ik soms aan mijn keus. In H0 is gewoon veel meer verkrijgbaar. Zeker als je met digitale stoomlocs wilt gaan rijden (vooral de kleinere locs) moet je in schaal N meer zoeken of zelf proberen om te bouwen.
Ook het groen is in N niet altijd verkrijgbaar. Denk aan bloemen en planten voor langs de baan of in (groente)tuintjes. Busch heeft daarvan een zeer grote collectie in H0, maar in N is dat niet/nauwelijks te vinden.
Voordelen van N zijn hier ook al genoemd: je kunt respectievelijke langere banen en treinen kwijt op dezelfde hoeveelheid ruimte. Bovendien is N naast H0 erg goed verkrijgbaar. In Lochem zit zelfs een leuke winkel die gespecialiseerd is in schaal N. Ze hebben veel te koop. Ze hebben een webshop en staan ook op veel beurzen.
Marklin heeft wel N, maar dat gaat onder de naam Minitrix. Dat is gewoon te gebruiken in combinatie met Roco/Fleischmann en andere merken.
Grofweg moet je je bij de vraag N of H0 dus afvragen wat je wilt:
Meer rails en langere treinen, maar iets minder detail in landschap: N
Veel detail op een korter spoor en kortere treinen: H0
-
Bedankt allemaal ik ben een stuk wijzer geworden.
Keuzen heb ik nog niet echt kunnen maken. Probleem is ook een beetje mijn vader heeft H0. En mijn schoonvader N.
Ga eerst nog maar goed lezen. En dan komt de beslissing vanzelf.
-
Een argument wat ook meespeelt bij de keuze is de vraag of je de scenery veel zelf wilt gaan maken. Bouw je zelf een huisje, dan is dat bij schaal N toch wel erg priegelig. Maak je een raampje van een huis, en snij je even een halve mm scheef, dat is dat gelijk aan 8 cm in het origineel, en dat is dan een flinke balk.
Voor mijzelf was dat een belangrijk argument om h0 te kiezen. Ik ontwerp en bouw mijn huisjes zelf, eerst in karton, sinds kort in styreen. En dan ben ik blij met mijn keuze voor h0.
Groet,
Wim K
-
Vind vooral de beleving heel anders. Bij N heb ik altijd een soort vogelvlucht gevoel en bij h0 (op de juiste werkhoogte) krijg ik al meer het idee mij 'in' de treinenwereld te bevinden. In beiden schalen zijn voorbeelden van prachtige banen te vinden, dus dat zou geen beperking mogen zijn.
-
Ik heb HO gehad maar vanwege ruimtegebrek alles weggeven en overgegaan op N.
Ik moet zeggen dat ik N wel mooi vind.
Je kan er voor het zicht een mooie paradebaan bouwen.
Ik heb eigenlijk geen idee wat duurder is in aanschaf: HO of N.
Want geld zou mee kunnen spelen in je keuze.
Maar als ik een ruimte had van 10 meter lang kood ik voor HO.
Die heb ik niet en dus ben ik zeer tevreden met mijn N spoor.
-
Marklin heeft wel een klein beetje voorkeur.
Vertel eens waarom? Als we de achtergrond van deze voorkeur weten kunnen we misschien uitleggen of dit een goed/slecht idee is.
-
Ik rij N, vanwege de ruimte. Heb enkele H0 spullen liggen voor het liggen :-\.
Digitaal gaat in de meeste gevallen prima.
Als ik de ruimte had, ging het hele N spul wel de deur uit!
Waarom? Omdat de beleving in H0 naar mijn idee wel beter is.
Bijvoorbeeld, zet 2 dezelfde typen stoomlocs H0 en N naast elkaar en
het H0 model spreekt meer. Je ziet het beter, en de details zijn beter.
En het prutsen op H0 schaal gaat 100x makkelijker dan in N...
Maar in N inderdaad makkelijker een langere trein samen te stellen.
Dus suc6 met kiezen.
Collin